Gå til innhold

Kryptovaluta Ethereum


Kron

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva vil eventuell endgame være?

Veksle pengene over til Euro , deretter til NOK? Vil det da være skattepliktig?

Typ 28% av totalt gevinst?

Eller vil det komme betalingskort med Ether som man på sikt kan bruke i betalingsterminaler på lik linje med VISA?

 

Å få det ut cash er rimelig enkelt. Coinbase blant annet tilbyr overføring til bankkonto.

 

http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Uttalelser/Prinsipputtalelser/Bruk-av-bitcoins--skatte--og-avgiftsmessige-konsekvenser/

 

Ether har vel strengt tatt aldri vært ment som noe betalingsmiddel, men hvem vet. 

Lenke til kommentar

 

Du har 5 doblet verdien og venter fremdeles på en pen avkastning... Ville solgt nå hvis jeg var deg.

Det ville definitivt ikke jeg. Dette er en teknologi med et enormt potensiale, dette er bare begynnelsen.

Det blir som å kjøpe labfrakker fra Med Couture, fordi bioteknologi har stort potensiale.

 

Hvis man har tro på teknologien så gir det mer mening å investere i Microsoft, Mozilla, Google, og Github.

 

Det man ser her er det samme som skjedde i dotcomboblen. "Alle" selskaper som drev med IT var gull verdt, fordi teknologien hadde enormt potensiale. Det var færre enn 5 % av de selskapene som overlevde, og de fleste har fortsatt ikke blitt priset høyere enn de var den gangen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Hva vil eventuell endgame være?

Veksle pengene over til Euro , deretter til NOK? Vil det da være skattepliktig?

Typ 28% av totalt gevinst?

Eller vil det komme betalingskort med Ether som man på sikt kan bruke i betalingsterminaler på lik linje med VISA?

 

Å få det ut cash er rimelig enkelt. Coinbase blant annet tilbyr overføring til bankkonto.

 

http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Uttalelser/Prinsipputtalelser/Bruk-av-bitcoins--skatte--og-avgiftsmessige-konsekvenser/

 

Ether har vel strengt tatt aldri vært ment som noe betalingsmiddel, men hvem vet. 

 

Kan man kjøpe og selge og øverføre med norsk bankkonto?

Lenke til kommentar

 

Ethereum opp til 176 i skrivende stund. Nærmer meg en dobling på avkastning.

På tide å selge da.

 

Å nei du, er fortsatt mange viktige dater i den nærmeste tiden som på ingenmåte indikerer at denne verdien skal falle etter å ha sett hva som skjedde etter møtet annonseringen i går / dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ethereum opp til 176 i skrivende stund. Nærmer meg en dobling på avkastning.

På tide å selge da.

 

Å nei du, er fortsatt mange viktige dater i den nærmeste tiden som på ingenmåte indikerer at denne verdien skal falle etter å ha sett hva som skjedde etter møtet annonseringen i går / dag.

 

Prisen har jo allerede falt ganske mye i løpet av natta...

Lenke til kommentar

Prisen har jo allerede falt ganske mye i løpet av natta...

Joda, men det er fortsatt opp 35% på 24 timer.

Disse krytovaluttaene hopper jo opp og ned i ett sett.

 

Så se på at den har vært på topp, og gått ned litt igjen men så stabilisert seg er på ingen måte et dårlig tegn.

 

Og det den falt i natt, er den nå gått opp igjen med.

Lenke til kommentar

 

 

Vil det da være skattepliktig?

Typ 28% av totalt gevinst?

Ja, gevinst er skattepliktig, men satsen er 24 % for 2017. 28 % var det sist i 2013.

 

Flat rate på 24% uansett størrelse på gevinst? Vet du hvor dette står?

 

Skattedirektoratet legger til grunn at bitcoins er et formuesobjekt, og skatteloven bestemmer at gevinst ved salg av formuesobjekter er skattepliktig inntekt. Dette betyr at gevinster som oppstår ved at verdien av bitcoins er lavere ved kjøp enn ved salg vil være skattepliktig inntekt, og at tap som følge av at verdien av bitcoins er høyere ved kjøp enn salg vil være en fradragsberettiget kostnad.

 

Skattepliktig inntekt av formuesobjekter følger den alminnelige skattesatsen, som i 2016 er på 25%.

Denne er vedtatt satt ned til 24% i 2017, og skal ned til 23% i 2018.

Lenke til kommentar

 

Prisen har jo allerede falt ganske mye i løpet av natta...

Joda, men det er fortsatt opp 35% på 24 timer.

Disse krytovaluttaene hopper jo opp og ned i ett sett.

 

Så se på at den har vært på topp, og gått ned litt igjen men så stabilisert seg er på ingen måte et dårlig tegn.

 

Og det den falt i natt, er den nå gått opp igjen med.

Evt sprekker bobla og den faller hardt. 

Lenke til kommentar

Flat rate på 24% uansett størrelse på gevinst? Vet du hvor dette står?

24 % skatt gjelder for alminnelig inntekt (personinntekt og kapitalinntekt). 

For personinntekt får man i tillegg trinnskatt. Gevinst fra salg av kryptovaluta er kapitalinntekt, og omfattes derfor ikke av trinnskatten. Dermed vil man ha en flat rate på gevinsten her.

 

Disclaimer: Jeg er ingen skatteguru, og dette er slik jeg har forstått det. Rett meg gjerne.

 

Info fra Skatteetaten:

Alminnelig inntekt

Skattemessige konsekvenser ved bruk av bitcoins og andre virtuelle valutaer for privatpersoner

Trinnskatt

Lenke til kommentar

 

Flat rate på 24% uansett størrelse på gevinst? Vet du hvor dette står?

24 % skatt gjelder for alminnelig inntekt (personinntekt og kapitalinntekt). 

For personinntekt får man i tillegg trinnskatt. Gevinst fra salg av kryptovaluta er kapitalinntekt, og omfattes derfor ikke av trinnskatten. Dermed vil man ha en flat rate på gevinsten her.

 

Disclaimer: Jeg er ingen skatteguru, og dette er slik jeg har forstått det. Rett meg gjerne.

 

Info fra Skatteetaten:

Alminnelig inntekt

Skattemessige konsekvenser ved bruk av bitcoins og andre virtuelle valutaer for privatpersoner

Trinnskatt

 

Høres bra ut! :)

Så lenge man har pengene stående i Etherum / Bitcoins, så trenger man ikke å melde det inn på noe vis i en selvangivelse? Eller skal det meldes inn som formue?

Lenke til kommentar

Joda, det regnes som formue og må meldes inn. Fra denne linken:

 

Formuesbeskatning av bitcoin
Som skattepliktig bruttoformue regnes i utgangspunktet alle formuesobjekter med omsetningsverdi som skattyteren eier ved utgangen av inntektsåret. Dette gjelder blant annet bitcoin og annen "virtuell valuta". I utgangspunktet gjelder dette uansett hvor i verden eiendelene befinner seg. Mer om formue kan du lese her.
 
Bitcoin fremstår som en eiendel i skattelovens forstand og anses således som skattepliktig formue. Verdien fastsettes til omsetningsverdien pr. 1. januar året etter inntektsåret, jf. skatteloven § 4-1.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Joda, det regnes som formue og må meldes inn. Fra denne linken:

 

Jeg har lest gjennom linken nå, og ser at Skatteetaten kan kreve:

Dokumentasjon som viser dato for når de solgte bitcoins er anskaffet, minet eller kjøpt inkludert bitcoin adresser for disse og inngangsverdien.

 

Nå har jeg hatt mine bitcoins noen år, og ville ikke klare å frembringe denne dokumentasjonen hvis jeg ble spurt om det. Hvordan blir det isåfall håndtert av Skatteetaten når du rett og slett ikke har papirene de ber om?

Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt mine bitcoins noen år, og ville ikke klare å frembringe denne dokumentasjonen hvis jeg ble spurt om det. Hvordan blir det isåfall håndtert av Skatteetaten når du rett og slett ikke har papirene de ber om?

Joda, det skal være enkelt å finne frem gitt at du har handlet ekte BTC som er del av BTC sin blokkkjede.

 

Bitcoin bruker nemlig blokkkjede teknologi, og alle transaksjoner, helt siden oppstarten er lagret i kjeden.

Så lenge du har dine keys (noe du antagelig har, siden du hevder å ha bitcoin) så kan du enkelt slå opp i kjeden og finne alle transaskjonene knyttet til din nøkkel. Du vil se beløp (i BTC) og datoer, og hvor det er sendt eller mottatt fra.

 

Både BTC/USD eller BTC/EUR kurser finner du langt tilbake i tid, samt EUR/NOK eller USD/NOK kurser.

Det vil være relativt trivielt å bruke datoene dine fra blokk kjeden og regne ut verdier i NOK som du kan føre på selvangivelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...