Gå til innhold

ANNONSE: Elbiler som får frem både deg, varene og verktøyet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er bra at transport og håndverker-aktivitet kan gjøres forurensningsfritt for nærmiljøet.

Men :

"og tomgangskjøring – som det jo gjerne blir litt av i en varebil – koster plutselig ingenting når du ikke har en motor som står og nipper diesel."

 

Når håndverkere sitter med tomgangskjøring i spisepauser og for å få igjen varmen på kalde vinterdager, så brukes vel strøm/energi.

 

Ellers er det jo også slik at postverket mange steder har redusert bruk av  ( batteri-)elbil-flåten, fordi den ikke hold hele ruten ut på vinteren.

Da vil det nok være enda bedre med mulighet for ekstra kjørelengde, og varme, ved hjelp av hydrogen-batteri-  elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

(...)Når håndverkere sitter med tomgangskjøring i spisepauser og for å få igjen varmen på kalde vinterdager, så brukes vel strøm/energi.(...)

 

Har observert mange håndverkere bruker bilen som en brakke, da er det fort en del billigere å holde seg til fossilt hvis alternativet er å gjeninnføre brakker ute på oppdrag. PÅ en kald vinterdag hvor man unasett har redusert kapasitet koster det dyrt av batteriet hvis man skal holde bilen varm ett par timer midt på dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare å sette laderen i boksen/veggen

Alle byggeplasser har strøm

 

Da tror jeg at jeg ville hatt det med i kontrakten at det skal være avsatt parkering med strøm, har litt erfaring med bygge bransjen og har sett at i mange tilfeller at håndverkere ikke en gang har plass til å parkere bilene sine så da er jeg ikke så sikker på om det blir prioritert at folk skal få lade bilene sine heller, er nok mange som ikke setter pris på at det trekkes strømkabler i hytt og pine på en byggeplass heller. 

Lenke til kommentar

"...endelig kommet..." mitt esel. Dette er gamle greier.

 

Okay, jeg er ikke i målgruppen, men jeg var interessert nok til å klikke meg inn likevel (siden jeg har filter som overser informasjon i ALLCAPS sånn som "ANNONSE:". Jeg leste faktisk endel om Kangoo Z.E. og Maxi - samt de konkurrerende elektriske varebilene - som en substitutt for en elektrisk stasjonsvogn. Det var to ting som gjorde at jeg ikke syntes det var et godt alternativ. Komfortnivået er nok som på en, joda, varebil... Og lovnaden om rekkevidde når ikke opp enda.

 

Minimum for meg er at minste garanterte rekkevidde tar meg hele rundturen dersom jeg står utenfor jobb og oppdager jeg har glemt nøkkelen. Jeg kan gå med på 2 * til-og-fra jobben pluss sikkerhetsmargin, men ikke noe mindre enn det. En lovnad om 8 mil rekkevidde er lovlig kort. Zoe har fått flere utvidelser siden Z.E. kom på markedet, er det ikke på tide at Z.E. får det også?

 

Så jeg valgte enda en runde diesel. Neste gang, kanskje.

Lenke til kommentar

"Nå er det altså nesten kun hvis du trenger å dra tunge tilhengere, eller kjører skikkelige langturer, at fossilt brennstoff har en fordel. Så hva venter du på?"

 

så bra!!..mwn likwvewl, så burde bilen kunne trekke en av de ikke aller største tilhengerne. Om dei kke treker en "tung" tilhenger, så hadde det vært ok å kunne trekke en på f.eks 750 kg totalvekt .Det er ofte volum, og ikke vekt, som er issuet mht plassen.

Lenke til kommentar

Det er bra at transport og håndverker-aktivitet kan gjøres forurensningsfritt for nærmiljøet.

Men :

"og tomgangskjøring – som det jo gjerne blir litt av i en varebil – koster plutselig ingenting når du ikke har en motor som står og nipper diesel."

 

Når håndverkere sitter med tomgangskjøring i spisepauser og for å få igjen varmen på kalde vinterdager, så brukes vel strøm/energi.

 

Ellers er det jo også slik at postverket mange steder har redusert bruk av  ( batteri-)elbil-flåten, fordi den ikke hold hele ruten ut på vinteren.

Da vil det nok være enda bedre med mulighet for ekstra kjørelengde, og varme, ved hjelp av hydrogen-batteri-  elbil.

 

Disse spaniapostbilene, der man sitter åpen for vær og vind, er ikke brukendes til noe som helst, og de er faset ut her i byen også.

Biler av Renault Kangoo- og Citroen Berlingo-type vil

vel duge på de fleste postrutene?

Lenke til kommentar

Jeg snakket med en postmann med el bil her om dagen. Spurte så om han var fornøyd med bilen, Og det var han sa han. Men den bli vel kald på vinteren sa jeg. Nei, den har dieselvarmer sier han så det er ikke noe problem.Han mente den var levert med slik varmer.

Selv kjører jeg en Nissa Evalia el - bil ( nå i 2 år) som firmabil. Jeg har ingen dieselvarmer , men skulle gjerne ha montert en slik.Mener å ha hørt at dette ikke er lov.

Hvorfor har da postverket lov?

Bjørn

Lenke til kommentar

 

Det er bra at transport og håndverker-aktivitet kan gjøres forurensningsfritt for nærmiljøet.

Men :

"og tomgangskjøring – som det jo gjerne blir litt av i en varebil – koster plutselig ingenting når du ikke har en motor som står og nipper diesel."

 

Når håndverkere sitter med tomgangskjøring i spisepauser og for å få igjen varmen på kalde vinterdager, så brukes vel strøm/energi.

 

Ellers er det jo også slik at postverket mange steder har redusert bruk av  ( batteri-)elbil-flåten, fordi den ikke hold hele ruten ut på vinteren.

Da vil det nok være enda bedre med mulighet for ekstra kjørelengde, og varme, ved hjelp av hydrogen-batteri-  elbil.

Disse spaniapostbilene, der man sitter åpen for vær og vind, er ikke brukendes til noe som helst, og de er faset ut her i byen også.

Biler av Renault Kangoo- og Citroen Berlingo-type vil

vel duge på de fleste postrutene?

 

Comarth / Spaniapostbilene er ihvertfall faset ut i haugesund. De er som natt og dag i forhold til de nyere ( og norske.. ) Paxster som blir mye brukt i dag. Comarth hadde en dieselvarmer som hold varmen, men ga fra seg en voldsom diesellukt om du likte det.

 

Posten har økt andelen med elbiler og andre kjøretøy som går på strøm og fungerer til en viss grad bra :)

Lenke til kommentar

Når skal produsentene begripe at de fleste håndverkere venter på en elbil med minimum 2,45m lasteLENGDE..?! og med henger krok..!

 

Heisann! 

 

Morsomt at du hadde denne utblåsningen på akkurat denne modellen. For, såvidt jeg kan lese, kan denne minste versjonen Renault Kangoo ZE leveres med hengerkrok. Sitat internettforum: 

 

Kangoo ZE kan trekke henger med totalvekt 374kg.

 

Og videre står det om Renault Kangoo Maxi ZE:  

 

Maximum load length of up to 2.90 metres.

 

Så hver for seg kan du få de tingene du ba om. Den korte varianten for hengeren og den lange for lastekapasiteten. Da må jeg jo tro at vi kommer stadig nærmere en modell med begge tingene i samme bil. 

 

Verre med den der stasjonsvogna jeg gikk og venta på. 

Lenke til kommentar

Morsomt at du hadde denne utblåsningen på akkurat denne modellen. For, såvidt jeg kan lese, kan denne minste versjonen Renault Kangoo ZE leveres med hengerkrok. Sitat internettforum: 

Kangoo ZE kan trekke henger med totalvekt 374kg.

 

Det er vel greit for et sykkelstativ, men det er ikke mye tilhengere som kan henges på den kroken.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

 

Morsomt at du hadde denne utblåsningen på akkurat denne modellen. For, såvidt jeg kan lese, kan denne minste versjonen Renault Kangoo ZE leveres med hengerkrok. Sitat internettforum: 

Kangoo ZE kan trekke henger med totalvekt 374kg.

 

Det er vel greit for et sykkelstativ, men det er ikke mye tilhengere som kan henges på den kroken.

 

 

Til sammenligning så kan vel e-Golfen utstyres med en krok som kan trekke 0 kg, nettopp for sykkelstativ. Slo opp på Gaupen nå og de har f.eks. en henger F0620 som veier 125 kg. Da kan man vel trekke 249 kilo, som jammen ikke er mye til båt men kan være en del verktøy eller varer. 

Lenke til kommentar

Når skal produsentene begripe at de fleste håndverkere venter på en elbil med minimum 2,45m lasteLENGDE..?! og med henger krok..!

og med en slik størrelse så blir heller ikke batteristørrelsen noe problem..

Disse pizza-bilene holder ikke, det bør vel salgstallene tilsi etter såpass lang tid..?

 

Med litt justering i motorrommet kunne man med letthet lastet lengre deler helt frem i grillen på høgre side.

Lenke til kommentar

 

Når skal produsentene begripe at de fleste håndverkere venter på en elbil med minimum 2,45m lasteLENGDE..?! og med henger krok..!

 

 

Heisann! 

 

Morsomt at du hadde denne utblåsningen på akkurat denne modellen. For, såvidt jeg kan lese, kan denne minste versjonen Renault Kangoo ZE leveres med hengerkrok. Sitat internettforum: 

 

Kangoo ZE kan trekke henger med totalvekt 374kg.

 

 

Og videre står det om Renault Kangoo Maxi ZE:  

 

Maximum load length of up to 2.90 metres.

 

 

Så hver for seg kan du få de tingene du ba om. Den korte varianten for hengeren og den lange for lastekapasiteten. Da må jeg jo tro at vi kommer stadig nærmere en modell med begge tingene i samme bil. 

 

Verre med den der stasjonsvogna jeg gikk og venta på.

Lastelengde = 2.1m står det... https://renault.no/elbil/kangoo-maxi-ze

 

Det kan være at du får de med slik luke som gjør at du får med ett par plank/rør/ lister etc som er lengre, men byggplater (som har standardmål på 2.4m) går jo ikke.

 

Tilhengeren min veier ca 500kg... TOM....

Lenke til kommentar

Man kjøper ikke elbil for at man skal være snille mot miljøet rundt, man gjør det for å spare penger. En ekstra fordel er selvfølgelig at man ikke forsurer miljøet. Har selv jobbet som håndtverker i 4 år og har aldri sittet i bilen og spist samtidig som motoren står på tomgang.

Lenke til kommentar

 

 

Når skal produsentene begripe at de fleste håndverkere venter på en elbil med minimum 2,45m lasteLENGDE..?! og med henger krok..!

 

Heisann! 

 

Morsomt at du hadde denne utblåsningen på akkurat denne modellen. For, såvidt jeg kan lese, kan denne minste versjonen Renault Kangoo ZE leveres med hengerkrok. Sitat internettforum: 

 

Kangoo ZE kan trekke henger med totalvekt 374kg.

 

Og videre står det om Renault Kangoo Maxi ZE:  

 

Maximum load length of up to 2.90 metres.

 

Så hver for seg kan du få de tingene du ba om. Den korte varianten for hengeren og den lange for lastekapasiteten. Da må jeg jo tro at vi kommer stadig nærmere en modell med begge tingene i samme bil. 

 

Verre med den der stasjonsvogna jeg gikk og venta på.

Lastelengde = 2.1m står det... https://renault.no/elbil/kangoo-maxi-ze

 

Det kan være at du får de med slik luke som gjør at du får med ett par plank/rør/ lister etc som er lengre, men byggplater (som har standardmål på 2.4m) går jo ikke.

 

Tilhengeren min veier ca 500kg... TOM....

 

 

Hmm, ser nå at det er andre mål der, ja: 

1 - Nye Kangoo Nye Kangoo Nye Kangoo

2 - Express & Z.E. Express Maxi & Maxi Z.E.

3 - Maxi Z.E. 5-seter

2-seter

Lastelengde 1: 1476 2: 1862 3: 1008

Lastelengde gulv 1: 1731 2: 2115 3: 1328

- med sammenfoldet setebenk - - 3: 2210

 

Så da er vel den lengden jeg først fant diagonalt eller med lasteluke eller noe. 

 

Den tilhengeren jeg nevnte på 125 kg er jo også for kort for byggplater, så da blir det raskt noen kilo ekstra, og så kan man jo spørre hva vekta er per byggeplate. Så det er ikke en Sprinter vi snakker om her. Poenget var bare at den faktisk kan trekke henger og/eller ha lengre last. 

 

Men jeg mener det var snakk om at det skulle komme en navngitt stor kassebil. Sikkert i 2025, det óg. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...