Gå til innhold

Økt skepsis til IT-outsourcing i Norge. Se hvilke leverandører kundene liker best og dårligst


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde vært interessant å se sammenligninger med litt større økonomier som til eksempel Tyskland, Storbritannia og USA. Særlig i USA var man jo tidlig ut med outsourcing av IT og der har så langt jeg har forstått flere store aktører brent seg tatt IT tilbake. For små og mellomstore bedrifter vil jeg tro outsourcing av IT har større mulighet for å lykkes, spesielt hvis man i hovedsak konsumerer standard tjenester som kontorstøtte++.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Økt skepsis til IT-outsourcing i Norge"

Ja, det skulle da bare mangle! På tide for å våkne på LEDELSESNIVÅ her i landet.

 

"særnorsk skepsis"

Kanskje man tør å være ærlig her i landet i motsetning til i andre land?

 

"Påfallende hvor raskt norske virksomheter er blitt negative til outsourcing sammenlignet med fjorårets holdninger og tilsvarende bedrifter i våre naboland,"

Hvem har man spurt da? Ledelsen eller folka "på gølvet"? Og hva med å spørre sluttbrukerne/kundene?

 

"I snitt er norske kunder «nær fornøyd» med tilbyderne av IT-tjenester"

Igjen, hvem har man egentlig spurt?

 

"Krohn tror holdningsendringen med økt skepsis henger sammen med en rekke negative medieoppslag knyttet til IT-outsourcing det siste året."

Vel, negative medieoppslag kommer ikke av seg selv. Dessuten er det flere aspekter her som aldri kommer ut i offentlighetens lys. At ledelsen sier at alt er grønt, betyr ikke at de som sitter her i Norge og hver dag må forholde seg til en eller flere outsourcing-"ressurser" har samme oppfatning. At man f.eks. dekker over udugelighet ved å gjøre jobben selv, eller i det minste fortelle i detalj hvordan jobben skal gjøres, kommer jo ikke frem. Og hva med tidsbruk x timespris? Det er tall som heller aldri kommer frem. Hjelper ikke at timesprisen er lav når ting tar mye lenger tid, og man i tillegg på bruke ressurser her i Norge for å følge opp.

 

Og så må man snart få inn i hodene sine at det faktisk betyr noe hvilke oppgaver man velger å outsource, og til hvilke land man velger å outsource. Noen oppgaver er helt legitime å outsource, og i mange tilfeller klokt å gjøre. Andre oppgaver kan/bør/må overhode ikke outsources. Når man velger å outsource til India, så lurer jeg litt på hvilken virkelighetsoppfatning man egentlig har av verden rundt seg. Hvorfor tror man at det kryr av oppegående og gode ressurser i India? Det finnes naturligvis masse flinke folk som kommer derfra, men hvor tror man det blir av dem? Hvorfor i alle verden skulle de fortsette karriéren sin i India? Reality check here please!

 

Den rangeringen er for øvrig null verdt. Spesielt i India sitter man i digre campuser, og folka roterer hele tiden. Man jobber for å komme seg videre og opp og frem i verden. Dersom man "naboen" tilbyr litt høyere lønn eller på andre måte virker mer attraktiv, så bytter man tvert. Og er man så heldig at man snubler over en ressurs som faktisk er duganes, så kan du banne på at den personen blir nedlesset med arbeid, og rekker rett og slett ikke alt på en gang. Til slutt forsvinner også denne, enten p.g.a. utbrenthet, eller fordi man har fått et nytt og bedre tilbud et annet sted.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tenker man på sikkerhetsaspekter ?

Hvordan tror man kriminelle gjenger får tilgang til sensitiv info ?

Utro tjenere innen databransjen er et problem i Norge også, men dette blir jo xxx ganger mer komplisert å håndtere når disse tjenestene outsources til Latvia, India eller andre land. Det aspektet får altfor liten oppmerksomhet i outsourcingsdebatten. Der handler alt stort sett om besparelser som "prosjektansvarlig" kan bokføre på sin CV....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor kan vi ikke få bygge kompetansen her i Norge? Hvorfor i alle dager må verdiskapningen skje i utlandet på bekostning av norske arbeidsplasser?

Hadde vi vært noen lunde lojale og framsynte hadde vi betalt de kronene ekstra og beholdt sunne, demokratiske og utviklende miljøer her i Norge. Vi kommer uansett til å trenge dem på sikt, og da er det kanskje greit at nyutdannede har reelle sjanser i IT-arbeidsmarkedet.

 

Kort oppsummert:

Gi faen i outsourcing.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde vært interessant å se sammenligninger med litt større økonomier som til eksempel Tyskland, Storbritannia og USA. Særlig i USA var man jo tidlig ut med outsourcing av IT og der har så langt jeg har forstått flere store aktører brent seg tatt IT tilbake. For små og mellomstore bedrifter vil jeg tro outsourcing av IT har større mulighet for å lykkes, spesielt hvis man i hovedsak konsumerer standard tjenester som kontorstøtte++.

 

Jeg husker ikke lenger tallene, men da jeg studerte for flere år siden hadde vi en studie på nettopp outsourcing. Da var spesielt amerikanske bedrifter en stor del av datagrunnlaget (vi lånte tall fra offentlig tilgjengelige undersøkelser) og det var en overraskende stor andel som var misfornøyd med outsourcing og enten hadde droppet det eller planla i nær fremtid å droppe det.

 

Så at PA i 2017 mener at dette er et særnorsk fenomen er, som også Digi har funnet ut, å pynte på sannheten. Eller sminke grisen om du vil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

"Norges største IT-selskap Evry har for øvrig forbedret sin score fra 64 til 72 prosent" - Evry står med 68% for 2017, eller har jeg misforstått hvilken tabell/tall det refereres til?

 

 

Savner forøvrig godt synlig link til full rapport, slik det fremstår nå, kan det likegodt være fake news..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QVZmonLc

"Hvorfor kan vi ikke få bygge kompetansen her i Norge? "

 

Fordi utenlandske selskaper var raskere ute med å "infisere" politiske partier (lobbyvirksomhet) og få egne folk inn i styreverv i offentlig sektor osv.

 

For eksempel har styret i helse sør-øst har i årevis vært omtalt som outsorced til HP (av ansatte i hsø).

Tidligere direktør i HP fikk helt ut av det blå jobb som (nyopprettet) viseadministrerende direktør i sykehuspartner (de som drifter IT i hsø), uten at stillingen ble offentlig (eller internt) utlyst, og det var ingen intervjurunde med andre søkere (det var ingen andre søkere). Stillingen ble tildelt direkte av adm.dir. Flere norske lover ble brutt i denne prosessen. (Jeg kjenner historien via fagforening).

 

Jeg er helt sikker på du finner slike eksempler og historier i de fleste tilsvarende prosjekter, virker i alle fall sånn om man oppsummerer inntrykket etter å ha fulgt med i media siste årene.

Lenke til kommentar

Jeg jobber selv i denne bransjen og har jobbet med indere, russere, ukrainere, estlendere og latviere men også italienere og spanjoler.

 

Mitt generelle inntrykk er at man kan outsource enkle oppgaver og lykkes. Typisk kan dette være webløsninger som registrerer data og viser dette (ala hotell/fly/reise bookingsystemer samt nettbank) innen enkle domener. Ting går galt når man befinner seg i komplekse domener hvor man må kalkulere, forstå intrikate forhold innen domenet eventuelt regelverk, simulering. Jeg har vært med på prosjekter hvor programmerere i Norge detaljstyrte og dokumenterte seg blå men resultatet ble allikevel under pari. Selve prosjektleveransen ble feiret av ledelsen som en suksess men i realiteten kunne de som koordinerte offshore teamet gjort dette selv til en billigere penge med bedre kvalitet og sluppet unna svært mange uoppdagede bugs grunnet misforståelser pga kommunikasjonsutfordringer og kultur. Generelt blir disse utfordringene større jo lengre øst man kommer.

 

I alle situasjoner hvor jeg har vært en brikke i outsourcing er det vi her hjemme som har all kompetanse og kan gjøre dette selv om vi vil. Istedet blir man blendet av muligheten til å få laget systemet et annet sted til en lavere pris. Jeg er svært skeptisk til om prisen faktisk blir lavere, man må bruke store ressurser på å koordinere utviklingen, overkomme kulturelle og språklige barrierer, samt opplæring innen domenet. Er domenet komplekst forsterkes utfordringene og det er sluttproduktet som er skadelidende.

 

Outsourcingsbølgen har vart i 10 år, det er ikke like hot nå som i 2010-12, og det er vel en grunn til det. De neste 4-5 årene vil vise hvor dette går.

 

Jens

  • Liker 1
Lenke til kommentar

– Det er påfallende hvor raskt norske virksomheter er blitt negative til outsourcing,.

 

Økt skepsis til IT-outsourcing i Norge. Se hvilke leverandører kundene liker best og dårligst

Dette skyldes ganske enkelt *erfaring* med outsourcing for en del bedrifter, fra plan, til prosjekt har havarert, etter diverse forsinkelser (alle statusrapporter er gjerne positive inntil man begynner å bruke/teste leveransene selv).

 

E.g. Telenor

2014.06.25

https://www.telenor.com/no/media/pressemeldinger/telenor-moderniserer-fastnettsvirksomheten/

2016.04.28 "Vi fant ikke rett kompetanse i hverken Norge eller resten av Europa."

https://www.nrk.no/norge/slik-overtar-utenlandske-it-selskap-norske-jobber-1.12918438

 

2016.12.07

http://www.dn.no/nyheter/2016/12/07/2147/Telekom/sliter-med-it-prosjekt

2016.12.08

http://www.aftenposten.no/norge/IKT-ekspert-Et-skudd-for-baugen-for-Telenor-610594b.html

2016.12.09

http://www.aftenposten.no/norge/Det-er-et-av-de-storste-fornyelsesprosjektene-i-Telenors-historie-Na-har--hoveddelen-av-prestisjeprosjektet-strandet-609468b.html

2016.12.23

http://www.digi.no/artikler/telenor-om-risiko-ved-outsourcing-kan-aldri-sikre-seg-hundre-prosent/366829

 

Relatert generell artikkel:

"Sjefene omgir seg bare med ja-mennesker"

https://www.nrk.no/norge/outsourcing_-sjefene-omgir-seg-med-ja-mennesker-1.12937632

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...