Gå til innhold

Hyundai vil utvikle fremtidens elbilbatteri selv


Anbefalte innlegg

Et honda eu30is gir ca 7 timer drift ved 100% belastning, 2800w og forbruker da 13l drivstoff.

Du får med andre ord fyllt opp rett under 20kw på 1 tank. Dvs med et forbruk på 5km/kWh som jeg har på min leaf ved ca 50/50 motorvei 120km/h og <60kmh bykjøring kommer jeg 100km med 13l drivstoff brukt på aggregatet. Ca 30km kortere enn jeg kommer hvis jeg hadde fyllt bensinen på min gamle bensinbil, nyere biler kommer lenger siden de bruker mindre pr mil.

 

Men de fleste er jo enig i at en fossilbilen kommer lenger pr tank enn elbilen pr lading, men i realiteten har det lite å si siden strømforsyningen er stabil og situasjonen du beskriver ikke er et problem for folk flest..

Endret av Actibus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvor skal du pumpe det fra? Skal du bort til den lokale bensinstasjonen og spørre om de kan være så snille å åpne opp et lokk ned til tanksystemet sitt slik at du får pumpe opp drivstoff? Hva hvis svaret blir "nei, vi har fått forbud fra myndighetene til å selge til privatpersoner fram til den store strømkrisen er over" eller "nei, vi kan ikke selge noe uten at vi kan måle mengden, og det må vi ha strøm til - nei, du får ikke bruke din private pumpe"?

 

 

Ok, så det er rekkevidde du er interessert i? Det er ingen hemmelighet at en full tank med drivstoff (i de fleste biler) enn så lenge gir lengre rekkevidde enn en elbil med fulladet batteri. Som nevnt over her er jo det avhengig av at du har fylt drivstoff rett før denne krisesituasjonen inntreffer for at du skal ha stor rekkevidde. Jeg fyller f.eks. bensin ca. hver 14. dag, så hvis det blir krise 12 dager etter sist gang jeg fylte så sliter jeg jo litt...

 

Nå var det strømkrise , ikke drivstofkrise denne gangen

Så da kommer de ikke å nekte privatpersoner å kjøpe drivstof

får man tak i manuelle pumper så får man også tak i manuelle målerer

Det er nok noe de har hos militæret

 

hvis det er drivstofkris så får man restriksjoner på drivstoff , med de konsekvensen det medfører

det betyr bla. a. at desom har tenkt å ledde bilen med agregat heller ikke får den muligheten

(faktisk så har det skjedd )

 

en ful tank med bensin gir mellom 2 og 5 ganger lengre rekkvidde til toss for at bensinmotoren er bare halvparten så affektiv i forhold til elmotoren

Lenke til kommentar

Et honda eu30is gir ca 7 timer drift ved 100% belastning, 2800w og forbruker da 13l drivstoff.

Du får med andre ord fyllt opp rett under 20kw på 1 tank. Dvs med et forbruk på 5km/kWh som jeg har på min leaf ved ca 50/50 motorvei 120km/h og <60kmh bykjøring kommer jeg 100km med 13l drivstoff brukt på aggregatet. Ca 30km kortere enn jeg kommer hvis jeg hadde fyllt bensinen på min gamle bensinbil, nyere biler kommer lenger siden de bruker mindre pr mil.

 

Men de fleste er jo enig i at en fossilbilen kommer lenger pr tank enn elbilen pr lading, men i realiteten har det lite å si siden strømforsyningen er stabil og situasjonen du beskriver ikke er et problem for folk flest..

Det handler jo om å ha løsningen på plass om det skjer , ikke om at det skjer sjeldent

 

Det er mange ting som ikke skal skje som likevell skjer , da er det lurt å være forberedt når det skjer

Lenke til kommentar

Nå var det strømkrise , ikke drivstofkrise denne gangen

Så da kommer de ikke å nekte privatpersoner å kjøpe drivstof

får man tak i manuelle pumper så får man også tak i manuelle målerer

Det er nok noe de har hos militæret

 

Ved en stor strømkrise, type mange dager eller uker, tror du drivstoffmarkedet er helt uberørt? Hva med drivstoff til f.eks. nødaggregater på sykehus, du tror ikke at de får forrang foran oss vanlige forbrukere? Og hvor er det forresten du skal kjøre til i denne perioden, har du en jobb som ikke er avhengig av strøm?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

som jeg sa så finnes det et reservelager av drivstof som forlanger bruken en god del

vanlige forbruker vil da ikke marke så mye før det går veldig lang tid

 

Nødetatene skal ha nok drivstof

Folk skal til og fra arbeidet , noen av dem jobber jo hos nødetatene

Hvordan skal de komme seg til og fra jobben

 

Når man ikke får kjøre selv så henvises det til kolektivtrafikken

Dagens kollektivtrafikk har dog ikke kapasitet til å ta over for alle som kjører bil

Mesteparten av kolketivtrafikke er også avhengig av drivstoff

 

Da kan man jo bare lure på om samfunnet klare å få alle som må på jobb ,på jobb 

 

Tenk deg da fremtiden der alle kun har lov til bruke ellketriske kjøretøy som da mangle strøm , ikke de første dagene men etter en tid

Lenke til kommentar

Min påstand er at en så stor strømkrise som det er snakk om her vil medføre at myndighetene raskt starter rasjonering av drivstoff, der prioriterte forbrukere får drivstoff, oss andre ikke.

 

Men uansett, hvis din bekymring for en stor strømkrise er såpass stor, og du har en jobb som krever at du er på plass uansett strøm eller ei, så er det nok best for deg å holde deg til fossilbiler. Så får du bare lagre 60 L drivstoff hjemme og krysse fingrene for at det ikke blir en storstilt drivstoffkrise.

Lenke til kommentar

men hvorfor skal man rsjonere drivstof når det er snakk om at det strømen som er borte ?

de som produeserer drivstof vil nok bruke egregat eller ty til løsninger der de ikk trenger strøm

 

om det slulle opstå drivstoff mangel ellelr retere sagt oljemangel så vil det nolk medføre en begrensning i bruken av strøm siden olje også brukes til oppvarming

Da må man bruke mere strøm til oppvarming som kan bli for mye for hele nettverket med industri , elbiler lys og opvarming

om krisen blir veldig stor så må nok  ogsdå norge dele mere av strømmen med resten av verden

Lenke til kommentar

Hadde egentlig skrevet et langt innlegg, men innser at du uansett vil finne noe å kverulere på.

 

Kan du dokumentere siste strømbrudd i Norge som varte i flere dager og påvirket mange mennesker?

 

Jeg googlet litt og fant Norges lengste strømbrudd i Lofoten på 14 timer.

 

Fant også denne fra NVE i 2014

I snitt hadde hver sluttbruker på landsbasis 2,2 kortvarige avbrudd (under tre minutter) og 2,4 langvarige avbrudd hvor kunden i snitt var strømløs i en time og seks minutter - alt ifølge den sist publiserte feilstatistikken fra NVE (2014).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det siste dokumneter strømbrudet som også varte i mange dager må være det som var i steigen for en del år siden :

 

https://www.an.no/leder/stromlos-i-steigen/s/1-33-2556047

 

Da vil det være lit kritisk for elbilene avhengig av modell

 

Nei, og eg har forklart deg kvifor. Det er ikkje mange kilometerane å køyre ut av Steigen. Bilane har batteri, dei er ikkje avhengige av leidning.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stømbrudet varte 6 dager . så o man normalt brukte opp strøm før den turen så måtte man rimelig langt for å finne fungerende ladde stajon

Nå vet jeg ikke hvor stor ladde muligheten er der , men sist jeg var dert så virket det som de som hadde elbil måtte ladde hjemme

Nå er dett ute på landet og de kan være et stykke til nærmeste tettsted

 

Da blir det jo at man må være ekstremt nøye med å ladde elbilen hver gang man er et sted der det er strøm siden man ikke har den muligheten hjemme i disse dagene

Dette er ihverfal et typisk sted der man tenker seg noen ganger før man går til anskafelse av en ren  elbil da man har endel kjøring til og fra hovesete for komunen , eller butikkene

 

Å bruke el-bil mellom Bodø og steigen kan være en utfordning man må planlegge god , spesielt hvis laddemuligheten blir borte i et større område

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stømbrudet varte 6 dager . så o man normalt brukte opp strøm før den turen så måtte man rimelig langt for å finne fungerende ladde stajon

Absurd argumentasjon. Pleier du å bruke opp all bensinen før du fyller tanken, når du veit at ingen bensinstasjonar rundt deg fungerer? Hugs at ein elbil som regel har godt med straum på batteriet, sidan eigaren ladar heime kvar dag.

 

Nå vet jeg ikke hvor stor ladde muligheten er der , men sist jeg var dert så virket det som de som hadde elbil måtte ladde hjemme

Nei, dei kan lade frå einkvar kontakt med straum. Dei kan til og med lade på bensinstasjonar, so lenge han har straum og dei får lov av eigaren. Eg kan ikkje tenkje meg at nokon ville nekte det når det er eit stort og langvaring straumbrot i regionen.

 

Det er forresten ein Tesla superladar i Innhavet. Ikkje veldig langt frå Steigen.

 

Apropos tilfeldig lading – i fjor sommar snakka eg med ein nederlendar med ein over 20 år gammal liten elbil med blybatteri. Bilen har ei rekkjevidde på svært få mil og heller upåliteleg ladenivå-indikator, og han brukar bilen til levering av EDB-utstyr hjå kundar. Han går stadig tom for straum, sa han, og då pleier han å svinge innom første hus og be om å få lade litt der. Han hadde aldri fått avslag, og som regel fekk han både kaffi og ein hyggjeleg prat medan han lada det han trengde for å komme seg heim. Prøv det med ein bensinbil. :-)

Lenke til kommentar

 

Absurd argumentasjon. Pleier du å bruke opp all bensinen før du fyller tanken, når du veit at ingen bensinstasjonar rundt deg fungerer? Hugs at ein elbil som regel har godt med straum på batteriet, sidan eigaren ladar heime kvar dag.

hvofor driver du met motsat sorkulær argumentasjon her

Du glemmer jo  at man ikke kunne ladde bile hjemme på 6 dager

Da må man planlegge for å ha nok strøm til kunne kjøre til nærmeste fungerende ladder.

hvordan forholden er vet jeg ikke , men man måtte nok forvente å kjøre et gos stykke før man finenr strøm

og så  må man ta seg til til ladde

Da er det ikke like ankelt som putte i  kontakten hjemme

 

Hvis de som har elbiler har de som er mest vanlig og bruker dem normal  så må man forvente at de må ladde non ganger i løpet av en  slik uke for ha nok strøm i alle disse 6 dagene

skjer det at parioden blir langer så blir det fler dageer å ta hensyn til

er område mye større så blir det lit værre

 

Du må ikke glemme at nesten alle er villig til hjelpe om nøden er stor nok

Om noen megler bernsin så er nok de flest velvilig til hjelpe med det også , så lange de har noe da

Her kan man ikke så uten videre bar trappe op hos hvem som helst person siden mange kun har det drivstofet som er i tanke på bilene

andre har ikke bil

 

Det som kan vere problem er ikke selve laddehjelpen , men et sprøsmål om bilen kan stå der den må stå for bli laddet

på landet er det altid plass , men er det i en by så hender det at bilen står i vein får anne trafikk

mange har ikek en gang egen parkeringsplass da kan det skape en del problem om det plutselig står 2 biler der man knap nok har lov å plasere en

slik ladding som du nevner vil uansett ta lang tid

Endret av sinnaelgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Absurd argumentasjon. Pleier du å bruke opp all bensinen før du fyller tanken, når du veit at ingen bensinstasjonar rundt deg fungerer? Hugs at ein elbil som regel har godt med straum på batteriet, sidan eigaren ladar heime kvar dag.

hvofor driver du met motsat sorkulær argumentasjon her

Du glemmer jo  at man ikke kunne ladde bile hjemme på 6 dager

Ah, du tenkjer at det tok eigaren 6 dagar å oppdage at straumen hadde gått? Jaja, mykje tyder på at du faktisk er sopass forvirra.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

hva er det som er så forbannet vanskelig å forstå ?

 

Du, og den inn i granskauen idiotiske "argumentasjonen" din.

 

Da er det noe du har gåt glipp av her

 

Argumente mit var at strømmen var borte i 6 dager og at man måtte finne seg et annet sted å ladde bilen en del mil unna

Hvilke konsekvense vil det da medføre ?

Er det noe å gå i taket av ?

Lenke til kommentar

 

 

Absurd argumentasjon. Pleier du å bruke opp all bensinen før du fyller tanken, når du veit at ingen bensinstasjonar rundt deg fungerer? Hugs at ein elbil som regel har godt med straum på batteriet, sidan eigaren ladar heime kvar dag.

hvofor driver du met motsat sorkulær argumentasjon her

Du glemmer jo  at man ikke kunne ladde bile hjemme på 6 dager

Ah, du tenkjer at det tok eigaren 6 dagar å oppdage at straumen hadde gått? Jaja, mykje tyder på at du faktisk er sopass forvirra.

 

Nei . eierne kunne ikke ladde bilen hjemme i disse 6 dagene selv om de måtte ladde 2-3 ganger for ikk å gå tom

Hele området har dog ikke så alt for mange innbygere så det er ikke så alt for mye fokus på elbiler der 

Lenke til kommentar

Da er det noe du har gåt glipp av her

 

Argumente mit var at strømmen var borte i 6 dager og at man måtte finne seg et annet sted å ladde bilen en del mil unna

Hvilke konsekvense vil det da medføre ?

Er det noe å gå i taket av ?

 

 

Nei, har dessverre ikke gått glipp av så mye, selv om jeg til nå ikke har deltatt i tråden. 

 

Du argumenterer med tilnærmet utopiske scenarier, blir tilsynelatende fornærmet og indignert når disse blir avslørt for hva de er, og til alt overmål evner du å komme med til dels nedlatende irettesettelser mot de som med tålmodighet og utvist forståelse langt over gjennomsnittet etter beste evne å forsøker å påkeke de grunnleggende svakhetene (idiotien) i innleggene dine. 

 

Til informasjon har jeg ingen interesse av eller ønske om å diskutere trådens tema med deg, da det etter ni sider er smertelig klart hvor fånyttes det ville vært.

Endret av Tan28
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...