Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av ny bil 25-40tusen..


Anbefalte innlegg

Ja da er det ikke lenge før ene bilen min skal på EU kontroll.. og ser for meg masse feiler, som jeg er lite interessert i å koste på den.

Ser da litt etter muligheten for ny bil, men sliter veldig med å finne noe jeg liker

 

Bil historien min er:

1. Mercedes w124 85mod

2. Mercedes w202 98mod

3. Mercedes s210 97mod

4. Mercedes w201 85mod

 

 

Men merket jeg ønsker og prøve andre merker nå.

Sett litt på følgende, men usikker på om komforten er like god som i mercedes

 

*Toyota Avensis D4 2005mod ish

*Honda Accord 2004-2006mod

*Mercedes s211 2004-2006mod

*Mazda 6 2004-2006mod

*VW Passat 2007mod ish

 

 

Krav jeg setter er:

*Diesel

*Stasjonsvogn/suv

*Ikke plages med rust(derfor jeg vil bort fra mercedes)

*Manuel.. 

*bakhjulstrekk egentlig, men må nok ofre den..

*Jeg er en person på 2m, så må være litt god plass

*billig bilhold.

 

Håper noen kan komme med forslag på biler, med begrunnelse:)

Gjerne erfaringer med merkene jeg har skrevet opp.

Hvis jeg ser at  økonomien strekker til på sikt så er en rimelig X3/qashqai også interesant:)

 

Mvh Jonas:)

Endret av skylinepower
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rust er jo litt vanskelig å komme unna til den prisen uansett hva du ser etter, relativt få biler som er laget i ren aluminium.

 

Jeg ville satset på driftssikkerhet og sett på de japanske & Koreanske bilmerkene. Så får du prøve å luke ut rust når du ser på bilene.

 

Hyundai, Mazda, Kia og Toyota. Du kan skippe subaru pga pris, og suzuki siden de er møkk.

Lenke til kommentar

Av de bilene ville jeg gått for 211en selv, men jeg ville forkastet et par av kravene.

Både diesel og manuell ville jeg lett forkastet, i 211 er det ikke så lett å finne manuell kasse, og dieselmotorene gir noen ekstra potensielle feilkilder.

Dropp også 200 Kompressor, den har problemer med registeret..

 

211 kom fra modellåret 2003, men det skal ha vært noen forbedringer mtp. rust fra sent i modellåret 2004 etter hva jeg har forstått.

 

En 211 til under 40000,- ville jeg ikke satset på, det kan rett og slett være seriøst risky business.

Lenke til kommentar

Twinflower:

Takk for tilbakemelding :)

Rust er noe jeg er så vanvittig lei av etter og hatt en mercedes 210 i snart 2,5år nå.

Skal sies at disse var kjent for og ha ett stort rustproblem da, men hadde forventet mye mindre rust.

 

Ser for meg at setene i slike japanske biler er veldig harde og ukomfortable? Setene i mercedesene jeg har hatt har vært veldig behagelige.

Ønsker ikke å gå ned på komfort følelsen.

 

 

Sampson:

Takk for svar:)

Ja.. skjønner at prisen er litt lav iforhold til hva jeg kanskje burde gi for biler i denne aldersgruppen.

Noen biler sliter mere enn andre på rust siden. Redd for at kjørekomforten på en japanskbil ligger ett par hakk under tysk biler.

 

 

Snylter:

Har hatt 2diesel biler og 2 bensinbiler, men tenker å bytte bort bensinbilen mot diesel nå.

Merker jeg har mye mere kjøreglede av dieselmomentet og forbruket.

Grunnen til at jeg ønsker manuell er fordi jeg vet at har jeg automat så er det så lett for meg og ta kickdown å kjøre gris. Ønsker ikke det, så for meg som er vant til å kjøre automat så betyr det at jeg må cluche, gire og det tar lengre tid. Denne tiden gir meg tid til å tenke, noe som gjør at jeg ikke kjører gris.. Samme gjelder motor, ønsker ikke så all verden der heller.

 

211 er jeg veldig i usikkerland på. Er på div mercedesforumer og lest litt av typiske feiler på 211.

Airmatic pumpe, luftbelger, dyser, rust(før facelift..) Samt litt lyst å prøve andre merker.

 

 

 

 

Ingen som har nevnt passaten her? Den som er mest interessant for min del.. :)

Lenke til kommentar

Foreslår Opel Vectra C.

Stor plass, komfortabel og ikke plaget med rust.

 

Passat er godt forslag, men i den prisklassen ville jeg sett etter et fint og godt holdt eksemplar av modellen før.

Gå for 1.9tdi hvis diesel er tingen.

 

Foreslår også Audi A4. Det er overraskende stor plass til sjåføren i disse bilene og de er meget komfortable.

Legger med et par linker som forslag.

 

A4:

https://www.finn.no/91877195

 

Passat

https://www.finn.no/90679137

 

Vectra

https://www.finn.no/84961724

Endret av BigBadAde
Lenke til kommentar

Snylter:

Har hatt 2diesel biler og 2 bensinbiler, men tenker å bytte bort bensinbilen mot diesel nå.

Merker jeg har mye mere kjøreglede av dieselmomentet og forbruket.

Grunnen til at jeg ønsker manuell er fordi jeg vet at har jeg automat så er det så lett for meg og ta kickdown å kjøre gris. Ønsker ikke det, så for meg som er vant til å kjøre automat så betyr det at jeg må cluche, gire og det tar lengre tid. Denne tiden gir meg tid til å tenke, noe som gjør at jeg ikke kjører gris.. Samme gjelder motor, ønsker ikke så all verden der heller.

Husk at du med en dieselbil i denne prisklassen kan ende opp med en rekke dyre feil..

Noen ting du kan forvente problemer med: turbo, dyser, egr, partikkelfilter, dobbeltmassesvinghjul hvis det er manuelt gir..

 

Kostnadene blir fort høye hvis du får en eller flere av disse feilene, og det vil fort spise opp besparelsen i drivstoffutgifter.

 

211 er jeg veldig i usikkerland på. Er på div mercedesforumer og lest litt av typiske feiler på 211.

Airmatic pumpe, luftbelger, dyser, rust(før facelift..) Samt litt lyst å prøve andre merker.

Ja, feil skjer på gamle biler. Og gamle premiumbiler koster det litt å holde i orden.

Det skal sies at pumpa til luftfjæringen i de fleste tilfeller kan fikses for noen tiere hvis du kan skru litt selv, luftbelger finnes det billigere alternativer til (Arnott)

Dyser er et problem på dieselbiler, men det er også turbo, egr, partikkelfilter osv.

Rust er ikke noe stort problem på 211 så lenge man kjøper en sen 2004 eller nyere. 

Med ditt budsjett er det helt riktig å styre unna 211, den du får til rundt 40k må du forvente en del feil på. 

 

Ingen som har nevnt passaten her? Den som er mest interessant for min del.. :)

Da er det bare å ønske lykke til, her kan du få muligheten til å bli en flink mekaniker.

Lenke til kommentar

Jeg så etter biler i samme prisklasse selv for noen måneder siden. Jeg endte med å gå helt fra konseptene og kjøpe Porsche isteden, men det er en annen histore.

 

To biler jeg syntes pekte seg ut i den prisklassen var Ford Focus og Saab 93/95.

 

Når du kjøper så billig bil må du regne med å skru litt selv. Begge de bilene finnes det MANGE av, og det er dermed masse deler hos bilopphuggerene (finndel.no)

 

Ford focus er både sportslig og behagelig (men mange biler med kjipt interiør). Saabene også (turbo-motor på de fleste og fint interiør), uten at jeg selv kom så langt at jeg fikk prøvd en, så jeg har ingen førstehåndserfaring.

 

Fordeler med Saab er at de er kunstig lavt priset etter at Saab sluttet å lage biler. Deletilgang er ikke noe problem. Ikke dyrt heller, da veldig mye er deler fra opel vectra og andre biler laget av GM.

 

Hvorvidt du får plass i dem vet jeg ikke. Jeg er 1.85 og passer inn i de fleste biler... Hvorvidt de finnes med diesel, det skulle jeg tro, men jeg sjekket ikke, da jeg selv foretrekker bensin.

 

Edit: oppdaget nå at du ikke vil bli fristet til å kjøre som en gris. Da er kanskje ikke de bilene her så gode valg likevel :p

Endret av amelbye
Lenke til kommentar

Krav jeg setter er:

*Diesel

*Stasjonsvogn/suv

*Ikke plages med rust(derfor jeg vil bort fra mercedes)

*Manuel.. 

*bakhjulstrekk egentlig, men må nok ofre den..

*Jeg er en person på 2m, så må være litt god plass

*billig bilhold.

 

Er alle kravene "må"-krav, eller er noen av de "bør"-krav som kan brytes?

 

Hvis jeg skulle valgt en bil med billig bilhold og som ikke innbyr til grisekjøring, ville jeg nok funnet en "skuddsikker" asiatisk bil med bensinmotor uten turbo og manuelt gir. Men da blir plutselig bakhjulstrekk og komfort på nivå med Mercedes vanskelig å oppnå.

Lenke til kommentar

BigBadAde:

Takk:)

Opel kommer jeg nok aldri til og ha, samme gjelder Audi.. iallefal slik ståa er nå.

Men hvordan er 1,9literen på 105/110hk kontra 2literen på 140hest?

 

 

Snylter:

Ja, delepriser kontra drivstoffutgifter har du rett i.. tenkt litt på det selv, men er så mye mer motiverende og kjøre seg turer hvis bilen bruker lite drivstoff.

Aldri hatt turbobil så har vært litt artig å hatt det og kjent hvordan det føles.

Kjørt en del traktor med turbo, og liker virkelig der å kjenne skyvet når den begynner å overlade, men der er det snakk om tyngre kjøretøy med lass og vanvittig til moment.

 

Vil ikke ha bil som har gått over 250,000km.. og 211 til 40tusen finner man ikke mange under 4-500,000km

 

Jobber som mekaniker, med fagbrev, men det er på landbruksmaskin sia.

Hørt om mye elektrisk feil på gamlere passat/vw generelt, men er disse B6?(nyere enn 2006) også plaget med det? Har også desverre hørt om en del 1,9litere som har havarert, men tenker det kan være sjåførfeil(dårlig med å holde service, ikke byttet regreim og kjørt som en tulling)

 

 

Amelbye:

Gikk fra Ford fokus til Porsche, den var ny, hehe.

Ford har jeg dårlig erfaring med, så litt på mondeo ei stund, men er noe med ford jeg ikke klarer, med mindre det er pickup eller granada..

Så også litt på jaguar X-type, men det er samme bil som en mondeo så slo det litt fra meg.

 

Saab ja, har vokst opp med en far som har hatt saab, KJEMPE biler, billig, enorm komfort, og alt det der. De har 1,9l diesel verson også. Men vil ikke ha en bil jeg begynner å tenke på at jeg går i fotsporene til min far hver gang jeg setter meg i bilen.. Håper du forstår:)

Samme gjelder Volvo, alltid vært motstander av volvo, vet at de er kjempebra, men jeg klarer bare ikke å kjøre volvo.

 

Frank Drebin:

Hadde egentlig i tillegg krav om navigasjon og skinnseter, men da blir prisklassen en annen, så gikk ned på de.

 

Må være:

God for rust

Stasjonsvogn/SUV

Lyst å si diesel.. liker momentet og kjørestilen til en diesel mye bedre enn bensin.

Komfort er veldig viktig også, hender seg jeg kjører 40-50mil i helgene, og da er det greit med komfort i form av førermiljø.

 

Ser jo at en bakhjulstrekker blir bare merceds/bmw, så den må jeg ofre.

Siden jeg må ofre bakhjulstrekk, så vil jeg heller ikke ha automat, ser at de fleste forhjulstrekkbiler har manuell..

Noen kommer vel til å spørre om 4hjulstrekk, men 4hjulstrekk ønsker jeg kun hvis det er SUV.

 

 

 

Må si at jeg føler jeg er vanskelig og ha med å gjøre, men å gå ifra mercedes er litt vanskelig, men krever litt av andre merker for at det skal skje:)

 

Lenke til kommentar

Skal du ha comfort som kan måle seg med mercedes utelukker du alt asiatisk.

 

Skal du ha kvalitet utelukker du alt italiensk, amerikansk og fransk.

 

Skal du ha billig å eie utelukker du alle prestisjemerker. Mercedes, BMW, jaguar osv.

 

Da sitter du igjen med mellomklassen, som er Saab, Volvo, Opel, VW og Audi. Og der har du en grunn til ikke å ville ha noen av dem.

 

Jeg tror ikke det finnes en bil som tilfredsstiller alle kravene dine. Du må nok gi deg på et eller annet punkt.

Lenke til kommentar

Jeg synes stort sett interiøret i asiatiske biler føles billig. Jepp, det funker og man kan jo også være komfortabel i en sofa fra IKEA, men mitt inntrykk er at interiøret på europeiske biler er av høyere kvalitet.

 

Men så har ikke jeg prøvd noe særlig japanske biler, jeg baserer meg mest på hva jeg har sett på bilder.

Lenke til kommentar

Amelbye:

Nå er jeg vant til 80 og 90talls mercedeser, vil ikke en bil fra200tallet kunne levere bedre komfort?

Av de 5merkene du nevnte(Saab, Volvo, Opel, VW og Audi) så er det absolutt vw som frister mest.

 

Hva med japansk SUV, Hyndai terracan, Nissan Patrol, Nissan qashqai?

Vet ikke om jeg hadde kjøpt en nyere japansk SUV i den prisklassen, bra eksemplarer ligger høyere i pris.

Lenke til kommentar

Ja, tror jeg klarer å strekke budsjettet til 50tusen når jeg ser litt på økonomien..

Så så vidt på Kia sportage..

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=78020796

Fant også en X3..

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=92385883

Samme med Rav4..

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=92240518

 

Men er vanskelig å velge, kan så lite om andre merker enn mercedes, men det er jo en læringskurve:)

Lenke til kommentar

 

Amelbye:

Nå er jeg vant til 80 og 90talls mercedeser, vil ikke en bil fra200tallet kunne levere bedre komfort?

Av de 5merkene du nevnte(Saab, Volvo, Opel, VW og Audi) så er det absolutt vw som frister mest.

 

Hva med japansk SUV, Hyndai terracan, Nissan Patrol, Nissan qashqai?

 

Vet ikke om jeg hadde kjøpt en nyere japansk SUV i den prisklassen, bra eksemplarer ligger høyere i pris.

 

Enig. Ikke er de noe spesielt komfortable heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...