Gå til innhold

Israels okkupasjon runder 50 år - bør Israel trekke seg tilbake fra de okkuperte områdene?


  

218 stemmer

  1. 1. Bør Israel trekke seg ut av de okkuperte områdene?

    • Ja
      117
    • Nei
      88
    • Ingen formening
      13
  2. 2. Bør Palestina anerkjennes som suveren stat med fult medlemsskap i FN?

    • Ja
      118
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      22
  3. 3. Bør hele den arabiske verden anerkjenne Israel?

    • Ja
      162
    • Nei
      29
    • Ingen formening
      27


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det synes jeg ikke! For nå kan Trump se hva han har gjort...

 

Hamas maner til nytt palestinsk opprør

 

Hamas-leder Ismail Haniyeh oppfordrer palestinerne til å starte en ny intifada. Han mener USA har erklært krig ved å anerkjenne Jerusalem som Israels hovedstad.

 

Fantastisk logikk du demonstrerer der... når nå Hamas for n'te gang oppfordrer til hellig krig, så er det egentlig Trump som har gjort det?

Lenke til kommentar

Tsjekkia kaller Vest-Jerusalem Israels hovedstad

 

Mens mange land i verden fordømmer USA, gjør Tsjekkia det stikk motsatte. Landets ledere anerkjenner Vest-Jerusalem som Israels hovedstad.

 

Men Tsjekkia følger ikke USA ikke fullt ut, for myndighetene presiserer at landet anerkjenner Vest-Jerusalem som Israels hovedstad.

 

– Tsjekkia ser på Jerusalem som hovedstad for begge parter, for staten Israel og for den fremtidige palestinske staten.

 

https://www.nrk.no/urix/tsjekkia-kaller-vest-jerusalem-israels-hovedstad-1.13812944

Lenke til kommentar

 

Nei, det synes jeg ikke! For nå kan Trump se hva han har gjort...

 

Hamas maner til nytt palestinsk opprør

 

Hamas-leder Ismail Haniyeh oppfordrer palestinerne til å starte en ny intifada. Han mener USA har erklært krig ved å anerkjenne Jerusalem som Israels hovedstad.

 

Fantastisk logikk du demonstrerer der... når nå Hamas for n'te gang oppfordrer til hellig krig, så er det egentlig Trump som har gjort det?

 

 

Ja, det var jo han som anerkjente Jerusalem som Israel hovedstad og dermed startet raseriet og protestene!

Lenke til kommentar

 

 

Nei, det synes jeg ikke! For nå kan Trump se hva han har gjort...

 

Hamas maner til nytt palestinsk opprør

 

Hamas-leder Ismail Haniyeh oppfordrer palestinerne til å starte en ny intifada. Han mener USA har erklært krig ved å anerkjenne Jerusalem som Israels hovedstad.

 

Fantastisk logikk du demonstrerer der... når nå Hamas for n'te gang oppfordrer til hellig krig, så er det egentlig Trump som har gjort det?

 

 

Ja, det var jo han som anerkjente Jerusalem som Israel hovedstad og dermed startet raseriet og protestene!

 

Så om jeg skriver noe her som av en eller annen grunn gjør deg gal og du derfor føler for å gå ut å slå noen i hodet, så er det egentlig min skyld?  Snakk om å beskylde noen for å være irrasjonell...

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Israel sender flere bataljoner til Vestbredden

 

Israel sender flere soldater til den okkuperte Vestbredden som følge av USAs anerkjennelse av Jerusalem som israelsk hovedstad.

 

Den palestinske selvstyremyndigheten i Ramallah har oppfordret til demonstrasjoner fra torsdag formiddag, og det er også varslet generalstreik over hele den okkuperte Vestbredden. Hamas-leder Ismail Haniyeh har oppfordret til en ny intifada som svar på Trumps kunngjøring.

 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2017/12/07/195354235/israel-sender-flere-bataljoner-til-vestbredden

Lenke til kommentar

Trumps verk:

 

Store demonstrasjoner i palestinske byer: Møtes med tåregass og vannkanoner

 

Palestinske demonstranter er rasende etter at Trump har besluttet å anerkjenne Jerusalem som Israels hovedstad.

 

I kjølvannet av Trumps beslutning om å anerkjenne hele Jerusalem som Israels hovedstad, har det oppstått massive demonstrasjoner i flere palestinske byer. Demonstranter og israelske soldater har støtt sammen i en rekke områder.

 

– Vi var i en demonstrasjon i dag. Israelske styrker har gått lenger inn i de palestinske områdene enn noen gang. Ungdommer kastet stein, og de brukte tåregass, sa han til VG.

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/palestina/store-demonstrasjoner-i-palestinske-byer-moetes-med-taaregass-og-vannkanoner/a/24205424/

Lenke til kommentar

EU frykter «mørkere tider» etter Trumps kunngjøring om Jerusalem

 

USAs president Donald Trumps beslutning om å anerkjenne Jerusalem som Israels hovedstad kan få urovekkende følger, advarer EUs utenrikssjef Federica Mogherini.

 

– De potensielle følgene av president Trumps kunngjøring om Jerusalem er veldig urovekkende. Konteksten er veldig sensitiv, og denne kunngjøringen kan sende oss bakover mot enda mørkere tider enn de vi allerede lever i, sier Mogherini.

 

EU står fast på tostatsløsning som den eneste realistiske løsningen på konflikten mellom Israel og Palestina, med Jerusalem som begge staters hovedstad, fastslår Mogherini.

 

– Vi mener dette vanskelige øyeblikket krever et enda sterkere engasjement for fred, sier hun.

 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2017/12/07/195354370/eu-frykter-morkere-tider-etter-trumps-kunngjoring-om-jerusalem

Lenke til kommentar

Ikke bare Hamas, men også Hizbollah reagerer. Og dette klarte en enkelt tulling med navn Donald Trump å starte...

 

Skal ha avfyrt raketter mot Israel etter Trump-uttalelse

 

En app sendte torsdag varsel om at flere raketter var avfyrt mot Israel. Ifølge den israelske hæren nådde aldri rakettene israelsk territorium.

 

Den libanesiske, sjiamuslimske militærgruppa Hizbollah har også tatt til orde for å trappe opp den væpnede motstanden mot Israel i kjølvannet av Trumps uttalelser.

 

https://www.nrk.no/urix/skal-ha-avfyrt-raketter-mot-israel-etter-trump-uttalelse-1.13814155

Lenke til kommentar

Ikke bare Hamas, men også Hizbollah reagerer. Og dette klarte en enkelt tulling med navn Donald Trump å starte...

 

Skal ha avfyrt raketter mot Israel etter Trump-uttalelse

 

En app sendte torsdag varsel om at flere raketter var avfyrt mot Israel. Ifølge den israelske hæren nådde aldri rakettene israelsk territorium.

 

Den libanesiske, sjiamuslimske militærgruppa Hizbollah har også tatt til orde for å trappe opp den væpnede motstanden mot Israel i kjølvannet av Trumps uttalelser.

 

https://www.nrk.no/urix/skal-ha-avfyrt-raketter-mot-israel-etter-trump-uttalelse-1.13814155

Hamas ville nok fortsatt å angripe Israel, og drepe palestinere for den del, om ikke Trump hadde anerkjent Jerusalem som hovedstad så tviler på at det vil gjøre all verdens forskjell til slutt. Samme gjelder Hizbollah. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Du burde skamme deg. Du klipper bort delen der nettopp dette blir forklart:

 

"Ingen av argumentene til misantrope er besvart skikkelig...

 

Og jeg venter fortsatt på en skikkelig redegjørelse av hendelsesforløpet for bildet av tanksen. Samt et svar på mitt eget bilde der jeg viste hvordan bilder ikke alltid viser hele sannheten."

 

Har besvart alle innlegg så vidt jeg vet.

 

Du har ikke kommet med en skikkelig redegjørelse av hendelsesforløpet for bildet av tanksen, samt et svar på mitt eget bilde der jeg viste hvordan bilder ikke alltid viser hele sannheten.

 

Typisk Terrorstaten Israel...

 

Fem palestinere skal være drept i israelsk aksjon mot tunnel fra Gaza

 

Fem palestinere ble drept og ti såret da israelske styrker sprengte en tunnel fra Gaza og inn i Israel, opplyser helsemyndighetene i Gaza.

 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2017/10/30/195344010/fem-palestinere-skal-vaere-drept-i-israelsk-aksjon-mot-tunnel-fra-gaza

Så det er terror å ta ut fiendens militære infrastruktur?

 

Du vet at formålet med disse tunnelene er å ta seg inn i Israel og drepe sivile israelere, ikke sant?

 

 

Jeg har vist til videoer av tankser som absolutt kjører. Visste du forresten at disse tanksene mot barn var årsaken til at Første intifada fikk så mye oppmerksomhet internasjonalt!?

 

Det er terrorisme å angripe sivile

 

Du har ikke kommet med en skikkelig redegjørelse av hendelsesforløpet for bildet av tanksen, samt et svar på mitt eget bilde der jeg viste hvordan bilder ikke alltid viser hele sannheten.

 

Det er helt riktig at det er terrorisme å angripe sivile, og det var nettopp det disse tunnelene ble laget for. Dette gjør tunnelene til et legitimt militært mål.

 

Hva mener du tunnelene liksom skulle brukes til? Tunneler som går inn i Israel...

Lenke til kommentar

Donald Trump eller ei, Jerusalem er uansett ikke internasjonalt anerkjent som Israels hovedstad.

 

FN-resolusjon 478 (hvor Norge hadde sete) står fortsatt ved lag. Den fastslår at Israels påstand om at Jerusalem er hovedstad, ikke er verdt papiret det er skrevet på, for å uttrykke det slik.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Security_Council_Resolution_478

 

Skal dette evt. forandres på, må det vedtas en ny resolusjon som sier det motsatte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Donald Trump eller ei, Jerusalem er uansett ikke internasjonalt anerkjent som Israels hovedstad.

 

FN-resolusjon 478 (hvor Norge hadde sete) står fortsatt ved lag. Den fastslår at Israels påstand om at Jerusalem er hovedstad, ikke er verdt papiret det er skrevet på, for å uttrykke det slik.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Security_Council_Resolution_478

 

Skal dette evt. forandres på, må det vedtas en ny resolusjon som sier det motsatte.

 

Et land kan selvfølgelig selv bestemme hvilken av sine byer som er hovedstad.  Det kan en komisk UN resolution som ikke er verd papiret det er skrevet på ikke forandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Et land kan selvfølgelig selv bestemme hvilken av sine byer som er hovedstad.  Det kan en komisk UN resolution som ikke er verd papiret det er skrevet på ikke forandre.

 

 

kjærevene, ja Israel kan vedta hva de vil i Knesset, men det betyr lite når Jerusalem ikke er internasjonalt anerkjent som hovedstaden.

 

På samme måte som at det betyr lite at russiske Dumaen vedtok at Krimhalvøya nå er russisk, all den tid det heller ikke er internasjonalt anerkjent som russisk territorium.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...