Gå til innhold

SNIKTITT: Sennheiser HE 1 – verdens dyreste hodetelefoner Skal det være et par hodetelefoner til over 500 000 kroner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk faktisk muligheten til å teste disse. Fantastisk lyd. Har selv HD800, men disse kan ikke sammenlignes en gang. Kanskje mine HD800 hadde hatt bedre match om jeg skaffet bedre DAC/AMP combo, men det blir ikke med det første :)

 

HD800 har relativt bra detaljnivå fra før, men disse presset grensen enda lengre. Bass var det området det var mest forskjell. Hørte en del på musikk i sjangeren mellom rock og metal og trommer + bass fikk en helt annen betydning med disse.

 

Det med å ha forsterker på ørene var litt negativt også, siden disse blir varme og blir sikkert ubehagelige over tid.

 

Hvem ville brukt 570 000 på hodetelefoner? Blir jo samme spørsmål som hvem ville bruke 3 millioner på en bil? En ting er sikkert, jeg kommer ikke til å kjøpe noen av delene :) Vil tro disse holder seg sikkert mye bedre i pris enn en bil :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De aller fleste vanlige folk har en familiebil til en halv million, så denne hodetelefonen er definitivt innen rekkevidde for de fleste.

Det blir bare en prioriteringsak.

 

Når dét er sagt, så tenker jeg at for at noe skal kunne kalles verdens dyreste hodetelefon, må det være solgt minst ett eksemplar til den prisen.

Ellers kan jo også jeg lage en hodetelefon og sette prislapp: 1 mill på den  ;)

Lenke til kommentar

hva er poenget med at de går ned til 8hz og 100khz?

 

Tenk deg at maxfarten til bilen din var 110 km/t. Når du da cruiser nedover motorveien og må opp i 100 kmt tyner du motoren din til det ytterste. Sjansen for at du i det hele tatt kommer opp i 100kmt er også relativt liten. Derfor kan de fleste biler i dag kjøre i nærmere 180-200 kmt - til tross for at de færreste av oss noen sinne kommer til å ha bruk eller anledning til å kjøre så fort.

 

Av samme årsak kan svært mange høyttalere i HiFi segmentet spille helt ned i 14-16hz og opp til 40-50 Khz - til tross for at vi ikke kan høre mer enn 20 Khz. Ikke fordi musikken spilles i de frekvensene, men for at ikke høyttaleren skal "tynes" til det ytterste hver gang tonene krever at de skal spille 19-20Khz. For hver gang en høyttaler tynes oppstår forvrengning og generelt kjip lyd. Også er det noe som heter overtoner, men det får bli en annen diskusjon..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

...kan svært mange høyttalere i HiFi segmentet spille helt ned i 14-16hz...

 

Ingen høyttalere i verden til vanlige forbrukere kan spille ned i 14, 16 eller endog 20 Hz!

 

De aller fleste hifi-høyttalere i klassen under 100.000,- har falt minst 3dB når du passerer 40Hz. De fleste vanlige høyttalere klarer ikke det en gang. Selv sub'er, spiller ikke lineært noe særlig lenger ned enn 30Hz, og det er jææævlig dyp bass!

 

Merk at jeg her snakker om -3dB! Mange høyttalere som oppgis til å klare "20-20.000HZ har jo sikkert noe lyd på 20Hz, men da snakker vi minus 40-50dB.

Skal man kunne si at en høyttaler "spiller" ned til en viss grense, så må den også klare ett visst lydtrykk der!

Altså maks 3dB lavere trykk der enn resten er det vanlige kravet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hva er poenget med at de går ned til 8hz og 100khz?

 

Nedre frekvens måles normalt der tapet er 3 dB fra referansen. Opererer man med lavere tall gir det en mer lineær respons på frekvenser over denne og således en mer riktig frekvensrespons. Så lenge hodetelefonene ikke blir dempet på 20 Hz er det nok, for det er definert som laveste frekvens på en CD-plate. Det å gå over 48 KHz samplerate som gir perfekt frekvensgjengivning på opp til 24 KHz etter nyquist teoremet, gitt en god DAC, har så langt det er avdekket ingen hensikt hørselsmessig.

Lenke til kommentar

 

Hva slags lydkilde skal brukes med dette systemet? LP plater? Spotify? 

 

Det lurte jeg også på. Hvilken kilde ble de testet med, mon tro? Får man streamet noe bedre enn CD-kvalitet nå om dagen?.

Man kan bruke noe annet enn streaming også. Ikke så vanskelig å få tak i noe man liker i 24Bit 48-96KHz kvalitet lenger. Noe hører man ikke forskjell på, annet gjør man det.

Lenke til kommentar

 

Hva slags lydkilde skal brukes med dette systemet? LP plater? Spotify? 

 

Det lurte jeg også på. Hvilken kilde ble de testet med, mon tro? Får man streamet noe bedre enn CD-kvalitet nå om dagen? Ville nok kanskje gått for LP selv.

 

Ja, Tidal HiFi tilbyr Masters-album med MQA (Master Quality Authenticated). Da får du 96 kHz / 24 bit.

Lenke til kommentar

Ja, Tidal HiFi tilbyr Masters-album med MQA (Master Quality Authenticated). Da får du 96 kHz / 24 bit.

Har du like godt utstyr for begge er det perseptuelt (-bias) supermarginal forskjell på CD og MQA. Hva er vitsen med 24 bit når det meste av utstyr ikke har dynamikk til mer enn ca 20 bit og du kan dithere 16 bit og få 120 dB oppfattet oppløsning som ligger godt under støynivået til det meste av utstyr. En voksen kan normalt ikke oppfatte mer enn det som ligger på en god CD uansett. Barn kan nyttegjøre seg samplinger på 48 KHz.

Lenke til kommentar

 

Ja, Tidal HiFi tilbyr Masters-album med MQA (Master Quality Authenticated). Da får du 96 kHz / 24 bit.

Har du like godt utstyr for begge er det perseptuelt (-bias) supermarginal forskjell på CD og MQA. Hva er vitsen med 24 bit når det meste av utstyr ikke har dynamikk til mer enn ca 20 bit og du kan dithere 16 bit og få 120 dB oppfattet oppløsning som ligger godt under støynivået til det meste av utstyr. En voksen kan normalt ikke oppfatte mer enn det som ligger på en god CD uansett. Barn kan nyttegjøre seg samplinger på 48 KHz.

 

Det har vært gjort mange blindtester hvor MQA konsekvent ble plukket over CD så forskjellen er åpenbart der. Spiller du av fra billig utstyr er det naturligvis vanskelig å høre forskjell, men de er heller ikke målgruppen for Tidal HiFi. Frontkanalene i stua mi koster "bare" 60.000,- og jeg hører glatt forskjell. Det gjør man nok også på de sinnsvake hodetelefonene her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hva slags lydkilde skal brukes med dette systemet? LP plater? Spotify? 

 

Det lurte jeg også på. Hvilken kilde ble de testet med, mon tro? Får man streamet noe bedre enn CD-kvalitet nå om dagen? Ville nok kanskje gått for LP selv.

 

Ja, Tidal HiFi tilbyr Masters-album med MQA (Master Quality Authenticated). Da får du 96 kHz / 24 bit.

 

 

Spennende. Fåes det da som nedlastbare flac/wav e.l.? Kan jeg søke et sted hva som er tilgjengelig i denne kvaliteten uten å betale Tidal?

 

Jeg tviler på at jeg har hverken ører eller utstyr til å høre forskjell fra dette og CD-kvalitet, men det kunne jo være artig å teste likevel.. 

Lenke til kommentar

 

...kan svært mange høyttalere i HiFi segmentet spille helt ned i 14-16hz...

 

Ingen høyttalere i verden til vanlige forbrukere kan spille ned i 14, 16 eller endog 20 Hz!

 

Tullprat.

 

Selvfølgelig finnes det høytalere til forbrukere som spiller 20Hz, eller under, med -3dB eller mindre.

Det ville jo vært veldig rart om ikke slike produkter skulle finnes. Hva ville vi da gjort i lydstudio?

Hva med mastering?

Hva med referansekinoer?

 

Et par lenker:

http://www.dynaudio.com/professional-audio/bm-mk-ii/bm14s-ii

http://images.klipsch.com/KW120THX_635042121860200000.pdf

https://www.deepseasound.com/products/mariana-24sr-24-subwoofer

http://www.bowers-wilkins.net/Speakers/Home_Audio/Subwoofers/DB-Series/DB1D.html

 

 

Tror det holder. Resultatet av et 10 sekunders søk på google.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

det er jo subber, det er ikke så rart at de går så lavt, tror han refererte til vanlig høyttalere.

uansett så er det ikke noe info så langt ned i musikk, som jeg sa blir alt kuttet rundt 30hz. lydstudio "trenger" man det for å høre hva som forgår der nede, men det er også drop offs i db på disse.

film er sikkert noe annet.

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

 

Man kan bruke noe annet enn streaming også. Ikke så vanskelig å få tak i noe man liker i 24Bit 48-96KHz kvalitet lenger.

 

Hva/hvor tenker du på da?

 

Det er bare å gå på HDtracks.com og kjøpe der. Pleier heller ikke være noe problem å ta med musikken på en minnepenn til butikkene for å teste heller.

Lenke til kommentar

 

Ja, Tidal HiFi tilbyr Masters-album med MQA (Master Quality Authenticated). Da får du 96 kHz / 24 bit.

Har du like godt utstyr for begge er det perseptuelt (-bias) supermarginal forskjell på CD og MQA. Hva er vitsen med 24 bit når det meste av utstyr ikke har dynamikk til mer enn ca 20 bit og du kan dithere 16 bit og få 120 dB oppfattet oppløsning som ligger godt under støynivået til det meste av utstyr. En voksen kan normalt ikke oppfatte mer enn det som ligger på en god CD uansett. Barn kan nyttegjøre seg samplinger på 48 KHz.

Du overser at høy sampling og bit gir en jevnere digital kurve (som da ligner mer på den analoge kurven)
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...