Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spørsmål ang hard trening


Anbefalte innlegg

Jeg pleier å presse meg hardt når jeg løper, så det er direkte smertefullt kanskje halve løpeturen fordi kroppen skriker etter å stoppe.

 

Når jeg kommer hjem og ser meg i speiler er ansiktet rødt og hovent, men det forsvinner etter en liten stund.

 

Det er vel ikke noe farlig med dette..? Kom plutselig på at det kanskje blir for mye. Føler meg forsåvidt bra nesten med én gang jeg stanser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville undersøkt hvorfor du får så mye smerter når du trener - er det ledd- og muskelsmerter, andre smerter, eller bare dårlig kondis?

Den akutte medisinske tilstanden man forbinder med trening heter rabdomyolyse, som rett og slett er plutselig celledød i muskulatur. Dette gir ofte hovne armer og mørk urin (man kan også få hovne ben). Opplever du dette, skal du aldri nøle med å dra til legen.

Lenke til kommentar

Løpt lenge/ mye? Altså har du god/ bred erfaring med å løpe?

 

Kan være farlig å presse seg for hardt, spesielt hvis du begynner å kjenne at du har vondt i ledd/muskler. Event. burde du vurdere å kjøpe nye sko hvis du ikke har et par som er tilpasset din fotstilling. Det er lett å løpe på seg problemer. Du burde også vurdere å variere med f.eks. svømming/ sykling pga. avlasting.

 

Ellers anbefaler jeg deg å variere mellom intervall og langkjøring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som KVTL spør; hvor lange er turene dine, hvor mye løper du og hva slags løping driver du med? Hva betyr "ikke ofte"? Og ikke minst hvor lang tid med hvile får du mellom øktene?

 

Det er umulig å komme med et konkret svar, med så lite info om treningen din. Løper du intervaller vil jo kroppen si ifra at den vil stoppe når du løper opp mot laktatterskelen din, og gjerne over den også. Dette gjelder oss alle. På samme måte som om du skal presse deg på maratondistanser eller lengre, vil kroppen også si ifra, da den blir brutt ned og det er en hard påkjenning.

 

Symptomene du forespeiler må noen med erfaring fra medisin/helse gjerne svare på, da det ikke er mitt fagfelt. Men for meg virker det ikke som om du lider av noe spesielt, kanskje bortsett fra hovenheten i ansiktet. Er du hoven av betydelig art slik at andre f.eks. legger merke til det?

Endret av Downhill
Lenke til kommentar

Løper jevnlig i perioder, og så ingenting i andre, feks. 3 ganger i uka i en måned eller to, og så ingenting neste 2 måneder.

 

Men utifra det jeg leser her så er det ikke noe farlig. Presser meg tross alt så hardt jeg klarer. Det at hodet blir rødt og hovent er kanskje på grunn av høyt blodtrykk mens jeg løper eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Det jeg tror:

 

Når huden ser rød ut, er det på grunn av vasodilasjon, altså at blodårene er utvidet. Grunnen til at de utvider seg under trening, er at kroppen skal transportere masse blod ut til musklene.

 

At ansiktet blir rødt av trening, tror jeg er normalt, men jeg har sett at det er forskjell fra person til person.

 

Om det smaker blod, har det imidlertid sprengtes noen blodkar i lungene. Dette høres ikke smart ut å gjøre 3 ganger i uken.

 

Personlig ser jeg ikke poenget med å gjøre treningen til en pinefull foreteelse. Kanskje det er derfor du gir opp løpingen i perioder? Kan du finne en treningsform du vil drive med kontinuerlig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...