Gå til innhold

Helt slutt for Windows Vista


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde aldri noe i mot Vista når og om jeg måtte bruke det, men jeg savner overhodet ikke w7 etter at jeg bytta til w10 heller så det er nå en rar ting å si.

Tenker akkurat det samme. Og Vista > ME.

 

Forøvrig var også YouTube på den listen over de største teknologiske floppene som det linkes til i artikkelen...

Lenke til kommentar

Nei ellers takk.

Blir fysisk kvalm av den mongo startmenyen man hadde i w7, MYE bedre den klassiske man fikk i XP og Vista og den i w10 ligner mye nok på den, selv om start menyen ikke akkurat brukes så mye lenger.

W10 er bare å høyreklikke på start knappen så har du 99% av det du behøver der egentlig.

Endret av meg0709
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Windows 10 er et grusomt operativsystem som forsøker som en caps å gjøre rollen som "one size fits all" og ha masse funksjonalitet som passer bedre på et nettbrett, mens power-brukerne får skjult unna en rekke programmer og må lete seg i menyene forbi "apper" og finne fram til det man egentlig vil starte opp. Samme med Windows 2012, Server-OS som har masse tiles og anna drit i stedet for verktøyene man vil nå tak i en ryddig startmeny.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er det du savner eller ønsker eller ikke får til?

 

Jeg var også redd for at det ville være ett tablet OS på pcen og joda, det inneholder nok noen elementer av det også, men jeg er egentlig en ultra noob, jeg er ingen poweruser egentlig, men en del i w10 er egentlig rimelig enkelt å finne og hvis jeg vil starte f.eks cpu-z så er det så enkelt som "trykk windows tast" også skriv bare "cpu" eller så havner mest brukte programmer hos meg øverst i startmenyen under "oftest/mest brukt programmer også har jeg noe som heter nylig lagt til, det er da de aller nyeste installasjonene mine som ligger der.

Men høyreklikk start knappen så ligger mye der også, høyreklikk start knapp er kanskje beste tipset til folk med w10 også har du den snakke bobla nede i venstre hjørnet ved klokka er også nyttig eller så kan du som sagt, trykke windwos tast også søke etter det du trenger.

 

Jeg prøvde aldri w8/8.1, men det tror jeg kanskje var greit for DET så ihvertfall ut som dratt rett ut ifra en tablet.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Windows 10 er et grusomt operativsystem som forsøker som en caps å gjøre rollen som "one size fits all" og ha masse funksjonalitet som passer bedre på et nettbrett, mens power-brukerne får skjult unna en rekke programmer og må lete seg i menyene forbi "apper" og finne fram til det man egentlig vil starte opp. Samme med Windows 2012, Server-OS som har masse tiles og anna drit i stedet for verktøyene man vil nå tak i en ryddig startmeny.

 

Start menyen? Den har eg stort sett kun brukt for å få fram søkefeltet som kom i start menyen i Vista. Gikk over frå W7 til W10 nylig, og merka knapt forskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uhm, alt du trenger å gjøre er å trykke windows tasten også skrive så får du akkurat samme greia som wintast+s, bare at det ikke ser helt likt ut, men funker på akkurat samme måte.

 

Og Vista har neppe drept flere HDD enn noen anna windows versjon.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Jeg HATER os hvor man ikke kan organisere alle programmer alfabetisk på en startmeny. På W7 går det helt greit, på W10 ser det helt mongo ut med 20 idiotiske fliser i ulike fjottstørrelser som ikke hjelper meg overhodet.

 

Jeg har over 100 programmer på min W7 pc, og ofte så husker jeg ikke hva programmet jeg skal åpne heter en gang. Da åpner jeg startmenyen og lar blikket gli nedover menyen til jeg finner det aktuelle programmet, kommer jo på navnet når jeg ser det. Så for meg er en søkefunksjon helt ubrukelig når jeg ikke husker navnet i utgangspunktet. Og bare for å gjenta, de 20 eller hvor mange fliser man får forurenset startskjermen med, er helt ubrukelig, de er ikke sortert alfabetisk en gang.

Lenke til kommentar

I w10 så er ALLE programmer på start menyen lagt alfabetisk som default, programmer som begynner på A ligger under A osv.

Programmer som begynner med ett tall ligger øverst i alfabet visningen under dette tegnet: #.

Du kan også tweake selve startmenyen til å vise/ikke vise oftest brukt, nylig lagt til etc også.

Hva faen gjør dere så dere får "20 idiotiske fliser"?

Ja, det er kanskje noen fliser i startmenyen, men de kan du da enkelt fjerne med høyreklikk også bare fjerne de.

Og hvis du har en hel skjerm med fliser så får du slå av nettbrett modus(snakke boble nederst til høyre ved klokka), det er ikke så vanskelig, det er heller ikke vanskelig å bruke google til å finne ut sånt, google hjelper deg nok med også stille inn ting som du vil ha det, du har mange valg men ikke undelig så klart, men folk forventer vel det også.

 

Hva bruker du 100 programmer til, hørtes mer ut som highway to disc format for min del.

Må for all del poste bilde av startmeny+desktop.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Oh wow.

Som default så må ihvertfall ikke jeg trykke på noen ting, bare trykker på start menyen og under bokstav A så ligger alle programmer på A, trenger ikke trykke på en eneste ting, alt ligger i en eneste lang liste nedover under hver bokstav.

Kom vel aldri over 50ish programmer på en 5år gammel windows 7 installajon som blei oppgradert til w10 og jeg er slapp når det kommer til å avinstallere.

Så klart kan det jo ligge programmer i en undermappe på startmenyen, men ser man navnet på mappa så burde det jo ringe en bjelle om at her ligger mest sannsynligvis det man leter etter, men det går sikkert også ann å fjerne mappene å få bare programmet til å vises.

 

Trodde vel også de mini programmene var disablet ifra MS også.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Ja, jeg har mange programmer i enkelte mapper på startmenyen, men når jeg ser navnet på mappa så vet jeg om det er den rette. Har forøvrig ikke prøvd W10 siden over ett år siden. Mener å huske da at det var sånn at du måtte klikke deg inn på hver bokstav for å se hva som var der, men mulig jeg husker feil.... Men uansett så var min konklusjon da at startmenyen var vesentlig mer uoversiktlig når man har en haug med programmer. Men selvsagt, det er jo bare en bitteliten del av os-et, resten er sikkert meget bra, i hvertfall etterhvert. Dvs, det som ligger i bunn er sikkert meget bra, men det som har med UI å gjøre stiller jeg meg fortsatt avventende til. Husker det var en salig blanding av innstillinger i det gamle "Kontrollpanelet" og det nye W10 innstillingsoppsettet, Noe var en plass, noe var en annen plass og noe var begge plassene. Vet ikke om det er blitt mer enhetlig nå...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...