Gå til innhold

Kjøpt hus med internt kablet nettverk - hvordan fungerer det?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg kjøpte meg nylig hus der det finnes internettuttak i flere av rommene, men jeg vet ikke hvordan jeg får det til å fungere. Uttakene virker helt vanlige (er det CAT det heter?).

 

Uansett, det er ett uttak med en fastmontert kabel som er plassert rett ved fiberinntaket (altibox). Jeg har prøvd å koble denne til ruteren fra altibox for så å koble en pc til et av de andre uttakene i huset. Jeg ble ikke noe klokere av dette da det ikke dukker opp noe på pc'en.

 

Mistenker at det er noe grunnleggende ved dette jeg ikke kan, trenger jeg noe mer utstyr for å "pushe" signalene fra ruteren rundt til uttakene i huset? Kunne dette fungert med tv-signaler også?

 

Føler meg litt dum på dette området, håper det er noen enkle grep jeg kan ta for å få dette til å fungere. Da ville jeg kunne kjørt tv-signalene kablet i stedet for igjennom hakkete strømnett slik jeg gjør nå.

 

Håper det er åpenlyst for noen have jeg gjør feil, og et par dytt i riktig retning  :hm:

 

Mvh.

Fredrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg kjøpte meg nylig hus der det finnes internettuttak i flere av rommene, men jeg vet ikke hvordan jeg får det til å fungere. Uttakene virker helt vanlige (er det CAT det heter?).

 

Uansett, det er ett uttak med en fastmontert kabel som er plassert rett ved fiberinntaket (altibox). Jeg har prøvd å koble denne til ruteren fra altibox for så å koble en pc til et av de andre uttakene i huset. Jeg ble ikke noe klokere av dette da det ikke dukker opp noe på pc'en.

 

Mistenker at det er noe grunnleggende ved dette jeg ikke kan, trenger jeg noe mer utstyr for å "pushe" signalene fra ruteren rundt til uttakene i huset? Kunne dette fungert med tv-signaler også?

 

Føler meg litt dum på dette området, håper det er noen enkle grep jeg kan ta for å få dette til å fungere. Da ville jeg kunne kjørt tv-signalene kablet i stedet for igjennom hakkete strømnett slik jeg gjør nå.

 

Håper det er åpenlyst for noen have jeg gjør feil, og et par dytt i riktig retning  :hm:

 

Mvh.

Fredrik

 

Bruker du krysset kabel? Det skal du ikke gjøre.

 

Det burde være en "sentral" noe sted, med det mener jeg en plass med mange inntak - én for hvert uttak.

 

Hvis den fastmonterte kabelen er inntaket er det fordi den går til en switch som alle uttakene er koblet til.

 

 

Men det kan og være uttakene ikke lenger er funksjonible men ikke er demontert pga latskap :)

Lenke til kommentar

 

Hei,

 

Jeg kjøpte meg nylig hus der det finnes internettuttak i flere av rommene, men jeg vet ikke hvordan jeg får det til å fungere. Uttakene virker helt vanlige (er det CAT det heter?).

 

Uansett, det er ett uttak med en fastmontert kabel som er plassert rett ved fiberinntaket (altibox). Jeg har prøvd å koble denne til ruteren fra altibox for så å koble en pc til et av de andre uttakene i huset. Jeg ble ikke noe klokere av dette da det ikke dukker opp noe på pc'en.

 

Mistenker at det er noe grunnleggende ved dette jeg ikke kan, trenger jeg noe mer utstyr for å "pushe" signalene fra ruteren rundt til uttakene i huset? Kunne dette fungert med tv-signaler også?

 

Føler meg litt dum på dette området, håper det er noen enkle grep jeg kan ta for å få dette til å fungere. Da ville jeg kunne kjørt tv-signalene kablet i stedet for igjennom hakkete strømnett slik jeg gjør nå.

 

Håper det er åpenlyst for noen have jeg gjør feil, og et par dytt i riktig retning  :hm:

 

Mvh.

Fredrik

 

Bruker du krysset kabel? Det skal du ikke gjøre.

 

Det burde være en "sentral" noe sted, med det mener jeg en plass med mange inntak - én for hvert uttak.

 

Hvis den fastmonterte kabelen er inntaket er det fordi den går til en switch som alle uttakene er koblet til.

 

 

Men det kan og være uttakene ikke lenger er funksjonible men ikke er demontert pga latskap :)

 

 

Har du et patchepanel eller noe slikt hvor alle uttakene ender opp?

 

 

Hei og takk for svar!

- Krysset kabel? Det vet jeg ikke hva er, jeg er på det nivået, hehe. Testet med en vanlig etheret kabel jeg hadde liggende imellom uttak og pc.

​- Jeg kan ikke finne noen form for sentral eller patchpanel noe sted i huset. Kan dette være noe som blir plassert skjult? Kanskje jeg bør ta en ny titt oppe på kaldloftet...

 

Huset er forresten fra 2001 med kun en eier før meg, så tviler på at dette er koblet opp så deretter delvis demontert.

 

Jeg åpnet opp etheret-uttaket plassert nær fiberinntaket til huset. Der kom det inn to etheret-kabler med som var delvis sammenkoblet parvis via noen slag små plugger. To av ledningene gikk inn i denne fastmonterte kabelen med R45? hode. Fire ledninger gikk til uttaket, og resten var bare kappet av. Jeg sjekket også de andre uttakene, der var fire ledninger koblet til på oversiden (1,2 5,6) og på noen var tilsvarende koblet til på undersiden i tillegg.

 

Dette skjønner jeg ingenting av. Kanskje noe man må ha en elektriker til å se på?

Lenke til kommentar

Kan være at de er koblet opp for 100 mbit, da trengs kun to par. Så kan være koblet videre med scotchlok til neste uttak for å spare kabling.

 

Uttakene er nødt til å ende et sted, så hadd etatt en kikk på loftet om jeg var deg.

Endret av TMB
Lenke til kommentar
Da tok jeg en tur opp på kaldloftet, der var det ingenting.
Skal nok få hørt med forrige eier ja, men tviler på at han har noen gode svar. Litt andre eierskifte-'issues' som har vært i fokus så langt.
Tok noen bilder av hvordan det ser ut i koblingspunkt ved fiberinntak:
 
IMG_20170514_213237.jpg?dl=0
IMG_20170514_213147.jpg?dl=0
IMG_20170514_213108.jpg?dl=0
IMG_20170514_213141.jpg?dl=0
 
 

Slik ser det ut ved et annet uttak:

IMG_20170514_182938.jpg?dl=0

Lenke til kommentar

Dette er telefon/ISDN. Kan ikke brukes til nettverk.

 

Hmmm, jaja, det var dumt. Er det ikke rart å ha utgang for telefon på alle soverom og kjøkken i bolig bygd i 2001?

 

Anyways, jeg kan jo kanskje bruke kablene for å trekke nye CAT6-kabler... :hmm:  :w00t: 

Lenke til kommentar

 

Hmmm, jaja, det var dumt. Er det ikke rart å ha utgang for telefon på alle soverom og kjøkken i bolig bygd i 2001?

 

 

 

Ganske vanlig, folk betalte store penger for og ha uttak overalt som stort sett ikke ble tatt i bruk fordi trådløse telefoner var jo det folk hadde og brukte. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...