Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

MC førerkort - KIasse A2 juridisk spørsmål


007JamesBond

Anbefalte innlegg

Hei. 

 

En problemstilling som ofte kommer opp i diskusjon i MC-miljøet er det her. 

I 2013 kom det nye regler, som lyder som dette:

 

"Fra 19. januar 2013 ble klasse A2 innført som ny førerkortklasse for motorsykkel. Klassen gjelder føring av mellomtung motorsykkel (høyest effekt 35 kW og forholdet effekt/egenvekt høyst 0,2 kW/kg - og motorsykkelen må ikke være "nedtrimmet" til mer enn halvparten av opprinnelig effekt) med eller uten sidevogn."

 

Før dette var det ingen begrensning på hvor mange hester man kunne plombere ned fra. Før var det heller ingen mellomtung klasse, men tung mc med restriksjon. 

 

Mer enn halvparten av ungdommer i dag kjører rundt på MC som er registrert som kjøretøygruppe: 620 tung motorsykkel. I vognkortet vil det da også stå 25 kw (34 hk)

 

Problemstillingen som man ofte diskuterer er som så:

Kan en person med førerkort ervervet etter de nye reglene kjøre en motorsykkel som er reg. med 25 kw og går under kjøretøygruppe 620 tung motorsykkel. 

Er det noen som har et helt klart svar og har en lovparagraf på akkurat det her? Dette her noe flere diskuterer i MC-miljøet og er veldig aktuelt med tanke på hvor mange dette gjelder av ungdommen på MC. 

 

Tenkte det var greit å høre her, da det sikkert er flere her som kan mye jus!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke det enkleste å spørre de som utsteder førekort...?

 

 

Det skulle man tro, men vegvesenet gir forskjellige svar ut ifra hvem du snakker med. Det samme gjør politiet. 

Jeg aner ikke om noen faktisk vet svaret, derfor jeg spør her. Kanskje noen her har god greie på sånn eller er flink til å finne ut av slike juridiske spørsmål.

Lenke til kommentar

Om du er gammel nok for å ta skikkelig førerkort klasse A, gjør deg selv en kjempetjeneste.

Ikke gjør det halvveis. Gjør det skikkelig. Ta klasse A.

Så slipper du å måtte tenke på hvilken klasse du har lov å kjøre.

Du slipper å putre av gårde på en moped-liknende gjenstand.

Du kan kjøre skikkelig MC.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Om du er gammel nok for å ta skikkelig førerkort klasse A, gjør deg selv en kjempetjeneste.

Ikke gjør det halvveis. Gjør det skikkelig. Ta klasse A.

Så slipper du å måtte tenke på hvilken klasse du har lov å kjøre.

Du slipper å putre av gårde på en moped-liknende gjenstand.

Du kan kjøre skikkelig MC.

 

Nå har jeg A2, og jeg er ikke gammel nok til A. Jeg ønsket svar på spørsmålet mitt, og ikke sånne ting. Forresten anser jeg alt som er over 125 som MC :)

Lenke til kommentar

"Fra 19. januar 2013 ble klasse A2 innført som ny førerkortklasse for motorsykkel. Klassen gjelder føring av mellomtung motorsykkel (høyest effekt 35 kW og forholdet effekt/egenvekt høyst 0,2 kW/kg - og motorsykkelen må ikke være "nedtrimmet" til mer enn halvparten av opprinnelig effekt) med eller uten sidevogn."

 

Før dette var det ingen begrensning på hvor mange hester man kunne plombere ned fra. Før var det heller ingen mellomtung klasse, men tung mc med restriksjon. 

 

Mer enn halvparten av ungdommer i dag kjører rundt på MC som er registrert som kjøretøygruppe: 620 tung motorsykkel. I vognkortet vil det da også stå 25 kw (34 hk)

 

Problemstillingen som man ofte diskuterer er som så:

Kan en person med førerkort ervervet etter de nye reglene kjøre en motorsykkel som er reg. med 25 kw og går under kjøretøygruppe 620 tung motorsykkel. 

Er det noen som har et helt klart svar og har en lovparagraf på akkurat det her? Dette her noe flere diskuterer i MC-miljøet og er veldig aktuelt med tanke på hvor mange dette gjelder av ungdommen på MC. 

 

Svaret må vel bli "det kommer an på". Siden klasse A2 har en begrensning som sier at motorsykkelen ikke kan være "nedtrimmet" til mer enn halvparten, så må du vite hva den aktuelle sykkelen har originalt. Først da kan du vite om det er lov å kjøre den med A2 eller ikke.

Lenke til kommentar

Problemstillingen som man ofte diskuterer er som så:

Kan en person med førerkort ervervet etter de nye reglene kjøre en motorsykkel som er reg. med 25 kw og går under kjøretøygruppe 620 tung motorsykkel. 

Er det noen som har et helt klart svar og har en lovparagraf på akkurat det her? Dette her noe flere diskuterer i MC-miljøet og er veldig aktuelt med tanke på hvor mange dette gjelder av ungdommen på MC.

 

I følge "Kodehefte Autosys" gjelder kjøretøygruppe (avgift) kode 620 "Tung motorsykkel, herunder mellomtung motorsykkel, og 3 og 4 hjuls motorsykkel". Det at det er skrevet i vognkortet at kjøretøygruppe (avgift) er kode "620 Tung motorsykkel" skal ikke være i veien for at man kan kjøre den motorsykkelen på førerkort A2 forutsatt at den før nedtrimming ikke hadde effekt på mer enn 50kW dersom motorsykkel nå har effekt på 25kW.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

 

Problemstillingen som man ofte diskuterer er som så:

Kan en person med førerkort ervervet etter de nye reglene kjøre en motorsykkel som er reg. med 25 kw og går under kjøretøygruppe 620 tung motorsykkel. 

Er det noen som har et helt klart svar og har en lovparagraf på akkurat det her? Dette her noe flere diskuterer i MC-miljøet og er veldig aktuelt med tanke på hvor mange dette gjelder av ungdommen på MC.

 

I følge "Kodehefte Autosys" gjelder kjøretøygruppe (avgift) kode 620 "Tung motorsykkel, herunder mellomtung motorsykkel, og 3 og 4 hjuls motorsykkel". Det at det er skrevet i vognkortet at kjøretøygruppe (avgift) er kode "620 Tung motorsykkel" skal ikke være i veien for at man kan kjøre den motorsykkelen på førerkort A2 forutsatt at den før nedtrimming ikke hadde effekt på mer enn 50kW dersom motorsykkel nå har effekt på 25kW.

 

Glemte å nevne det, men jeg snakker om 600cc R med over 120hk originalt.

Lenke til kommentar

Sannsynligvis vil det da stå "Tidligere effekt 88kW" eller noe sant i vognkortet. Tidligere effekt er derfor mer enn det dobbelte av nåværende effekt og du har ikke lov til å kjøre den med førerkort klasse A2, jfr. Forskrift om førerkort pgf 3-3.

 

Førerett i klasse A2 gjelder for:

 

1.Motorsykkel med eller uten sidevogn hvor motorsykkelen har en effekt på høyst 35 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,2 kW/kg. Etter nedtrimming kan motorsykkelens tidligere effekt ha vært høyst det dobbelte av nåværende effekt

Statens vegvesen pleier å være svært nøye på å påpeke at det er førerretten som bestemmer om du kan kjøre motorsykkelen og ikke at den er klassifisert som mellomtung etter gamle regler.

 

Hvis man i tillegg leser EU-direktivene som ligger til grunn for regelen i forskriften sitert ovenfor, så forstår man at de har hatt til hensikt å hindre innehavere av førerkort klasse A2 i å kjøre R-sykler som er nedtrimmet.

 

Forøvrig eksisterer norsk tekninsk underkode "MT mellomtung motorsykkel". Jeg vet ikke om denne koden skal være oppført i vognkortet dersom den engang ble godkjent som mellomtung motorsykkel.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...