Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ville du gitt opp hobbyen din for å være i et forhold?


Anbefalte innlegg

 

TRO MEG, jeg gav opp mye gaming for henne pga hun kjedet seg. Hun har ingen hobbyer og spilt selv veldig mye Sims 4, men det var fordi hun har sine utfordringer med livet.

TS her. 

 

Hvilket spill var det ? WoW? Ta det fra meg, jeg løy til meg selv i evigheter og kuttet ut stadig mer av det som var meg, for å redde forholdet. Over tid er det akkurat slik som gjør at det blir slutt. Om hun ikke ønsker å respektere eller om det er et problem nå, så vil det trolig over tid bli enda verre. Jeg tolker det slik at du har prøvd å ta det opp med henne, dessverre uten hell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

TRO MEG, jeg gav opp mye gaming for henne pga hun kjedet seg. Hun har ingen hobbyer og spilt selv veldig mye Sims 4, men det var fordi hun har sine utfordringer med livet.

TS her.

Hvilket spill var det ? WoW? Ta det fra meg, jeg løy til meg selv i evigheter og kuttet ut stadig mer av det som var meg, for å redde forholdet. Over tid er det akkurat slik som gjør at det blir slutt. Om hun ikke ønsker å respektere eller om det er et problem nå, så vil det trolig over tid bli enda verre. Jeg tolker det slik at du har prøvd å ta det opp med henne, dessverre uten hell.
Football Manager. WoW har jeg aldri spilt. ;) Nå har jeg begynt å spille Runescape som jeg har spilt siden 2005 med maaange pauser. :p

 

Har tatt det opp flere ganger ja. En gang sa jeg: "Hva hvis jeg skulle reagere sånn hver gang du slår på TV'en?"... Da svarte hun: "Hva har det med saken å gjøre?"

 

Skjønner ikke hvorfor hun absolutt vil ha med meg til å se på seriene hennes når hun vet at jeg ikke interesser meg for dem. Jeg hadde aldri giddi å bedt henne spille med meg hvis jeg vet at det ikke interesserer henne.

 

Har prøvd å få henne til å prøve et par ganger, men det er hun ikke interessert i. Så gidder ikke spørre flere ganger. Jeg har sett på seriene hennes flere ganger for hennes skyld, som nevnt tidligere.

 

I mitt forrige forhold var det kos å spille GTA mens vi koste oss med godis i helgene (møttes kun i helger og ferier pga. avstand). Hun tok initiativet til å spille det. Savner ikke selve exen, men savner å ha et slikt forhold.

 

Jeg er glad i kjæresten min, hun støtter meg i mye og hjelper meg i tunge tider. Dessverre tar dette problemet knekken på forholdet for min del. Det er håpløst å diskutere dette med henne, for hun bare argumenterer i mot.

Endret av m20k
Lenke til kommentar

Jeg hadde vært i ekstase om en mann kunne ligge unna et par timer om kvelden! Jeg er dønn avhengig av alenetid og orker ikke at man sitter oppå hverandre til enhver tid. Så kjedelig.

 

Nå ser ikke jeg på TV i det hele tatt, men hadde jeg har en kjæreste som ville ha to timer (aller helst 4) uten meg hver dag, så skulle jeg bygget et gamingrom til han. MED lydisolering?

 

Jeg er nok den type menneske som mener at et forhold er dømt til å dø om man på død og liv skal gjøre alt sammen hele tiden. Jeg blir GAL av det.

 

Ikke si fra deg hobbyen din! Hun ble sammen med deg mens den eksisterte, hun visste om den og hun må akseptere eller stikke. Hvorfor skal du gi opp det du liker fordi du nå liker henne i tillegg til gamingen?

 

Anonymous poster hash: b81d6...25d

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En av mine generaliserte syn på forhold er at man er tre stykker i et forhold.

 

Deg - Dine behov

Meg - mine behov

Og oss - våre behov

 

Om en av partene i forholdet hadde nektet andre "dimensjoner" av forholdet, hadde jeg begynt å lure på om det var et forhold i det heletatt. Kanskje begynt å lure på om det her var manipulering ellet andre saker som omhandler at man liker å være underdanig.

 

Men for all del, jeg har flere "vennskaps" forhold som ikke handler om så mye mer enn at de skal ha meg med på ting de liker, altså fylle deres behov ikke nødvendigvis mine egne, som gjør ting ofte overfladisk og en del andre ting. Siden de har ikke fått muligheten å se meg fra min side, men det får bli en drøm til nestegang. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg ligger i samme situasjon atm, men føler jeg har det litt bedre.

 

Jeg elsker å være med kjærringa mi, men elsker også å spille. 

Problemet mitt er at når jeg sett meg på pc-en, så ser jeg at hun blir sur/irritert, og når hun blir slik så snakker hun ikke til meg på noen timer også må jeg trøste hun fordi jeg satt meg på pc-en å hun ble sur for det. 

 

Så jeg er som TS, tør ikke sette meg på pc-en for tiden, pga jeg vil ikke ha det styret med at hun blir sur og at jeg må trøste hun / være i samme rom som hun når hun er sur.

 

Men jeg digger ellers å være med hun når hun er glad / vi gjør ting i lag.

Men vi krangler minst 1 gang i uken, over idiotiske ting, slik som at jeg bruke mye tid foran pc-en i stede for å være med hun etc. 
Vi har vært i lag i snart 10 mnder og for å være ærlig så begynner jeg å gå lei av å ikke få lov til å spille på pc-en med kompisene mine (det er slik vi holder kontakten)+ all kranglingen vi har. Men jeg tør ikke slå opp med hun, mye pga jeg digger familien hennes, spesielt broren og pga jeg er redd for at hun skal skade seg selv. Siden hun har hatt en litt tøff ungdomstid. 

 

Jeg jobber jo, å har av å til kveldsvakt, slik at jeg jobber til 23 på kvelden. Når jeg kommer hjem så vil jeg egentlig bare sette meg ned foran pc-en og bare chille litt før jeg må ta kvelden, men jeg tør i bunn og grunn ikke gjøre det. Fordi da blir det hverfall dårlig steming når vi skal legge oss. Og da blir det enda værre om morningen også. 

 

Så jeg vet ærligtalt ikke hva jeg skal gjøre selv :) 

Lenke til kommentar

Det er urimelig av henne å skape dårlig stemning fordi du gjør det du har lyst til. Spesielt dersom du finner deg fult i at hun ser på serier eller gjør andre ting av hennes interesse.
Hadde sagt ifra på en skikkelig måte, slik at hun forstår alvoret, forså å håpe på at hun skjerper seg. Hvis ikke hadde jeg helt ærlig slått opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ligger i samme situasjon atm, men føler jeg har det litt bedre.

 

Jeg elsker å være med kjærringa mi, men elsker også å spille. 

Problemet mitt er at når jeg sett meg på pc-en, så ser jeg at hun blir sur/irritert, og når hun blir slik så snakker hun ikke til meg på noen timer også må jeg trøste hun fordi jeg satt meg på pc-en å hun ble sur for det. 

 

Så jeg er som TS, tør ikke sette meg på pc-en for tiden, pga jeg vil ikke ha det styret med at hun blir sur og at jeg må trøste hun / være i samme rom som hun når hun er sur.

 

Men jeg digger ellers å være med hun når hun er glad / vi gjør ting i lag.

Men vi krangler minst 1 gang i uken, over idiotiske ting, slik som at jeg bruke mye tid foran pc-en i stede for å være med hun etc. 

Vi har vært i lag i snart 10 mnder og for å være ærlig så begynner jeg å gå lei av å ikke få lov til å spille på pc-en med kompisene mine (det er slik vi holder kontakten)+ all kranglingen vi har. Men jeg tør ikke slå opp med hun, mye pga jeg digger familien hennes, spesielt broren og pga jeg er redd for at hun skal skade seg selv. Siden hun har hatt en litt tøff ungdomstid. 

 

Jeg jobber jo, å har av å til kveldsvakt, slik at jeg jobber til 23 på kvelden. Når jeg kommer hjem så vil jeg egentlig bare sette meg ned foran pc-en og bare chille litt før jeg må ta kvelden, men jeg tør i bunn og grunn ikke gjøre det. Fordi da blir det hverfall dårlig steming når vi skal legge oss. Og da blir det enda værre om morningen også. 

 

Så jeg vet ærligtalt ikke hva jeg skal gjøre selv :)

 

Det beste er å snakke om det. Forklár at denne hobbyen er viktig for deg, som en avreagéring. Andre røyker seg en joint, eller tar seg et par øl, du spiller. Det er bedre for hodet, du bruker i det minste hodet på noe kreativt og stimulérende. Tv er jo så hjernedødt som du får deg, i beste fall dårlig humor-show. Prøv å forberéd henne på at denne tiden er viktig for deg, sånn at hun kan legge litt planer selv. Og prøv å få ho til å se på det som en ressurs. Magnus Carlsen er jo verdensmester i sjakk, og blir hyllet som en helt. Det er mange verdensturnéringer i andre spill også, med flere millioner i premier (ikke at jeg støtter det personlig, men dog) - dette er noe som er kommet for å bli, og ikke noe bare "nerder" driver med.

 

Det er veldig viktig å ha noe å avreagére med, jeg vil si det er livsnødvendig for psyken. Og mange har det likt. Har hørt mange si fra arbeidslivet, at når de kommer hjem fra jobb, så må de ha 1 time for seg selv for å hvile hodet, hva enn det er. Om det er å spille, hvile på senga, gå en tur, sitte i hagen, spiller ingen rolle. Jeg tenker det er helt vanlig og absolutt en fordél å gjøre.

 

Du må også bare akseptére at hvis dette er et så stort problem for ho, så må du tenke 20-30 år frem i tid - at det kan bli en så stor belastning for deg at det kan være bedre å finne ei annen som akseptérer vanen din bedre. Det vil jo ikke ta slutt. Det er jo synd at en så liten tue skal velte et så stort lass, men du jobber, du er pliktoppfyllende - da fortjener man å avreagére etter jobb med sin egen hobby og lidenskap, uten å bli dømt for deg. Det er i så fall ikke du som velter lasset, men ho. Du kan jo nevne at du vil ikke gå fra ho, kanskje ho bare trenger litt bekreftelse i forholdet.

Lenke til kommentar

Tja, det er ikke så sort hvitt som man skal ha det til. 

I utgangspunktet så er jeg fast på at dersom hobbyen er noe du brenner for, og har vært med på å gjøre deg til å til den du er i dag, og hun falt for akkurat den personen du er (med gamingen). Så er det feil av henne å kreve at du separerer deg fra din hobby dersom det er noe som gjør deg glad.

 

På en annen side, så handler det om moderasjon og prioriteringer. Vi alle vet at mye tid til gaming tar gjerne vekk fra andre viktige ting i livet, der i blant, familie og kjæreste. Sørg for at du er der for henne når det trengs, hun må ikke føle seg nedprioritert og på en andre plass fordi du liker å game.

Dere må være ærlig om temaet og hva dere vil bruke tiden deres til spør du meg. Jeg tror helt ærlig ikke at hun vil kutte deg fra din hobby. Men det er godt mulig at hun føler seg litt ensom og lite betydningsfull for deg, og kanskje til og med frykt for å ikke være bra nok? Det blir da naturlig å slå hardt ned på "fienden" hennes og bli fort irritert når hun ser du skrur på pc'en for å spille rett foran henne.

 

En av de største lærdommene med et seriøst forhold og ev bo sammen er å balansere tid med men også fra hverandre, med forståelse og respekt. Hva dere skal ha til middag, og hvem som skal ta klesvasken er uvesentlig i forhold.

Endret av ntls
Lenke til kommentar

Jeg hadde i hvert fall ikke gått med på å gi opp min hobby.

 

Jeg ser på det så enkelt som dette: Det er mange damer der ute som ville godtatt min hobby, så hvorfor skal jeg være sammen med en som ikke gjør det? Hvorfor skal jeg ikke kunne få begge deler? Jeg er ikke interessert i å leve et halvt liv. Innenfor rimelighetens grenser, selvsagt. Og et par timer med dataspill her og der er langt innenfor rimelighetens grenser.

 

Så et argument fra den andre siden: Jeg spiller World of Warcraft. Tidligere raidet jeg i en guild i verdenstoppen. Når det kom nye raids spilte jeg fra 18:00 til midnatt hver eneste dag, og enda lengere i helgene. Dette var ikke innenfor rimelighetens grenser, så jeg er ikke medlem i den guilden lengere. Det er ganske soleklart at sånt ikke fungerer i et forhold.

Endret av Skurupu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den forrige samboeren min var/er gamer. Selv om jeg også spiller (kanskje 1-2 timer i uken) var gaming en av tingene som ødela forholdet så jeg skal aldri inn i et nytt forhold med ei som er gamer. 

En kollega opplevde at forholdet hennes ble ødelagt da typen hennes drev med hundehold og friluftsliv. (Ikke tull).

Derav kan vi nå konkludere med at man ikke kan ha hund og en aktiv livsstil i et forhold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi når vedkommende kom hjem fra jobb og la seg til på sofaen for å spille ble hun liggende der til hun skulle legge seg, som regel midt på natten. I helgene gikk man fra sengen og inn i sofaen og ble liggende der til man skulle legge seg igjen. Alle forslag til å spise sammen eller gjøre kjæresteting sammen ble avfeid.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Fordi når vedkommende kom hjem fra jobb og la seg til på sofaen for å spille ble hun liggende der til hun skulle legge seg, som regel midt på natten. I helgene gikk man fra sengen og inn i sofaen og ble liggende der til man skulle legge seg igjen. Alel forslag til å spise sammen eller gjøre kjæresteting sammen ble avfeid.

 

Dette er langt forbi gaming.

 

Bare fordi "alle" gjør det (samboerskap), betyr det _ikke_ at alle er egnet for det. Å ha et samboerskap er på det samme som å ha en unge eller en kjæledyr og planter i huset: Alle krever at man tar bevisst ansvar med å pleie og ivareta, prioritere og vanne.

Noen skaffer seg de tingene av egoistiske grunner og glemmer forpliktelsene som kommer med dem.

 

Du finner deg nok en kvalitets dame som er mye bedre enn ditt tilfellet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...