Gå til innhold

ICE - Abonnement vil ikke fungerer i EU/EØS etter 15. juni - oppsigelse


Anbefalte innlegg

Ja det er veldig dårlig av ICE. En akseptabel løsning ville vært å tilbudt samme prisen ut bindingstiden - eller at man kunne bryte bindingen (men det må bli dyrere for ICE). For min del er det snakk om 3 måneder, så er uansett ikke store summen, men er prinsippet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det vil være lurt å sende en klage til Brukerklagenemnda på dette særlig for dere som har bindingstid, det tar lang tid å få saker behandlet der vanligvis men det koster Ice noen tusenlapper per klagesak i avgift så det unner jeg dem i kostnad når de gjør dette på en såpass uprofesjonell måte. Det de burde gjort var selvsagt for de som har bindingstid å beholde abonnementet helt likt ut bindingsperioden med fri bruk i EU/EØS etter juni, så eventuelt varslet en måned før bindingen går ut at nå mister du utenlandsbruk om du ikke bytter til nyere abonnement eller sier opp.

 

Jeg mener det er en vesentlig endring at man mister mulighet til å bruke mobilen i det hele tatt utenfor Norges grenser med et abonnement man er bundet til i opptil 12 mnd og at Ice ikke kan gjemme seg bak at dette er en endring utenfor deres kontroll da denne EU-reguleringen har vært kjent for dem lang tid i forveien. De har jo solgt abonnement med bindingstid til priser som de visste var for bra i forhold til hva de kan levere av tjenester etter juni 2017.

 

Når det gjelder kunder uten binding så er det synd at de ikke gjør dette på en mer smidig måte men Ice har rett til å endre vilkårene på abonnementet så lenge de varsler innen rimelig tid og kundene har rett til å svare ved å si opp og gå til en annen leverandør om de ikke liker endringene.

 

Grei oppsummering om dette i en ett år gammel artikkel hos Dinside.no:

http://www.dinside.no/okonomi/okes-prisen-eller-begrenses-utvalget-si-opp-gratis/60986322

Endret av Hedonism
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke, hvorfor de ikke tilbyr kundene med abonnementene uten inkludert roaming muligheten å kjøpe en EU-datapakke når man trenger den. Nei, alle skal bytte og betale for noe de bare trenger noen uker per året eller telefonen skal ikke virke i utlandet.

Jeg er spent hva de andre operatører gjør med kundene sine.

Endret av friendsmag
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke, hvorfor de ikke tilbyr kundene med abonnementene uten inkludert roaming muligheten å kjøpe en EU-datapakke når man trenger den. Nei, alle skal bytte og betale for noe de bare trenger noen uker per året eller telefonen skal ikke virke i utlandet.

Jeg er spent hva de andre operatører gjør med kundene sine.

Det er fordi det blir påbudt med fri eu. Ikke noe operatører eller kunder kan bestemme selv. 

https://www.tek.no/artikler/fri-eu-roaming-blir-pabudt-fra-15-juni-get-tjuvstarter-med-fri-roaming-for-alle-kunder-fra-i-dag/375924

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sendte en kort og konkret oppsigelse til de i går i alle fall. Venter i spenning på tilbakemelding

 

Jeg er bundet til 299 i mnd pga kjøp av mobiltelefon inkl abonnement. Blir tvunget over på dyrere abbenoment for at det skal virke i utlandet?

Kan du fortelle oss hvordan det gikk ?

Ønsker å bryte ut av denne bindingen uten ekstra kostnad som følge av endringen.

Lenke til kommentar

 

Jeg sendte en kort og konkret oppsigelse til de i går i alle fall. Venter i spenning på tilbakemelding

 

Jeg er bundet til 299 i mnd pga kjøp av mobiltelefon inkl abonnement. Blir tvunget over på dyrere abbenoment for at det skal virke i utlandet?

Kan du fortelle oss hvordan det gikk ?

Ønsker å bryte ut av denne bindingen uten ekstra kostnad som følge av endringen.

 

 

Du kan ikke forvente at de betaler deler av kostnaden ved kjøp av mobilen din dersom du sier opp ved å trekke bruddgebyret, men det Ice derimot burde gjøre er å la deg ha abonnementet til 299 kr mnd med fri utenlandsbruk i EU/EØS fra juni av og så får de heller true med slutt på utenlandsbruk etter bindingstiden din er utløpt. 

 

Jeg ville uansett sendt en klage til de. 

Lenke til kommentar

Dere som sier dere vil bytte, hva vil dere bytte til?

 

Jeg vil vente og se hva som skjer hos de andre mobiloperatørene når de også må tilby fri EU i abonnementene sine. (og hvis jeg ikke skal til utlandet så bytter jeg sikkert ikke i det hele tatt.)

 

Er jo ikke sikkert prisene er så gale tross alt?

 

Det er tross alt bare ICE som med eget nett kan lage reell konkurranse for de andre mobiloperatørene. Vi hadde aldri fått fri tale sms og mms for 99 kr i mnd hvis ikke det var for ICE tror jeg.

Lenke til kommentar

Minner meg om OneCall Faktura, Tele2 Sheriff, PepCall Automatgir og andre abonnementene operatørene lokket med i perioder for å få inn en haug med kunder mot 0 kr i mndsavgift og litt gratis innhold. Det er jo en kalkulasjon for dem hvor mange prosent som forsvinner når de må øke prisene og normalt i favør til operatøren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk igjen svar fra kundeservice på Facebook, å nå sa de at jeg kunne si opp fra 1 juni uten å måtte betale bruddgebyr. Men jeg har bare binding ut september da

 

Uansett hørtes det ut som en rimelig løsning, du får brukt abonnementet som normalt frem til endringen trer i kraft og du får ingen ekstra kostnader selv om du sier opp før bindingen går ut.

Lenke til kommentar

Det er litt kjedelig at ICE velger å gå for ei slik løysning med å berre endre abonnementa til eit dyrare abonnement.

 

Men samtidig så er vell ICE billigaste alternativ for "alt inkludert" abonnement?

 

 

Eposten frå ICE var svært sparsom på detaljar, men det ser ut som at det nye billig abonnementet er 129 kr i måneden for 1GB og fri bruk, og då antek eg at dette også inkluderer fri bruk på både data og telefon/SMS i EU?

 

Får vente til det kjem meir detaljar på mandag og då samanlikne pris og tjeneste mot konkurrentane.

Det få ein gratis ekstra datapakke for å bytte no med ein gong er ikkje ein god nok bonus til at det er verdt å inngå ny avtale med så få detaljar.

Lenke til kommentar

 

Fikk igjen svar fra kundeservice på Facebook, å nå sa de at jeg kunne si opp fra 1 juni uten å måtte betale bruddgebyr. Men jeg har bare binding ut september da

 

 

Uansett hørtes det ut som en rimelig løsning, du får brukt abonnementet som normalt frem til endringen trer i kraft og du får ingen ekstra kostnader selv om du sier opp før bindingen går ut.

Ja det er en grei nok løsning det. Men de burde ha sånne løsninger på plass FØR de sender ut info om slike forandringer - dette var noe det hadde kommet fram til i dag, sannsynligvis etter endel klager

Lenke til kommentar

Da har Ice oppdatert punktet hva angår bindingstid:

​Jeg har bindingstid på mitt abbonement - hva gjør jeg?

Selv om du har bindingstid kan du selvsagt bytte til de nye abonnementene. I forbindelse med at vi gjør endringer i vår abonnementsstruktur, med større abonnement og EU inkludert, justerer vi også prisene. Som følge av denne prisjusteringen kan du velge å fristilles fra din opprinnelige avtale (Standardvilkår punkt 16.2). Dersom du imidlertid velger å bytte abonnement, godtar du vilkårsendringene og din resterende avtaletid vil bli overført til ditt nye abonnement med EU inkludert.                

Kilde: http://www.ice.no/eupluss

Endret av Ziiimba
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...