Gå til innhold

Dekke småbruket med wifi.


Anbefalte innlegg

Hei!

Etter å ha bodd det siste tiåret i en liten tomannsbolig med fiber, har jeg nå flyttet til et småbruk på ca 50 mål.

 

Her finnes nesten ikke mobildekning, eneste mulighet for internett er adsl på den 6000m lange linja.

Den gir meg mellom 1 og 3mbit.

Siden mobildekningen er meget dårlig vil jeg se om det er mulig og dekke det bebygde området av bruket med wifi.

Garasje, låve og uthus ligger alle i ca 50-70m radius fra huset.

 

Jeg trenger med andre ord et wifi med god rekkevidde og stiller få krav til hastighet.

 

Har vifi ca 10m fra husveggen med den medfølgende Telenorboksen.

 

 

Hvilke løsninger ville dere valgt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville valgt å enten gå for en god WifI ruter med utrolig dekning, eller flere (om det er mulig). I leiligheten min som er ganske avlang, har jeg to rutere som begge får nett via kabel til et sentralt punkt i leiligheten. Vet ikke om du har muligheten til å legge ethernet kabler til disse andre byggningene, men du kan også forsøke en WiFi repeatere (https://www.prisjakt.no/category.php?k=473).

Lenke til kommentar

Det beste er kablet mellom bygningene, også akesspunkter på hvert sted. Om det er vanskelig ville jeg satt opp PTP (punkt til punkt wifi) mellom husene. Selv ville jeg gått for utstyr fra Ubiquiti(ubnt.com). De har alt du trenger for bra nettverk. De har rutere, switch, wifi med gratis kontroller, og også ptp akesspunkter.

Lenke til kommentar

Takk for respons!

Jeg har kommet fram til at graving og kabler blir for mye jobb. Spesielt pga den begrensede båndbredden jeg har tilgjengelig(1-3mbit)

 

Her kommer et oversiktsbilde av bruket.

Jeg bor i huset med lyst tak ca i midten, øverst er garasjen og nederst litt til venstre er låven. Det er bare nevnte bygg som har strøm, og bare her jeg kan sette opp repetere/ap.

 

post-84851-0-71529600-1496510474_thumb.png

 

 

 

Jeg la nå merke til at 2,4ghz nettet fra telenorboksen har dekning helt bort til garasjen(men ikke inni), 5ghz nettet går bare et par meter+ fra husveggen.

Er det sånn og forstå at rekkeviddemessing er 2,4ghz overlegent?

 

Jeg burde vel egentlig hatt sendere oppunder mønet i nord- og sørenden på huset og repeater/ap i låve og garasje..?

Lenke til kommentar

Ja, 2,4 ghz går lengre enn 5 ghz, men 5 ghz har bedre båndbredde når du er nærmere, men til 3 mbit funker det fint. 

Det er derfor du høyrer bassen (lav frekvens)  før du ser bilen. 

 

Eit mesh nettverk vil kanskje fungere bra.

Ethernet over power kan du også tenke på å teste ut. 

Har sjølv brukt noken billige ethernet over power bokser mellom hus på gården, det funka mellom 2 av husa.

Da går inntakskabel inn i eine huset, også vidre til neste hus, kun 1 strømmåler. ethernet over power liker ikkje straumålere.

Lenke til kommentar

Skal du gjøre dette uten kabel trenger du vel i alle fall 4-6 direksjonelle antenner med standard 2.4 GHz teknologi for å knytte sammen punktene dine. Dette i tillegg til rundstråling for aksesspunkt-funksjonen. Skal du prosjektere dette må du nok sette på tenkehatten. Kabel gjør det mye enklere. Finner du et verktøy ala et gigantisk pizzahjul gjerne med kabelmater er det ikke så mye jobb å legge den litt under jorda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...