Gå til innhold

Elbil er billigst, selv når fordeler forsvinner. Se regnestykkene


Anbefalte innlegg

 

Russland er ein mygg. Geografisk stort, men økonomisk lite. Klimagassutsleppa går ned pga den økonomiske nedgangen.

Hvis Russland er en mygg, hva er Norge da.

Russisk BNP er på høgde med Spania, eller Noreg, Sverige og Danmark til saman. Stort og mange innbyggjarar, men land som Italia, Storbritannia, Tyskland, Frankrike og Japan er jo veldig mykje større og viktigare økonomisk sett.

 

For et idiotisk utsagn forresten. Aner du hvilke millitære krefter og våpen denne myggen din er i besittelse av?

Det er ikkje relevant i samanhengen, anna enn at det utgjer ein stor del av forklaringa på at Russland har knekt ryggrada økonomisk.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nordmenn må være helt elendige til å kjøre bil.

Jeg fatter og begriper ikke hvorfor alle absolutt på død og liv skal ha 4x4.

Har kjørt de utroligste steder med fwd, snø er ikke noe problem. Det verste er vel dyp kramsnø og du må stoppe i oppoverbakke.

Det er liksom denne sjekklisten alle skal gjennom før de skal ha noe nytt, alt skal være med og det skal være det ultimate. Når de først har det spiller egentlig ikke så stor rolle lenger, mye av det er overkill og unødvendig.

 

Folk kjøper og dyre sykler og masse utstyr til dem for å sykler 20-30 min til jobben f.eks. Så tror det er mer at folk har mye penger og så skal de ha dette og dette fordi det er best. Hvis det er snø og bakke på vei til hytten så må en ha 4x4. Jeg vil tro(og håpe) at de fleste ikke egentlig trenger det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nordmenn må være helt elendige til å kjøre bil.

Jeg fatter og begriper ikke hvorfor alle absolutt på død og liv skal ha 4x4.

Har kjørt de utroligste steder med fwd, snø er ikke noe problem. Det verste er vel dyp kramsnø og du må stoppe i oppoverbakke.

Det er liksom denne sjekklisten alle skal gjennom før de skal ha noe nytt, alt skal være med og det skal være det ultimate. Når de først har det spiller egentlig ikke så stor rolle lenger, mye av det er overkill og unødvendig.

 

Folk kjøper og dyre sykler og masse utstyr til dem for å sykler 20-30 min til jobben f.eks. Så tror det er mer at folk har mye penger og så skal de ha dette og dette fordi det er best. Hvis det er snø og bakke på vei til hytten så må en ha 4x4. Jeg vil tro(og håpe) at de fleste ikke egentlig trenger det.

Jeg, og de 2 andre som har bil i vår husstand, kjører alle 4wd. Vi bor i Bergen, med Norges mest ustabile vær, med en heftig bakke opp til huset.

Ja, vi kunne kjørt 2wd, men de dagene det snør eller regner i minusgrader, da er det deilig å kunne kjøre opp likevel :)

Lenke til kommentar

 

Har dere ikke glemt kosnaden med å bytte batteri? Selv om batteriene holder i 5 år så vil det påvirke restverdien på bilen at de etterhvert må byttes.

Elbil er religion, å snakke fornuft er meningsløst...

Det går bare ikke hjem.

 

Vi har en Leaf som nå er 5,5 år gammel, hatt den siden ny. Den har fortsatt alle kapasitetsbarene (en skala på 0-12) i behold på batteriet, og vi har ikke merket noen svekkelse av betydning. Tipper det batteriet fort varer gjennomsnittslevetiden på en bil i denne størrelsen (ca. 15 år).og vel så det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Har dere ikke glemt kosnaden med å bytte batteri? Selv om batteriene holder i 5 år så vil det påvirke restverdien på bilen at de etterhvert må byttes.

 

Elbil er religion, å snakke fornuft er meningsløst...

Det går bare ikke hjem.

I følge databladet til batteriet i min bil tåler det 5000 oppladinger før det er nede på 70% kapasitet. Hvis vi sier at hver lading gir 10mil rekkevidde, for å gjøre et meget forsiktig estimat gir det altså en levetid på ca 500 000 km. Søk på finn hvor mange brukbare biler du finner med over 500k på telleren.

 

Men, dette er jo datablad, forskning og fakta... Det er jo uansett ikke noe for skeptikere av noe slag.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

I følge databladet til batteriet i min bil tåler det 5000 oppladinger før det er nede på 70% kapasitet. Hvis vi sier at hver lading gir 10mil rekkevidde, for å gjøre et meget forsiktig estimat gir det altså en levetid på ca 500 000 km. Søk på finn hvor mange brukbare biler du finner med over 500k på telleren.

 

Batterier svekkes også over tid, noe de fleste som har hatt noe oppladbart, slik som en telefon, verktøy eller lignende vet.

Dette er ikke lineært, slik at svekkelsen øker med tiden, etter noen år vil batteriene dine svekkes betydelig uansett om du kjører bilen eller om den står i garasjen.

 

At produsenten hevder batteriet "tåler" et visst antall oppladninger, betyr ikke at det nødvendigvis lever lenge nok til oppleve alle disse oppladningene.

Lenke til kommentar

 

 

Har dere ikke glemt kosnaden med å bytte batteri? Selv om batteriene holder i 5 år så vil det påvirke restverdien på bilen at de etterhvert må byttes.

Elbil er religion, å snakke fornuft er meningsløst...

Det går bare ikke hjem.

I følge databladet til batteriet i min bil tåler det 5000 oppladinger før det er nede på 70% kapasitet. Hvis vi sier at hver lading gir 10mil rekkevidde, for å gjøre et meget forsiktig estimat gir det altså en levetid på ca 500 000 km. Søk på finn hvor mange brukbare biler du finner med over 500k på telleren.

 

Men, dette er jo datablad, forskning og fakta... Det er jo uansett ikke noe for skeptikere av noe slag.

 

Finn meg hhv den gamleste elbilen og den elbilen som har gått lengst som er tilsalgs.

Hva finner du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Finn meg hhv den gamleste elbilen og den elbilen som har gått lengst som er tilsalgs.

Hva finner du?

Den som har gått lengst p.d.d. er en Tesla S med ~127000 km. Den som har gått nest lengst er en Peugeot 106 med ~123000 km. Det er også den nest eldste elbilen til salgs, en 99-modell. Den eldste er en Citroen SAXO Electrique fra 1998.

 

Hva var essensielt med denne informasjonen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har dere ikke glemt kosnaden med å bytte batteri? Selv om batteriene holder i 5 år så vil det påvirke restverdien på bilen at de etterhvert må byttes.

 

Elbil er religion, å snakke fornuft er meningsløst...

Det går bare ikke hjem.

Ganske mange her har peika på at det ikkje er fornuftig det han skreiv, fordi dei fleste elbilar har 8 års garanti på batteriet og neppe har budsjettert med at ei relevant mengde batteri skal ryke før det, men du kallar altso det religion og ikkje fornuft? Tenderer det ikkje meir til religion å tru på noko anna enn det bilbransjen både har demonstrert empirisk og garanterer?
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det bør du se selv.

Elbiler i moderne tid er ikke gamle og heller ikke mye brukt.

Så, vi skal trekke konklusjoner ut fra at biler som gode å kjøre og egnet til langtur er mer kjørt enn biler som er små og egentlig best egnet til småkjøring, når det attpåtil er segmentet "småkjøring" som i stor grad har fått realisere de aller fleste fordelene med batterielektrisk drift?

Det er vel relevant å huske på at elbiler har vært forbeholdt en liten gruppe entusiaster frem til for ti-femten år siden, og de første bilene som gikk inn i "relevant basert på praktisk vurdering"-kategorien først gjorde dette for folk som ville ha en bil til småkjøring, enten som nummer to eller fordi de ikke fartet så mye rundt.

Det var ikke før Tesla kom at det i det hele tatt ble mulig for den jevne nordmann å vurdere bruk av elbil som primærfarkost.

 

Vi er ti år inne i en ekstremt rask utvikling av en teknologi som har fått sin renessanse, og du skal gjøre et nummer ut av at vi ikke har så mange gamle eksemplarer av denne teknologien? Du om det...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

I følge databladet til batteriet i min bil tåler det 5000 oppladinger før det er nede på 70% kapasitet. Hvis vi sier at hver lading gir 10mil rekkevidde, for å gjøre et meget forsiktig estimat gir det altså en levetid på ca 500 000 km. Søk på finn hvor mange brukbare biler du finner med over 500k på telleren.

Batterier svekkes også over tid, noe de fleste som har hatt noe oppladbart, slik som en telefon, verktøy eller lignende vet.

Dette er ikke lineært, slik at svekkelsen øker med tiden, etter noen år vil batteriene dine svekkes betydelig uansett om du kjører bilen eller om den står i garasjen.

 

At produsenten hevder batteriet "tåler" et visst antall oppladninger, betyr ikke at det nødvendigvis lever lenge nok til oppleve alle disse oppladningene.

Så halver distansen da, hvis det fubker bedre for deg, det er fortsatt 250k. Til sammenligning har jeg en bensinbil som er gått 180k på 13 år, den er nærmest verdiløs, dvs den er verdt ca 10% av nybilprisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så halver distansen da, hvis det fubker bedre for deg, det er fortsatt 250k. Til sammenligning har jeg en bensinbil som er gått 180k på 13 år, den er nærmest verdiløs, dvs den er verdt ca 10% av nybilprisen.

 

Bensinbilen din er nok fremdeles mer verdt enn en ni år gammel Tesla som trenger ny batteripakke til et par hundre tusen, den vil nemlig være verdt 0% av nybilprisen.

Lenke til kommentar

Lite tyder på at batteriet er kaputt etter 9 år. Det fins biler som har gått 250-300, målt tap ca. 10-15%, ikke mye det.

Og OM batteriet skulle være kaputt så er det fortsatt en del verdi i visse deler, til dels vesentlige verdier også faktisk.

Men litt rett vil jeg gi deg likevel, en bil som f.eks Tesla Model S er nok kulest å ha de første 2-3 årene, etter det er glansen borte og reparasjoner vil begynne å komme, garantien er vel 5 år da så vil vel holde en stund til.

Så bytte etter 2-3 år er det de fleste gjør, tør ikke ha noe så avansert i lengre tid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Så halver distansen da, hvis det fubker bedre for deg, det er fortsatt 250k. Til sammenligning har jeg en bensinbil som er gått 180k på 13 år, den er nærmest verdiløs, dvs den er verdt ca 10% av nybilprisen.

 

Bensinbilen din er nok fremdeles mer verdt enn en ni år gammel Tesla som trenger ny batteripakke til et par hundre tusen, den vil nemlig være verdt 0% av nybilprisen.

 

 

På 9 år har batteriene gått kraftig ned i pris, også har en spart ett par hundre tusen i drivstoff utgifter pluss andre fordeler :) Så vi er ikke særlig bekymret. Og hvem har samme bil i 9 år i dag uansett..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bensinbilen din er nok fremdeles mer verdt enn en ni år gammel Tesla som trenger ny batteripakke til et par hundre tusen, den vil nemlig være verdt 0% av nybilprisen.

Slik er det òg med ein ni år gammal eksosbil som treng ny motor, og det er vel ca like sannsynleg som at ein ni år gammal Tesla treng nytt batteri. Tesla gjev nok ikkje 8 års garanti på batteriet dersom dei trur det er sannsynleg at det bryt saman etter ni. Då har dei veldig lite å gå på i garantien sin.

 

Ein brukt batteripakke er òg verd ein del. Om du skiftar batteri i den Teslaen, har du god bil i mange år til, og batteriet er framleis verd ein heil del meir enn vrakpanten når det er oppbrukt i bilen.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En garanti er egentlig litt bob bob. 

De garanterer bare at det funker i 8 år, ikke noe mer.

Var jo en kunde som hadde en USA import bil, måtte betale batteribytte selv pga det hadde blitt kaputt (ja det skjer, også på omtrent helt nye biler, tro det eller ei).

280 tusen. 

Da begynner det å koste.

Man kan jo se for seg at det blir å koste når ting starter å gå istykker på en sånn avansert og dyr bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...