Gå til innhold

Nå kan Teslas soltak bestilles i Norge


Anbefalte innlegg

 

 

...

Og jo, en virkningsgrad over 100% vil forundre.

...

Easy Peasy. :p

 

Si 1000W/m2 fra solen, et bra solcellepanel bør kunne gi 200W/m2. En bra solfanger vil på sin side kunne gi 95%. Spørsmålet er hvor mye ekstra tap du får ved å integrere funksjonene men jeg ser ikke noe prinsipielt i veien for at man kan komme over 90% totalt for PV+termisk. Hvis du da mater strømmen fra solcellene inn i en varmepumpe med COP=5...tada.. Virkningsgrad på 170% :D

 

Solcellene har samme virkningsgrad uavhengig av hvor mye varme varmepumpa leverer. Den henter ikke varmen fra samme energikilde som solcellene.

 

Å joda.

 

Jeg tro jeg skjønner hva du sikter til her men har du *egentlig* tenkt på hvor energien kommer fra her? Altså varmereservoaret varmepumpen henter energien sin?

 

Virkningsgraden forteller hvor mye energi du putter inn i systemet og hvor mye av den energien systemet klarer å utnytte til ønsket arbeid. Om du regner på virkningsgraden til en varmepumpe ved å se på strøm inn og varme ut har du totalt oversett den primære energibæreren i systemet. Da vil du få et veldig hyggelig svar. Helt feil, men hyggelig svar.

Nå synes jeg du vingler litt, først henger du deg opp i at jeg tar energien fra en enkeltkomponent(solcellene) og mater den inn i en varmepumpe, *så* begynner du å snakke om systemer...hva er mitt svar om det ikke er skisse på et system?

 

Men jeg skal være enig at det vil være vanskelig å kommer frem til et svar som er både korrekt og nyttig..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Vi får se, har hørt om mange fantastiske energisystemer som skal testes og vi får svaret "om noen måneder", og slik går visa i årevis. Kanskje er det bra, men jeg skjønner godt at det ikke skrives om det før man vet mer ihvertfall.

 

Forøvrig trenger man ikke "stor kunnskap" for å se at disse regnestykkene er mildt sagt underlige.

 

AtW

1300 watt/ m2 er maks solinnstråling ( om dette er ekvator eller Nord Norge vet jeg ikke). Men det kan se ut som en bruker 1000watt/m2 for å beregne virkningsgrad solceller. Vanlig pv har 15-17 % virkningsgrad 1000 timer i året eller 170 kWh/år.

 

Racell har 900kWh/år/kvm.

 

Kjekt å forstå hvordan solceller fungerer, Racell beregner fangst av termisk og elektrisk energi. Det er greit for meg som bruker alt.

Fremdeles tull med tall når du sier du regner med innstråling som eneste energikilde samtidig som du sier at du også henter energi fra andre steder.

Lenke til kommentar

 

...Og jo, en virkningsgrad over 100% vil forundre....

Easy Peasy. :pSi 1000W/m2 fra solen, et bra solcellepanel bør kunne gi 200W/m2. En bra solfanger vil på sin side kunne gi 95%. Spørsmålet er hvor mye ekstra tap du får ved å integrere funksjonene men jeg ser ikke noe prinsipielt i veien for at man kan komme over 90% totalt for PV+termisk. Hvis du da mater strømmen fra solcellene inn i en varmepumpe med COP=5...tada.. Virkningsgrad på 170% :DDet er ikke sikkert det gir mening å designe et system ut fra høyest mulig virkningsgrad. Det tar seg bra ut på papiret men det vil nok være mer nyttig å akseptere en lavere COP for varmepumpa så du kan heve temperaturen mer(for tappevann)

Oioi, her er noe jeg ikke forstår. Heve temperatur på tappevann, hvor høyt og hvorfor? Vi senker temperatur ned mot 40 grader på tappevann, dette fordi vi har legionellasikring i anlegg. Må jo redusere energitap og øke COP hvis mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...