Gå til innhold

Den store sjakktråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-w7DZlO15

Hva er det som feiler Ole Rolfsrud? For en forferdelig programleder. "Dette er verdensmesterskapet i hurtigsjakk, du ser på Magnus Carlsen vs (…)". Tredje gangen han sier det bare i dag? Kaller også klassisk sjakk for sneglesjakk. Når du hverken har peiling eller glimt i øyet blir det bare irriterende å se og høre på.

 

Fin start på dagen da.

Lenke til kommentar
Mednaetha skrev (51 minutter siden):

Hva er det som feiler Ole Rolfsrud? For en forferdelig programleder. "Dette er verdensmesterskapet i hurtigsjakk, du ser på Magnus Carlsen vs (…)". Tredje gangen han sier det bare i dag? Kaller også klassisk sjakk for sneglesjakk. Når du hverken har peiling eller glimt i øyet blir det bare irriterende å se og høre på.

Nedtur med Nrk sendingen, blir altfor mye pjatt og flau humor midt i spennende partier.

Merkelig at de ikke bruker Grønn i studio som medkommentator under partiene? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Mednaetha skrev (1 time siden):

Hva er det som feiler Ole Rolfsrud? For en forferdelig programleder. "Dette er verdensmesterskapet i hurtigsjakk, du ser på Magnus Carlsen vs (…)". Tredje gangen han sier det bare i dag? Kaller også klassisk sjakk for sneglesjakk. Når du hverken har peiling eller glimt i øyet blir det bare irriterende å se og høre på.

 

Fin start på dagen da.

Programmet varer i flere timer, og de aller fleste følger ikke med hele tiden. Da er det helt greit at man bruker litt "radio-språk".

Vil du ha hardcore sjakk anbefaler jeg live-feed på chess.com.

Personlig syntes jeg Ole passer mye bedre som programleder enn som reporter. Den nye reporteren de har i Moskva er et gullfunn. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15
failern skrev (27 minutter siden):

Programmet varer i flere timer, og de aller fleste følger ikke med hele tiden. Da er det helt greit at man bruker litt "radio-språk".

Vil du ha hardcore sjakk anbefaler jeg live-feed på chess.com.

Personlig syntes jeg Ole passer mye bedre som programleder enn som reporter. Den nye reporteren de har i Moskva er et gullfunn. 

Han trenger ikke å annonsere at det er VM i hurtigsjakk flere ganger om dagen. Alle som slår over på NRK kan se det selv. Jeg ber ikke om sendinger som på chess24, men Rolfsrud er bare en irriterende programleder. Gukild er grei han, mye bedre enn det de har hatt tidligere. NRK kan vintersport. Fotball, sjakk og generelt annen idrett er de en katastrofe på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Mednaetha skrev (14 minutter siden):

Han trenger ikke å annonsere at det er VM i hurtigsjakk flere ganger om dagen. Alle som slår over på NRK kan se det selv. Jeg ber ikke om sendinger som på chess24, men Rolfsrud er bare en irriterende programleder. Gukild er grei han, mye bedre enn det de har hatt tidligere. NRK kan vintersport. Fotball, sjakk og generelt annen idrett er de en katastrofe på.

Hmm, merkelig å reagere så sterkt på dette. Et par ganger i løpet av en sending på 5+ timer må jo være greit nok.

Men selvfølgelig om du ikke liker personen, så må jo mye av det de gjør irritere deg. Jeg syntes iallefall NRK nailer sjakk. De har plassert seg fint mellom barnehage og chess.com.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15
failern skrev (22 minutter siden):

Hmm, merkelig å reagere så sterkt på dette. Et par ganger i løpet av en sending på 5+ timer må jo være greit nok.

Men selvfølgelig om du ikke liker personen, så må jo mye av det de gjør irritere deg. Jeg syntes iallefall NRK nailer sjakk. De har plassert seg fint mellom barnehage og chess.com.

Litt streng kanskje. VM-sendingene synes jeg har vært fine. Jeg var ingen fan av Line heller, men føler Rolfsrud drar ned kvaliteten på sendingene en del. Men nok om det, nå regner jeg med at det blir Carlsen mot Nakamura. Det bør jo gå så god den innbyrdes statistikken er.

Gøy å se intervju med Tari og Christiansen også. Veldig hyggelige karer :)

Lenke til kommentar
Mednaetha skrev (2 timer siden):

Hva er det som feiler Ole Rolfsrud? For en forferdelig programleder. "Dette er verdensmesterskapet i hurtigsjakk, du ser på Magnus Carlsen vs (…)". Tredje gangen han sier det bare i dag? Kaller også klassisk sjakk for sneglesjakk. Når du hverken har peiling eller glimt i øyet blir det bare irriterende å se og høre på.

Fin start på dagen da.

Som så mange andre såg eg først på NRK for nokre år tilbake, men etter at eg prøvde VG og TV2 har eg sverga til Team Hammer. Han klarar seg veldig fint utan andre i studio òg. Gode kommentarar til spelet, studie av potensielle planar, god humor og generelt ein dyktig fyr. Det er ikkje lett å vere aleine i studio, men Hammer gjer ein veldig god jobb. Alle i huset her er einige om å føretrekke Hammer.

Ikkje at det skal så mykje til for å levere noko betre enn NRK. Ole er ein av dei mest kleine på TV for tida, Bae blir for masete og ellers er det mykje fjas hos NRK. På VG er det sjakken som står i fokus.

Ein manglar live-bilete av turneringa, men det kan du eventuelt løyse ved å ha den delen av NRK-sendinga oppe samtidig.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

Gratulerer til Magnus! Ubeseiret og gull i hurtigsjakk-VM. Virker som han har blitt en mye mer solid spiller det siste året, samtidig som han ikke har mistet noe av aggressiviteten sin. Selvsagt har han hatt sin del porsjon flaks og tapte stillinger, men han taper mye færre partier enn før.

 

Zeph skrev (11 minutter siden):

Som så mange andre såg eg først på NRK for nokre år tilbake, men etter at eg prøvde VG og TV2 har eg sverga til Team Hammer. Han klarar seg veldig fint utan andre i studio òg. Gode kommentarar til spelet, studie av potensielle planar, god humor og generelt ein dyktig fyr. Det er ikkje lett å vere aleine i studio, men Hammer gjer ein veldig god jobb. Alle i huset her er einige om å føretrekke Hammer.

Ikkje at det skal så mykje til for å levere noko betre enn NRK. Ole er ein av dei mest kleine på TV for tida, Bae blir for masete og ellers er det mykje fjas hos NRK. På VG er det sjakken som står i fokus.

Ein manglar live-bilete av turneringa, men det kan du eventuelt løyse ved å ha den delen av NRK-sendinga oppe samtidig.

Enig. Jeg liker komboen Lahlum og Hammer på TV 2. VGTV har jeg ikke fulgt så mye med på. Ikke så kritisk til Bae som deg, men det er ingen tvil om at Hammer er den mest sjakkfaglige! 

Lenke til kommentar

Ikke noe problem med det sjakkfaglige til Bae. Hvis jeg forstod det rett så sitter han uten computerhjelp og han klarer jo å forutsi mange av trekkene.

Problemet er at han sporer av og blir med på fjaset til Rolfsrud og seerspørsmål når spennende partier pågår.  I hurtigssjakk hadde jeg ønsket fullt fokus på analyse av partiet de få minuttene det pågår.

I tillegg er han ekstremt opptatt av pilen...i motsetning til Hammer/Lahlum som sjelden kommenterer computervurderingen.

Lenke til kommentar
Mednaetha skrev (3 timer siden):

Hva er det som feiler Ole Rolfsrud? For en forferdelig programleder. "Dette er verdensmesterskapet i hurtigsjakk, du ser på Magnus Carlsen vs (…)". Tredje gangen han sier det bare i dag? Kaller også klassisk sjakk for sneglesjakk. Når du hverken har peiling eller glimt i øyet blir det bare irriterende å se og høre på.

 

Fin start på dagen da.

Allikevel langt bedre, eller skal vi si langt mindre dårlig, som programleder enn som reporter som plager sjakkspillere med elendige spørsmål.

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (17 minutter siden):

Utrolig feigt spill av de fleste av toppspillerne. Remis etter remis. Forstår lite av at Nakamura ikke gadd å prøve engang. Sparer seg til lynsjakk? 

Uansett, gratulerer til Carlsen! Blir spennende å se om han klarer å forsvare tittelen i lynsjakk de neste dagene! 

Han (Nakamura) sikret seg en plass på pallen. Hadde han gått for seier i en så jevn stilling måtte han tatt store sjanser, noe som ville gitt stor risiko for tap. Med tap hadde han havnet utenfor pallen, og gått mulig langt ned blant de mange som endte med 10 poeng. En pallplass er verdt en del både i anseelse og pengepremie, ikke alle har tjent like mye som Magnus på sjakken. I tillegg måtte jo Nakamura vunnet et ev. omspill, så selv med seier i partiet hadde det vært et stykke igjen, han pleier å tape slike dueller mot Magnus.

Men når dette er sagt er det selvsagt utenkelig at Magnus ville gitt fra seg en mulighet til å få omspill om han hadde vært i Nakamuras sko.

Endret av Leiferen
Lenke til kommentar

For dere som liker Jon Ludvig, så anbefaler jeg å sa han på livestreaming på chess24.com - Hammertime. Vet ikke når han har neste sending. Han holder ikke tilbake mye når hann vinner mot bedre motstand. Bra underholdning. Han har lagt ut endel på youtube.

Edit:
Hammertime (17) på youtube, ca 1t 50min. Jon spiller mot Jan Gustafsson.

Endret av toreae
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er enig med kritikken av NRK over her, men det må dog huskes på at NRK går for en "folkelig" versjon av sjakken; Er en grunn til det er såpass mange seere som det faktisk er. Personlig foretrekker jeg den mer saklige og faglige panelet som ofte VGTV har med Simen Adgestein, Hans Olav Lahlum og Hammer. Dessverre samles ikke disse før et eventuelt langsjakk VM, men kanskje jeg prøver meg på VG m/Hammer resten av julen.

Endret av Alkan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...