Gå til innhold

Israels okkupasjon runder 50 år - bør Israel trekke seg tilbake fra de okkuperte områdene?


  

218 stemmer

  1. 1. Bør Israel trekke seg ut av de okkuperte områdene?

    • Ja
      117
    • Nei
      88
    • Ingen formening
      13
  2. 2. Bør Palestina anerkjennes som suveren stat med fult medlemsskap i FN?

    • Ja
      118
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      22
  3. 3. Bør hele den arabiske verden anerkjenne Israel?

    • Ja
      162
    • Nei
      29
    • Ingen formening
      27


Anbefalte innlegg

Typisk israelske soldater...

 

Bein-amputerte Ibrahim Abu Thuraya (29) drept av israelske soldater

 

Israelske soldater «skjøt selektivt» - drepte Ibrahim (29) i rullestol

 

Fredag hittil blodigste dag etter Trumps anerkjennelse av Jerusalem som Israels hovedstad.

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/israelske-soldater-skjot-selektivt---drepte-ibrahim-29-i-rullestol/69161709

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Og det underbygger du med?

https://nypost.com/2015/05/02/un-report-outlines-how-hamas-used-kids-as-human-shields/

 

https://www.miff.no/gaza-stripen/2017/12/13flere-raketter-avfyrt-israel.htm

 

Slik har de jordanske rottene i Palestina holdt på i årevis, noe jødehaterne på venstresiden støtter opp om

 

Tror jeg også hadde vært litt grinete om noen bare tok der jeg bodde og sa woops nå er dette noen annens land. Du kan bo her men du blir en 2. rangs borger eller flytt. Okai greit nok det, gjort er gjort litt sent og endre på det nå. Men slutt med okkupering og sånn da, om du vil ha fred burde du ikke være så aggressiv. 

 

Araberene har ikke kjangs engang mot Israel siden de har vesten i ryggen, men om de holder på som de gjør spørs de og lenge vi støtter de. Jeg tror nok Palestinerene er lei av og sloss jeg og, men de er drevet av sinne pga urettferdigheter de har opplevet. Slutt med okkuperingen hvertfall, det er første steg. Da og bare da kan kanskje sår leges.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror jeg også hadde vært litt grinete om noen bare tok der jeg bodde og sa woops nå er dette noen annens land. Du kan bo her men du blir en 2. rangs borger eller flytt. Okai greit nok det, gjort er gjort litt sent og endre på det nå. Men slutt med okkupering og sånn da, om du vil ha fred burde du ikke være så aggressiv. 

 

Araberene har ikke kjangs engang mot Israel siden de har vesten i ryggen, men om de holder på som de gjør spørs de og lenge vi støtter de. Jeg tror nok Palestinerene er lei av og sloss jeg og, men de er drevet av sinne pga urettferdigheter de har opplevet. Slutt med okkuperingen hvertfall, det er første steg. Da og bare da kan kanskje sår leges.

De, Israel. tar eller okkuperer ikke land, de har jo tvert imot vært svært villige til å gi land til de jordanske borgerne som kaller seg palestinere for å få fred, men de har nektet hver eneste gang. De er det lite håp om fred gitt. At disse apekattene angriper soldater og skyter raketter mot sivile gjør det ikke akkurat bedre heller.

 

Portland-Transit-Ads_Tails_11_2014-1.jpg

 

land+for+peace.jpg

Lenke til kommentar

Du har jo tatt bilde Nr1 som alt de hadde tatt etter krig. Det ikke det området de fikk utdelt av FN i 1947. Det de fikk utdelt av FN er Israel. Resten er palestina.

 

map-story-of-palestinian-nationhood.jpg

En krig araberlandene startet og tapte så det suste :rofl: For å få fred har Israel kommet med en rekke forslag til fredsavtaler hvor de gir krigstaperne mer land enn de har krav på, noe de har avslått hver eneste gang. Da kan de ikke komme etterpå å klage, de har jo valgt dette selv.

Lenke til kommentar

Ja det kan jo ikke gå med på og overgi landet sitt til Israel, skjønner jeg godt. Israel nekter og fastsette sine grenser..

Hva er problemet med og fastsette sine grenser. Les boken av Peter Hounam https://www.amazon.com/Operation-Cyanide-Bombing-Liberty-Nearly/dp/1904132197

 

Som fordi han som journalist har prøvd og finne ut av Israels atomprogram har han blandt annet blitt kidnappet fra England, sittet 18 år i Israelsk fengsel. Ingen i Israel har lov til og snakke om atom programmet, det er forædersk og du vil bli fengslet. Er det virkelig et bra samfunn? Det frie ytringer ikke eksisterer? Arabere og Jøder i Israel møtes gjerne ikke før de er voksne. Selv om ikke det er noen lovfestet segresjon bor arabere med arabere og jøder med jøder. Arabiske byer har gjennomsnittlig mottatt mye mindre støtte til utdanning o.l siden starten av Israel. Så nå er det er stort gap i utdanning. Det er ikke lov til og gifte deg med en jøde om du er muslim eller motsatt. 

 

Dette er lovfestet. Og er sett på like ille som landsforæderi ifølge 54% av befolkningen i en undersøkelse de gjorde.

 

Er mye som ikke er bra..

Lenke til kommentar

Oppfordrer alle om å signere denne aksjonen fra Amnesty.

https://www.amnesty.no/aksjon/kan-bli-fengslet-fredelig-protest

 

Legg merke til opplysningen i teksten om at "det var 22 år siden israelske myndigheter sperret palestinerne ute fra en av hovedgatene i Hebron, al-Shuhada." 

Bakgrunnen for sperringen er: "Shuhada-gaten var tidligere en pulserende handlegate som sto sentralt i palestinernes daglige liv i Hebron. Gaten leder frem til Makpela-hulen som av både muslimer og jøder betraktes som Abrahams gravplass. Shuhada gaten ble stengt for palestinere 22. februar 1995 etter at en israelsk bosetter skjøt og drepte 29 palestinere i en moské knyttet til den hellige gravplassen." 

Hvem har frihet og hvem mister frihet? En Israeler begår forbrytelsen mens palestinerne får begrenset friheten sin.  

Amnesty er en av de mest pålitelige fakta-kildene vi har. De fakta Amnesty presenterer er sjeldent eller aldri tilbakevist.

Endret av Humanen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja det kan jo ikke gå med på og overgi landet sitt til Israel, skjønner jeg godt. Israel nekter og fastsette sine grenser..

Hva er problemet med og fastsette sine grenser. Les boken av Peter Hounam https://www.amazon.com/Operation-Cyanide-Bombing-Liberty-Nearly/dp/1904132197

 

Som fordi han som journalist har prøvd og finne ut av Israels atomprogram har han blandt annet blitt kidnappet fra England, sittet 18 år i Israelsk fengsel. Ingen i Israel har lov til og snakke om atom programmet, det er forædersk og du vil bli fengslet. Er det virkelig et bra samfunn? Det frie ytringer ikke eksisterer? Arabere og Jøder i Israel møtes gjerne ikke før de er voksne. Selv om ikke det er noen lovfestet segresjon bor arabere med arabere og jøder med jøder. Arabiske byer har gjennomsnittlig mottatt mye mindre støtte til utdanning o.l siden starten av Israel. Så nå er det er stort gap i utdanning. Det er ikke lov til og gifte deg med en jøde om du er muslim eller motsatt. 

 

Dette er lovfestet. Og er sett på like ille som landsforæderi ifølge 54% av befolkningen i en undersøkelse de gjorde.

 

Er mye som ikke er bra..

Er ikke Israel som er problemet her, Israel har allerede landet etter araberlandene og jordaneserne i Palestina tapte så det sang etter i angrepskrigen mot Israel. Israel har gjentatte ganger foreslått å gi de mer land enn de har krav på, men dette har Palestina nektet hver gang, så det er ingen tvil om hvem som ikke ønsker fred her, det er araberlandene.

Lenke til kommentar

 

Ja det kan jo ikke gå med på og overgi landet sitt til Israel, skjønner jeg godt. Israel nekter og fastsette sine grenser..

Hva er problemet med og fastsette sine grenser. Les boken av Peter Hounam https://www.amazon.com/Operation-Cyanide-Bombing-Liberty-Nearly/dp/1904132197

 

Som fordi han som journalist har prøvd og finne ut av Israels atomprogram har han blandt annet blitt kidnappet fra England, sittet 18 år i Israelsk fengsel. Ingen i Israel har lov til og snakke om atom programmet, det er forædersk og du vil bli fengslet. Er det virkelig et bra samfunn? Det frie ytringer ikke eksisterer? Arabere og Jøder i Israel møtes gjerne ikke før de er voksne. Selv om ikke det er noen lovfestet segresjon bor arabere med arabere og jøder med jøder. Arabiske byer har gjennomsnittlig mottatt mye mindre støtte til utdanning o.l siden starten av Israel. Så nå er det er stort gap i utdanning. Det er ikke lov til og gifte deg med en jøde om du er muslim eller motsatt. 

 

Dette er lovfestet. Og er sett på like ille som landsforæderi ifølge 54% av befolkningen i en undersøkelse de gjorde.

 

Er mye som ikke er bra..

Er ikke Israel som er problemet her, Israel har allerede landet etter araberlandene og jordaneserne i Palestina tapte så det sang etter i angrepskrigen mot Israel. Israel har gjentatte ganger foreslått å gi de mer land enn de har krav på, men dette har Palestina nektet hver gang, så det er ingen tvil om hvem som ikke ønsker fred her, det er araberlandene.

 

Uansett hva du unskylder det med, er det ingen rett til og drive ditt eget lille personlige "holocaust" der nede. Nei de har ikke fått tilbud om 1947 grensene i nye tid. Freds forslaget i 2008 inkluderte at Jerusalem skulle være i international kontroll og ikke demmes. I 1947 grensene ligger jerusalem LANGT inne i palestina. Samt de fikk ikke lov til og se på kartet. Det var bare signer eller forsvinn. Var ikke en seriøst forslag i det hele tatt. Var bare for og tilfredstille internasjonalt press. https://www.timesofisrael.com/abbas-admits-he-rejected-2008-peace-offer-from-olmert/

 

Men som Ronald Reagan sa: "Facts are stupid things"

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Synes Israel bør trekke seg ut av de okkuperte områdene på Gazastripen. Men dette er komplisert. Hovedproblemet, slik jeg ser det, er at Israel er et vestlig, europeisk land, plassert i Midtøsten. Det er som om England eller Norge skulle være plassert i Midtøsten. Israel er omgitt av fiender, det er derfor de har blitt så krigerske av seg. Hadde Israel lagt ned forsvaret, er jeg redd de kunne bli utsatt for folkemord fra de arabiske statene.

Lenke til kommentar

Tror jeg også hadde vært litt grinete om noen bare tok der jeg bodde og sa woops nå er dette noen annens land. Du kan bo her men du blir en 2. rangs borger eller flytt. 

 

 

Før 1948 bodde det omtrent 700 000 mennesker i hele området som i dag er Israel, og det enkelte hevder bør være Palestina.

Mange av disse var faktisk jøder, de aller fleste var nok beduiner eller tilhørte lokale stammer.

 

I dag bor det 7 000 000 arabere i området. Hvor tror du disse kommer fra, og hvilket land ble de frarøvet i 1948 ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tror jeg også hadde vært litt grinete om noen bare tok der jeg bodde og sa woops nå er dette noen annens land. Du kan bo her men du blir en 2. rangs borger eller flytt. 

 

 

Før 1948 bodde det omtrent 700 000 mennesker i hele området som i dag er Israel, og det enkelte hevder bør være Palestina.

Mange av disse var faktisk jøder, de aller fleste var nok beduiner eller tilhørte lokale stammer.

 

I dag bor det 7 000 000 arabere i området. Hvor tror du disse kommer fra, og hvilket land ble de frarøvet i 1948 ?

 

Nå har ikke jeg tenkt og forklare hvordan blomsten og bien fungerer men. Er karter over så ser du land områdene..

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg tenkt og forklare hvordan blomsten og bien fungerer men. 

 

Dersom du tror mer enn en tidobling av populasjonen i løpet av en generasjon eller to er normalt, eller har noe med blomster og bier å gjøre, så er det kanskje ikke så merkelig at du ikke forstår en relativt komplisert konflikt heller !

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett hva du unskylder det med, er det ingen rett til og drive ditt eget lille personlige "holocaust" der nede. Nei de har ikke fått tilbud om 1947 grensene i nye tid. Freds forslaget i 2008 inkluderte at Jerusalem skulle være i international kontroll og ikke demmes. I 1947 grensene ligger jerusalem LANGT inne i palestina. Samt de fikk ikke lov til og se på kartet. Det var bare signer eller forsvinn. Var ikke en seriøst forslag i det hele tatt. Var bare for og tilfredstille internasjonalt press. https://www.timesofisrael.com/abbas-admits-he-rejected-2008-peace-offer-from-olmert/

Men som Ronald Reagan sa: "Facts are stupid things"

https://www.miff.no/jerusalem/2017/12/21oslo-avtalen-godtok-palestinerne-israel-styrer-hele-jerusalem.htm

 

Så vet vi det :)

Lenke til kommentar

 

Uansett hva du unskylder det med, er det ingen rett til og drive ditt eget lille personlige "holocaust" der nede. Nei de har ikke fått tilbud om 1947 grensene i nye tid. Freds forslaget i 2008 inkluderte at Jerusalem skulle være i international kontroll og ikke demmes. I 1947 grensene ligger jerusalem LANGT inne i palestina. Samt de fikk ikke lov til og se på kartet. Det var bare signer eller forsvinn. Var ikke en seriøst forslag i det hele tatt. Var bare for og tilfredstille internasjonalt press. https://www.timesofisrael.com/abbas-admits-he-rejected-2008-peace-offer-from-olmert/

Men som Ronald Reagan sa: "Facts are stupid things"

https://www.miff.no/jerusalem/2017/12/21oslo-avtalen-godtok-palestinerne-israel-styrer-hele-jerusalem.htm

 

Så vet vi det :)

 

Tar du det for uavhenging journalistikk? Om det er der du får din info fra er det ikke rart du er misinformert.

 

De er for Israel, demmes retorikk, utplukking av fakta, utelukking av enkelte fakta for og fremme deres syn.

 

Er bedre og lese etter fakta og lærdom av noen som ikke er for eller imot. Som er nøytrale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...