Gå til innhold

Har vi en boligboble, eller bare ekstremt press på boligmarkedet?


VRK18

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det største problemet er nok rentenivået, det oppfordrer ikke akkurat til sparing. Bare å gå til en bank det og du får slengt mellom 2-4 mill etter deg lett som bare det. Negativ realrente gjør sitt til at folk bruker penger for å si det sånn, og de pengene bruker man på å blåse en boble. Etter mitt syn skulle en normert boligpris per år vært lagt inn som del av inflasjonstall når man setter renten. For, det er egentlig ikke prisstigning vi er vitne til, men enorm inflasjon. Du får ikke noe mer bolig om du selger og skal kjøpe en annen enn om prisene ikke hadde steget noe, mest sannsynlig skal du kjøpe dyrere. Dermed har det du skal kjøpe ofte steget dobbelt så mye som det du har tjent på den gamle.

 

Vi får se, blir nok ikke noe krakk med det første, til det er penger for billig og staten Norge pøser ut penger på diverse investeringer. Bolig er også veldig favorisert å plassere penger i, dette er nok litt av problemet. Det har blitt overinvestert. Klart, 20 + % stigning per år er jo helt sinnsykt. Håper dette fortsetter så lenge som mulig, må bli alle boblers mor når alle blir livredde og skal sikre sin gevinst. Stor byggeboom i mange byer nå, reneste bonanza. Det som jeg tror hadde vært lurt det ville vært bygge masse masse studentboliger. Dette frigjør veldig mye eiendom rundt omkring, og griske boligeiere som leier ut råtne kjellere til blodpriser for studenter som bare MÅ ha en plass å bo må kanskje finne på noe annet. Da blir det fort flere eiendommer på markedet også, sånn plutselig.

Er moro å følge med hvert fall, se på meglernes haussing. Opp, opp, opp!! "Myk landing". Mye slike fine ord. "Oslo er fortsatt billig sammenlignet med London, Paris og New York".

Lenke til kommentar

Etter mitt syn skulle en normert boligpris per år vært lagt inn som del av inflasjonstall når man setter renten. For, det er egentlig ikke prisstigning vi er vitne til, men enorm inflasjon. 

 

 

Ja, det er jo helt tullete at den største utgiften til folk ikke regnes med når KPI beregnes. 

 

Hvis jeg hadde vært en rik kapitalist ville jeg bygd et gigantisk boligkompleks med studenthybler 

Lenke til kommentar

 

 

 

Ja, det er jo helt tullete at den største utgiften til folk ikke regnes med når KPI beregnes. 

 

 

 

Uenig. Nedbetaling av lån er ikke en kostnad, og således hører den ikke hjemme i konsumprisindeksen. Og renten har falt, så alt i alt er ikke kostnadene ved bolig for de som eier selv særlig mye større. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Ja, det er jo helt tullete at den største utgiften til folk ikke regnes med når KPI beregnes.

 

Uenig. Nedbetaling av lån er ikke en kostnad, og således hører den ikke hjemme i konsumprisindeksen. Og renten har falt, så alt i alt er ikke kostnadene ved bolig for de som eier selv særlig mye større.

Selve kjøpet er en utgift. Kostnaden er avskrivinger og vedlikehold i den perioden man bor der. Enig i at man ikke kan regne med både kjøpet og tilbakebetaling av lån, men man må ta betraktning en av dem, på samme måte som man tar i betrakning mange andre utgifter som ikke er kostnader når man regner inflasjon. Biler, verktøy, etc. Det er jo ikke en gratis bolig selv om man har lånt pengene.

 

Problemet er kanskje at konsumprisindeksen ikke tar hensyn til prisøkningen om videresalgsprisen også øker i tritt.

Lenke til kommentar

 

 

Flott, da kan vi kanskje se en stabilisering av prisveksten?

 

 

Det må nesten komme uansett. Prisveksten på boliger knuser lønnsveksten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, et sted går grensen selv med fortsatt boligmangel.

 

Det eneste som kan gjør at galloppen fortsetter med samme fart, må eventuelt være utenlandske penger som kommer inn i boligmarkedet, slik som i San Francisco, Vancouver, og London som har hatt enorm vekst og prising pga dette. Men Oslo er nok ikke like attraktivt for disse gruppene. 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg kjenner ingen som har tjent på å leie de siste 30 årene. Men det er kanskje nå det begynner?

Kjenner du noen som har leid i 30 år?

Ja, faktisk minst en person.

 

Og jeg kjenner betydelig flere som har leid i minst 10-15 år.

Hm, uvanlig. Og du har i tillegg plottet inn tallene deres i eie eller leiekalkulatoren.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg kjenner ingen som har tjent på å leie de siste 30 årene. Men det er kanskje nå det begynner?

Kjenner du noen som har leid i 30 år?

Ja, faktisk minst en person.

 

Og jeg kjenner betydelig flere som har leid i minst 10-15 år.

Hm, uvanlig. Og du har i tillegg plottet inn tallene deres i eie eller leiekalkulatoren.

Med den kalkulatoren vil jeg tjener over 3mill på å eie min bolig de neste 10 år med de siste 12mnd prisstigning som grunnlag.

 

Det er nok noe urealistisk, men markedet skal gå bra mye i minus før man taper på det gitt at man har eid boligen noen år før sprekken.

Lenke til kommentar

Det er nok noe urealistisk, men markedet skal gå bra mye i minus før man taper på det gitt at man har eid boligen noen år før sprekken.

Ja det er riktig. Mer realistisk er en maks økning på 3 % hvert år.

 

Når man skal se på om det lønner seg å eie eller leie, så må man se på i dag og fremover. Man kan ikke kjøpe tilbake i tid.

Lenke til kommentar

Ganske interessant artikkel: http://e24.no/makro-og-politikk/boligmarkedet/siv-jensen-endret-laanereglene-en-av-fem-unge-tror-ikke-de-kommer-inn-paa-boligmarkedet/23960285

 

Noen sitat fra den

 

I den grad prisforventninger blir en selvoppfyllende profeti i boligmarkedet, sier undersøkelsen se at skarve 3 prosent - mot 6 prosent i lignende undersøkelse i desember - tror boligprisene vil synke de neste 12 månedene. 

Dette er den laveste prosentandelen som er målt noen sinne, og de største pessimistene befinner seg nettopp i alderen mellom 30 og 39 år.

 

– På generell basis kan man si at jo flere som er optimistiske, desto mer skeptisk bør man være, og omvendt. Dette kommer ofte til syne i aksjemarkedet, hvor overpositivitet eller -negativitet kan føre til at prisene og spillet endrer seg, sier Andreassen.

 

Sjeføkonomen mener at prisveksten på 24 prosent på årsbasis hittil ikke har vært normal. 

 

Også interessant: http://e24.no/kommentarer/boligmarkedet/kommentar-norges-bank-after-the-flood/23962001

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...