Gå til innhold

Verdens første autonome skip i drift skal erstatte 40.000 vogntogturer i året


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott. Autonomt  eller ikke betyr ikke så mye, hvis sikkerheten kunne holdes/beholdes med  1 eller 2 mann på brua. Men  elektrisk drift gir jo mindre arbeid med motor underveis, i tillegg til den sparte tungoljen.

Så regner jeg med at vi får oppfølgere på lengre distanser etterhvert hvis dette går bra.

Da må man selvfølgelig mangedoble batteri-kapasiteten. Eller inn med lettere energi til de elektriske motorene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor lang tid tar ladingen? Eller blir batteriene byttet ut samtidig med lasten?

 

Det skal lades på fabrikken. Hadde viljen vært der kunne det sikkert ha ladet på kortere tid enn lossingen tar, men ut fra antall kontainere på bildet ser det ut til at det bare trenger å kjøre én tur i døgnet uansett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er der forskjellige definisjoner på feeder-skip? Ifølge det jeg har funnet så er feeder-ship typisk med en 300-1000 TEU. Denne oppgis til å få 100-150 TEU, og det som et autonomt skip uten de tradisjonelle tingene som må være ombord.

 

Veldig kult prosjekt forøvrig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er der forskjellige definisjoner på feeder-skip? Ifølge det jeg har funnet så er feeder-ship typisk med en 300-1000 TEU. Denne oppgis til å få 100-150 TEU, og det som et autonomt skip uten de tradisjonelle tingene som må være ombord.

 

Veldig kult prosjekt forøvrig!

 

En teknologisk sett ikke alt for høythengende frukt dette. Håper sjøfartsdirektoratet jobber på lag her, og ikke kommer trekkende med krav om å ha rettede papirkart ombord, ;), samt alt det andre som er myntet på fysisk bemanning. Mye nybrottsarbeid på regelverksiden i et slikt prosjekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sånn, nå burde vi selge de få hydrogenstasjonene staten har finansiert mens det fremdeles finnes folk som vil ha dem. Pengene vi skulle bruke på hydrogen satsing bruker vi på å gjøre Norge "go to" land innen elektrifisering av skipsfart.

Men vi har ingen tid å miste!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Er der forskjellige definisjoner på feeder-skip? Ifølge det jeg har funnet så er feeder-ship typisk med en 300-1000 TEU. Denne oppgis til å få 100-150 TEU, og det som et autonomt skip uten de tradisjonelle tingene som må være ombord.

 

Veldig kult prosjekt forøvrig!

En teknologisk sett ikke alt for høythengende frukt dette. Håper sjøfartsdirektoratet jobber på lag her, og ikke kommer trekkende med krav om å ha rettede papirkart ombord, ;), samt alt det andre som er myntet på fysisk bemanning. Mye nybrottsarbeid på regelverksiden i et slikt prosjekt.

 

 

Så avansert er det nok ikke. Men det kan kanskje ha betydning om et skip må være 10x større og skal brukes i kanaler i utlandet.

Lenke til kommentar

Kan KongsbergYara bare stemple "Zero Emission" på balja si da? Har ikke NissanDatsun tatt patent på det?
Eller fikk de trøbbel, ettersom kvinnfolka definitivt ikke fiser, og derfor var først ute med "Zero Emission", millioner av år før Carlos Ghosn fikk hakk i plata?

Kan de ikke bare droppe det? "GayActive Technology", "BlobMotion", "Zero Efficiency", "Hybrid Hippocracy Drive" det er bare alfabetlek. PR-departementer sitter å leker seg med stavelser de kan klistre på bilene sine som skal selge til de uvitende som ikke vet hva stavelsene betyr. Det er det forsåvidt ingen som vet, bokstavsammensetningene betyr ingenting utenfor kontoret til sitt respektive PR-departement.
"Bortfall av modellmerke" er en fin option på litt finere tyske biler.
Ulver er kledelige i fåreklær. Motsatt tar seg alldeles ikke like bra ut.

Jo flere stavelser du har på bakluka di, jo dårligere er bilen din og større klovn er sjåføren.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem skal fikse det om noe går galt underveis?

 

Ett biprodukt av autonome løsninger må være å ha tiltak som kan rykke ut og ordne problemer.

 

Ser for meg at hvis det blir problemer på ett slikt skip så må det være systemer ombord som trer i kraft for å holde skipet i posisjon, unngå andre fartøy i den grad det er mulig, automatisk varsle fartøy i nærheten om situasjonen og avvente hjelp.

 

Hjelp i slike tilfeller må jo være eget skip som er på standby i tilfellet noe skulle inntreffe.. med mindre de planlegger å kjøre det med mannskap, men da faller jo litt av prinsippet med å være autonomt bort.

 

Alternativt kjøre det med mannskap i startfasen.

 

Ser for meg at autonome trekkvogner og biler i fremtiden også vil måtte støtte seg på ett hjelpeappart som kan rykke ut og taue bort havarerte biler eller trekkvogner, eller reparere dem på stedet hvis mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn, nå burde vi selge de få hydrogenstasjonene staten har finansiert mens det fremdeles finnes folk som vil ha dem. Pengene vi skulle bruke på hydrogen satsing bruker vi på å gjøre Norge "go to" land innen elektrifisering av skipsfart.

Men vi har ingen tid å miste!

Tullegutten.  Du vet at Hydrogen-elektrisk og batteri-elektrisk er en  god kombinasjon når man har behov for lengre fartstid.

Lenke til kommentar

PR-departementer sitter å leker seg med stavelser de kan klistre på bilene sine som skal selge til de uvitende som ikke vet hva stavelsene betyr. Det er det forsåvidt ingen som vet, bokstavsammensetningene betyr ingenting utenfor kontoret til sitt respektive PR-departement.

 

Jeg foreslår F4S = Framifrå SjølvSeglande StraumSkute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sånn, nå burde vi selge de få hydrogenstasjonene staten har finansiert mens det fremdeles finnes folk som vil ha dem. Pengene vi skulle bruke på hydrogen satsing bruker vi på å gjøre Norge "go to" land innen elektrifisering av skipsfart.

Men vi har ingen tid å miste!

Tullegutten.  Du vet at Hydrogen-elektrisk og batteri-elektrisk er en  god kombinasjon når man har behov for lengre fartstid.
Berre dersom det er viktig for deg å sløse med energien. Kvifor ikkje berre bruke naturgassen direkte på skipet?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lar de seg kapre, f.eks. ved hacking eller angrep fra kapringsfartøyer? Hva gjør man i slike ,tilfeller?

Vil tro det er svært vanskelig å ta over kontrollen, men neppe umulig. I så fall får man sende en taubåt til å hente den hjem igjen.

 

I verste fall kan den havne i fjærsteinene før man får tatt tilbake kontrollen, så det er vel dette som blir den største bekymringen. Man bør ha solid SW som nekter å kjøre inn i andre båter, kjøre på land eller kjøre tom for batteri. Men tar man seg om bord og får tilgang på datamaskinene, så er det lite som kan stoppe hacking. (Jeg antar data-maskinene vil være godt innelåst, slik at man må jobbe noen timer med skjærebrenner for å komme seg inn.)

 

Men ved kapring er det jo ingen gisler, så da er det bare å sende inn politi og/eller soldater for å ta kontrollen igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...