Gå til innhold

Beats-hodetelefoner eksploderte: Apple skylder på batteriene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke dette ganske greit? Om hodetelefonene tok fyr pga problemer med batteriene er det produsentene av hodetelefonene som har ansvaret (innenfor rimelighetens grenser). Om det var selve batteriene som tok fyr er det overhodet ingenting Beats kunne gjort.

 

(Apple er jo bare innblandet i denne saken som kjøpere av Beats, de har vel som det sies slutta å lage headset som bruker utskiftbare batterier nå?)

Lenke til kommentar

Kanskje Beats strakk strikken litt for langt tidligere.

Apple hadde vel recall på en av de bluetooth høyttalerne til beats, den var også brannfarlig.  (Pill XL)

Økonomi styrer valg de tar mtp design og valg av materialer og leverandører.

Det gjelder vel ikke bare kina batteri produsenter, selv om de sikkert er nærme "toppen"

 

Et sånt headsett jeg kjøpte, Turtle Beach Earforce , var laget av så elendig plast at det bare raknet, som om det var kjølt ned til -50. Kunne klemme på bitene, så sprakk de som potetchips.

Klart at det var et valg som ble gjort der, med tanke på produksjon av hodebøylen.

 

https://www.apple.com/support/beats-pillxl-recall/

 

edit:

 

Her er noen Beats med aaa celler:

 

https://www.amazon.com/s/ref=as_li_ss_tl?url=search-alias=aps&field-keywords=beats+wireless+headphones+aaa+batteries&rh=i:aps,k:beats+wireless+headphones+aaa+batteries&linkCode=sl2&tag=wwwbenlovejoy-20&linkId=950260c708376e3e96313d672a66ce33

Endret av Karamell
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kjøper aldri no-brand Batterier, men anser batterier fra Ikea/Clas/Kjell som trygge. Har jeg rett, eller burde jeg kjøpe fra de største produsentene (Duracell etc)? 

 

Ikea/Clas/Kjell produserer ikke batterier, de betaler en produsent for å lage med deres merke på. Fant ikke ut hvem produsenten er i farta.

Men du skrev "de betaler en produsent for å lage med deres merke på".

 

Teknologi brukt i en vare du produserer inneholder eksklusiv fra andre merke er lov så sant du har lisens for det, men du kan ikke bruke deres merke "Duracell" fordi det er ikke dem som har produsert det. I såfall er det KOPI, altså billig skrap og juks.

Lenke til kommentar

 

"The headphones don't work without batteries, yet nowhere on the headphones - or their packaging - did it specify which brand of batteries should be used," she says in a statement.

 

Skulle gjerne sett hele statementen, men det der høres tynt ut. Om noe skulle det vært spesifisert egenskaper for batteriene, ikke merke. Og "AAA" regner jeg som relativ grei klassifisering, strengt tatt. 

Lenke til kommentar

 

 

Kjøper aldri no-brand Batterier, men anser batterier fra Ikea/Clas/Kjell som trygge. Har jeg rett, eller burde jeg kjøpe fra de største produsentene (Duracell etc)? 

 

Ikea/Clas/Kjell produserer ikke batterier, de betaler en produsent for å lage med deres merke på. Fant ikke ut hvem produsenten er i farta.

Men du skrev "de betaler en produsent for å lage med deres merke på".

 

Teknologi brukt i en vare du produserer inneholder eksklusiv fra andre merke er lov så sant du har lisens for det, men du kan ikke bruke deres merke "Duracell" fordi det er ikke dem som har produsert det. I såfall er det KOPI, altså billig skrap og juks.

 

For å lage med Ikea/Clas/Kjell merke på, ikke betale og sette på f.eks. Duracell merket :p Sikkert litt dårlig formulert det der ja.

 

Edit; En kopi er ikke nødvendigvis billig skrap. I noen tilfeller så er kopien bedre enn originalen.

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Kjøper aldri no-brand Batterier, men anser batterier fra Ikea/Clas/Kjell som trygge. Har jeg rett, eller burde jeg kjøpe fra de største produsentene (Duracell etc)? 

 

Ikea/Clas/Kjell produserer ikke batterier, de betaler en produsent for å lage med deres merke på. Fant ikke ut hvem produsenten er i farta.

Men du skrev "de betaler en produsent for å lage med deres merke på".

 

Teknologi brukt i en vare du produserer inneholder eksklusiv fra andre merke er lov så sant du har lisens for det, men du kan ikke bruke deres merke "Duracell" fordi det er ikke dem som har produsert det. I såfall er det KOPI, altså billig skrap og juks.

 

For å lage med Ikea/Clas/Kjell merke på, ikke betale og sette på f.eks. Duracell merket :p Sikkert litt dårlig formulert det der ja.

 

Ja jeg skjønte det, måtte bare påpeke :-)

Lenke til kommentar

 

Brann =//= eksplosjon

 

Vennligst slutt å bruke clickbait-ord.

Eksplosjon betyr hurtig utviding samt hurtig økning i energi. Eksplosjon er ikke bare det du ser i actionfilmer.

Batterier på 300w/kg er ikke fysisk i stand til å bli sammenlignet med noe som helst som eksploderer. Ytterligere så har vedkommende brannskader... og ingen skader foråsaket av kinetisk energi. Hvis noe hadde eksplodert (tenk deg sprengladning av samme vekt som batteriet) hadde nok halve hodet manglet i dette tilfellet.

Clickbait tittel er clickbait. Men jeg forventer ikke mindre siden ClickbaitUkeblad kjøpte HW/Tek.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kjøper aldri no-brand Batterier, men anser batterier fra Ikea/Clas/Kjell som trygge. Har jeg rett, eller burde jeg kjøpe fra de største produsentene (Duracell etc)? 

 

Jeg har sett lekkasje fra Cotech-batterier til Clas Ohlson også. Og det er vel laget på en anerkjent fabrikk påstår Clas'ern selgerne.

Lenke til kommentar

Uansett krav til batterier, så kan alle eksplodere. Det står advarsel på dem:
https://www.google.no/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiFu7qg64rUAhWHVywKHVRACf0QjRwIBw&url=https%3A%2F%2Fwww.amazon.com%2FDuracell-Quantum-QU2400BKD09-Alkaline-Manganese-Dioxide%2Fdp%2FB00EH3S4S6&psig=AFQjCNFCPqRzFua_kwHBLcJKQunZL_y1fw&ust=1495794589601857

Det mangler for mye av historien til denne damen. Vi kan bare spekulere:
Hun byttet batterier rett før flyet tok av og:
1. Hun satte et av batteriene i feil vei.
2. Hun blandet gamle og nye batterier
3. Feil på headset kortsluttet batteriene
4. Elektromagnetisk stråling fra annet utstyr ombord i flyet førte til at batteriene i headsettet ble utsatt for en påført spenning og strøm.

Alle grunner som kan få batterier til å danne gass, _hydrogengass som utvider seg inni en tett metallbeholder_
-bedre kjent som en BOMBE.

Gassen kan også med riktig blandingsforhold, ved hjelp en liten gnist antennes, og en liten gnist kan kanskje tenkes å oppstå når metallbiter hagler inni øreklokkene.

https://i.stack.imgur.com/el1Upl.jpg

 

Var batteriene oppladbare ? Jeg vet de refereres til som AAA celler, men hvor er referansen ?

Og det selges vel også oppladbare AAA celler ?  

http://www.clasohlson.com/no/AAA-HR03-ladbart-batteri-/Pr365853000

Oppladbare batterier er (i mine øyne) farligere enn engangs, simpelthen fordi de er mer avansert, inneholder kraftigere saker (både kjemi og elektronikk) og får mer juling over lengre tid.

 

Endret av Karamell
Lenke til kommentar

Og mens vi er inne på temaet, kan jeg nevne at større batterier bør behandles ytterst forsiktig.

Hvis du skal hjelpe en nabo med startkabler, eller bytte luftfilter på bilen selv,

og slumper til å koble feil, eller legge leddnøkkelen over polene

på batteriet, kan du i verste fall miste synet og få et uheldig utseende i trynet.

 

Å kortslutte bilbatterier tror jeg skjer oftere enn mange vil innrømme.

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...