Gå til innhold

Kryptovaluta Ethereum


Kron

Anbefalte innlegg

Jepp, du skal ha Ether (ETH)

 

Ethereum Classic (ETC) er resultatet av en hard fork de måtte gjøre i fjor etter et hackerangrep. Kort fortalt; en hacker hadde funnet et hull i den største kontrakten i nettverket (ca 50 millioner USD) som gjorde at han kunne tappe kontrakten for penger. Utviklerne gjorde en endring i koden med tilbakevirkende kraft så disse pengene ble låst og hackeren ikke kunne få tak i de.

Noen mente dette stridte imot det Blockchain står for (kode er absolutt lov. Ingen endringer. what happens happens) og gikk imot ønskene til utviklerne og community.

Når en slik kodeendring skjer blir det en splittelse i chainen, en chain med endringen, og en chain uten endringen. Bokstavlig talt en fork/gaffel. Så er det opp til brukerne (minerne) hvilken chain som skal fortsette. Flertallet valgte Ethereum, mens mange nok ville ha det som det var, og dermed ble ETC født.

ETC er kun i live ennå fordi spekulantene og minerne har noe å tjene på det. Så fort vanskelighetsgraden på blockene kommer dit at det ikke er profitabelt å mine det lengre vil ETC dø ut.

 

ETC har en hashrate (mining power) på 2,89TH/s, så de lever foreløpig i beste velgående. Men til sammenligning har ETH har en hashrate på 43,1 TH/s, så det er ingen tvil om hvem det satses på. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, du skal ha Ether (ETH)

 

Ethereum Classic (ETC) er resultatet av en hard fork de måtte gjøre i fjor etter et hackerangrep. Kort fortalt; en hacker hadde funnet et hull i den største kontrakten i nettverket (ca 50 millioner USD) som gjorde at han kunne tappe kontrakten for penger. Utviklerne gjorde en endring i koden med tilbakevirkende kraft så disse pengene ble låst og hackeren ikke kunne få tak i de.

Noen mente dette stridte imot det Blockchain står for (kode er absolutt lov. Ingen endringer. what happens happens) og gikk imot ønskene til utviklerne og community.

Når en slik kodeendring skjer blir det en splittelse i chainen, en chain med endringen, og en chain uten endringen. Bokstavlig talt en fork/gaffel. Så er det opp til brukerne (minerne) hvilken chain som skal fortsette. Flertallet valgte Ethereum, mens mange nok ville ha det som det var, og dermed ble ETC født.

ETC er kun i live ennå fordi spekulantene og minerne har noe å tjene på det. Så fort vanskelighetsgraden på blockene kommer dit at det ikke er profitabelt å mine det lengre vil ETC dø ut.

 

ETC har en hashrate (mining power) på 2,89TH/s, så de lever foreløpig i beste velgående. Men til sammenligning har ETH har en hashrate på 43,1 TH/s, så det er ingen tvil om hvem det satses på. :)

 

Interessant. Da kjøper jeg ETH. Bør jeg kjøpe litt Bitcoin også, eller er det ikke noe vits? Noen mener at ETH kommer til å gjøre Bitcoin helt verdiløse, mens andre hevder at det er plass til begge. Noen hevder også at det kommer enda bedre kryptovalutaer som kommer til å gjøre ETH verdiløst enda lenger frem i tid. Vanskelig å si når man ikke har studert blockchain. 

 

Tror dere det vil komme et blockchain-program på norske universiteter snart?

 

Anonymous poster hash: 51c17...7b0

Lenke til kommentar

Jepp, du skal ha Ether (ETH)

 

Ethereum Classic (ETC) er resultatet av en hard fork de måtte gjøre i fjor etter et hackerangrep. Kort fortalt; en hacker hadde funnet et hull i den største kontrakten i nettverket (ca 50 millioner USD) som gjorde at han kunne tappe kontrakten for penger. Utviklerne gjorde en endring i koden med tilbakevirkende kraft så disse pengene ble låst og hackeren ikke kunne få tak i de.

Noen mente dette stridte imot det Blockchain står for (kode er absolutt lov. Ingen endringer. what happens happens) og gikk imot ønskene til utviklerne og community.

Når en slik kodeendring skjer blir det en splittelse i chainen, en chain med endringen, og en chain uten endringen. Bokstavlig talt en fork/gaffel. Så er det opp til brukerne (minerne) hvilken chain som skal fortsette. Flertallet valgte Ethereum, mens mange nok ville ha det som det var, og dermed ble ETC født.

ETC er kun i live ennå fordi spekulantene og minerne har noe å tjene på det. Så fort vanskelighetsgraden på blockene kommer dit at det ikke er profitabelt å mine det lengre vil ETC dø ut.

 

ETC har en hashrate (mining power) på 2,89TH/s, så de lever foreløpig i beste velgående. Men til sammenligning har ETH har en hashrate på 43,1 TH/s, så det er ingen tvil om hvem det satses på. :)

Og de som kjøper ETH er selvfølgelig klar over at enda en ny fork vil gjøre nåværende ETH til ETD.

Lenke til kommentar

Tror dere det vil komme et blockchain-program på norske universiteter snart?

 

Anonymous poster hash: 51c17...7b0

Nei. Det fins ikke egne program på byggingeniørlinjen for å bygge rekkehus, blokker, eneboliger, osv. Så jeg tror ikke det vil skje innenfor IT heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ETC har en hashrate (mining power) på 2,89TH/s, så de lever foreløpig i beste velgående. Men til sammenligning har ETH har en hashrate på 43,1 TH/s, så det er ingen tvil om hvem det satses på. :)

 

Som et lite forsøk har jeg satt en lite brukt maskin å GPU-mine ETC ved ca. 22 MH/s. Ser i innstillingene på mining-poolen som brukes at man bør ha utbetaling av minimum 1 ETH eller 1 ETC for å unngå større transaksjonskostnader enn nødvendig. Med en såpass lav hashrate vil da utbetaling av 1 ETH skje ca. annenhver måned, mens utbetaling av 1 ETC vil skje ukentlig, på grunn av forskjellen i kurs. Så det kan jo være sånne som meg som holder liv i ETC-miningen  :)

Lenke til kommentar

 

ETC har en hashrate (mining power) på 2,89TH/s, så de lever foreløpig i beste velgående. Men til sammenligning har ETH har en hashrate på 43,1 TH/s, så det er ingen tvil om hvem det satses på. :)

 

Som et lite forsøk har jeg satt en lite brukt maskin å GPU-mine ETC ved ca. 22 MH/s. Ser i innstillingene på mining-poolen som brukes at man bør ha utbetaling av minimum 1 ETH eller 1 ETC for å unngå større transaksjonskostnader enn nødvendig. Med en såpass lav hashrate vil da utbetaling av 1 ETH skje ca. annenhver måned, mens utbetaling av 1 ETC vil skje ukentlig, på grunn av forskjellen i kurs. Så det kan jo være sånne som meg som holder liv i ETC-miningen  :)

 

Og siden ETH er verdt 400 usd i skrivende stund, så er ukentlig utbetaling på å mine ETH være 50USD (400 / 8 uker)

Mens 1 ETC er verdt 20USD i skrivende stund. Altså får du mer ut av den 1 ETHen annenhver mnd enn den ene ETCen hver uke.

 

Og heldigvis er fremtidsutsiktene for ETH lysere enn ETC, så fremtidig verdi av det du miner vil også ha en innvirkning.

Lenke til kommentar

 

Jepp, du skal ha Ether (ETH)

 

Ethereum Classic (ETC) er resultatet av en hard fork de måtte gjøre i fjor etter et hackerangrep. Kort fortalt; en hacker hadde funnet et hull i den største kontrakten i nettverket (ca 50 millioner USD) som gjorde at han kunne tappe kontrakten for penger. Utviklerne gjorde en endring i koden med tilbakevirkende kraft så disse pengene ble låst og hackeren ikke kunne få tak i de.

Noen mente dette stridte imot det Blockchain står for (kode er absolutt lov. Ingen endringer. what happens happens) og gikk imot ønskene til utviklerne og community.

Når en slik kodeendring skjer blir det en splittelse i chainen, en chain med endringen, og en chain uten endringen. Bokstavlig talt en fork/gaffel. Så er det opp til brukerne (minerne) hvilken chain som skal fortsette. Flertallet valgte Ethereum, mens mange nok ville ha det som det var, og dermed ble ETC født.

ETC er kun i live ennå fordi spekulantene og minerne har noe å tjene på det. Så fort vanskelighetsgraden på blockene kommer dit at det ikke er profitabelt å mine det lengre vil ETC dø ut.

 

ETC har en hashrate (mining power) på 2,89TH/s, så de lever foreløpig i beste velgående. Men til sammenligning har ETH har en hashrate på 43,1 TH/s, så det er ingen tvil om hvem det satses på. :)

Og de som kjøper ETH er selvfølgelig klar over at enda en ny fork vil gjøre nåværende ETH til ETD.

 

Sånn fungerer Blockchain ja, og majoriteten bestemmer. Men det som er viktig å vite er at ved fremtidige forks så mister man ingen ting. Uansett hvilken chain som majoriteten går for, så vil man ha sine ETH og man trenger ikke velge hvilken av de to man skal gå for. Velger man å følge majoriteten vil man alltid ha det man hadde før forken.

Minerne bestemmer, og det vil alltid være et lite knippe av de som prøver å spekulere i den tapende chain i en fork. Ja, en fork som det som skjedde i fjor har negativ effekt på prisen. Alle uplanlagte hendelser er en risiko, og det gjelder all teknologi.

 

Kommer det til å komme en ny fork? Jepp. Når Ethereum skal over til Proof of Stake skal det mest sannsynlig gjøres via en fork. Men det er lagt inn en "tidsinnstilt bombe" i koden for å sikre denne overgangen. Vanskelighetsgraden på blokkene øker eksponentielt, så om 1-2 år vil det være så å si umulig å mine en block, noe som tvinger alle over til PoS. Noen kommer nok til å bli værende på den gamle chainen for å spekulere i prisen, helt til det blir helt umulig å holde den gående. Sånn som ETC holder på nå..

Kommer det til å komme en ny uplanlagt fork? Ingen vet.. Det er litt av risikoen i å investere i krypto.

Lenke til kommentar

Og siden ETH er verdt 400 usd i skrivende stund, så er ukentlig utbetaling på å mine ETH være 50USD (400 / 8 uker)

Mens 1 ETC er verdt 20USD i skrivende stund. Altså får du mer ut av den 1 ETHen annenhver mnd enn den ene ETCen hver uke.

Ja, en sjekk i miningkalkulatorer (med øyeblikksbilde av vanskelighetsgrad og priser) for ETH og ETC ligger forskjellen på ca. 6 dollar per uke. Hadde jeg minet seriøst hadde det ikke vært tvil om at jeg hadde holdt meg til ETH.

Lenke til kommentar

Hvor mye miner dere hver dag da ca?

Vurderer å skaffe 6 AMD-kort. Men jeg vet ikke om det er verdt det?

Lykke til med å skaffe deg AMD-kort. Utsolgt over hele verden.

 

Men til spørsmålet ditt. Kalkulatorene stemmer, tro det eller ei. Det er gode penger i det. Problemet er bare at man har aldri noen garanti hva som skjer neste dag, neste uke, neste mnd. Men som det ser ut akkurat nå vil du mest sannsynlig få ROI (return of investment) iløpet av 3-4 mnd.

 

Må også legge til at du for guds skyld ikke må kjøpe deg en rig (holder ikke med bare 6 kort liggende såklart), før du virkelig har satt deg inn i hvordan den skal settes opp, og ikke minst alt som skal ordnes og vedlikeholdes etter riggen er oppe å går. Det er ikke bare å bygge en PC som står på og henter penger for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en 6gpu rigg stående og miner ETH. Det er lite vedlikehold og ikke så forferdelig mye du må sette deg inn i men husk at det er endel prøving og feiling. Så em god ide er å lese mye om fek.s. Claymore og sette seg litt inn i programmet. En annen ting er å skippe Windows og bruke feks. Simplemining.net

Lenke til kommentar

Har en 6gpu rigg stående og miner ETH. Det er lite vedlikehold og ikke så forferdelig mye du må sette deg inn i men husk at det er endel prøving og feiling. Så em god ide er å lese mye om fek.s. Claymore og sette seg litt inn i programmet. En annen ting er å skippe Windows og bruke feks. Simplemining.net

 

Tror ikke det er noe problem for meg å bygge en rigg. Det finnes utrolig mye framgangsmåter på nett.

ethOS, er det noe man bør vurdere å bruke?

 

 

 

Det å sette det opp er jo noe de fleste burde klare uten problem. Men ethereum vil etter planen snart switche over til PoS, så å kjøpe seg maskinvare nå er veldig risikabelt.

 

Kan jo bruke riggen til å mine f.eks Monero. Lurer på om man kan mine det med ca samme profit som ETH?

Endret av DJ FROSK
Lenke til kommentar

For de som er interessert i historien til Ethereum, og hvordan Ethereum Classic kom til live, er dette en nydelig sengekantlesing: 

The Ether Thief

 

Setter også ting i perspektiv. Ting kan gå galt, ingen vet når det kan skje, og ingen investering er sikker før man casher ut.

I disse Texas-dager; Invester med hodet, ikke med hjertet. Invester kun det du kan tape, og vær mentalt forberedt på at det kan gå tapt. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

ETC har en hashrate (mining power) på 2,89TH/s, så de lever foreløpig i beste velgående. Men til sammenligning har ETH har en hashrate på 43,1 TH/s, så det er ingen tvil om hvem det satses på. :)

 

Som et lite forsøk har jeg satt en lite brukt maskin å GPU-mine ETC ved ca. 22 MH/s. Ser i innstillingene på mining-poolen som brukes at man bør ha utbetaling av minimum 1 ETH eller 1 ETC for å unngå større transaksjonskostnader enn nødvendig. Med en såpass lav hashrate vil da utbetaling av 1 ETH skje ca. annenhver måned, mens utbetaling av 1 ETC vil skje ukentlig, på grunn av forskjellen i kurs. Så det kan jo være sånne som meg som holder liv i ETC-miningen  :)

 

Hei,

 

Hva slags maskin snakker du om her? Er det bare ett skjermkort, eller bruker du flere? Vurderer å teste det ut selv, men har ikke en fullverdig maskin som kan brukes så må kjøpe meg et eller annet skjermkort. Har du linker til guider jeg kan lese meg opp på for sette opp softwaren? :-)

Lenke til kommentar

Hei,

 

Hva slags maskin snakker du om her? Er det bare ett skjermkort, eller bruker du flere? Vurderer å teste det ut selv, men har ikke en fullverdig maskin som kan brukes så må kjøpe meg et eller annet skjermkort. Har du linker til guider jeg kan lese meg opp på for sette opp softwaren? :-)

 

Det er en i7-maskin med ett GTX 1060 6 GB-kort. Slik jeg forstår det er det mye mer bang for the buck med AMD-kort kontra Nvidia, men det er vel ikke spesielt lett å få tak i AMD for tiden. Hvis du skal kjøpe noe bør du gjøre litt research, søk etter "<skjermkortet> hashrate ethereum", så er det mest sannsynlig noen på nettet som har en formening om kortet er bra eller dårlig. 

GTX 1060-kortet i denne maskinen er også undervoltet og overklokket (i hovedsak minnet), noe som hever hashraten fra ~18 til ~22 MH/s.

 

Hvis jeg ikke husker feil var det vel i hovedsak disse linkene jeg fikk noe nyttig utav:

https://www.youtube.com/watch?v=h3ZceutRpiQ

https://bitcointalk.org/index.php?topic=1433925.0

https://ethermine.org/

https://forum.ethereum.org/discussion/11934/undervolt-a-gtx-1060

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nicehash har en kalkulator som viser ytelse for mange algoritmer på en god mengde forskjellige kort https://www.nicehash.com/?p=calc som er kanskje kjekk.

 

Om du bare vil teste mining uten for mye innsats så kan Nicehash være en mulighet. En enkel Windows app å installere og du leier ut hardwaren og får betalt for arbeidet i bitcoins. Applikasjonen deres bytter på å mine det som betaler best til enhver tid og bytter altså mellom SIA, ZCash, ETH osv. uten innblanding av bruker. Du får betalt i BTC uansett hva den jobber med, men mindre enn om miner direkte. 

 

Disclaimer: Jeg har kun testa det i 3 uker selv og kjører det på helt tomme eval W10 instanser på gjestenettet på ruteren, altid risk for skadevare i sånne oppsett. 2 stykk GTX1070 gir rundt $10 dagen (bitcoin varierer mye for tida).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...