Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Innvandring av kjæreste


Stormwolf

Anbefalte innlegg

Har fått kjæreste i utlandet. Hun bor i Australia. Vi har et problem. Hun vil flytte inn hos meg men jeg har ikke peiling på om jeg har mulighet å få henne hit. Jeg har for øyeblikket sosial stønad siden det har vært magert med jobb i området og at jeg skal starte på et helsearbeider kurs/skole som nav holder. Dette varer til 2019 en gang. Hun har ikke noen utdanning siden hun har jobbet på samme plass siden hun var 14 (er nå 22). 

 

Hun har levd og lever et liv som vil gi henne god grunn til å søke asyl, men om dette gjør at hun kan flytte inn hos meg vet jeg rett og slett ikke.

 

Er det noen måte å gjøre dette på eller er det håpløst?

Endret av Stormwolf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heihei Stormwolf.  :)

 

Jeg håper ting går bra for deg og din kjæreste, men jeg er redd for at det kan bli litt mange forskjellige svar på forumet her, men for all del er nok sikkert noen som kommer med greie tips og erfaringer. For og være sikker så kan du sende en mail til Utlendingsdirektoratet, de svarer rimelig fort og er ganske greie.

 

https://www.udi.no/

https://www.udi.no/kontakt-oss/

 

Masse lykke til  :w00t:

Endret av Bad Dog
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heihei Stormwolf.  :)

 

Jeg håper ting går bra for deg og din kjæreste, men jeg er redd for at det kan bli litt mange forskjellige svar på forumet her, men for all del er nok sikkert noen som kommer med greie tips og erfaringer. For og være sikker så kan du sende en mail til Utlendingsdirektoratet, de svarer rimelig fort og er ganske greie.

 

https://www.udi.no/

https://www.udi.no/kontakt-oss/

 

Masse lykke til  :w00t:

 

Takk for svar :)

 

Litt usikker på duf nummer og den type ting. Har ikke søkt om noe enda, prøver bare å skaffe informasjon for øyeblikket.

Endret av Stormwolf
Lenke til kommentar

Har hun statsborgerskap fra Australia? I så fall er sjansene for asyl uhyre små for ikke å si helt fraværende. Australia er et politisk stabilt land og det er gode muligheter for å flytte innad i Australia om man har store problemer med andre personer etc.

 

En annen innvandringsmulighet er familiegjenforening. Det forutsetter at dere gifter dere. Felles barn vil også telle positivt. I så fall må hun søke oppholdstillatelse i flere omganger og etter 3 eller 5 år kan hun søke permanent oppholdstillatelse. Deretter er det mulig å søke om statsborgerskap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har hun statsborgerskap fra Australia? I så fall er sjansene for asyl uhyre små for ikke å si helt fraværende. Australia er et politisk stabilt land og det er gode muligheter for å flytte innad i Australia om man har store problemer med andre personer etc.

 

En annen innvandringsmulighet er familiegjenforening. Det forutsetter at dere gifter dere. Felles barn vil også telle positivt. I så fall må hun søke oppholdstillatelse i flere omganger og etter 3 eller 5 år kan hun søke permanent oppholdstillatelse. Deretter er det mulig å søke om statsborgerskap.

Takk for svar. Men jeg vet ikke om familieinnvandring vil fungere siden jeg motta ytelse fra nav for øyeblikket. Et krav er tydligvis nesten 300 000 i årsinntekt og ikke ha mottat ytelse fra nav det siste året.

Lenke til kommentar

Du har vel null sjangs, med din økonomiske status ihvertfall. Det der flyktninggreiene, er det en spøk eller noe faktisk reellt. Australia, hvem behøver å flykte derfra?
 
 

 
En annen innvandringsmulighet er familiegjenforening. Det forutsetter at dere gifter dere. Felles barn vil også telle positivt. I så fall må hun søke oppholdstillatelse i flere omganger og etter 3 eller 5 år kan hun søke permanent oppholdstillatelse. Deretter er det mulig å søke om statsborgerskap.


Som jeg har vært innom, så må han først tilbake til Norge, få seg fet nok jobb som danner grunnlag for innvilgelse, samt nesten garantert et krav om å måtte gifte seg.

 

Det går an å henvende seg til et norsk konsulat i Australia og ta det den veien også. Men først må grunkene fra et stabilt nok og godtbetalt nok arbeidsforhold på plass dessverre. De forventer at dere skal kunne forsørge dere. Og når hun ikke er i stand til å forsørge noe for dere, så faller alt på deg alene. Søknaden blir avslått.

 

Råd:

Dersom du ser det som en umulighet å styre så mye fram og tilbake med dyre flybilletter for deg selv for å få dette på plass. Hvorfor ikke først etablere seg i Australia? Få deg jobb der nede.

Endret av G
Lenke til kommentar

...du har ingen grunn til å kommentere flyktning greiene på den måten uten å vite detaljer.

 

Du brakte selv "asylsøknad" inn i dette i ditt første innlegg.

Asyl er noe man får i det landet man søker til, hvis man trenger beskyttelse fra krig eller politisk forfølgning.

 

Det er ikke krig i Australia.

Politisk forfølgning har jeg helle ikke hørt at Australia driver med, med mindre man har samme "yrke" som Snowdon og Assange...

 

Antall asylsøkere til Norge fra Australia siste 100 år er vel lik null. Iallefall som har fått opphold.

Så "G" har all mulig rett til sitt syn på den saken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Går det an å få jobbe litt i Norge lovlig som utlending om en ikke er i fra et EU-tilknyttet land egentlig? En annen greie: Turistbesøk (visum for de land det kreves av) også får du legge sammen 2+2 selv, som alternativet (gir jo kun kortvarige opphold om gangen da).

 

Jeg hadde heller begynt å undersøke Storbritannias regler for common wealth nasjoner. Kanskje dere kan få henne over på den måten ved å ha litt opphold i Storbritannia. Altså få henne godkjent som innbygger der først. Brexit har jo ikke skjedd enda, men om dere strander opp i Storbritannia, så er det ihvertfall ikke på andre siden av jordkloden.

 

Jeg kjenner ikke til hvordan commonwealth land praktiserer regler for arbeidsinnvandring seg i mellom, dessverre. Men du har jo internett så det lar seg vel lese litt opp om. Et forslag fra meg om ikke annet.

 

Altså, om du absolutt må ha henne over på denne siden av verdenskula.

 

Uffda:

https://en.wikipedia.org/wiki/Commonwealth_Immigrants_Act_1962

 

Hun får bli britisk statsansatt da..

Endret av G
Lenke til kommentar

Kan nesten virke som verden for øyeblikket jobber mot oss. Finner man en måte så er det bare snakk om tid før ting kan gå til helvete. Jeg hadde vært villig til å flytte til england om det måtte til, men jeg må si meg lite interessert i å være strandet der uten muligheter å komme tilbake.

Lenke til kommentar

Hva med studenutveksling. Kanskje hun kan få seg en midlertidig praksisplass via det? Høre litt også organisasjonene med disse lappene de henger opp på skolene som driver med exchange students.. Kanskje det går an å få lov å jobbe deltid om hun samtidig studerer som utvekslingsstudent i Norge? For da er jo ihvertfall grunnårsaken til oppholdet på plass midlertidig i det minste, og da er det kanskje enklere å innvilge ekstra rettigheter? Jeg bare spør..

Lenke til kommentar

Hva med studenutveksling. Kanskje hun kan få seg en midlertidig praksisplass via det? Høre litt også organisasjonene med disse lappene de henger opp på skolene som driver med exchange students.. Kanskje det går an å få lov å jobbe deltid om hun samtidig studerer som utvekslingsstudent i Norge? For da er jo ihvertfall grunnårsaken til oppholdet på plass midlertidig i det minste, og da er det kanskje enklere å innvilge ekstra rettigheter? Jeg bare spør..

 

Hun har lyst å jobbe, hun har også lyst å integrere seg skikkeig. Dette er viktig for henne, så om dette er en mulighet så skal jeg undersøke videre.

Lenke til kommentar

Hva med online betting / gaming industrien på Malta eller Gibraltar f.eks.? Kan det være en vei inn i Europa?

 

https://community.justlanded.com/en/Malta/forum/iGaming-jobs-Malta

 

 

Eller går det an å snu steiner i Sør-Amerika og så forsøke å få komme inn via Spania til Europa?

Aner ikke om det i det hele tatt går an. Men du får snu de steinene det går an å kikke under for å se om det er noe under der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...