Gå til innhold

Den kinesiske konkurrenten til Boeing og Airbus er omsider i lufta


Anbefalte innlegg

 

 

Man skal ikke se bort fra at kineserne kommer etter også på flyfronten. De har jo enorm kapital og penger løser det meste uansett hvor i verden man bor og produserer noe. Husk at få hadde tro på japsebilene når de kom på 60 tallet og alle kjørte Ford 17m eller Volvo Amazon. Se nå hva japsene får til. Ta Toyota Lexus f.eks. Ett ektefødt reinraset japansk produkt som år etter år troner på toppen av kundetilfredshet og teknisk superkvalitet over alt annet. Hvorfor er det aldri feil med gearkassene på Toyota f.eks? Hvordan er det med gearkassene på amerikanske biler..bare feil! Hvilken type bil blir brukt på de virkelige tøffe ekspedisjonene,jo akkurat Toyota. Og det er selvfølgelig pga driftsikkerheten. Hvem har bygget verdens største slagskip,1,5 ganger større enn Tirpitz? Jo det gjorde japanerne ved å bygge Yamato på 65 000 tonn og med 150 000 hk motor,200 kanonløp og 9 kanoner på 46 cm kaliber,6 cm større kaliber enn Adolfkanonen i Harstad som er verdens største kystartelerikanon og 8 cm større enn kanonene på Tirpitz. Kineserne og japanerne er forøvrig like dyktige,men kineserne har ikke hatt den sterke økonomien tidligere som de har fått nå. Østen kommer seint med fly,men vi skal på ingen måte le av de. De kan fort bli en knallhard konkurrent til Boeing og Airbus.

 

At Toyota er teknisk superkvalitet over alt annet er jo bare bullshit. De har jo slitt med motorhavari på D-4D motorene bl.a, og jeg vet at Toyota står å bytter deler uten at kunden vet om det. Har jobbet med en Toyota mekaniker en liten periode, som har drevet med Toyota i over 12år, og han bekrefta dette.

 

Jobber selv i bilbransjen og hørte i fjor at de bl.a står å bytter komplette motorer.

 

Honda er like mye, om ikke mer driftsikkert enn den gjevne Toyota.

 

Toyota er ikke det det en gang var, jeg sier ikke at Toyota er dårlige biler, men de ligger ikke milevis foran andre merker eller andre japse merker slik som enkelte virker å ha fått for seg.

Ja det vil nok være en evig diskusjon om hvilket bilmerke som er best. Toyota er nå uansett på toppnivå ilage Hyundai og f.eks BMW i de kvalitetsundersøkelser jeg har lest. Honda er nok også en bra bil. Det er sikkert byttet noen motorer på Toyota i likhet med de fleste andre bilmerker. Men det er ikke så mange bilmerker som går så langt med så lite feil. Min meining om problemene med havari på nyere motorer fra mange bilmerker er pga av at de er forårsaket av denne såkalte "fantastiske heil-syntetiske motoroljen som smører,renser og flytter varme alt for dårlig i forbrenningsmotorer. Hadde ikke bilprodusentene blitt lurt av mektige oljeselskap til å bruke denne svindyre og ødeleggende oljen,ja så hadde det vært nesten ingen motorhavari. Vanlig mineralske motorolje smører bedre,den renser mye bedre,beholder koks flytende og tar opp temperatur mye bedre enn heilsyntetisk olje. Toyota og andre bilmerker hadde nesten ikke motorhavarier før denne ødeleggende heil-syntetiske oljen kom på markedet.

 

 

BMW er ikke i samme liga som Honda når det kommer til kvalitet, det kan jeg garantere deg. Honda overgår både Hyundai og BMW og er minst like driftsikkert som Toyota.

 

Honda lager bl.a sine egne Automat kasser, så de kjøper ikke fra Borg Warner som de fleste andre gjør.

 

Toyota sine motorer havarerte pga dyser, ikke olje.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er stor forskjell på å kjøpe noe Kina greier fra Ebay eller Aliexpress kontra det å tro at man vet hvordan kvaliteten på fly og biler er.

Du antar at det er grunnen, men du tar feil.

Alle vet jo at kina KAN lage kvalitetsvarer (iphone osv), men vi vet også at de er notoriske på å droppe kvalitet for å spare penger om det lar seg gjøre.

 

Det er ingen hemmelighet at kvaliteten på kinesiske biler har vært dårlig i fortiden, spesielt i krasjtester. Men det er jo så klart på vei opp det også med kinas økende økonomi.

 

Fly blir noe helt annet med enda strengere krav til kvalitet. Vi kan iallefall trøste oss med at vi ikke kommer til å se flyene i Europa og USA om de ikke holder lik eller bedre kvalitet som Airbus og Boeing.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Man skal ikke se bort fra at kineserne kommer etter også på flyfronten. De har jo enorm kapital og penger løser det meste uansett hvor i verden man bor og produserer noe. Husk at få hadde tro på japsebilene når de kom på 60 tallet og alle kjørte Ford 17m eller Volvo Amazon. Se nå hva japsene får til. Ta Toyota Lexus f.eks. Ett ektefødt reinraset japansk produkt som år etter år troner på toppen av kundetilfredshet og teknisk superkvalitet over alt annet. Hvorfor er det aldri feil med gearkassene på Toyota f.eks? Hvordan er det med gearkassene på amerikanske biler..bare feil! Hvilken type bil blir brukt på de virkelige tøffe ekspedisjonene,jo akkurat Toyota. Og det er selvfølgelig pga driftsikkerheten. Hvem har bygget verdens største slagskip,1,5 ganger større enn Tirpitz? Jo det gjorde japanerne ved å bygge Yamato på 65 000 tonn og med 150 000 hk motor,200 kanonløp og 9 kanoner på 46 cm kaliber,6 cm større kaliber enn Adolfkanonen i Harstad som er verdens største kystartelerikanon og 8 cm større enn kanonene på Tirpitz. Kineserne og japanerne er forøvrig like dyktige,men kineserne har ikke hatt den sterke økonomien tidligere som de har fått nå. Østen kommer seint med fly,men vi skal på ingen måte le av de. De kan fort bli en knallhard konkurrent til Boeing og Airbus.

 

At Toyota er teknisk superkvalitet over alt annet er jo bare bullshit. De har jo slitt med motorhavari på D-4D motorene bl.a, og jeg vet at Toyota står å bytter deler uten at kunden vet om det. Har jobbet med en Toyota mekaniker en liten periode, som har drevet med Toyota i over 12år, og han bekrefta dette.

 

Jobber selv i bilbransjen og hørte i fjor at de bl.a står å bytter komplette motorer.

 

Honda er like mye, om ikke mer driftsikkert enn den gjevne Toyota.

 

Toyota er ikke det det en gang var, jeg sier ikke at Toyota er dårlige biler, men de ligger ikke milevis foran andre merker eller andre japse merker slik som enkelte virker å ha fått for seg.

Ja det vil nok være en evig diskusjon om hvilket bilmerke som er best. Toyota er nå uansett på toppnivå ilage Hyundai og f.eks BMW i de kvalitetsundersøkelser jeg har lest. Honda er nok også en bra bil. Det er sikkert byttet noen motorer på Toyota i likhet med de fleste andre bilmerker. Men det er ikke så mange bilmerker som går så langt med så lite feil. Min meining om problemene med havari på nyere motorer fra mange bilmerker er pga av at de er forårsaket av denne såkalte "fantastiske heil-syntetiske motoroljen som smører,renser og flytter varme alt for dårlig i forbrenningsmotorer. Hadde ikke bilprodusentene blitt lurt av mektige oljeselskap til å bruke denne svindyre og ødeleggende oljen,ja så hadde det vært nesten ingen motorhavari. Vanlig mineralske motorolje smører bedre,den renser mye bedre,beholder koks flytende og tar opp temperatur mye bedre enn heilsyntetisk olje. Toyota og andre bilmerker hadde nesten ikke motorhavarier før denne ødeleggende heil-syntetiske oljen kom på markedet.

 

 

BMW er ikke i samme liga som Honda når det kommer til kvalitet, det kan jeg garantere deg. Honda overgår både Hyundai og BMW og er minst like driftsikkert som Toyota.

 

Honda lager bl.a sine egne Automat kasser, så de kjøper ikke fra Borg Warner som de fleste andre gjør.

 

Toyota sine motorer havarerte pga dyser, ikke olje.

Toyotamotorer havarerer pga skraperinger som setter seg fast pga koks fordi oljen ikke klarer å rense vekk koksen og å holde den flytende. Det som da skjer er at det kommer olje opp i toppen på sylinderen og ødelegger ventiler og dyser. Når man tapper ut heil syntetisk olje er den skittengrå som vannet fra en golvvask heime pga at koksen ligger fast inni motoren rundt om i stempelringer osv. Når man tapper ut brukt mineralsk motorolje er den kullsvart som natten pga at all koksen er renset ut av motoren og holder seg flytende i oljen.
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Man skal ikke se bort fra at kineserne kommer etter også på flyfronten. De har jo enorm kapital og penger løser det meste uansett hvor i verden man bor og produserer noe. Husk at få hadde tro på japsebilene når de kom på 60 tallet og alle kjørte Ford 17m eller Volvo Amazon. Se nå hva japsene får til. Ta Toyota Lexus f.eks. Ett ektefødt reinraset japansk produkt som år etter år troner på toppen av kundetilfredshet og teknisk superkvalitet over alt annet. Hvorfor er det aldri feil med gearkassene på Toyota f.eks? Hvordan er det med gearkassene på amerikanske biler..bare feil! Hvilken type bil blir brukt på de virkelige tøffe ekspedisjonene,jo akkurat Toyota. Og det er selvfølgelig pga driftsikkerheten. Hvem har bygget verdens største slagskip,1,5 ganger større enn Tirpitz? Jo det gjorde japanerne ved å bygge Yamato på 65 000 tonn og med 150 000 hk motor,200 kanonløp og 9 kanoner på 46 cm kaliber,6 cm større kaliber enn Adolfkanonen i Harstad som er verdens største kystartelerikanon og 8 cm større enn kanonene på Tirpitz. Kineserne og japanerne er forøvrig like dyktige,men kineserne har ikke hatt den sterke økonomien tidligere som de har fått nå. Østen kommer seint med fly,men vi skal på ingen måte le av de. De kan fort bli en knallhard konkurrent til Boeing og Airbus.

 

At Toyota er teknisk superkvalitet over alt annet er jo bare bullshit. De har jo slitt med motorhavari på D-4D motorene bl.a, og jeg vet at Toyota står å bytter deler uten at kunden vet om det. Har jobbet med en Toyota mekaniker en liten periode, som har drevet med Toyota i over 12år, og han bekrefta dette.

 

Jobber selv i bilbransjen og hørte i fjor at de bl.a står å bytter komplette motorer.

 

Honda er like mye, om ikke mer driftsikkert enn den gjevne Toyota.

 

Toyota er ikke det det en gang var, jeg sier ikke at Toyota er dårlige biler, men de ligger ikke milevis foran andre merker eller andre japse merker slik som enkelte virker å ha fått for seg.

Ja det vil nok være en evig diskusjon om hvilket bilmerke som er best. Toyota er nå uansett på toppnivå ilage Hyundai og f.eks BMW i de kvalitetsundersøkelser jeg har lest. Honda er nok også en bra bil. Det er sikkert byttet noen motorer på Toyota i likhet med de fleste andre bilmerker. Men det er ikke så mange bilmerker som går så langt med så lite feil. Min meining om problemene med havari på nyere motorer fra mange bilmerker er pga av at de er forårsaket av denne såkalte "fantastiske heil-syntetiske motoroljen som smører,renser og flytter varme alt for dårlig i forbrenningsmotorer. Hadde ikke bilprodusentene blitt lurt av mektige oljeselskap til å bruke denne svindyre og ødeleggende oljen,ja så hadde det vært nesten ingen motorhavari. Vanlig mineralske motorolje smører bedre,den renser mye bedre,beholder koks flytende og tar opp temperatur mye bedre enn heilsyntetisk olje. Toyota og andre bilmerker hadde nesten ikke motorhavarier før denne ødeleggende heil-syntetiske oljen kom på markedet.

 

 

BMW er ikke i samme liga som Honda når det kommer til kvalitet, det kan jeg garantere deg. Honda overgår både Hyundai og BMW og er minst like driftsikkert som Toyota.

 

Honda lager bl.a sine egne Automat kasser, så de kjøper ikke fra Borg Warner som de fleste andre gjør.

 

Toyota sine motorer havarerte pga dyser, ikke olje.

Toyotamotorer havarerer pga skraperinger som setter seg fast pga koks fordi oljen ikke klarer å rense vekk koksen og å holde den flytende. Det som da skjer er at det kommer olje opp i toppen på sylinderen og ødelegger ventiler og dyser. Når man tapper ut heil syntetisk olje er den skittengrå som vannet fra en golvvask heime pga at koksen ligger fast inni motoren rundt om i stempelringer osv. Når man tapper ut brukt mineralsk motorolje er den kullsvart som natten pga at all koksen er renset ut av motoren og holder seg flytende i oljen.

 

 

https://www.nrk.no/livsstil/ny-toyotafeil-kan-stoppe-bilen-1.7480123

 

https://www.nrk.no/livsstil/land-cruiser-kan-motorhavarere-1.7488142

 

Pga dysefeil..

 

Moderne Diesel med DPF skal ha C2/C3 olje med lavt askeinnhold..

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

 

 

Man skal ikke se bort fra at kineserne kommer etter også på flyfronten. De har jo enorm kapital og penger løser det meste uansett hvor i verden man bor og produserer noe. Husk at få hadde tro på japsebilene når de kom på 60 tallet og alle kjørte Ford 17m eller Volvo Amazon. Se nå hva japsene får til. Ta Toyota Lexus f.eks. Ett ektefødt reinraset japansk produkt som år etter år troner på toppen av kundetilfredshet og teknisk superkvalitet over alt annet. Hvorfor er det aldri feil med gearkassene på Toyota f.eks? Hvordan er det med gearkassene på amerikanske biler..bare feil! Hvilken type bil blir brukt på de virkelige tøffe ekspedisjonene,jo akkurat Toyota. Og det er selvfølgelig pga driftsikkerheten. Hvem har bygget verdens største slagskip,1,5 ganger større enn Tirpitz? Jo det gjorde japanerne ved å bygge Yamato på 65 000 tonn og med 150 000 hk motor,200 kanonløp og 9 kanoner på 46 cm kaliber,6 cm større kaliber enn Adolfkanonen i Harstad som er verdens største kystartelerikanon og 8 cm større enn kanonene på Tirpitz. Kineserne og japanerne er forøvrig like dyktige,men kineserne har ikke hatt den sterke økonomien tidligere som de har fått nå. Østen kommer seint med fly,men vi skal på ingen måte le av de. De kan fort bli en knallhard konkurrent til Boeing og Airbus.

 

At Toyota er teknisk superkvalitet over alt annet er jo bare bullshit. De har jo slitt med motorhavari på D-4D motorene bl.a, og jeg vet at Toyota står å bytter deler uten at kunden vet om det. Har jobbet med en Toyota mekaniker en liten periode, som har drevet med Toyota i over 12år, og han bekrefta dette.

 

Jobber selv i bilbransjen og hørte i fjor at de bl.a står å bytter komplette motorer.

 

Honda er like mye, om ikke mer driftsikkert enn den gjevne Toyota.

 

Toyota er ikke det det en gang var, jeg sier ikke at Toyota er dårlige biler, men de ligger ikke milevis foran andre merker eller andre japse merker slik som enkelte virker å ha fått for seg.

Ja det vil nok være en evig diskusjon om hvilket bilmerke som er best. Toyota er nå uansett på toppnivå ilage Hyundai og f.eks BMW i de kvalitetsundersøkelser jeg har lest. Honda er nok også en bra bil. Det er sikkert byttet noen motorer på Toyota i likhet med de fleste andre bilmerker. Men det er ikke så mange bilmerker som går så langt med så lite feil. Min meining om problemene med havari på nyere motorer fra mange bilmerker er pga av at de er forårsaket av denne såkalte "fantastiske heil-syntetiske motoroljen som smører,renser og flytter varme alt for dårlig i forbrenningsmotorer. Hadde ikke bilprodusentene blitt lurt av mektige oljeselskap til å bruke denne svindyre og ødeleggende oljen,ja så hadde det vært nesten ingen motorhavari. Vanlig mineralske motorolje smører bedre,den renser mye bedre,beholder koks flytende og tar opp temperatur mye bedre enn heilsyntetisk olje. Toyota og andre bilmerker hadde nesten ikke motorhavarier før denne ødeleggende heil-syntetiske oljen kom på markedet.

Jeg synes nesten det er litt rart at en substans som er en tilfeldig sammensatt kjemisk formel (det er ikke evolusjon som har utviklet olje) skal være sammensatt helt perfekt for å ha de egenskapene.

 

Altså at noe som ble funnet for et par hundre år siden på bakken skulle være optimalt og perfekt til alt av smøring og varmefrakt, mens noe som mennesker har spesialkonstruert til ETT ENESTE formål skulle være så dårlig.

 

Er det ikke rart?

 

Og motorhavarier synes jeg å huske skjedde hele tiden i gamle dager, men nå er det sjelden... Har du belegg for å si at alt var så mye bedre før? Altså noe skikkelig statistikk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg troe ikke kineserne klarer å være så mye billigere enn andre når alt kommer til stykket. Pengene må kuttes ett eller annet sted:

 

* Profitt (hvor mye overskudd har Boeing per fly?)

* Lønn (hvor mye utgjør egentlig lønn, når nesten alt er robotisert?)

* Råvarer (antar Boeing har gode priser)

* Strøm (er det så mye billigere i Kina?)

 

Det har vært steinhard konkurranse mellom Airbus og Boeing lenge.

 

Kostnadene kan i realiteten bare kuttes noe særlig ved å hoppe over punkter på sjekklista, og jeg tror disse kineserne kommer til å oppdage at sjekklista blir lengre og lengre når de skal godkjennes i Europa og USA. Plutselig oppdager de at de må de ha en egen svær avdeling som har ansvar X eller Y og vipps så er kostnadene doblet.

Lenke til kommentar

 

 

 

Man skal ikke se bort fra at kineserne kommer etter også på flyfronten. De har jo enorm kapital og penger løser det meste uansett hvor i verden man bor og produserer noe. Husk at få hadde tro på japsebilene når de kom på 60 tallet og alle kjørte Ford 17m eller Volvo Amazon. Se nå hva japsene får til. Ta Toyota Lexus f.eks. Ett ektefødt reinraset japansk produkt som år etter år troner på toppen av kundetilfredshet og teknisk superkvalitet over alt annet. Hvorfor er det aldri feil med gearkassene på Toyota f.eks? Hvordan er det med gearkassene på amerikanske biler..bare feil! Hvilken type bil blir brukt på de virkelige tøffe ekspedisjonene,jo akkurat Toyota. Og det er selvfølgelig pga driftsikkerheten. Hvem har bygget verdens største slagskip,1,5 ganger større enn Tirpitz? Jo det gjorde japanerne ved å bygge Yamato på 65 000 tonn og med 150 000 hk motor,200 kanonløp og 9 kanoner på 46 cm kaliber,6 cm større kaliber enn Adolfkanonen i Harstad som er verdens største kystartelerikanon og 8 cm større enn kanonene på Tirpitz. Kineserne og japanerne er forøvrig like dyktige,men kineserne har ikke hatt den sterke økonomien tidligere som de har fått nå. Østen kommer seint med fly,men vi skal på ingen måte le av de. De kan fort bli en knallhard konkurrent til Boeing og Airbus.

 

At Toyota er teknisk superkvalitet over alt annet er jo bare bullshit. De har jo slitt med motorhavari på D-4D motorene bl.a, og jeg vet at Toyota står å bytter deler uten at kunden vet om det. Har jobbet med en Toyota mekaniker en liten periode, som har drevet med Toyota i over 12år, og han bekrefta dette.

 

Jobber selv i bilbransjen og hørte i fjor at de bl.a står å bytter komplette motorer.

 

Honda er like mye, om ikke mer driftsikkert enn den gjevne Toyota.

 

Toyota er ikke det det en gang var, jeg sier ikke at Toyota er dårlige biler, men de ligger ikke milevis foran andre merker eller andre japse merker slik som enkelte virker å ha fått for seg.

Ja det vil nok være en evig diskusjon om hvilket bilmerke som er best. Toyota er nå uansett på toppnivå ilage Hyundai og f.eks BMW i de kvalitetsundersøkelser jeg har lest. Honda er nok også en bra bil. Det er sikkert byttet noen motorer på Toyota i likhet med de fleste andre bilmerker. Men det er ikke så mange bilmerker som går så langt med så lite feil. Min meining om problemene med havari på nyere motorer fra mange bilmerker er pga av at de er forårsaket av denne såkalte "fantastiske heil-syntetiske motoroljen som smører,renser og flytter varme alt for dårlig i forbrenningsmotorer. Hadde ikke bilprodusentene blitt lurt av mektige oljeselskap til å bruke denne svindyre og ødeleggende oljen,ja så hadde det vært nesten ingen motorhavari. Vanlig mineralske motorolje smører bedre,den renser mye bedre,beholder koks flytende og tar opp temperatur mye bedre enn heilsyntetisk olje. Toyota og andre bilmerker hadde nesten ikke motorhavarier før denne ødeleggende heil-syntetiske oljen kom på markedet.

Jeg synes nesten det er litt rart at en substans som er en tilfeldig sammensatt kjemisk formel (det er ikke evolusjon som har utviklet olje) skal være sammensatt helt perfekt for å ha de egenskapene.

 

Altså at noe som ble funnet for et par hundre år siden på bakken skulle være optimalt og perfekt til alt av smøring og varmefrakt, mens noe som mennesker har spesialkonstruert til ETT ENESTE formål skulle være så dårlig.

 

Er det ikke rart?

 

Og motorhavarier synes jeg å huske skjedde hele tiden i gamle dager, men nå er det sjelden... Har du belegg for å si at alt var så mye bedre før? Altså noe skikkelig statistikk?

Vanlig mineralsk motorolje er jo også tilsatt endel for å virke bra og rense. Men hvorfor skal en litt dårlig dyse føre til at oljesilen i motoren går tett? Jeg forstår ikke den bindingen dær? Min tro på saken er at hel-syntetisk olje er noe oljeselskapene har kokt sammen bare for å tjene mye meir penger enn på vanlig mineralsk olje. Altså av reine profithensyn. Det er mye jobb en motorolje skal ta seg av. Kondens,koks,uforbrent diesel fra f.eks en litt svekket dyse osv. Problemet er tror jeg at kombinasjonen mellom bruk av olje som renser for dårlig og altfor lenge mellom oljeskiftene fører til at f.eks oljesilene på disse Toyota Previa rett og slett går tett til slutt. I gamle dager ble motoroljen og filter skiftet på hver 2500km. I dag går biler opp mot 50 000km mellom hvert oljeskift. Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at risikoen for at oljen kan bli så svekket iløpet av 50 000km at den kan skade motoren. Spesielt hvis det oppstår svakheter med en dyse og eller mye start stopp og halvvarm motor.
Lenke til kommentar

50.000 intervaller er vel ikke noen som anbefaler idag? VAG sier inntil 30.000, og jeg har enda til gode å se noe motorhavari på biler som har gått på slike intervaller med en god helsyntetisk olje.

 

Personlig bytter jeg olje hver 8000km, eller 2 ganger i året.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

50.000 intervaller er vel ikke noen som anbefaler idag? VAG sier inntil 30.000, og jeg har enda til gode å se noe motorhavari på biler som har gått på slike intervaller med en god helsyntetisk olje.

 

Personlig bytter jeg olje hver 8000km, eller 2 ganger i året.

 

Sikkert smart å bytte oljen på hver 8000km. For noen år tilbake brukte jeg helsyntetisk olje. Når jeg tappet den av motoren etter bruk vår den lysgrå som skittent vaskevann. I de seinere år har jeg kun brukt vanlig mineralsk motorolje. Når jeg tapper den av motoren er den kullsvart som natten. Det sier meg kun en ting: Vanlig mineralsk motorolje klarer å holde koks flytende i oljen og legger ikke koksen igjen som avleiringer rundt inni motoren i f.eks oljesiler,smørekanaler og spor for stempelringer slik at de setter seg fast inni sporet og slutter å fungere. Spesielt skraperinger på stempel er dødelig for motoren hvis de blir sittende fast. Det som da skjer er at oljen blir pisket opp i forbrenningskammeret på sylinderen og ødelegger etterhvert dyser og ventiler. Altså meiner jeg at det er egenskapen til den helsyntetiske oljen som ødelegger dysene på f.eks Toyota Previa på grunn av at skraperinger på stempel kokser fast. Og ikke motsatt at det er dysene som ødelegger oljen.
Lenke til kommentar

Her i kommentarene er det utrolig mye rasisme og uforstand ute å går- :)

 

Å dra rasismekortet på den måten er direkte farlig. Å ikke kunne kritisere eller være skeptisk uten å bli kalt rasist fører ingenting godt med seg, til slutt så ender vi opp med en mentalitet der vi godtar alt fordi vi er redde for å bli stemplet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Her i kommentarene er det utrolig mye rasisme og uforstand ute å går- :)

Å dra rasismekortet på den måten er direkte farlig. Å ikke kunne kritisere eller være skeptisk uten å bli kalt rasist fører ingenting godt med seg, til slutt så ender vi opp med en mentalitet der vi godtar alt fordi vi er redde for å bli stemplet.

Enig. Å rope rasisme i hytt og vær er forsøpling av debattklimaet. Det er hersketeknikk frikoblet fakta. Klassisk oppførsel til debattroll. At Kina piratkopierer varer på en stor skala, også biler og fly er velkjent. Manglende kvaliteten på kinesiske varer som biler er også velkjent. Endret av BG00SA28
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Artig tråd. Den startet med en diskusjon om et fly, og muterte til oljeskift på Toyota pluss rasisme. Minner meg om den gangen jeg sa at kinesiske telefoner fikk navnet sitt etter at katta hadde gått over tastaturet. Da ble jeg kalt rasist.

Lenke til kommentar

 

 

Her i kommentarene er det utrolig mye rasisme og uforstand ute å går- :)

Å dra rasismekortet på den måten er direkte farlig. Å ikke kunne kritisere eller være skeptisk uten å bli kalt rasist fører ingenting godt med seg, til slutt så ender vi opp med en mentalitet der vi godtar alt fordi vi er redde for å bli stemplet.

Enig. Å rope rasisme i hytt og vær er forsøpling av debattklimaet. Det er hersketeknikk frikoblet fakta. Klassisk oppførsel til debattroll. At Kina piratkopierer varer på en stor skala, også biler og fly er velkjent. Manglende kvaliteten på kinesiske varer som biler er også velkjent.

Kina har produsert jagerfly fra sekstitallet i to fabrikker og ca 400 stk av hver modell. Det har gitt dem kunnskaper mht design, produksjon og vedlikehold. Videre har Kina vært underleverandører til Airbus og Boeing i mange år (i samme bedrift også!). Som et av verdens største markeder har Kina stor makt til å få oppdrag som underleverandør. Jeg vil tro at kunnskapsnivået i Kina er høyt og at de i tillegg kjøper motorer, understell og instrumentering etc fra utlandet (slik som de fleste flyprodusenter gjør). Kina vil etter hvert utvikle sine egne motorer og andre subsystemer. Når en i tillegg kjenner flyindustriens evne til og åpenhet mht til klargjøre og belyse feil i forbindelse med flykrasj, så tror jeg nok at kineseren vil ende med et tilfredsstillende fly i løpet av et par år. De bør imidlertid unngå alvorlige designfeil som Mitsubishi MRJ var utsatt for.

 

Kina vil uansett etter hvert utvikle et komplett produksjonssystem for fly, både i form av underleverandører og som produsenter av egne fly.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

50.000 intervaller er vel ikke noen som anbefaler idag? VAG sier inntil 30.000, og jeg har enda til gode å se noe motorhavari på biler som har gått på slike intervaller med en god helsyntetisk olje.

 

Personlig bytter jeg olje hver 8000km, eller 2 ganger i året.

Sikkert smart å bytte oljen på hver 8000km. For noen år tilbake brukte jeg helsyntetisk olje. Når jeg tappet den av motoren etter bruk vår den lysgrå som skittent vaskevann. I de seinere år har jeg kun brukt vanlig mineralsk motorolje. Når jeg tapper den av motoren er den kullsvart som natten. Det sier meg kun en ting: Vanlig mineralsk motorolje klarer å holde koks flytende i oljen og legger ikke koksen igjen som avleiringer rundt inni motoren i f.eks oljesiler,smørekanaler og spor for stempelringer slik at de setter seg fast inni sporet og slutter å fungere. Spesielt skraperinger på stempel er dødelig for motoren hvis de blir sittende fast. Det som da skjer er at oljen blir pisket opp i forbrenningskammeret på sylinderen og ødelegger etterhvert dyser og ventiler. Altså meiner jeg at det er egenskapen til den helsyntetiske oljen som ødelegger dysene på f.eks Toyota Previa på grunn av at skraperinger på stempel kokser fast. Og ikke motsatt at det er dysene som ødelegger oljen.

 

 

Skifter olje daglig på jobben og jeg kan ikke huske sist jeg tappet av grå olje med mindre det var vann i olja. Olja er svart slik den skal være så da er det bilen din det er noe rart med. Jeg foretar rimelig mange oljeskift iløpet av et år.

 

Årsaken til at Previa bl.a havarerte var pga dårlige pakninger på dysene, om dette havna i oljesila eller om sot fra forbrenningskammeret forurensa olja når de kom forbi dysene vet jeg ikke. Etter å ha lest litt så var det mange motorras og misfornøyde Previa eiere. om syndebukken hadde vært syntetisk olje, da hadde det vært flust av andre merker også som hadde hatt samme problemet.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Med mengde fly under bestilling og med tanke på at de nettopp starter når så er det åpenbart at det er lang kø allerede. Så de kommer nok ikke til EU.

 

Synes det er merkelig at folk er så skeptiske til skikkelig konkurranse mot Boeing og Airbus. Hvis de passerer EU test, hvorfor skulle de ikke være trygge? Det er som storfe fra Botswana selges billig, mens kjøtt fra Norge selges mye dyrere. Fortsatt godkjent av Mattilsynet.

 

Og hvis du ser til f.eks Dreamliner så kan en akkurat ikke si at Boeing er perfekte da. Åpenbart blir ikke kineserene sitt første fly bedre, men de har fullt mulighet til å komme på samme nivå.

Lenke til kommentar

 

 

50.000 intervaller er vel ikke noen som anbefaler idag? VAG sier inntil 30.000, og jeg har enda til gode å se noe motorhavari på biler som har gått på slike intervaller med en god helsyntetisk olje.

 

Personlig bytter jeg olje hver 8000km, eller 2 ganger i året.

Sikkert smart å bytte oljen på hver 8000km. For noen år tilbake brukte jeg helsyntetisk olje. Når jeg tappet den av motoren etter bruk vår den lysgrå som skittent vaskevann. I de seinere år har jeg kun brukt vanlig mineralsk motorolje. Når jeg tapper den av motoren er den kullsvart som natten. Det sier meg kun en ting: Vanlig mineralsk motorolje klarer å holde koks flytende i oljen og legger ikke koksen igjen som avleiringer rundt inni motoren i f.eks oljesiler,smørekanaler og spor for stempelringer slik at de setter seg fast inni sporet og slutter å fungere. Spesielt skraperinger på stempel er dødelig for motoren hvis de blir sittende fast. Det som da skjer er at oljen blir pisket opp i forbrenningskammeret på sylinderen og ødelegger etterhvert dyser og ventiler. Altså meiner jeg at det er egenskapen til den helsyntetiske oljen som ødelegger dysene på f.eks Toyota Previa på grunn av at skraperinger på stempel kokser fast. Og ikke motsatt at det er dysene som ødelegger oljen.

 

 

Skifter olje daglig på jobben og jeg kan ikke huske sist jeg tappet av grå olje med mindre det var vann i olja. Olja er svart slik den skal være så da er det bilen din det er noe rart med. Jeg foretar rimelig mange oljeskift iløpet av et år.

 

Årsaken til at Previa bl.a havarerte var pga dårlige pakninger på dysene, om dette havna i oljesila eller om sot fra forbrenningskammeret forurensa olja når de kom forbi dysene vet jeg ikke. Etter å ha lest litt så var det mange motorras og misfornøyde Previa eiere. om syndebukken hadde vært syntetisk olje, da hadde det vært flust av andre merker også som hadde hatt samme problemet.

Ja det er mange merker som sliter med motorhavari. Hvorfor måtte det byttes motorer i 14 VW ambulanser. Jeg kan ikke forstå at så langt som utviklingen er kommet og så sinnsykt mange otto-motorer som er produsert med triiliarder timer drift at det skal være slik at motorer skal havarere fortsatt?? Det er for meg ubegripelig at 14 ambulanser skal være tvunget til å bytte motorer pga havari når man tenker på hvor langt utviklingen og hvor mange slike motorer som er bygd. Noe sier meg at det ikke er motorprodusentene som lager dårlige motorer,men at det derimot er denne nye såkalte fantastiske helsyntetiske oljen til 5 ganger prisen og som er tynn som vann som kan være synderen. Min meining er at det er verdens største svindel hvor den mektige oljelobbyen har fått bilprodusentene til å endre spesifikasjonene for olje slik at folk skal være tvunget til å fylle på dette skvipet som helsyntetisk olje er. Slik har oljeselskapene tjent milliarder ekstra. Jeg prøvde å lese en gang hvordan syntetisk olje ble laget og forsto at den var raffinert meir og tatt ut av de grunnleggende stoffene og tilført masse rare tilsettninger som var gresk å lese,faktisk heilt uforståelig. Antakelig for at ingen skal forstå noe som helst,virket som bare fantasi. Min meining er uansett at vanlig mineralsk olje slik som jeg kjøper på Felleskjøpet og som er tappet på Statoil på Mongstad er verdens beste olje fordi den smører best og holder nok klaring mellom glidelager( veivlager og mye meir). Den holder koks mye bedre flytende og har mye bedre evne til å ta opp temperatur på sin ferd rundt i motoren og derved få temperaturen bedre fordelt rundt om. Bilprodusentene skulle gitt f.. i disse oljeforståsegpåere og endret spesifikasjonene til å bruke heilt vanlig mineralsk motorolje på absolutt alle biler. Da hadde det nok blitt andre boller og slutten på alle heilt unødvendige motorhavarier hvor nokså nye friske gjennomprøvde og velkonstruerte motorer havarerer uten forvarsel som lyn fra klar himmel. Må bare minne om at vanlig moderne mineralsk motorolje tåler kaldstart ned til både 30 og 40 minusgrader,slik at dette bedre kaldstart hysteriet som skrytes av ved bruk av helsyntetisk olje er bare reint oppspinn og tullprat.
Lenke til kommentar

Har aldri opplevd motorhavari eller andre oljerelaterte problemer på mine egne biler som kun har gått på syntetisk olje. Har hatt mye biler opp gjennom årene, bensin med og uten turbo og dieselturbo. Hadde syntetisk olje vært så dårlig som du skal ha det til så hadde vi stått å bytta motorer ukentlig, men det gjør vi altså ikke. Motorbytte gjør vi så å si aldri hos oss. Tette oljesiler eller andre ting som kunne vært relatert til dårlig olje har vi heller ikke.

 

Du sier olja er tynn som vann, Honda bl.a gikk ut med et egen skriv på sine DTEC motorer hvor de sterkt anbefalte å bruke 0w30 istedenfor 5w30, det er jo rart hvis det er en uting at olja er tynn? Eller sitter du på annen informasjon enn ingeniørene hos Honda?

 

Du kan jo kjøpe deg en VAG med pumpedyse å kjøre på med mineralolje, så kan du hvor lenge det går før kammen er utslitt.

 

Kan ikke du finne en Mineral 0w30 olje som oppfyller kravene til dieselpartikkelfilter henholdsvis C2/C3?

 

The Advantages of Synthetic Oils over Mineral oils

http://www.civinfo.com/forum/engines-transmission-9g/101011-advantages-synthetic-oils-over-mineral-oils.html

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

 

 

 

Her i kommentarene er det utrolig mye rasisme og uforstand ute å går- :)

Å dra rasismekortet på den måten er direkte farlig. Å ikke kunne kritisere eller være skeptisk uten å bli kalt rasist fører ingenting godt med seg, til slutt så ender vi opp med en mentalitet der vi godtar alt fordi vi er redde for å bli stemplet.

Enig. Å rope rasisme i hytt og vær er forsøpling av debattklimaet. Det er hersketeknikk frikoblet fakta. Klassisk oppførsel til debattroll. At Kina piratkopierer varer på en stor skala, også biler og fly er velkjent. Manglende kvaliteten på kinesiske varer som biler er også velkjent.

Kina har produsert jagerfly fra sekstitallet i to fabrikker og ca 400 stk av hver modell. Det har gitt dem kunnskaper mht design, produksjon og vedlikehold. Videre har Kina vært underleverandører til Airbus og Boeing i mange år (i samme bedrift også!). Som et av verdens største markeder har Kina stor makt til å få oppdrag som underleverandør. Jeg vil tro at kunnskapsnivået i Kina er høyt og at de i tillegg kjøper motorer, understell og instrumentering etc fra utlandet (slik som de fleste flyprodusenter gjør). Kina vil etter hvert utvikle sine egne motorer og andre subsystemer. Når en i tillegg kjenner flyindustriens evne til og åpenhet mht til klargjøre og belyse feil i forbindelse med flykrasj, så tror jeg nok at kineseren vil ende med et tilfredsstillende fly i løpet av et par år. De bør imidlertid unngå alvorlige designfeil som Mitsubishi MRJ var utsatt for.

 

Kina vil uansett etter hvert utvikle et komplett produksjonssystem for fly, både i form av underleverandører og som produsenter av egne fly.

Ja. Flyet er i det store og hele en piratkopi av Airbus og Boeing sine fly. Er noe helt annet å bygge jagerfly enn passasjerfly. Det siste jagerfly Kina jobber med er foresten basert på stjålne konstruksjonategninger til USAs F35 Joint Strike Fighter....

Lenke til kommentar

Min meining er at det er verdens største svindel hvor den mektige oljelobbyen har fått bilprodusentene til å endre spesifikasjonene for olje slik at folk skal være tvunget til å fylle på dette skvipet som helsyntetisk olje er. Slik har oljeselskapene tjent milliarder ekstra. Jeg prøvde å lese en gang hvordan syntetisk olje ble laget og forsto at den var raffinert meir og tatt ut av de grunnleggende stoffene og tilført masse rare tilsettninger som var gresk å lese,faktisk heilt uforståelig. Antakelig for at ingen skal forstå noe som helst,virket som bare fantasi.

 

Berre fordi du ikkje klarer å forstå <sett in kva som helst her> så betyr det ikkje at det er reinspikka svindel eller dårleg/farleg. Venlegst finn fram verifiserbar dokumentasjon som støtter dine utsegn.

Lenke til kommentar

Ja. Flyet er i det store og hele en piratkopi av Airbus og Boeing sine fly. Er noe helt annet å bygge jagerfly enn passasjerfly. Det siste jagerfly Kina jobber med er foresten basert på stjålne konstruksjonategninger til USAs F35 Joint Strike Fighter....

 

Synes synd på kineserne om de kopierer F-35!

 

Comac C919 ser ut som et A320, som ser ut som CS300 som ser ut som Embraer 195 osv som ser ut som et fly har gjort siste tretti år. Veldig fint om folk prøver å lære av hverandre og følger de som er mest dyktige. Hadde vært skeptisk om noen gjorde noe annet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...