Gå til innhold

Test av Casio Exilim EX-Z4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Leste i artikkelen at Sandisk Ultra II er et bra minnekort til kameraet.

Jeg har ikke så mye greie på digitalkamera og dets lagringsmedia, og lurer på om dette er av typen 'MultimediaCard' eller 'Secure Digital Memory Card'.

Har prøv å lete etter Sandisk Ultra II minnebrikker i ulike butikker på nettet, men ikke funnet det.

Hadde satt stor pris på om noen kunne gi meg et tips om hvor man får kjøpt det. :yes:

Endret av geirj
Lenke til kommentar

Testen av 3700 kommer forhåpentligvis i løpet av uka.

 

Hvis du bruker fritekstsøket i produktguiden vil du finne Sandisk Ultra II-kortet. En 256 MB versjon koster ca. 800 kroner hos it24.no.

 

Det skjer en interpolering også når man gjør et bilde mindre. Uttrykket "desimerer" har jeg aldri hørt før.

Lenke til kommentar
Det skjer en interpolering også når man gjør et bilde mindre. Uttrykket "desimerer" har jeg aldri hørt før.

 

Nei, det skjer ikke en interpolasjon når man forminsker et bilde. Det er mildt sagt "høl i huet" å "gjette" på piksler når man har de pr definisjon perfekte pikslene tilgjengelig.

 

Desimere er den norske oversettelsen av det engelske verbet decimate. Hvis du er usikker på forskjellen mellom antonymene desimasjon og interpolasjon, så kan det være en idé å lese her.

 

Den jevne leser vet sikkert ikke hva interpolasjon innebærer, men de som gjør det, kommer til å riste på hodet. Å si at man "interpolerer et bilde ned" er like meningsfullt som å si "jeg trykka på bremsen for å øke farten".

 

For øvrig heter det på bokmål interpolasjon, ikke interpolering.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar
Nei, det skjer ikke en interpolasjon når man forminsker et bilde. Det er mildt sagt "høl i huet" å "gjette" på piksler når man har de pr definisjon perfekte pikslene tilgjengelig.

Dette dreier seg ikke om å ta ut torsk av en fiskestamme. Tar man ut 30 torsk vil de resterende torskene være intakte, og det oppstår ikke noe kvalitetstap.

 

Når man skalerer et bilde, uansett om man skalerer bildet opp eller ned, må programmet foreta en beregning av hvordan de nye pikslene skal ligge.

 

Pikslene kan være "perfekte" i utgangspunktet (med mindre bildene er tatt fra et digitalkamera, hvor det allerede er foretatt diverse former for interpolasjon), men resultatet innebærer alltid kvalitetstap.

 

Normalt kaller man denne beregningen interpolasjon, jeg har aldri før hørt at noen kaller denne prosessen desimering - selv om bildet blir mindre enn før.

 

Det er mulig at norsk språkråd har bestemt at denne beregningen skal kalles "desimering", men dette forandrer ikke på utgangspunktet - det er ikke etter min mening noen prinsipiell eller praktisk forskjell på å forminske eller forstørre et bilde.

 

Jeg illustrerer dette med et eksempel. Et digitalt bilde står av piksler, som kan sammenliknes med et rutenett:

 

original.gif

 

Hvis man forandrer størrelsen slik at bildet blir én piksel større både horisontalt og vertikalt, får man følgende resultat:

 

interpolert_opp.gif

 

Hvis man forandrer størrelsen slik at bildet blir én piksel mindre, det dere kaller desimering, får man følgende:

 

interpolert_ned.gif

 

Hvis norsk språkråd kaller beregningen "desimering" fordi bildet blir mindre, er dette bare forvirrende etter min mening. Programmet håndterer begge typene skalering likt, og i begge tilfeller må programmet generere hele bildet på nytt basert på avanserte algoritmer som har til hensikt å bevare kvaliteten på bildet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Jeg har et Z4 og lurer på om det er noen som vet om det er mulig å spille av lyd ( f.eks MP3). Jeg kjøpte meg et originalt exilim skinnfutteral her om dagen og utenpå esken var det bilde av et headset, hvor ledningen gikk inn til kameraet. (så ut som det gikk til kontakten under kameraet, men er ikke sikker..

noen som vet ?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...