Gå til innhold

Nå kan Teslas soltak bestilles i Norge


Anbefalte innlegg

Jeg liker forretningsmodellen til Otova Solar der du legger inn adressen din og du får et tilbud på et ferdig montert solcelleanlegg og tilpasset strømabonnement. Du kan velge å betale en fast månedlig sum for et ferdig montert solcelleanlegg som kan selge overskuddsstrøm tilbake til nettet. Da ser du hva du tjener på å ha solkraft på ditt aktuelle hus. Samme regnestykket ville jeg gjerne sett på Tesla steinen ferdig montert, med og uten Powerwall, med Enova tilskudd, samt besparelsen av alternativ takstein.

når du få et anlegg med kabel mellom paneler og inverter er det jo ganske fin ...  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"TripleEnergy - Høyeste Energy Harvest

Fantastisk fangst av energi fra himmelen.

Normalt tar de beste solcellene maksimalt 20% av kraften fra himmelen.

Den avanserte RACELL TripleEnergy kan generere nesten 100%:"

 

Elektrisitet 20%

Kjøleenergi 30%

Oppvarmingsenergi 40%

 

20% på elektrisk energi altså, men imponerende totalt. Har du noen erfaring med disse?

Med forbehold om at jeg har misforstått noe fundamentalt, men utfra hva jeg kan se på hjemmesiden deres så er 20%, 30% og 40% maks virkningsgrad for hver enkelt effekt, målt hver for seg.

 

Å bare legge sammen tallene og påstå at det utgjør 90% virkningsgrad er i beste fall hva man kan kalle ekstremt kreativ lek med tall. Om 20% av innstrålt energi går med til de photovoltaiske scellene er det bare 1 * 0,8 => 80% igjen som kan gå videre for å bli utnyttet til kjøleenergi. Om man tar 30% av det til nedkjøling går 0,8 * 0,7 => 56% av opprinnelig innstrålt energi videre til siste ledd. Hvis så 40% av det igjen går til oppvarming så har man til slutt igjen 0,56 * 0,6 => 33,6% som ikke blir utnyttet. Det tilsvarer en virkningsgrad på 66,4%. Fremdeles ganske bra virkningsgrad, men det er et godt stykke igjen opp til 90%

 

I tillegg virker det som, fra tilgjengelig informasjon, at anlegget kun kan brukes til enten oppvarming eller nedkjøling. Noe som tilsier at man til enhver tid får maks virkningsgrad på enten 52% (ved oppvarming) eller 44% (ved kjøling). På toppen av det hele så står det å lese at virkningsgraden blir påvirket negativt om man velger andre farger enn matt svart.

 

Synes konseptet er spennende selv etter justerte beregninger, så jeg undrer litt på hvorfor de ødelegger for seriøsiteten ved å fremlegge slike tulletall.

Endret av Benny Flaggstang
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

"TripleEnergy - Høyeste Energy Harvest

Fantastisk fangst av energi fra himmelen.

Normalt tar de beste solcellene maksimalt 20% av kraften fra himmelen.

Den avanserte RACELL TripleEnergy kan generere nesten 100%:"

 

Elektrisitet 20%

Kjøleenergi 30%

Oppvarmingsenergi 40%

 

20% på elektrisk energi altså, men imponerende totalt. Har du noen erfaring med disse?

 

Med forbehold om at jeg har misforstått noe fundamentalt, men utfra hva jeg kan se på hjemmesiden deres så er 20%, 30% og 40% maks virkningsgrad for hver enkelt effekt, målt hver for seg.

Å bare legge sammen tallene og påstå at det utgjør 90% virkningsgrad er i beste fall hva man kan kalle ekstremt kreativ lek med tall. Om 20% av innstrålt energi går med til de photovoltaiske scellene er det bare 1 * 0,8 => 80% igjen som kan gå videre for å bli utnyttet til kjøleenergi. Om man tar 30% av det til nedkjøling går 0,8 * 0,7 => 56% av opprinnelig innstrålt energi videre til siste ledd. Hvis så 40% av det igjen går til oppvarming så har man til slutt igjen 0,56 * 0,6 => 33,6% som ikke blir utnyttet. Det tilsvarer en virkningsgrad på 66,4%. Fremdeles ganske bra virkningsgrad, men det er et godt stykke igjen opp til 90%

I tillegg virker det som, fra tilgjengelig informasjon, at anlegget kun kan brukes til enten oppvarming eller nedkjøling. Noe som tilsier at man til enhver tid får maks virkningsgrad på enten 52% (ved oppvarming) eller 44% (ved kjøling). På toppen av det hele så står det å lese at virkningsgraden blir påvirket negativt om man velger andre farger enn matt svart.

 

Synes konseptet er spennende selv etter justerte beregninger, så jeg undrer litt på hvorfor de ødelegger for seriøsiteten ved å fremlegge slike tulletall.

Flaggstang, tallene er utrolig høye kontra tradisjonelle solceller, det er nok utfordringen. Mange her på forum har låst kapital eller selger standard PV, klart det er vanskelig å svelge en virkningsgrad på 90%.

 

for å få en høy virkningsgrad må en ha kunnskap og integrere hybrid solceller med varmepumper. tror faktisk vi kommer over 90% virkningsgrad når vi får tatt målinger av demoanlegg.

 

Å være pioner betyr at en får mye kritikk av skeptikere, det liker vi

Lenke til kommentar

Flaggstang, tallene er utrolig høye kontra tradisjonelle solceller, det er nok utfordringen. Mange her på forum har låst kapital eller selger standard PV, klart det er vanskelig å svelge en virkningsgrad på 90%.

 

for å få en høy virkningsgrad må en ha kunnskap og integrere hybrid solceller med varmepumper. tror faktisk vi kommer over 90% virkningsgrad når vi får tatt målinger av demoanlegg.

 

Å være pioner betyr at en får mye kritikk av skeptikere, det liker vi

 

Som tommyb allerede har vært inne på: Jeg kritiserer ikke teknologien. Jeg sier at utfra de data jeg har funnet tilgjengelige så er matematikken bak svaret 90% helt på trynet.

 

Jeg har tatt forbehold om at jeg kanskje ikke har korrekte data, for hjemmesiden er i beste fall vag med informasjonen sin. Slik den er fremstilt, samt med litt tilleggsinformasjon jeg fant på bloggen til en fyr som har besøkt fabrikken, så er det ikke snakk om om det er vanskelig å tro på eller svelge en virkningsgrad på 90%. Det er enkelt matematisk utregning som sier "Nei, det er ikke engang i nærheten av 90%".

 

Det kan godt hende teknologien er knallgod, og at virkningsgraden for komponentene er så bra som antydet. Jeg har ingen tilgjengelig informasjon som motsier det. I så tilfelle vil det uansett være et solid og imponerende skritt i riktig retning for total virkningsgrad.

 

Seriøsiteten til selskapet blir unektelig satt litt på prøve når de tilgjengelige data direkte motsier den anvendte matematikken. Så enten bør de legge frem de data som mangler for å få matematikken til å gå opp, eller så bør de lære seg å regne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Flaggstang, tallene er utrolig høye kontra tradisjonelle solceller, det er nok utfordringen. Mange her på forum har låst kapital eller selger standard PV, klart det er vanskelig å svelge en virkningsgrad på 90%.

for å få en høy virkningsgrad må en ha kunnskap og integrere hybrid solceller med varmepumper. tror faktisk vi kommer over 90% virkningsgrad når vi får tatt målinger av demoanlegg.

Å være pioner betyr at en får mye kritikk av skeptikere, det liker vi

Som tommyb allerede har vært inne på: Jeg kritiserer ikke teknologien. Jeg sier at utfra de data jeg har funnet tilgjengelige så er matematikken bak svaret 90% helt på trynet.

Jeg har tatt forbehold om at jeg kanskje ikke har korrekte data, for hjemmesiden er i beste fall vag med informasjonen sin. Slik den er fremstilt, samt med litt tilleggsinformasjon jeg fant på bloggen til en fyr som har besøkt fabrikken, så er det ikke snakk om om det er vanskelig å tro på eller svelge en virkningsgrad på 90%. Det er enkelt matematisk utregning som sier "Nei, det er ikke engang i nærheten av 90%".

Det kan godt hende teknologien er knallgod, og at virkningsgraden for komponentene er så bra som antydet. Jeg har ingen tilgjengelig informasjon som motsier det. I så tilfelle vil det uansett være et solid og imponerende skritt i riktig retning for total virkningsgrad.

Seriøsiteten til selskapet blir unektelig satt litt på prøve når de tilgjengelige data direkte motsier den anvendte matematikken. Så enten bør de legge frem de data som mangler for å få matematikken til å gå opp, eller så bør de lære seg å regne.

Ingen vits i å diskutere mer, det pågår en test hos 2020park i Stavanger nå, svar kommer om noen månede.

 

For å bruke energi må dette kombineres med akkumulatorer, varmepumpe. Ikke så veldig vanskelig.

 

Når jeg har vurdert beregninger fra Racell så har de ikke tatt høyde for lavtemperatur ( under 10-15grader). Denne varmen er gull verdt og tilgjengelig omtrent året rundt.

 

Så at en får en virkningsgrad over 100% skulle ikke forundre.

 

Kondenserende gasskjeler kan ha en virkningsgrad på over 100%.

 

 

Får håpe TU kan lage en reportasje om Norges første hybridanlegg.

 

Til unskyldning for Racell så kan jeg si at de har sin kompetanse på å levere effektive hybridsolceller, de har ikke stor kunnskap om energiløsninger. Racell liker derfor veldig godt å samarbeide med firma som gjør deres.produkter gode.

Lenke til kommentar

Ingen vits i å diskutere mer, det pågår en test hos 2020park i Stavanger nå, svar kommer om noen månede.

 

For å bruke energi må dette kombineres med akkumulatorer, varmepumpe. Ikke så veldig vanskelig.

 

Når jeg har vurdert beregninger fra Racell så har de ikke tatt høyde for lavtemperatur ( under 10-15grader). Denne varmen er gull verdt og tilgjengelig omtrent året rundt.

 

Så at en får en virkningsgrad over 100% skulle ikke forundre.

 

Kondenserende gasskjeler kan ha en virkningsgrad på over 100%.

 

Får håpe TU kan lage en reportasje om Norges første hybridanlegg.

 

Til unskyldning for Racell så kan jeg si at de har sin kompetanse på å levere effektive hybridsolceller, de har ikke stor kunnskap om energiløsninger. Racell liker derfor veldig godt å samarbeide med firma som gjør deres.produkter gode.

 

Jeg er i og for seg enig i din uttalelse om at det ikke er noen vits i å diskutere mer før det eventuelt kommer nye faktiske data på bordet. Enn så lenge er dine påstander like svevende som påstandene om effekten av homeopati.

 

Og jo, en virkningsgrad over 100% vil forundre. Har dere løst gåten om Perpetum Mobile? Du sier at du har gjort beregninger, men du stokker kortene litt når du putter flere energikilder inn i systemet, men legger virkningsgraden på bare én av dem. Et solscellepanel får ikke 500% virkningsgrad hvis du kobler til et dieselagregat.

Lenke til kommentar

 

 

Flaggstang, tallene er utrolig høye kontra tradisjonelle solceller, det er nok utfordringen. Mange her på forum har låst kapital eller selger standard PV, klart det er vanskelig å svelge en virkningsgrad på 90%.

for å få en høy virkningsgrad må en ha kunnskap og integrere hybrid solceller med varmepumper. tror faktisk vi kommer over 90% virkningsgrad når vi får tatt målinger av demoanlegg.

Å være pioner betyr at en får mye kritikk av skeptikere, det liker vi

Som tommyb allerede har vært inne på: Jeg kritiserer ikke teknologien. Jeg sier at utfra de data jeg har funnet tilgjengelige så er matematikken bak svaret 90% helt på trynet.

Jeg har tatt forbehold om at jeg kanskje ikke har korrekte data, for hjemmesiden er i beste fall vag med informasjonen sin. Slik den er fremstilt, samt med litt tilleggsinformasjon jeg fant på bloggen til en fyr som har besøkt fabrikken, så er det ikke snakk om om det er vanskelig å tro på eller svelge en virkningsgrad på 90%. Det er enkelt matematisk utregning som sier "Nei, det er ikke engang i nærheten av 90%".

Det kan godt hende teknologien er knallgod, og at virkningsgraden for komponentene er så bra som antydet. Jeg har ingen tilgjengelig informasjon som motsier det. I så tilfelle vil det uansett være et solid og imponerende skritt i riktig retning for total virkningsgrad.

Seriøsiteten til selskapet blir unektelig satt litt på prøve når de tilgjengelige data direkte motsier den anvendte matematikken. Så enten bør de legge frem de data som mangler for å få matematikken til å gå opp, eller så bør de lære seg å regne.

Ingen vits i å diskutere mer, det pågår en test hos 2020park i Stavanger nå, svar kommer om noen månede.

 

For å bruke energi må dette kombineres med akkumulatorer, varmepumpe. Ikke så veldig vanskelig.

 

Når jeg har vurdert beregninger fra Racell så har de ikke tatt høyde for lavtemperatur ( under 10-15grader). Denne varmen er gull verdt og tilgjengelig omtrent året rundt.

 

Så at en får en virkningsgrad over 100% skulle ikke forundre.

 

Kondenserende gasskjeler kan ha en virkningsgrad på over 100%.

 

 

Får håpe TU kan lage en reportasje om Norges første hybridanlegg.

 

Til unskyldning for Racell så kan jeg si at de har sin kompetanse på å levere effektive hybridsolceller, de har ikke stor kunnskap om energiløsninger. Racell liker derfor veldig godt å samarbeide med firma som gjør deres.produkter gode.

 

 

Vi får se, har hørt om mange fantastiske energisystemer som skal testes og vi får svaret "om noen måneder", og slik går visa i årevis. Kanskje er det bra, men jeg skjønner godt at det ikke skrives om det før man vet mer ihvertfall. 

 

Forøvrig trenger man ikke "stor kunnskap" for å se at disse regnestykkene er mildt sagt underlige.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Fordi den har ca. to kvadratmeter tak. Sola gir 1000w/m2, og solceller har en virkningsgrad på ca. 20%. Det vil si at du får en totaleffekt (under perfekte forhold) på 400w.

 

I dag kommer solcellemannen hit og kobler til paneler som dekker hele taket, de vil maks gi 4000W.

 

Teslaen min står nå og lader med en effekt på 8000W.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

...

Og jo, en virkningsgrad over 100% vil forundre.

...

Easy Peasy. :p

 

Si 1000W/m2 fra solen, et bra solcellepanel bør kunne gi 200W/m2. En bra solfanger vil på sin side kunne gi 95%. Spørsmålet er hvor mye ekstra tap du får ved å integrere funksjonene men jeg ser ikke noe prinsipielt i veien for at man kan komme over 90% totalt for PV+termisk. Hvis du da mater strømmen fra solcellene inn i en varmepumpe med COP=5...tada.. Virkningsgrad på 170% :D

 

Det er ikke sikkert det gir mening å designe et system ut fra høyest mulig virkningsgrad. Det tar seg bra ut på papiret men det vil nok være mer nyttig å akseptere en lavere COP for varmepumpa så du kan heve temperaturen mer(for tappevann)

Lenke til kommentar

Grubler på dette enda 1 kvadratmeter gir typisk:

Standard PV= 150w-170 ( 150 kWh/år)

 

PVT-E Tippel Harvest

Strøm 200 kWh

Kjøling 300 kWh

Varme 400 kWh

Total 900 kWh

 

En standar solcelle har 15%, Racell har 90%. Er det ikke vanskeligere tro?

 

Med en varmepumpe integrert l løsning vil en bedre kunne benytte varme, kjøling, i brine og på denne måte optimalisere både solcelle og varmepumpe ut fra behov hos kunde.

 

Ser ut som solcellebransjen sier 1000w/kvadratmeter = 100% virkningsgrad?

 

Hva sier dere som kan solceller?

Lenke til kommentar

 

 

 

Flaggstang, tallene er utrolig høye kontra tradisjonelle solceller, det er nok utfordringen. Mange her på forum har låst kapital eller selger standard PV, klart det er vanskelig å svelge en virkningsgrad på 90%.

for å få en høy virkningsgrad må en ha kunnskap og integrere hybrid solceller med varmepumper. tror faktisk vi kommer over 90% virkningsgrad når vi får tatt målinger av demoanlegg.

Å være pioner betyr at en får mye kritikk av skeptikere, det liker vi

 

Som tommyb allerede har vært inne på: Jeg kritiserer ikke teknologien. Jeg sier at utfra de data jeg har funnet tilgjengelige så er matematikken bak svaret 90% helt på trynet.

Jeg har tatt forbehold om at jeg kanskje ikke har korrekte data, for hjemmesiden er i beste fall vag med informasjonen sin. Slik den er fremstilt, samt med litt tilleggsinformasjon jeg fant på bloggen til en fyr som har besøkt fabrikken, så er det ikke snakk om om det er vanskelig å tro på eller svelge en virkningsgrad på 90%. Det er enkelt matematisk utregning som sier "Nei, det er ikke engang i nærheten av 90%".

Det kan godt hende teknologien er knallgod, og at virkningsgraden for komponentene er så bra som antydet. Jeg har ingen tilgjengelig informasjon som motsier det. I så tilfelle vil det uansett være et solid og imponerende skritt i riktig retning for total virkningsgrad.

Seriøsiteten til selskapet blir unektelig satt litt på prøve når de tilgjengelige data direkte motsier den anvendte matematikken. Så enten bør de legge frem de data som mangler for å få matematikken til å gå opp, eller så bør de lære seg å regne.

Ingen vits i å diskutere mer, det pågår en test hos 2020park i Stavanger nå, svar kommer om noen månede.

For å bruke energi må dette kombineres med akkumulatorer, varmepumpe. Ikke så veldig vanskelig.

Når jeg har vurdert beregninger fra Racell så har de ikke tatt høyde for lavtemperatur ( under 10-15grader). Denne varmen er gull verdt og tilgjengelig omtrent året rundt.

Så at en får en virkningsgrad over 100% skulle ikke forundre.

Kondenserende gasskjeler kan ha en virkningsgrad på over 100%.

Får håpe TU kan lage en reportasje om Norges første hybridanlegg.

Til unskyldning for Racell så kan jeg si at de har sin kompetanse på å levere effektive hybridsolceller, de har ikke stor kunnskap om energiløsninger. Racell liker derfor veldig godt å samarbeide med firma som gjør deres.produkter gode.

 

Vi får se, har hørt om mange fantastiske energisystemer som skal testes og vi får svaret "om noen måneder", og slik går visa i årevis. Kanskje er det bra, men jeg skjønner godt at det ikke skrives om det før man vet mer ihvertfall. 

 

Forøvrig trenger man ikke "stor kunnskap" for å se at disse regnestykkene er mildt sagt underlige.

 

AtW

1300 watt/ m2 er maks solinnstråling ( om dette er ekvator eller Nord Norge vet jeg ikke). Men det kan se ut som en bruker 1000watt/m2 for å beregne virkningsgrad solceller. Vanlig pv har 15-17 % virkningsgrad 1000 timer i året eller 170 kWh/år.

 

Racell har 900kWh/år/kvm.

 

Kjekt å forstå hvordan solceller fungerer, Racell beregner fangst av termisk og elektrisk energi. Det er greit for meg som bruker alt.

Lenke til kommentar

1300 watt/ m2 er maks solinnstråling ( om dette er ekvator eller Nord Norge vet jeg ikke).

Det er nok ingen av delene. Du må utenfor atmosfæren for å få så mye effekt fra solen. (egentlig er det litt mer: 1320-1400W/m^2) På bakkenivå er maks ca 1.0kW/m^2 (Det gjelder når solen står i zenit, så det skjer bare nær ekvator

Lenke til kommentar

Solarkonstanten på 1367W/m2, målt utenfor jordas atmosfære, i en avstand på 1AU fra sola. Her nede på bakken(i Norge) er det ganske vanlig å bruke 1000W/m2 som maks-effekt fra sola.

 

 

"Grubler på dette enda 1 kvadratmeter gir typisk:

Standard PV= 150w-170 ( 150 kWh/år)"

For å få det tallet må du kombinere innstråling med effektivitet med antall soltimer og andre lokale forhold. Finner ikke tabellen i farta men 150kWh/m2*år høres ut som verdier fra lengre sør enn Norge, kanskje Tyskland?

Lenke til kommentar

Takk for man gode svar, dette gir en sammenheng.

 

Nå får vi se hva resultater blir, den store jokeren er hvilken deta T Racell bruker når de beregner effektivitet.

 

 

Tenker og på hvor mange timer Racell og pv bruker for å beregne effektivitet.

 

Normalt brukes 1000 soltimer for solceller. Jeg vil tro en vil høste varmeenergi i 4-5000 timer i året, kjøling gjerne noen tusen timer, det vil være perioder der en kan høste varme eller kjøling etter behov.

 

Nå tror jeg vi snakker om flere hundre prosent virkningsgrad kontra standard PV?

Lenke til kommentar

 

...

Og jo, en virkningsgrad over 100% vil forundre.

...

Easy Peasy. :p

 

Si 1000W/m2 fra solen, et bra solcellepanel bør kunne gi 200W/m2. En bra solfanger vil på sin side kunne gi 95%. Spørsmålet er hvor mye ekstra tap du får ved å integrere funksjonene men jeg ser ikke noe prinsipielt i veien for at man kan komme over 90% totalt for PV+termisk. Hvis du da mater strømmen fra solcellene inn i en varmepumpe med COP=5...tada.. Virkningsgrad på 170% :D

Solcellene har samme virkningsgrad uavhengig av hvor mye varme varmepumpa leverer. Den henter ikke varmen fra samme energikilde som solcellene.

 

Virkningsgraden forteller hvor mye energi du putter inn i systemet og hvor mye av den energien systemet klarer å utnytte til ønsket arbeid. Om du regner på virkningsgraden til en varmepumpe ved å se på strøm inn og varme ut har du totalt oversett den primære energibæreren i systemet. Da vil du få et veldig hyggelig svar. Helt feil, men hyggelig svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...