Gå til innhold

Over to millioner kjøretøyer har bare FM: Slik gjør du bilen din klar for DAB


Anbefalte innlegg

Det blir benyttet mobil og 3G/4G/... fra min side.

DAB kom for sent og er for lite.

Jeg tror DAB ville bli tilsvarende ISDN, om dette nå ikke ville blitt holdt liv i det offisielle Norge.

Muligheter til å kunne spole fram og tilbake i sendinger? Nei.

Muligheter til å kunne høre på internettbaserte radiokanaler? Nei

Muligheter for interaksjon med sender? Nei.

I min neste bil bli det sikkert DAB. Det følger med og er bekvemt, men jeg tror svenskene gjøre noe riktig. Venter litt og ser den an.

Tiden jobber mot DAB og for "4G".

Om DAB ikke blir benyttet i hele Europa? Har vi tapt da?

Ja, veldig!

DAB - Too little, too late!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en Volvo XC60 med fabrikkmontert radio - inkl BAD+ - og makan til møl skal man lete lenge etter.

 

Det kommer riktignok lyd - store deler av veien - men hvert 10-15 sekund er det som om lyden hakker - noe som er helt tragisk om man hører musikk. I tillegg er det jo ikke noen form for trøkk i lyden som kommer - om man drar volumet opp.

 

Kommer garantert til å styre langt unna BAD - da lyd er noe som skal være på plass i en radio. Heldigvis har jeg over 200 lokalradioer å velge i - på FM båndet. Forsøkte å strømme radio i høst - når jeg kjørte fra Oslo til langt inn på bondelandet i Sverige - fungerte helt smertefritt.

 

BAD kommer aldri til å bli noe forbrukerne kommer til å benytte - det er en eneste stor flopp hele greia. De unge kommer til å sky mediet pga håpløs lydkvalitet og majoriteten av de øvrige pga et brukergrensesnitt som er fullstendig håpløst. Leve FM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg kommer ikke til å skaffe meg DAB. Hverken i hus eller bil. Da går jeg heller over til å bruke mobiltelefonen.

 

Hadde det nå vært sånn at DAB var en "revolusjon" hadde jeg forstått behovet for å gjøre flere millioner velfungerende FM-radioer verdiløse, men gir ikke bedre lyd eller bedre dekning. Hva skal jeg med noen eksra radiokanaler? Jeg hører uansett bare på 1-3 lokale og 1-3 nasjonale kanaler.

 

Overgangen til DAB er enkelt og greit sløsning av både offentlige og private penger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nei, jeg kommer ikke til å skaffe meg DAB. Hverken i hus eller bil. Da går jeg heller over til å bruke mobiltelefonen.

 

Hadde det nå vært sånn at DAB var en "revolusjon" hadde jeg forstått behovet for å gjøre flere millioner velfungerende FM-radioer verdiløse, men gir ikke bedre lyd eller bedre dekning. Hva skal jeg med noen eksra radiokanaler? Jeg hører uansett bare på 1-3 lokale og 1-3 nasjonale kanaler.

 

Overgangen til DAB er enkelt og greit sløsning av både offentlige og private penger.

NRK må jo forsvare lisnsing økinger vettu derav DAB, kan jo ikke bruke noe andre har betalt for fra før vettu og Internett Det%20er%20fali%20det%201%20div.png

Lenke til kommentar

Rettelse til artikkelen:

 

Slik gjør du bilen klar for DAB

 

1. Gå til denne nettsiden og søk opp din lokalradio: http://www.lokalradio.no/finn-din-lokalradio/

2. Still in radioen på ønsket frekvens

2. Bruk FM frem til minst 2022

4. Profit

Her i Trondheim har vi nå kun Nea Radio (som egentlig er fra Selbu og Tydal) på FM-nettet. Dvs. Radio Trondheim (fra oversikten du lenket til) finner vi ikke. Nea Radio har nok fått mangedoblet antall lyttere de siste par månedene... ;)

I sommerferien blir det 100% lydbok i bilen vår.

Lenke til kommentar

quote]Verkstedet som installerte DAB-adapter i bilen til pappa løste dette ganske enkelt ved å montere adapteren bak dashen så den var ute av syne. En liten ulempe da var at han måtte på verksted hver gang han måtte legge inn radiostasjoner på nytt og når DAB-adapteren låste seg og måtte resettes.

 

En liten ulempe ja, men hva gjør man vel ikke for å tekkes Nrk og P4?

Eller man kan drite i de og kun høre på utenlandsk nettradio i protest.

Lenke til kommentar

Åhåå så mye klaging! Tenkt om dere bare hadde fiksa det med en gang? Istedenfor å gnåle i år for år. Dab til dab+ var noe dritt, men sånn gikk det nå. Og hakking istedenfor skurring er irriterende. Men så er lyden bedre mesteparten av tiden, og hakkingen er kun i grisgrente strøk hvor jeg også har problemer med telefondekning.

 

Ny ford kassebil med haifinne har bedre mottak enn den i frontruta på privatbilen. Så jeg kan ihvertfall slutte å klage på dårlig dekning. Kanskje er det mange av dere gnålere over dårlig dekning som kunne trengt en ny/bedre plassert antenne.

 

Stå på. Snart er fm ferdig..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøp en Sangean dpr-39, en "aux-kabel" og en pakke AA-batterier. Programmer inn favorittstasjonene, og legg den i askebeger/koppholder. Supert mottak og god lyd - under 1000 kroner. En ledning. Et batterisett til max 20.- holder kanskje til en uke med pendling.

Du kan også kople til ørepropper og høre på den på tur.

Lenke til kommentar

Radiolyttingen har falt merkbart siden 2016, og Norge har ikke fullført avstengningen av FM ennå:

http://www.radionytt.no/r17112.php

 

Ungdomskanalen P3 har miste 30% av lytterne siden i fjor.

 

Velkommen til fremtiden uten FM...

 

Rart det der, nesten så man skulle tro det hadde noe med slukkingen av FM nettet å gjøre, men nå tuller jeg fælt, har jo ingenting med det å gjøre så klart.

Synd at folk ikke boikotter det mer, men for min egen del så er det bare P4 som enda funker uti juni eller juli en eller anna gang og den dagen det blir stille så forblir det stille, om de hadde gitt oss ett år gratis lisens for at man eventuelt må oppgradere til dab+(som overhodet ikke er gratis, når de strengt tatt tvinger oss litt indirekte) så kanskje jeg hadde vurdert det, men hadde neppe blitt noe av, får heller bli noe av den dagen man kjøper seg en bil med dab integrert allerede.

Hører ikke så mye på radio, men greit å ha når man venter eller høre nyheter, men det er jo bare krig, død og fordervelse uansett så jeg klarer fint å oppsummere nyhetene i hodet.

Ser nå ikke helt hva man skal med alle kanelene som følger med dab, det er som tv pakker, 3-4-5 kanaler funker, resten er BARE søppel som aldri burde sett dagens lys, men hey, er jo bare jeg som mister muligheten til å høre om krig på nyhetene mens jeg kjører bil, what a loss.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Alle biler har FM i bilen. Dette er et godt system for bil. Ofte er det FM sendere i tuneller også. DAB er det bare noen få som har, og lite aktuellt.

Svært få eller ingen tuneller har FM sender lenger da de er/blir byttet ut med DAB

 

Bruker selv Google Play og det funker knall

Musikk hele tiden, uten reklame og uten brudd eller forringelse av kvalitet

Lenke til kommentar

Skal kjøpe meg enten en eldre bilradio på "bli kvitt"-salget, men den må ha Aux, god bluetooth standard som minimum.

 

Ellers så skal jeg sitte på gjerdet, til DAB blir en flopp og noe nytt overtar.

 

Mest sannsynlig så blir den enkleste løsningen likevel å bare kjøpe seg en slik kubeformet høytaler med bluetooth. Så kan jeg streame nøyaktig det jeg vil. Så kan radio-Norge ha det så godt. Eller at en tar de ned over internettet via streaming  :wee:

Lenke til kommentar

om de hadde gitt oss ett år gratis lisens for at man eventuelt må oppgradere til dab+(som overhodet ikke er gratis, når de strengt tatt tvinger oss litt indirekte) så kanskje jeg hadde vurdert det, men hadde neppe blitt noe av,

 

 

 

Var nær på å trykke +1 på innlegget ditt, men så avstod jeg pga. det utklippet ovenfor.

 

Kunne du forklart det godt og på en godt leselig måte i tillegg?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...