Gå til innhold

Kryptovaluta Ethereum


Kron

Anbefalte innlegg

Det holder å gjøre det på slutten av hvert år - det skal ikke beregnes av hver eneste transaksjon. Kun beholdningen av BTC ved årsskiftet - du kan da legge kursen ved årsskiftet til grunn.

 

 

Bitcoins er formuesobjekter som som hovedregel skal verdsettes med omsetningsverdien i norske kroner ved årsskiftet for den som innehar den type verdier ved årsskiftet.

Endret av MegaMann2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så man må hvert år skatte på verdien av man har av Bitcoin? Virker da veldig urimelig.

Du skatter jo på penger du har i banken også, så er det så urimelig at det blir likt for kryptovaluta? Husk at formueskatt ikke slår inn fra første krone, man må ha ca. 1,5 mill. kr i nettoformue før man må begynne å betale formueskatt.

Lenke til kommentar

 

Så man må hvert år skatte på verdien av man har av Bitcoin? Virker da veldig urimelig.

Du skatter jo på penger du har i banken også, så er det så urimelig at det blir likt for kryptovaluta? Husk at formueskatt ikke slår inn fra første krone, man må ha ca. 1,5 mill. kr i nettoformue før man må begynne å betale formueskatt.

 

Men da er det jo greit, hehe. Virker bare urimelig da bitcoin verdien varierer veldig og egentlig er en currency.

Lenke til kommentar

Men jeg tenkte mer på hvis jeg en gang skal selge. Da ønsker skatteetaten dokumentasjon som viser når jeg opprinnelig kjøpte, for å regne ut fortjeneste. Det blir som å be om dokumentasjon som viser hvor mye penger du satt inn på din aller første bankkonto noen sinne. Selv om det er teknisk mulig å finne det ut, vil det være en massiv jobb å forsøke spore pengene tilbake, siden det har gått gjennom masse ledd, og ikke er sikkert man i det hele tatt husker hvilken bank man opprinnelig brukte.

 

Så igjen: Hva gjør skatteetaten når papirene de ber om er umulig å fremskaffe?

Lenke til kommentar

Men jeg tenkte mer på hvis jeg en gang skal selge. Da ønsker skatteetaten dokumentasjon som viser når jeg opprinnelig kjøpte, for å regne ut fortjeneste. Det blir som å be om dokumentasjon som viser hvor mye penger du satt inn på din aller første bankkonto noen sinne. Selv om det er teknisk mulig å finne det ut, vil det være en massiv jobb å forsøke spore pengene tilbake, siden det har gått gjennom masse ledd, og ikke er sikkert man i det hele tatt husker hvilken bank man opprinnelig brukte.

 

Så igjen: Hva gjør skatteetaten når papirene de ber om er umulig å fremskaffe?

Det holder vel med verdien når du kjøpte og verdien når du solgte?

Lenke til kommentar

Det holder vel med verdien når du kjøpte og verdien når du solgte?

Det står på hjemmesidene deres at du først må oppgi verdien når du kjøpte og solgte, men at de kan kreve dokumentasjon på dette. Hva skjer hvis man ikke klarer å levere det?

 

Regner med at manglende dokumentasjon er ganske vanlig problem i skatteforhold? Så skatteetaten har vel noen rutiner for hvordan de håndterer sånt?

Lenke til kommentar

 

Det holder vel med verdien når du kjøpte og verdien når du solgte?

Det står på hjemmesidene deres at du først må oppgi verdien når du kjøpte og solgte, men at de kan kreve dokumentasjon på dette. Hva skjer hvis man ikke klarer å levere det?

 

Regner med at manglende dokumentasjon er ganske vanlig problem i skatteforhold? Så skatteetaten har vel noen rutiner for hvordan de håndterer sånt?

 

Hvordan kjøpte du det? Evt minet. Du har kanskje kvittering på epost? Evt kan du sende bitcoinene til meg så kan jeg ta en titt hvor de kommer fra og gi deg en kvittering.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

 

 

Så man må hvert år skatte på verdien av man har av Bitcoin? Virker da veldig urimelig.

Du skatter jo på penger du har i banken også, så er det så urimelig at det blir likt for kryptovaluta? Husk at formueskatt ikke slår inn fra første krone, man må ha ca. 1,5 mill. kr i nettoformue før man må begynne å betale formueskatt.

 

Men da er det jo greit, hehe. Virker bare urimelig da bitcoin verdien varierer veldig og egentlig er en currency.

 

Du betaler formuesskatt også på valuta, basert på omregningskursen ved årsskiftet. Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kjøpte du det? Evt minet. Du har kanskje kvittering på epost? Evt kan du sende bitcoinene til meg så kan jeg ta en titt hvor de kommer fra og gi deg en kvittering.

 

 

Haha, trukke det gitt =)

 

Men hvis vi kan se bort ifra mine bitcoins, så er spørsmålet fortsatt: Hva gjør Skatteetaten når man ikke klarer å fremskaffe dokumentasjonen de ber om?

Endret av Ribtinitus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvordan kjøpte du det? Evt minet. Du har kanskje kvittering på epost? Evt kan du sende bitcoinene til meg så kan jeg ta en titt hvor de kommer fra og gi deg en kvittering.

 

 

Haha, trukke det gitt =)

 

Men hvis vi kan se bort ifra mine bitcoins, så er spørsmålet fortsatt: Hva gjør Skatteetaten når man ikke klarer å fremskaffe dokumentasjonen de ber om?

 

 

Da skattlegger de sikkert alt. Inkludert innskuddet. Men du må da kunne vise til en transaksjon fra kontoen din på et eller annet tidspunkt når du kjøpte bitcoins?

Lenke til kommentar

 

 

Hva vil eventuell endgame være?

Veksle pengene over til Euro , deretter til NOK? Vil det da være skattepliktig?

Typ 28% av totalt gevinst?

Eller vil det komme betalingskort med Ether som man på sikt kan bruke i betalingsterminaler på lik linje med VISA?

 

Å få det ut cash er rimelig enkelt. Coinbase blant annet tilbyr overføring til bankkonto.

 

http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Uttalelser/Prinsipputtalelser/Bruk-av-bitcoins--skatte--og-avgiftsmessige-konsekvenser/

 

Ether har vel strengt tatt aldri vært ment som noe betalingsmiddel, men hvem vet. 

 

Kan man kjøpe og selge og øverføre med norsk bankkonto?

 

 

Null problem. Sjekk prisene til banken din for overføring utland.

Lenke til kommentar

 

 

Du har 5 doblet verdien og venter fremdeles på en pen avkastning... Ville solgt nå hvis jeg var deg.

Det ville definitivt ikke jeg. Dette er en teknologi med et enormt potensiale, dette er bare begynnelsen.

Det blir som å kjøpe labfrakker fra Med Couture, fordi bioteknologi har stort potensiale.

 

Hvis man har tro på teknologien så gir det mer mening å investere i Microsoft, Mozilla, Google, og Github.

 

Det man ser her er det samme som skjedde i dotcomboblen. "Alle" selskaper som drev med IT var gull verdt, fordi teknologien hadde enormt potensiale. Det var færre enn 5 % av de selskapene som overlevde, og de fleste har fortsatt ikke blitt priset høyere enn de var den gangen.

 

 

Vel i motsetning til aksjer kan faktisk kryptovalutaen brukes til noe. Det er drivstoffet til hele nettverket, så med økende bruk av teknologien vil verdien se en naturlig økning. Hvis Ethereum blir mainstream og tas i bruk i flere deler av samfunnet er nok nåværende verdi bare småtterier. Mtp. alle de store selskapene som backer opp Ethereum (Microsoft, Intel, Samsung, Toyota blant annet) er nok faren liten for at dette prosjektet bare visner bort.

Lenke til kommentar

 

 

 

Ethereum opp til 176 i skrivende stund. Nærmer meg en dobling på avkastning.

På tide å selge da.

 

Å nei du, er fortsatt mange viktige dater i den nærmeste tiden som på ingenmåte indikerer at denne verdien skal falle etter å ha sett hva som skjedde etter møtet annonseringen i går / dag.

 

Prisen har jo allerede falt ganske mye i løpet av natta...

 

 

Er nok få oss som tenker såpass kortsiktig :)

Lenke til kommentar

Etoro har stengt muligheten for å kjøpe seg inn i Ethereum. Jeg tar det som et godt tegn :) De taper nok mye penger nå om det fungerer slik jeg har forstått. 

 

Vet ikke om jeg har forstått dette med Etoro riktig. Kan du ta ut Etheren eller er det mer en form for tipping?

Lenke til kommentar

 

 

Så man må hvert år skatte på verdien av man har av Bitcoin? Virker da veldig urimelig.

Du skatter jo på penger du har i banken også, så er det så urimelig at det blir likt for kryptovaluta? Husk at formueskatt ikke slår inn fra første krone, man må ha ca. 1,5 mill. kr i nettoformue før man må begynne å betale formueskatt.

Men da er det jo greit, hehe. Virker bare urimelig da bitcoin verdien varierer veldig og egentlig er en currency.

I likhet med norske kroner.

Lenke til kommentar

 

 

 

Så man må hvert år skatte på verdien av man har av Bitcoin? Virker da veldig urimelig.

Du skatter jo på penger du har i banken også, så er det så urimelig at det blir likt for kryptovaluta? Husk at formueskatt ikke slår inn fra første krone, man må ha ca. 1,5 mill. kr i nettoformue før man må begynne å betale formueskatt.
Men da er det jo greit, hehe. Virker bare urimelig da bitcoin verdien varierer veldig og egentlig er en currency.

I likhet med norske kroner.

 

Men hvordan i all verden skal staten finne ut hvor mye cryptocoins du måtte eie, hvis du ikke opplyser om dette selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...