Gå til innhold

Nå kan Teslas soltak bestilles i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor står ikke solcellepanelet også på høykant? Alternativt taksteinen på langs slik at spennet på taksteinene blir likere spennet på solcellen?

Innfestingen på solcellen er likt slik det vil være i virkeligheten.

 

Jeg stusset også litt på dette når jeg så videoen, men det at de andre taksteinene står på høykant bør faktisk hjelpe på styrken. Sånn de står nå er også nærmere hvordan man faktisk vil montere slike stein.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

rart dette, folk tror dette er effektive og bra greier. Det finnes mer solide og mer effektive solceller i markedet.

 

Se f.eksempel Racell sine hybridsolceller som har en virkningsgrad på 90 %

Dette handler ikke bare om virkningsgrad. Dette er en fullverdig erstatter for vanlige takstein, som samtidig kan produsere en betydelig mengde strøm. Ønsker man ikke solceller kan man også kjøpe slike glassfliser uten solcelle for å dekke taket sitt.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Artikkelen blander litt. Dette er ikke de samme panelene som ble lansert i april. De panelene som ble lansert i april er ment til å monteres på eksisterende tak. De panelene som lanseres nå brukes i stedet for vanlig tak.

 

Du har helt rett, og feilen er rettet opp. Takk for påpekning! Vh Jannicke Nilsen, reportasjeleder i TU.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar

rart dette, folk tror dette er effektive og bra greier. Det finnes mer solide og mer effektive solceller i markedet.

 

Se f.eksempel Racell sine hybridsolceller som har en virkningsgrad på 90 %

"TripleEnergy - Høyeste Energy Harvest

Fantastisk fangst av energi fra himmelen.

Normalt tar de beste solcellene maksimalt 20% av kraften fra himmelen.

Den avanserte RACELL TripleEnergy kan generere nesten 100%:"

 

Elektrisitet 20%

Kjøleenergi 30%

Oppvarmingsenergi                                                                                                                                                            40%

 

20% på elektrisk energi altså, men imponerende totalt. Har du noen erfaring med disse?

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

rart dette, folk tror dette er effektive og bra greier. Det finnes mer solide og mer effektive solceller i markedet.

 

Se f.eksempel Racell sine hybridsolceller som har en virkningsgrad på 90 %

"TripleEnergy - Høyeste Energy Harvest

Fantastisk fangst av energi fra himmelen.

Normalt tar de beste solcellene maksimalt 20% av kraften fra himmelen.

Den avanserte RACELL TripleEnergy kan generere nesten 100%:"

 

Elektrisitet 20%

Kjøleenergi 30%

Oppvarmingsenergi                                                                                                                                                            40%

 

20% på elektrisk energi altså, men imponerende totalt. Har du noen erfaring med disse?

Interessant i Norge hvor man faktisk kan benytte varmeenergien til noe, f.eks i en varmepumpe til vannbåren varme, VV bereder etc.

Samt reversere syklusen for å fjerne snø, hvis det er meldt gunstige solforhold senere.

Da har du altså både solfanger og solcellepanel.

Lenke til kommentar

 

rart dette, folk tror dette er effektive og bra greier. Det finnes mer solide og mer effektive solceller i markedet.

 

Se f.eksempel Racell sine hybridsolceller som har en virkningsgrad på 90 %

Dette handler ikke bare om virkningsgrad. Dette er en fullverdig erstatter for vanlige takstein, som samtidig kan produsere en betydelig mengde strøm. Ønsker man ikke solceller kan man også kjøpe slike glassfliser uten solcelle for å dekke taket sitt.

Helt riktig, Racell erstatter både tak og fasadeplater. De fås også i alle farger og størrelser.

For meg er virkningsgrad viktig. 90% er mer en 16%

Lenke til kommentar

Det regnestykket forsto jeg ikke engang. Racell sitt altså. Det er altså snakk om halvgode solcellepaneler som blir dritvarme når de brukes? Men hva mener de med "cooling"?

 

Edit: lest nå. Det var uærlig matte det. Men fint produkt, det skal de ha.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

rart dette, folk tror dette er effektive og bra greier. Det finnes mer solide og mer effektive solceller i markedet.

 

Se f.eksempel Racell sine hybridsolceller som har en virkningsgrad på 90 %

Dette handler ikke bare om virkningsgrad. Dette er en fullverdig erstatter for vanlige takstein, som samtidig kan produsere en betydelig mengde strøm. Ønsker man ikke solceller kan man også kjøpe slike glassfliser uten solcelle for å dekke taket sitt.

Helt riktig, Racell erstatter både tak og fasadeplater. De fås også i alle farger og størrelser.

For meg er virkningsgrad viktig. 90% er mer en 16%

90% høres merkelig ut. Det burde ikke selges annet om det var tilfelle. Jeg har skrevet til dem og bedt om mere informasjon ettersom det er svært lite å finne på nett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

rart dette, folk tror dette er effektive og bra greier. Det finnes mer solide og mer effektive solceller i markedet.

 

Se f.eksempel Racell sine hybridsolceller som har en virkningsgrad på 90 %

Dette handler ikke bare om virkningsgrad. Dette er en fullverdig erstatter for vanlige takstein, som samtidig kan produsere en betydelig mengde strøm. Ønsker man ikke solceller kan man også kjøpe slike glassfliser uten solcelle for å dekke taket sitt.

Helt riktig, Racell erstatter både tak og fasadeplater. De fås også i alle farger og størrelser.

For meg er virkningsgrad viktig. 90% er mer en 16%

 

 

Stemmer, men det høres også ut som mer løgn enn 16%. Får man virkelig 90% i praksis på noen måte?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker forretningsmodellen til Otova Solar der du legger inn adressen din og du får et tilbud på et ferdig montert solcelleanlegg og tilpasset strømabonnement. Du kan velge å betale en fast månedlig sum for et ferdig montert solcelleanlegg som kan selge overskuddsstrøm tilbake til nettet. Da ser du hva du tjener på å ha solkraft på ditt aktuelle hus. Samme regnestykket ville jeg gjerne sett på Tesla steinen ferdig montert, med og uten Powerwall, med Enova tilskudd, samt besparelsen av alternativ takstein.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

rart dette, folk tror dette er effektive og bra greier. Det finnes mer solide og mer effektive solceller i markedet.

 

Se f.eksempel Racell sine hybridsolceller som har en virkningsgrad på 90 %

Dette handler ikke bare om virkningsgrad. Dette er en fullverdig erstatter for vanlige takstein, som samtidig kan produsere en betydelig mengde strøm. Ønsker man ikke solceller kan man også kjøpe slike glassfliser uten solcelle for å dekke taket sitt.

Helt riktig, Racell erstatter både tak og fasadeplater. De fås også i alle farger og størrelser.

For meg er virkningsgrad viktig. 90% er mer en 16%

90% høres merkelig ut. Det burde ikke selges annet om det var tilfelle. Jeg har skrevet til dem og bedt om mere informasjon ettersom det er svært lite å finne på nett.

Svar fra Racell:

Kære Birger

 

Mange tak for din henvendelse og interesse.

Desværre leverer vi ikke til private eller til mindre anlæg.

Måske bliver det muligt om et par år.

---

 

Så ikke leveringsdyktige for vanlige hus.

Lenke til kommentar

Never mind virkningsgraden, jeg synes kombinasjonen av pris, funksjonalitet og utseende gjør at dette ser ut som en liten revolusjon. Virkningsgraden ordner seg i senere versjoner. Men prisen på powerwall gjør nok at å snakke om "lønnsomhet" virker litt prematurt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...