Gå til innhold

Hyundai vil utvikle fremtidens elbilbatteri selv


Anbefalte innlegg

Reine elektriske farkoster trenger ladested, ja, men de finnes det veldig mange av i dagens samfunn. Strømnettet er veldig godt utbygd her i Norge. Man har også mulighet til å opprette nye ladepunkter hjemme hvis man har stor nok eiendom, da i form av f.eks. solcellepaneler og en batteribank, eventuelt et bensindrevet aggregat.

 

Samfunnet er allerede fullstendig avhengig av strøm, så hvis det er en alvorlig strømkrise er hele samfunnet i krise. Hvor er det du vil kjøre da? La de som virkelig trenger drivstoffet få førsteretten til det.

Da blir det også et spørmål om hvem er det som virkelig trenger drivstofet mest

 

Forøvrig så hjelper det lite da det er veldig mange som trenger drivstof

 

Dagens elbiler er jo hellelr ikke gode nok til at man kan overlate allt av drivstof til de som virkelig trenger det 

og så kommer man jo før eller siden til det punktet at hellelr ikke de som virkelig trenger drivstoff  får det

hva gjør man da

 

sånn set så tro jeg at det altid vil være drivstof der som ikke bare er forbehold noen få , man finenr bare på ny metoder for å lage det

Jeg fryter også et det vi komme en strømkrise en eller annen gang når man minst forventer det

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ja, helst. Frem til du i det minste vet såpass mye at du er i stand til å stille spørsmål som det faktisk går an å svare på.

Man stiller jo spårsmål fordi det er ting man lurer på , ikke for å få bekreftet det man lurer på

Det du prøver deg på er å få meg til vente til jeg vet det jeg egelig lurerer på

Det er en rar holdning

 

Jeg synes nesten synd på deg. Det kan ikke være greit å ikke være i stand til å ta til seg informasjon, selv om det blir servert på mange ulike måter.

Faktakunnskap er et utgangspunkt for diskusjon, ikke formålet. Om det er faktakunnskap du vil ha, går du på wikipedia. Om du ikke får til å finne det du leter etter når du søker, vet jeg ikke annen råd enn å gå på biblioteket og få hjelp av en bibliotekar til å finne bøker som omhandler det du leter etter. Så får du bare sette deg til å lese.

jeg var jo bare optat av hvordan en elbil vil fungere når det er kritiske tilstander

Det jeg har funnet ut er

1:  fosilbilen vil fungere best da

2 : Dere er overhode ikkke intresert i å diskutere hva som skjer når det blir strømkrise eller andere omstendigheter som gjør at det blir vanskelig ladde elbilen

 

Nå prøver man jo også å samlinge fra enforbrukerens syn

Da må forholdene være så like som mulig

Fossilbilen vil fungere til den er tom. Så vil den ikke fungere lenger. Akkurat slik som en elbil.

I en strømkrise klarer du ikke å få tak i drivstoff, uavhengig av hvilken type.

Ingen av disse punktene har noen som helst relevans for en diskusjon som omhandler fossilbiler kontra batteribiler.

Det hører kanskje hjemme i en diskusjon om samfunnsberedskap.

 

Hvor mange ganger må du bli fortalt dette før du tar det til deg?

 

Eller kommer du ikke til å akseptere svaret før noen sier "Ja, sinnaelgen, du har helt rett og alle vi andre er dumme, kan du bli verdenshersker?"?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Ja, helst. Frem til du i det minste vet såpass mye at du er i stand til å stille spørsmål som det faktisk går an å svare på.

Man stiller jo spårsmål fordi det er ting man lurer på , ikke for å få bekreftet det man lurer på

Det du prøver deg på er å få meg til vente til jeg vet det jeg egelig lurerer på

Det er en rar holdning

 

Jeg synes nesten synd på deg. Det kan ikke være greit å ikke være i stand til å ta til seg informasjon, selv om det blir servert på mange ulike måter.

Faktakunnskap er et utgangspunkt for diskusjon, ikke formålet. Om det er faktakunnskap du vil ha, går du på wikipedia. Om du ikke får til å finne det du leter etter når du søker, vet jeg ikke annen råd enn å gå på biblioteket og få hjelp av en bibliotekar til å finne bøker som omhandler det du leter etter. Så får du bare sette deg til å lese.

jeg var jo bare optat av hvordan en elbil vil fungere når det er kritiske tilstander

Det jeg har funnet ut er

1:  fosilbilen vil fungere best da

2 : Dere er overhode ikkke intresert i å diskutere hva som skjer når det blir strømkrise eller andere omstendigheter som gjør at det blir vanskelig ladde elbilen

 

Nå prøver man jo også å samlinge fra enforbrukerens syn

Da må forholdene være så like som mulig

Fossilbilen vil fungere til den er tom. Så vil den ikke fungere lenger. Akkurat slik som en elbil.

I en strømkrise klarer du ikke å få tak i drivstoff, uavhengig av hvilken type.

Ingen av disse punktene har noen som helst relevans for en diskusjon som omhandler fossilbiler kontra batteribiler.

Det hører kanskje hjemme i en diskusjon om samfunnsberedskap.

 

Hvor mange ganger må du bli fortalt dette før du tar det til deg?

 

Eller kommer du ikke til å akseptere svaret før noen sier "Ja, sinnaelgen, du har helt rett og alle vi andre er dumme, kan du bli verdenshersker?"?

 

det der er bare tull

det er en god del personer som lager drivstoff selv

og det er mulig å bruke manuelle pumper hvis man vil det

Lenke til kommentar

 

sånn set så tro jeg at det altid vil være drivstof der som ikke bare er forbehold noen få , man finenr bare på ny metoder for å lage det

 

Nettopp, og hvis man har en elbil kan man lage "drivstoffet" selv.

 

Å lage strøm selv er vel det du mener , men du kan ikke hurtigladde bilen hvis du ikke har tilgang til strøm fra netverket

Å ladde bilen kun med vindkraft  eller solkraft forutsetter  jo at det er mye vind elelr sol

her må du ikke glemme hvilket klima vi har her

 

her må dere ikke overdrive muligheten heller

Lenke til kommentar

det der er bare tull

det er en god del personer som lager drivstoff selv

og det er mulig å bruke manuelle pumper hvis man vil det

Å lage strøm selv er vel det du mener , men du kan ikke hurtigladde bilen hvis du ikke har tilgang til strøm fra netverket

Å ladde bilen kun med vindkraft  eller solkraft forutsetter  jo at det er mye vind elelr sol

her må du ikke glemme hvilket klima vi har her

 

her må dere ikke overdrive muligheten heller

Jeg forstår ikke hva du gjør på et diskusjonsforum, du har jo tydeligvis alle svarene og de endelige løsningene og har rett i alt og alle andre tar feil. Blir ikke mye diskusjoner av slikt. Endret av Carpe Dam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

det der er bare tull

det er en god del personer som lager drivstoff selv

og det er mulig å bruke manuelle pumper hvis man vil det

Å lage strøm selv er vel det du mener , men du kan ikke hurtigladde bilen hvis du ikke har tilgang til strøm fra netverket

Å ladde bilen kun med vindkraft  eller solkraft forutsetter  jo at det er mye vind elelr sol

her må du ikke glemme hvilket klima vi har her

 

her må dere ikke overdrive muligheten heller

Jeg forstår ikke hva du gjør på et diskusjonsforum, du har jo tydeligvis alle svarene og de endelige løsningene og har rett i alt og alle andre tar feil. Blir ikke mye diskusjoner av slikt.

 

Da er vi ganske like

jeg er skeptisk til alle opphausingen om elbilen

Du hater fosilbilene

 

når jeg stiller spørmål om hvordan løser der problmet med å ladde når man ikk får den muligheten

så gir dere meg bare et svar om at det er så mange lade punkter

hva slags var er det

 

Når dere svarer at det er lite sansynlig så er det i det minst et ærlig svar

Men jeg stile spørmål om hvordan man får till å bruke  elbilen når man ikke har muligheter til å ladde

da blir det rart når der lurer på hvorfor jeg stilelr slike spørrmål ?

 

Samtidig nekter dere for at det kommer til skje til tross for at det har skedd

Dere som bor i byen merker lite til brudd i strømnettet , fordi dere har så mange alternativer

for de som bor ute på landet blir det noe helt annet

 

Da kan man også stilel seg spørsmålet om lansbygda klrer seg kun med elbil

Det er lange avstander  mellom hvert tettsted og ofte dårligere veistandar

strømmen er også borte av og til men i langre perioder

 

skulle det bli en strømkrise så blir de disse områdene som først må ty til alternativ kjøretøy

Lenke til kommentar

Dere er overhode ikkke intresert i å diskutere hva som skjer når det blir strømkrise eller andere omstendigheter som gjør at det blir vanskelig ladde elbilen

I en situasjon der det er vanskelig å lade elbilen vil man ha atskillig større og mer alvorlige problemer, i og med at hele samfunnet vil mangle strøm og da vil alt være lammet. Det har ikke noe med elbiler å gjøre. Hvordan skal en bensinstasjon kunne fungere uten strøm tenkte du?

 

Men husk at der olje ikke bare kan trekkes ut av løse luften, kan elektrisitet genereres fra ting som vind, solkraft, osv.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å pumpe drivstof kan gjøres manuelt

det her jeg sett selv når jeg var liten

 

så har man jo et reservelager av drivstof også

dermed så vil man klare seg en god stund

men kan også ha et lager selv

 

de som derimot er avhengig av strøm får nesdten ful stopp med en gang

 

dere har vel ikke glemt hva som var utgangspuktet her ?

Det var at man kunen klare deg lenger på drivstof en på strøm om strømmen forsvant

 

i denne debatten var det noe rare krumspring , som f,eks at man kunen ta med seg et reserve bastteri , me det vet dere at det er umulig

selvsagt kan man ha mange batterir ståeende , men elbilen er jo ikke laget for at man skal bytte batteri hver gang man går tom for strøm

 

Dermed så vil man klare deg bedre med bensin en strøm

 

Nå passer det å spørre om hva som gir mest

å ha 50 liter bensin på tanken eller bruke det til å ladde elbilen

hvilken bil kommer da lengst

Da handeler det ikke så mye om hvor effektiv elbilen er man hvor effektiv agregatet er i forhold til bilmotoren

hvor mye strøm får man ut fra 50 liter bensin og hvor lang kan man kjøre med henholdvis bensin og strømen som er generert  ?

Lenke til kommentar

 

Å lage strøm selv er vel det du mener , men du kan ikke hurtigladde bilen hvis du ikke har tilgang til strøm fra netverket

Å ladde bilen kun med vindkraft eller solkraft forutsetter jo at det er mye vind elelr sol

her må du ikke glemme hvilket klima vi har her

 

her må dere ikke overdrive muligheten heller

når jeg stiller spørmål om hvordan løser der problmet med å ladde når man ikk får den muligheten

så gir dere meg bare et svar om at det er så mange lade punkter

hva slags var er det

 

Når dere svarer at det er lite sansynlig så er det i det minst et ærlig svar

Men jeg stile spørmål om hvordan man får till å bruke elbilen når man ikke har muligheter til å ladde

da blir det rart når der lurer på hvorfor jeg stilelr slike spørrmål ?

 

Svaret du er ute etter er "man kan ikke kjøre elbilen hvis man ikke har lademuligheter når batteriet er tomt". På samme måte som at man ikke kan kjøre fossilbilen hvis man ikke får tak i drivstoff når tanken er tom. Er vi enige så langt?

 

Så ser vi på situasjonen videre. Vi trenger strøm til elbilen eller bensin/diesel til fossilbilen. Hva er enklest å produsere selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Å lage strøm selv er vel det du mener , men du kan ikke hurtigladde bilen hvis du ikke har tilgang til strøm fra netverket

Å ladde bilen kun med vindkraft eller solkraft forutsetter jo at det er mye vind elelr sol

her må du ikke glemme hvilket klima vi har her

 

her må dere ikke overdrive muligheten heller

når jeg stiller spørmål om hvordan løser der problmet med å ladde når man ikk får den muligheten

så gir dere meg bare et svar om at det er så mange lade punkter

hva slags var er det

 

Når dere svarer at det er lite sansynlig så er det i det minst et ærlig svar

Men jeg stile spørmål om hvordan man får till å bruke elbilen når man ikke har muligheter til å ladde

da blir det rart når der lurer på hvorfor jeg stilelr slike spørrmål ?

Svaret du er ute etter er "man kan ikke kjøre elbilen hvis man ikke har lademuligheter når batteriet er tomt". På samme måte som at man ikke kan kjøre fossilbilen hvis man ikke får tak i drivstoff når tanken er tom. Er vi enige så langt?

 

Så ser vi på situasjonen videre. Vi trenger strøm til elbilen eller bensin/diesel til fossilbilen. Hva er enklest å produsere selv?

 

vi er enige om at når begge er tomme er det ikke så my å gjøre .

derimot så ver det ikke den delen jeg diskuterer

jeg diskuter hvor leng kan man holde det gående når man ikke får ladde elbilen , og må ty til bensin og diesel i stedet

tanke på en bensin bil holder i flere uker mens elbilen kun kan kjøres i noen dager

Det var det som var utgangspunktet  her

Lenke til kommentar

tanke på en bensin bil holder i flere uker mens elbilen kun kan kjøres i noen dager

Det var det som var utgangspunktet  her

Svar meg ganske enkelt på disse to spørsmålene her. Ikke anta noe, ikke bestem deg for hva jeg tenker, bare svar på disse to spørsmålene.

1: Har du egen bil som du bruker?

2: Hvis ja, fyller du hver dag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

tanke på en bensin bil holder i flere uker mens elbilen kun kan kjøres i noen dager

Det var det som var utgangspunktet  her

Svar meg ganske enkelt på disse to spørsmålene her. Ikke anta noe, ikke bestem deg for hva jeg tenker, bare svar på disse to spørsmålene.

1: Har du egen bil som du bruker?

2: Hvis ja, fyller du hver dag?

 

hva har det med saken å gjøre ?

Lenke til kommentar

Tipper han tenker på at med fossilbil kjører man ofte til tanken nærmer seg tom, det gjør iallefall jeg.

Mens når jeg kjører elbil lader jeg hver dag.

 

Så hvis man en dag plutselig skulle miste muligheten til å lade eller fylle drivstoff, så kommer rekkevidden ann på når man fylte drivstoff sist. Elbilen fylles hver dag, fossilbilen kanskje hver 14, så hvis man akkurat har fyllt tanken så kommer du lengst med fossilbilen, men hvis du hadde tenkt å fylle denne dagen så er du kanskje nesten tom, da kommer elbilen lengst, for den fyller du hver dag..

 

Har man en Tesla eller Opel ampera så har man reelt minst 250km-400km rekkevidde, mens fossilbilen kanskje bare har 5-10l igjen, noe som med min bil tilsvarer ca 50-100km...

Selvfølgelig kan man ha reservebensin stående, men utenom til en båtmotor eller gressklipper tror jeg ikke folk flest har store mengder bensin til nødbruk.

Både fordi den faktisk blir dårlig og til slutt ubrukelig etter en stund, og fordi det ikke er tillatt å lagre mer enn 60l på eiendommen din..

Og såvidt jeg vet er det ikke normalt at alle bensinstasjoner har manuelle pumper, nettopp fordi det ikke er noe behov, strømmen er ekstremt sjeldent vekk så lenge at det er nødvendig.

 

Men ja, sånn elbilen er idag, så vil du klare deg lenger med full tank bensin og 60l i garasjen enn med fulladet batteri.

Men at det faktisk skulle inntreffe sånne tilstander som gjør at strømmen blir borte i mange dager til stadighet er veldig lite sannsynlig for størstedelen av befolkningen her i landet.

De steder som evt stadig opplever langvarige strømbrudd får heller holde seg til fossilbilen eller kjøpe seg et ekstra aggregat for å lade elbilen...

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

 

 

tanke på en bensin bil holder i flere uker mens elbilen kun kan kjøres i noen dager

Det var det som var utgangspunktet  her

Svar meg ganske enkelt på disse to spørsmålene her. Ikke anta noe, ikke bestem deg for hva jeg tenker, bare svar på disse to spørsmålene.

1: Har du egen bil som du bruker?

2: Hvis ja, fyller du hver dag?

 

hva har det med saken å gjøre ?

 

Bare svar.
Lenke til kommentar

Å pumpe drivstof kan gjøres manuelt

det her jeg sett selv når jeg var liten

 

så har man jo et reservelager av drivstof også

dermed så vil man klare seg en god stund

men kan også ha et lager selv

 

de som derimot er avhengig av strøm får nesdten ful stopp med en gang

Hvor mange har manuell drivstoffpumpe?

 

Reservelager av drivstoff? Du mener, som batterier?

 

Hvorfor blir det nesten full stopp med en gang med elbiler? Det er jo ikke slik at alle helt magisk lades ut fra det ene øyeblikket til det andre.

Lenke til kommentar

Å pumpe drivstof kan gjøres manuelt

det her jeg sett selv når jeg var liten

 

så har man jo et reservelager av drivstof også

dermed så vil man klare seg en god stund

men kan også ha et lager selv

Hvor skal du pumpe det fra? Skal du bort til den lokale bensinstasjonen og spørre om de kan være så snille å åpne opp et lokk ned til tanksystemet sitt slik at du får pumpe opp drivstoff? Hva hvis svaret blir "nei, vi har fått forbud fra myndighetene til å selge til privatpersoner fram til den store strømkrisen er over" eller "nei, vi kan ikke selge noe uten at vi kan måle mengden, og det må vi ha strøm til - nei, du får ikke bruke din private pumpe"?

 

 

derimot så ver det ikke den delen jeg diskuterer

jeg diskuter hvor leng kan man holde det gående når man ikke får ladde elbilen , og må ty til bensin og diesel i stedet

tanke på en bensin bil holder i flere uker mens elbilen kun kan kjøres i noen dager

Det var det som var utgangspunktet  her

Ok, så det er rekkevidde du er interessert i? Det er ingen hemmelighet at en full tank med drivstoff (i de fleste biler) enn så lenge gir lengre rekkevidde enn en elbil med fulladet batteri. Som nevnt over her er jo det avhengig av at du har fylt drivstoff rett før denne krisesituasjonen inntreffer for at du skal ha stor rekkevidde. Jeg fyller f.eks. bensin ca. hver 14. dag, så hvis det blir krise 12 dager etter sist gang jeg fylte så sliter jeg jo litt...

Lenke til kommentar

Tipper han tenker på at med fossilbil kjører man ofte til tanken nærmer seg tom, det gjør iallefall jeg.

Mens når jeg kjører elbil lader jeg hver dag.

 

Så hvis man en dag plutselig skulle miste muligheten til å lade eller fylle drivstoff, så kommer rekkevidden ann på når man fylte drivstoff sist. Elbilen fylles hver dag, fossilbilen kanskje hver 14, så hvis man akkurat har fyllt tanken så kommer du lengst med fossilbilen, men hvis du hadde tenkt å fylle denne dagen så er du kanskje nesten tom, da kommer elbilen lengst, for den fyller du hver dag..

 

Har man en Tesla eller Opel ampera så har man reelt minst 250km-400km rekkevidde, mens fossilbilen kanskje bare har 5-10l igjen, noe som med min bil tilsvarer ca 50-100km...

Selvfølgelig kan man ha reservebensin stående, men utenom til en båtmotor eller gressklipper tror jeg ikke folk flest har store mengder bensin til nødbruk.

Både fordi den faktisk blir dårlig og til slutt ubrukelig etter en stund, og fordi det ikke er tillatt å lagre mer enn 60l på eiendommen din..

Og såvidt jeg vet er det ikke normalt at alle bensinstasjoner har manuelle pumper, nettopp fordi det ikke er noe behov, strømmen er ekstremt sjeldent vekk så lenge at det er nødvendig.

 

Men ja, sånn elbilen er idag, så vil du klare deg lenger med full tank bensin og 60l i garasjen enn med fulladet batteri.

Men at det faktisk skulle inntreffe sånne tilstander som gjør at strømmen blir borte i mange dager til stadighet er veldig lite sannsynlig for størstedelen av befolkningen her i landet.

De steder som evt stadig opplever langvarige strømbrudd får heller holde seg til fossilbilen eller kjøpe seg et ekstra aggregat for å lade elbilen...

Det er akurat det jeg prøver å få frem

siden de aller fleste fyller før tanken er tom og man nok er mer påpasselig når det er kritiske tilstander så er det støerre sjanse for at man kan bruke bensin/diesel bil en en elektrisk bil

 

Det var også derfor jeg lurte på hvor langt man kom med å enten bruke det på bensinbilen elelr bruke det på et agregat som da må ladde i ganske lang tid . 8-timer eller noe slik hvis bateriene er tomme

da vil nok hybridbilen være det beste

 

At man ikke har manuelle punper på besnsistasjoen i dag betyr ikke at det kan taes i bruk

Det er jo fler gruner til at det vil være praktisk

 

Dere vet det kansje ikke men mange påhengsmotorer bruker manuelle pumper for få start på motoren

Lenke til kommentar

 

 

 

tanke på en bensin bil holder i flere uker mens elbilen kun kan kjøres i noen dager

Det var det som var utgangspunktet  her

Svar meg ganske enkelt på disse to spørsmålene her. Ikke anta noe, ikke bestem deg for hva jeg tenker, bare svar på disse to spørsmålene.

1: Har du egen bil som du bruker?

2: Hvis ja, fyller du hver dag?

 

hva har det med saken å gjøre ?

 

Bare svar.

 

ikke før jeg får vite hva du vil frem til

Lenke til kommentar

 

Å pumpe drivstof kan gjøres manuelt

det her jeg sett selv når jeg var liten

 

så har man jo et reservelager av drivstof også

dermed så vil man klare seg en god stund

men kan også ha et lager selv

 

de som derimot er avhengig av strøm får nesdten ful stopp med en gang

Hvor mange har manuell drivstoffpumpe?

 

Reservelager av drivstoff? Du mener, som batterier?

 

Hvorfor blir det nesten full stopp med en gang med elbiler? Det er jo ikke slik at alle helt magisk lades ut fra det ene øyeblikket til det andre.

 

Det vet jeg ikke

Det er altid et lager med drivstof som skal være noen måneder før det blir merkbar om det blir produsksjonsstopp

hvorfor skal du blande strøm og bensin , det er ikek trygt hvis man ikke vet hva man gjør

 

Hvor har du det fra at det blir full stopp med elbilene

Men bruker jo bare opp den strømen som er der først

Har man samme kjøremønster med en bensinbil så får man lenger rekkevide , det er fakta

 

jeg skrev også om man kun skal klare seg med sol eller vindkraft direkte så må det skje noe med den teknologien

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...