Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dyre merker vs Jula / Biltema til bilvask


Anbefalte innlegg

Nå som sommeren endelig har begynt å komme så er det på tide å gi kjerra litt omsorg igjen.

Tidligere har jeg altid klart meg med kluter, bøtter og vaskemidler man kjøper på Jula og Biltema og har stort sett vært fornøyd med resultatene på min 9 år gamle Golf.

I år tenker jeg å gjøre litt mer med bilen enn å bare vaske den. Har lest meg opp på polering og voksing og tenker å sette av en dag for denne prosessen. På f eks detailersclub anbefaler de mange dyre merker og produkter som jeg ikke har tvil om at det gir et fantastisk resultat. Jeg lagde en handlevogn på noe utstyr fra bilnerden.no basert på anbefalingene på detailersclub, og prøvde å lage en mest mulig lik handlevogn hos Jula og Biltema, hvor sluttprisen er ca halvparten av bilnerden sin handlevogn.

 

Så det jeg lurer på er hvor stort resultatsforskjell vil jeg oppleve med å kjøre en komplett bilvask, claying, polering og voksing med produkter fra bilnerden, kontra billigere alternativer fra Jula/Biltema?

Jeg kan skjønne at folk med dyre nye biler eller sportsbiler ikke sparer på noen kruttet her, men på en Golf som nærmer seg 10 år, i hvor stor grad vil det være verd investeringen? Er det kanskje noen produkter som er "must-have" fra bilnerden, mens noen andre jeg kan klare meg med billigere alternativer? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du skriver kan "high end" produkter bli svært dyrt. Men for den vanlige "mannen i gata" er det som regel unødvendig etter min oppfatning. På en annen side så vil også billigprodukter ha sine negative sider, spesielt vil det være tydelig når det gjelder holdbarheten på voks.

 

På bakgrunn av egen erfaring så kan jeg foreslå følgende produkter:

 

Avfetting:

 

Prickbort er det jeg vil anbefale når det gjelder avfetting. Stor variasjon i pris, men f.eks. rusta er billig på dette produktet:

 

https://www.rusta.com/no/avfetting-prick-bort-p30801316.aspx

 

Biltema har også avfetting, det samme har Jula. Disse produktene leverer, men er etter min mening ikke så effektive som prickbort.

 

Såpe:

 

Biltema sin er et godt budsjett alternativ.

 

Selv bruker jeg Jif:

https://www.felleskjopet.no/jif-professional-bilshampo-25k-50256599/

 

(selges også på Staples)

 

NXT er også et alternativ (denne er sterk):

http://bilxtra.no/meguiars-nxt-generation-car-wash

 

 

Lakkrens:

 

Hvis du har slitt lakk kan lakkrensanbefales. Har du mange  riper i lakken må du kjøpe inn rubbing.

 

Her har jeg ikke noen konkret anbefaling, men prøv deg frem er vel mitt beste tips.

 

Voks:

 

Her bruker jeg Collonite 845, lang holdbarhet var det som avgjorde for min del.

 

Felgrens:

 

Her bruker jeg Sonax som gjør en god jobb:

 

http://www.clasohlson.com/no/Felgrengjøring/34-9318

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kommer an på hvilke ingredienser det er. Er det X, Y og Z i samme mengder i begge produktene så er jo prisen irrelevant. Jeg vet ikke hvordan det er med de produktene du nevner, men andre ting jeg har handlet på Biltema som trengte å inneholde visse ting har jeg funnet ut at er akkurat like bra om ikke bedre med tanke på ingredienser.

 

Jeg ville ikke "holdt meg unna" Biltema og Jula med tanke på kvalitet på produktene. Min erfaring er at det stort sett er like bra om ikke bedre. Men det skal selvfølgelig sies at hvis det er noe viktig så bør man sjekke nøye'ish. Man må også ta med i likningen hvor mye det koster, halv pris og 90% av holdbarheten vil si at du sparer en del selv om du må gjøre jobben litt oftere.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar :)

Prickbort var avfettingen jeg tenkte å gå for, men ser at Bilnerden er litt dyrere enn Rusta. Har de 5L dunker på Rusta, eller er det like greit å kjøpe noen flasker?

 

Jeg har allerede en foam lance jeg fikk til bursdagen i fjor, samt en dunk med Autobrite Magifoam. Dette burde vel gjøre like god/bedre jobb enn vanlig bilsåpe? :)

 

De snakker mye om at man må ha "glidemiddel" når man bruker clay. Holder det å bruke vanlig såpe og vann til glidemiddel eller burde jeg invesetere i noe som er dedikert til denne jobben?

 

Jeg kommer nok ikke til å gidde å vokse bilen mer enn 1 gang i året. Holder Collonite 845 i 12 måneder, eller er det noen andre alternativer som kunne fungert bedre? Tenkte jeg skulle prøve meg på denne med mindre noen har noen bedre anbefalinger:

http://bilnerden.no/fusso-coat-12-months-dark

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så det jeg lurer på er hvor stort resultatsforskjell vil jeg oppleve med å kjøre en komplett bilvask, claying, polering og voksing med produkter fra bilnerden, kontra billigere alternativer fra Jula/Biltema?

 

 

Det enkleste svaret her er at det er stor forskjell fra de vanlige biltema/jula produktene til de første litt mer påkostede sakene, som de du gjerne finner på bilnerden. Men fra disse og videre opp (til f.eks Swissvax og polishangel m.m) blir det veldig mye dyrere, særlig på spesifikke modeller de har, uten at forskjellen blir langt ifra like stor.

 

Største forskjellen jeg merker på billigproduktene kontra de litt dyrere er evnen til å skille på skitt og voks, de river ikke av voksen din like lett som en rimelig avfetting gjør. De er lettere å legge (voks, forsegling) og polishproduktene er bedre adskilt slik at du får akkurat den cuten for forventer. Voks og forsegling er lettere å fjerne etter haze med kvalitetsprodukt, du slipper å gnikke bilen i timesvis (bare følg anvisningen).

 

Er det vits på en 10 år gammel Golf? Vel, har du en interesse av å pleie den? Vil du den skal skille seg fra mengden) (henger sammen med spørsmål 1)

Hvis ja, begynn med en av de rimeligste vaskepakkene. Og ta med en rimelig voks, f.eks Collinite 845 eller Fusso, og se at du faktisk får en langt enklere vaskejobb neste gang.

Lenke til kommentar

Ser dilemmaet til TS. Det er fort gjort å bruke 10-tusener på dette, og "selvsagt" blir resultatet enda bedre med proffe produkter som også koster en legg og en arm, men der finnes utmerkede alternativer til billig penge.

Jeg har stort sett gamle biler (10-17 år) på tunet, og alle er bruksbiler. Vi har og bikkje og 3 unger, så det er ytterst begrenset hvor mye tid og penger det kan legges i å få bilen fjong.

Har selv tatt steget fra hånpolering/voksing med enkle og billige produkter, dvs for 3-4 år siden fant jeg en god polish/voks som virker i minst et halvt år, CarLack68. Denne forhandles ikke i Norge, men kjøpte på nettet. Men så ser jeg at endel biler krever en god polering for få vekk vaskestriper etc, og det var da jeg satt meg ned å brukte litt tid på å høre hva som kan fungere, til lavest mulig pris. Jeg tror jeg har funnet noen greie kompromisser:
 

Til vask/rengjøring av lakken så har jeg endt opp med å bruke Prickbort (som legges på tørr bil og spyles av med (varmt) høytrykk, felgrens fra Sonax (som kan taes etter PrickBorten, den tåler at felgene er fuktige), evt flyverustfjerner, deretter claysett fra Biltema. Så har jeg kjøpt en brukt Carwise DA poleringsmaskin. Betalte 350,- for den, den fåes på tilbud til 7-800,- på det beste. Den bråker og vibrerer noe, men til prisen er den uslåelig. Kjøper blå og noen gule 125mm puter på Jula, de koster 30,- per stykk og gjør jobben helt greit, prisen i betraktning. Puter koster lett oppi 200,- per stykk, og de er gjerne bedre enn Jula sine men Jula gir mye for pengene. "Scholl Concepts S2 Black Signature Series" er en polish med et fjollete langt navn som jeg kan tenke meg er fin på en Golf (som nok har nokså hard lakk og har mye vaskestriper, og som jeg har fått supert resultat av. Med denne blir lakken ren og fri for oksydering og vaskestriper, men er også helt uten noen form for beskyttelse. Så det er nå du har sjansen til å sjekke for feil i lakken, evt ta steinsprut, rust, etc. Etter polering skal du ha på "noe" som varer lengst mulig. Men for å få dette noe til å holde lengst mulig, må lakken også være uten noe oljer etter poleringen, det fikser du med en "wipedown": Bland isopropanol (kondensfjerner, evt kjøp isopropanol på fargehandel) med vann 50/50, gjerne destillert vann/batterivann. Noe som holder lenge, er latterlig enkel å legge/fjerne, samt koster særs lite, er den du selv lenker til, Fusso. Dette er en coating, noe midt mellom en sealer og en voks, men den kan mer ses på som sealer, altså det du aller først skal ha på lakken etter at lakken er fullstendig polert og rengjort. Den skal bare påføres og fjernes, ingen gnikking og ingen videre ventetid så sant du ikke prøver å legge det på mens snøføyken står rundt deg.
Fusso er temmelig uslåelig m.t.p. pris/varighet, vann og skitt preller lett av i lang tid etter, i teorien 1 år, men regn det halve om du kjører på vinteren og vasker mye med avfetting. Glansen er ikke allverden i Fussoen, regnet i "detailerverden", skjønt den er bedre enn 90% av bilene som du finner på parkeringsdplassen på Kiwi. Om du vil ha superglans og dybe i lakken, noe som kanskje er mest interessant på sommeren, så kan du f.eks legge et annet produkt fra Soft99, nemlig King of Gloss, oppå Fusso. Det er en voks som er ment å legges utpå en sealer/coating som Fusso, og som gir god glans og dybde. Gjør du alt dette vil du få den fineste Golfen i mils omkrets, no shit. King of Gloss varer ikke evig, men en måned eller tre funker den.
I arbeidstid/mengde så kommer det jo selvsagt hvor nøye du er, men jeg klarer ikke å gjøre alt dette på 1 dag. Nå har jeg rett nok litt større biler enn Golf (Pajero...), men likevel. Jeg regner en helg, hvor jeg starter og avslutter med vaskingen på Fredagen, polerer på Lørdagen evt litt på Søndagen, så tar jeg coat/voks, gummifornyer på utvendige detaljer, silikon på gummilistene, og evt vasker litt ruter og annet. Alltid nok å finne på å gjøre med en bil :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...