Gå til innhold

Joshua French er løslatt fra Kongo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror aldri jeg har lest noe som helst faktabasért i hele den tiden denne saken har fått mediadekning. Bare indisier og at de har fulgt fengselssaken. Ikke ett utsagn har vært fra den faktisk hendelsen rundt den døde drosjesjåføren.

 

Hvorfor tar så mange mennesker folk i forsvar når de ikke vet om han er skyldig eller uskyldig? Jeg synes det er veldig bra at han får rettssak her i Norge, hvor folk blir behandlet mer humant, men man havner vel ikke i bråk hvis man holder seg unna bråk?

 

Folk er raske med å dømme, men mange folk er raske med å -støtte- dømte også, uten at fakta har blitt konstatert. Og hvis man ikke vet, så vet man ikke.

 

Og ja, håper ikke det er bestikkelser som er grunnen til at han nå er fri. Selv om det er 17. Mai.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Det er jo hyggelige nyheter for French og familien hans dersom det stemmer at han er løslatt.

Etter snart åtte år i et helvete de færreste kan forestille seg, har jeg all sympati for det han har gått igjennom.

 

Samtidig er han jo dømt til døden under et annet lands lovgivning, som i realiteten betyr livstid i fengsel, for grove forbrytelser.

Agerer man cowboy i Kongo, så bør man også ta konsekvensen av de handlingene, slik at på en annen måte har jeg absolutt ingen sympati for at han har klart å havne i den situasjonen han har gjort, han har frivillig reist til et land de fleste ville holdt seg langt unna.

 

På den ene siden er forholdene grusomme i fengslene der nede, og rettsvesenet er en vits. Enda mer så, dersom man har klart å bestikke French ut av en livstidsdom etter bare åtte år.

 

På den andre siden er en mann død, to dersom man regner med Moland, å jeg mener at man må ta konsekvensene av det man gjør her i livet, om det er å leke leiesoldat i Kongo, smugle kokain i sør-Amerika eller kjøre på rødt på lys i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg stoler ikke på rettsvesenet i Kongo.

 

Det er det vel svært få som gjør, men det er nå en gang slik at når man oppholder seg i et annet land, så må man forholde seg til det landets rettsvesen.

 

Det er sikkert en del østeuropeere i norske fengsler som sier det samme om det norske rettsvesenet, det hjelper dog lite.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg stoler ikke på rettsvesenet i Kongo.

 

Det er det vel svært få som gjør, men det er nå en gang slik at når man oppholder seg i et annet land, så må man forholde seg til det landets rettsvesen.

 

Det er sikkert en del østeuropeere i norske fengsler som sier det samme om det norske rettsvesenet, det hjelper dog lite.

 

 

Det er nå en gang slik at nordmenn oppholder seg i mange rare land, og når de blir dårlig behandlet der så er det en gladnyhet når de får slippe.

Lenke til kommentar

Det er nå en gang slik at nordmenn oppholder seg i mange rare land, og når de blir dårlig behandlet der så er det en gladnyhet når de får slippe.

 

Det er nå en gang slik, at når nordmenn reiser til bananrepublikker for å bli leiesoldater, å ender opp med en død sjåfør, så må de vel også regne med å bli dårlig behandlet, å stå til rette i det "rettsvesenet" som finnes i landet ?

 

Samtidig er det selvfølgelig en gladnyhet for French at han har kommet hjem, alle ville vel gjort alt de kunne for å slippe å sitte fengslet i et land som Kongo.

Endret av adeneo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror det skal mye til før jeg synes synd på noen som er leiesoldat og havner i fengsel. Jeg vet ikke hva de drev med, men jeg føler de tok jobber som gav dem penger. Ikke nødvendigvis lovlige greier. Og de hadde nok ikke så mye tro på at de var ute der for å vær snille og greie i Kongo heller. Og de har nok litt erfaring med leiesoldater. 

 

Rettssaken var nok ikke rettferdig, men når du er utenlandsk leiesoldat og du er der i jungelen med en død sjåfør i et slik land, så er det vel ikke så mye annet enn livstid du kan forvente.

Lenke til kommentar

 

Jeg vet ikke hva de drev med, ...

... fremskutt observasjonspost i den norske regjerings arbeid for å redde kloden ... ett tre av gangen?

 

:)

 

Stemmer :p

 

Vi er ikke enige i så mye, men jeg tror vi er ganske enige i denne saken her hvertfall. Og dette er slike ting demokratiet vårt ikke tillater deg å stemme mot, fordi vi er ikke frie nok til å stemme akkurat hva vi vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...