Gå til innhold

[Løst] Ebay - selger skylder på kluss med forsendelse / toll


G

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kina batteriene har som regel en "0" for mye, så står det 8700 så er det 870

Gjelder selvsagt ikke alt

Slike kinabatterier av merket trustfire/ultrafire osv er som oftest andresorteringsbatterier fra de store produsentene. Dvs søppel dem har fått billig og slengt ny merkelapper på.

 

Ett Trustfire "5000mAh" kan gi så lavt som 300mAh.

Mens man fort kan hente ut 1000mAh fra en 10 år gammel godt brukt celle av god kvalitet.

 

Nå er ikke 1000mAh så mye å juble for, men får man ut en 1400+ er batteriet brukbart.

 

Uansett må nok trådstarter belage seg på å vente. Det er nok tollen som er treg.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Dette er vel litt av grunnen:

 

Er det et laptopbatteri du har bestilt? Består vel som oftest av 6 eller flere slike 18650 celler.

 

Måtte åpne det gamle defekte batteriet for å lære om innholdet. Det inneholder nøyaktig 6 slike batterier-størrelse som du nevner. Noe som er veldig vanlig på veldig mange av ihvertfall de eldre laptop'ene som hadde plass til store klumpete batterier.

 

Men, du kan ikke hevde f.eks. at tollerne er i stand til å finne ut av kvaliteten via røntgen, kan du vel? Og heller ikke sjekke loddingene mellom disse 6 batteriene via røntgen?

Endret av G
Lenke til kommentar

Mottok det ene førstebestillede batteriet i dag. Satte det på lading. Det startet på 2 %, og Win10 som kanskje er på bærtur startet med å si at det var 3 eller 4 minutter igjen før batteriet ville bli fulladet. Stoler ikke helt på Windows 10 sin batterianalyse jeg.

 

Så etter et par minutter så steg det til 3 %. Nå har det gått kanskje 15 minutt, så skal bort å lese av ladestatus i Win10:

 

Status er nå 13 % og 3 min igjen til fulladet. Driftspenning på laptop er vel en 11,1 Volt fra originalbatteriet, og litt over 10 Volt på dette erstatnings-kinabatteriet.

 

Erstatningsbatteriet passet som hånd i hanske i batteri-sko eller hva en kaller batterifestet. Og info om batteriet ble påstått å dekke en rekke laptop varianter som likner mye på min, og også min laptop-modell hevdes å være støttet. Tross disse småavvik på oppgitt spenning og mAh.

 

Ladeinntaket på Laptop er 20 Volt og 3,25 Amper som kreves av transformatorklumpen (laderen).

 

Avviket på milli-Amper-timer er på orginialbatteriet mitt som nå er gåent, på 4,8 Ah og 4,4 (4400 mAh) på erstatningsbatteriet fra Ebay.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Dette er vel litt av grunnen:

 

Er det et laptopbatteri du har bestilt? Består vel som oftest av 6 eller flere slike 18650 celler.

 

Måtte åpne det gamle defekte batteriet for å lære om innholdet. Det inneholder nøyaktig 6 slike batterier-størrelse som du nevner. Noe som er veldig vanlig på veldig mange av ihvertfall de eldre laptop'ene som hadde plass til store klumpete batterier.

 

Men, du kan ikke hevde f.eks. at tollerne er i stand til å finne ut av kvaliteten via røntgen, kan du vel? Og heller ikke sjekke loddingene mellom disse 6 batteriene via røntgen?

 

 

Hvorfor tollerne bruker så lang tid på å sleppe gjennom lithium batterier aner jeg ikke. På mine powerbanks hadde dem bare åpnet eskene å sett på produktene. ikke selve cellene.

 

Men lodding og slikt er vel ikke det som sjekkes om noe skulle sjekkes. Det er mere kretskortet med sikkerhetschipper som er viktig. Som passer på at ikke batteriene skal overladdes eller blir for varme.

 

Maks batterispenning på ett slikt batteri er 4.2V (per celle)

Lades det til 4.4V så smeller det, så sikkerhet er viktig.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Men, jeg tviler på at tollerne har en nondestructiv testmetode for å finne ut hvilket kretskort som sitter på batteriene. Det må være noe annet som de vektlegger som nødvendig å sjekke ut, uten at jeg forstår helt hva det måtte være for noe.

Endret av G
Lenke til kommentar

Men, jeg tviler på at tollerne har en nondestructiv testmetode for å finne ut hvilket kretskort som sitter på batteriene. Det må være noe annet som de vektlegger som nødvendig å sjekke ut, uten at jeg forstår helt hva det måtte være for noe.

 

Det er jo bare å ta en telefon til de å høre hvorfor de har stoppet pakken din.

Lenke til kommentar

 

Men, jeg tviler på at tollerne har en nondestructiv testmetode for å finne ut hvilket kretskort som sitter på batteriene. Det må være noe annet som de vektlegger som nødvendig å sjekke ut, uten at jeg forstår helt hva det måtte være for noe.

 

Det er jo bare å ta en telefon til de å høre hvorfor de har stoppet pakken din.

 

 

 

Jeg har svært lite informasjon om den forsendelsen. Siden ting så ut til å gå via det svenske postverket, så kan det jo ha blitt stoppet allerede av den svenske tollen for alt jeg vet. Kan for lite om slik logistikk. Men, ja kunne jo ha ringt de som du nevner. Det er en eldre reservelaptop for meg.

 

Så nå må jeg få satt Win10-innstillinger slik at jeg kan få fulgt med på hvor lang tid en kan tappe dette batteriet. Jeg har ingen andre måter å teste eller stresse batteriet på en å se et vanlig PC-arbeids-scenario. Krever sikkert en del utstyr det tenker jeg å stresse og finmåle på batteriers oppførsel.

 

 

Kanskje jeg bare skal sette på en simpel GIF. Laptop har jo ikke all verden av grafikkmuskler likevel. Og det ligger garantert i Intel-CPU den grafikkytelsen det gir. Så jeg regner med denne er stresstest nok for å forsøke å tappe batteriet ned:

 

giphy.gif

Endret av G
Lenke til kommentar

Da har batteriet tålt 1 time og 5 minutter snart.

 

Win10 rapporterer 52 % igjen på batteri og forventet 1 time og 6 min igjen. Stoler jo ikke 100 % på Windows her. Men har heller lite testerfaring av Win10 på dette punktet. Det funket jo svært dårlig på å lese oppladingstid ihvertfall.

 

Om dette batteriet kan gi nesten 2 timers levetid med nødstrøm, så er det verdt pengene. Er jo en god sikring ihvertfall mot strømutfall i hus og bygg man måtte befinne seg i. Håper kvaliteten på lithiumet holder mål også, og at det ikke er noe sløve greier jeg har blitt solgt.

 

Vil de neste ladingene gi andre levetidsopplevelser, hva kan man forvente seg på det de nærmeste dagene, ukene og om f.eks. 1 år?

 

OPPDATERT:

 

30 % igjen ca. 36 min. i følge Win10

 

 

Konklusjon. Første  utlading tok rett rundt 2 timer.

Endret av G
Lenke til kommentar

Bare pass på å ikke ha det fult oppladet hele tiden, for da vil det dø raskt.

 

Skal du ikke bruke maskinen på noen uker så pass på å ha batteriet mellom 40-80% en plass. 60% er vel mest optimalt.

 

Teit at ikke alle maskiner har smart strømstyring som f.eks Lenovo. Holder batteriet på 60% hele tiden med mindre man ber om å få det fullt oppladet.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Er det noe forskjellig med mobilbatterier basert på Lithium, for jeg har tilgode å slite ut noe batteri før jeg skifter ut mobiltelefonen pr. nå ihvertfall?

 

Mens, på laptops, så ser det jo ut til å være normen, at batteriene bare skal ta kvelden en dag du forventer det minst.

Endret av G
Lenke til kommentar

@Krozmar:

Det der med "power wall" er mye mer imponerende enn han der EL-sykkelbatteribyggeren / EL-sykkelbatterivedlikeholder duden som jeg fra før av såvidt har fått med meg bittelitt om. Selv om også hans kunnskap er interessant:

 

 

 

 

 

Jeg tror jeg ville ha hatt den power wall'en i et uthus med inertgassanlegg for å si det sånn. Eller f.eks. Verisure eller noe annet selskapsovervåket slik at brannvesen kan få slukket den veggen om det blir nødvendig en gang.

 

Nice man  :)

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da er saken løst med selger eshopsino som var en relativt smertefri opplevelse, inntil videre.

 

Den ikke-leverte varen ble returnert penger for tilbake på kredittkortet mitt.

 

Den leverte varen holder altså utlading på ca. 2 timer  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...