Gå til innhold

Har vi en boligboble, eller bare ekstremt press på boligmarkedet?


VRK18

Anbefalte innlegg

Leieprisene i Oslo er superlave (det er fort dyrere å leie i Alta eller Narvik), og det er ikke så dyrt å kjøpe bolig, med mindre man vil bo midt i sentrum.

 

Det stemmer overhode ikke med mine observasjoner. 8000kr i Oslo gir deg et lite rom i et bofellesskap, mens 8000kr utenfor de store byene på vestlandet gir deg en nybygget sokkelleilighet på 60 m3++

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Boligprisene blir på dette nivået, og dyrere så lenge vi har renter på 1.9% dersom du er innafor 60% av verdien, og knappe 2.1% på resten opp til 85%. se BN bank, DnB, Danske osv. Så lenge det er gratis å låne penger, drives prisene oppover, og vi har ingen boble.

 

Økes renta, stagnerer boligprisene i de største byene, og faller nok litt utenfor de største byene der det har vært prispress.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For den summen får jeg en 50 kvadrats leilighet der alt er relativt nyoppusset. Jeg er ikke dum, jeg vil aldri bruke penger på å pusse opp en bolig som jeg ikke skal leve i resten av livet.

 

Kvifor ikkje? Om du skal bu der 5, 10, 15 år, så vil du få mykje igjen for å pusse opp.

 

 

Flere hundre tusen for en litt annen kjøkkeninnredning? Nei takk!

 

Hvis det er noe som ikke funker vil jeg selvsagt fikse det, men jeg ser boliger til salgs som er elendig byggteknisk som har kostet mer enn verdien å pusse opp de siste 12 årene, det er absurd.

Lenke til kommentar

Flere hundre tusen for en litt annen kjøkkeninnredning? 

 

 

Gjett om! Bare det å bruke en tusenlapp på å male stueveggen kan øke verdien med flere hundre tusen. Når folk ser noe som virkelig ser innbydende ut og tenker "Her vil jeg bo!" så punger de ut for å sikre seg drømmeboligen. 

Lenke til kommentar

Så lenge det er gratis å låne penger, drives prisene oppover, og vi har ingen boble.

 

At prisene går opp fordi det er gratis å låne penger betyr ikke at det ikke er en boble. Tvert imot, når prisen går opp uten at den underliggende verdien går opp, så ER det en boble. Spørsmålet er om den underliggende verdien går opp, ikke hva det koster å låne penger.

 

"An economic bubble or asset bubble is trade in an asset at a price or price range that strongly deviates from the corresponding asset's intrinsic value. It could also be described as a situation in which asset prices appear to be based on implausible or inconsistent views about the future."

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Economic_bubble

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis vi har en boble - som etterhvert sprekker, så vil jo dette bare bety en prisnedgang på kort sikt. Historisk sett vil alltid prisen gå oppover uansett. Irene hadde en skikkelig skrell for noen år siden, men nå har prisene allerede kommet over nivået før smellen.

Det er fordi de har en ny boble. Eller strengt tatt den samme som tidligere. Det er kunstig mye kreditt i verden, som fører til at prisene igjen og igjen vil bli for høye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom 2008 var ein sprekk, så var det ikkje så mykje å skriva om. Eit fall på 3% som henta seg inn igjen etter eit halvt år. Det har vore veldig stabilt sidan 1992.

 

boligpriser19702010.png

I Norge var det aldri en sprekk. Det som skjedde her var kun en ringvirkning fra det som skjedde i USA. Siden rentenivået raskt ble satt svært lavt i USA som følge av dette, kunne vi bare fortsette som før her i Norge. Vi fikk en stimulerende pengepolitikk fra USA midt oppe i en boble her i Norge.

 

Se forøvrig forskjellen mellom de nordiske landene:

 

https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/statistikker/bpi/kvartal/_image/108313.png?_encoded=2f66666666666678302f35382f29303136286874646977656c616373&_ts=13e12244900

Lenke til kommentar

 

Dersom 2008 var ein sprekk, så var det ikkje så mykje å skriva om. Eit fall på 3% som henta seg inn igjen etter eit halvt år. Det har vore veldig stabilt sidan 1992.

 

I Norge var det aldri en sprekk. Det som skjedde her var kun en ringvirkning fra det som skjedde i USA. Siden rentenivået raskt ble satt svært lavt i USA som følge av dette, kunne vi bare fortsette som før her i Norge. Vi fikk en stimulerende pengepolitikk fra USA midt oppe i en boble her i Norge.

 

Se forøvrig forskjellen mellom de nordiske landene:

 

https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/statistikker/bpi/kvartal/_image/108313.png?_encoded=2f66666666666678302f35382f29303136286874646977656c616373&_ts=13e12244900

 

 

Riktig. Slik jeg forstår det så var det USA sitt boligmarked som gikk i et krakk, og resten av verdenen som fikk kjenne det gjennom bankene etter at de amerikanske bankene falt som fluer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

10 år kort tid?

 

Uten prisstigning lønner det seg omtrent aldri å eie. Da skal du bli der lenge. Over 10 år. Jeg er enig i at om man kan forvente en god prisvekst så lønner det seg å eie, men nå er det slik at vi allerede har hatt stor prisvekst, og da er det historisk sett tid for prisnedgang. Hvis prisene stagnerer vil det lønne seg å eie i mer enn 10 år. Ved 2 % prisvekst vil det lønne seg å eie i mer enn 4 år, og ved en prisnedgang på 2 % vil man tape mer på 1 år enn man tjener på 4 år med 2 % prisvekst. Legg merke til at man taper på å eie ved en prisnedgang til tross for at leiekostnaden går opp i samme periode.

 

http://www.smartepenger.no/105-kalkulator/901-eie-eller-leie-kalkulator

 

Alle tall per år.

 

Det vil være variasjoner basert på hva slags bolig man ser på.

Endret av Sir
Lenke til kommentar

10 år kort tid?

 

Uten prisstigning lønner det seg omtrent aldri å eie. Da skal du bli der lenge. Over 10 år. Jeg er enig i at om man kan forvente en god prisvekst så lønner det seg å eie, men nå er det slik at vi allerede har hatt stor prisvekst, og da er det historisk sett tid for prisnedgang. Hvis prisene stagnerer vil det lønne seg å eie i mer enn 10 år. Ved 2 % prisvekst vil det lønne seg å eie i mer enn 4 år, og ved en prisnedgang på 2 % vil man tape mer på 1 år enn man tjener på 4 år med 2 % prisvekst. Legg merke til at man taper på å eie ved en prisnedgang til tross for at leiekostnaden går opp i samme periode.

 

http://www.smartepenger.no/105-kalkulator/901-eie-eller-leie-kalkulator

 

Alle tall per år.

 

Det vil være variasjoner basert på hva slags bolig man ser på.

 

Med sterke inflatoriske krefter i sving er det ikke utenkelig at prisveksten vil bli langt større enn 2% fremover. Kjøp fast eiendom, boliglån er også en hedge mot inflasjon!

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...