Gå til innhold

Utviklere protesterer mot urealistiske jobbintervjuer. Innrømmer at de googler hele tiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, en ting jeg lurer litt på.

 

Om vi spør de rette spørsmålene:

"Jeg trenger ett script som kan trekke ut alle brukere fra active directory som har telefonnummer utfyllt"

Hvor lenge er det da før en eller annen form for AI lignende sak kan levere dette til meg?

 

Jeg er ingen programmerer, men klarer å finne slike ting og bruke de.

Det innledende spørsmålet mitt henger i en tankerekke der en betydelig mengde programmering tilslutt er redusert til at AI setter sammen og kombinerer ferdig skrevet kode så raskt og effektivt at det går fortere enn vår copy and paste.

Videre så vil jo da neste steg bli at AI lærer seg programmeringsspråkene, og forstår de. Da vil AI kunne optimalisere koden.

 

Hvilke utfordringer stopper egentlig dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilke utfordringer stopper egentlig dette?

 

Om du ønsker noe som kan tolke muntlig formulerte spørringer mot strukturerte data så har vi allerede det. Det er ikke så vanskelig heller. Men det du så gjør er å anta at det kan brukes for å gjøre optimalisering samt å forstå nye språk bare du "lærer den" språkene.

 

Det er litt som å tenke "ok, nå har jeg laget en lavvo -- da er neste ting på programmet en stavkirke og en landsby rundt".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Må vel si at en viktig egenskap innen data bransjen er å vite hvordan man tilegner seg kompetanse man ikke har. Det er alltid noe nytt og derfor må man google.

 

Men når det er sagt, så var det vel temmelig enkle ting disse folkene måtte google, til tross for noen års erfaring.

Lenke til kommentar

Jeg har femten års erfaring med utvikling, arkitektur og it-ledelse. Googler fortsatt hvordan jeg finner lengde på en streng i diverse språk når det trengs og husker aldri riktig sql-syntaks for de forskjellige motorene.

 

Det er vanskelig å bedømme hvor flinke programmerere er i intervju, men å komme med detaljerte faktaspørsmål om kode er iallfall ikke én av de fungerende metodene.

 

Men én ting er iallfall sikkert - de flinkeste programmererne vet at den beste måten å sortere på er å bruke språkets innebyggede implementasjon av quicksort, og prøver ikke å lage noe selv.

Endret av Audun_K
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hovedsakelig ser jeg tre typer programmerere

1. Nerden som kan syntaks på inn- og utpust, kaster seg inn i problemet som skal løses, produserer mye kode, forelsker seg i koden, ser bare mangler og svakheter i kode andre har skrevet, finner gjerne opp hjulet på nytt, har gjerne forelsket seg i en plattform og ett språk. Oppfattes ofte som superintelligent.

2. Velger plattform og språk etter behov, googler syntaks når det er nødvendig og gjenbruker det som finnes av eksisterende biblioteker/verktøy der ute.

3. En god miks av 1 og 2.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dette handler vel dypest sett om at de som sitter og holder ett jobb intervju egentlig ikke vet hva de driver med, og dette er da som regel ledere på ett eller annet nivå. Burde si sitt om den aktuelle bedriften og hvor interessant og inspirerende det egentlig er å jobbe der. Man burde kanskje rett og slett ta signalene på alvor og trekke søknaden og gå.

 

Kanskje på tide å snu litt på flisa og la jobbsøker fritte ut disse nevnte lederene for å se om bedriften man kommer til har moral nok til å verdsette sine ansatte eller om det er en av de mange bedrifter som er mer opptatt av å begrense skaperevnen fremfor å dyrke den.. for eksempel jamf. en del bedrifters krav om hva du skal få lov til å jobbe med etter at du eventuelt forlater de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ingenting, dette er jo formler som de burde kunne...

 

Og husker de ikke ENKLE formler for å hente ut data og standar referanser, så er det noe galt her.

 

Dette skal man jo kunne etter man er ferdig på ntnu... kan man ikke kodinga, så kan man jo ikke forbedre på noe, man ender jo opp med å nermest kopiere en løsning som kansje ikke er optimal for det man skal gjøre... å skjønner man ikke det sikkerhetsmessige i dette, så kan man ende opp med å lage store problemer senere...

 

NÅ må jeg nesten spørre, kan man i dag få seg jobb i store it selskaper uten å kunne det grunnleggende for yrket de søker på... dette er jo store selskaper også, ikke bare It ola normann as som skal lage seg ett enkelt program :x

Lenke til kommentar

Dette skal man jo kunne etter man er ferdig på ntnu... kan man ikke kodinga, så kan man jo ikke forbedre på noe, man ender jo opp med å nermest kopiere en løsning som kansje ikke er optimal for det man skal gjøre... å skjønner man ikke det sikkerhetsmessige i dette, så kan man ende opp med å lage store problemer senere...

Jeg tror ikke du vet noe som helst om hva man skal kunne når man er ferdig på NTNU.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg begynte å jobbe etter at internet ble utbredt.

 

Hvordan var det å jobbe på 70- og 80-tallet? Jeg ser for meg informasjon i ringpermer på hylla, kurs for å lære noe nytt og stort behov for memorering.

 

Jeg har ganske mange vekttall i interessante fag, men jeg bruker bare en brøkdel av det jevnlig. Selv det jeg gjør ofte trenger jeg avogtil å oppfriske med wikipedia, stackoverflow, google, fagbøker, wolfram alpha og ieee. Hvordan var nå Gram-Schmidts ortogonaliseringsprosess? Eller løsningen for en kvadratrisk ligning?

 

Jeg har liten interesse av hvordan en database fungerer, har aldri implementert eller tenkt spesielt mye på sorteringsalgoritmer, synes enkelte høynivå programmeringsspråk som C++ og Java er noe tull (hvordan lede oppmerksomheten bort fra _hva_ man skal lage, og over til barokke forsiringer). Jeg har noe forståelse av hvordan man implementerer en FFT eller instruksjonssettet til ymse cpuer og betydningen av Claude Shannon.

 

Når noen mener å vite hva "alle og enhver som jobber med IT bør vite" så tror jeg at de stort sett beskriver seg selv. Generalister er anvendelige, men heldigvis er det også rom for spesialisering.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Bare å snu i døra på ett slik "jobb"-intervju.
Dette er man ferdig med på skole, og forteller *ingenting* annet enn at kandidaten vet hva programmering er.

Om vedkommende er brukandes i jobben det søkes til er ikke avgjort av en slik test.

 

Høres mer ut som IT-selskap som baserer seg på billig asiatisk arbeidskraft hvor antall kodelinjer pr minutt er mål på hvor god du er til å kode.

Som forsåvidt ikke er helt feil heller.

:)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Arbeidsmetodene har blitt en del annerledes enn før kode har blitt så lett tilgjengelig via internet, men ikke alt man finner er like bra/sikkert og man bør fortsatt forstå hvordan det virker. Det er forskjell på script man skal bruke for seg selv manuelt en gang og noe som skal kjøres fast i et produksjonsmiljø (test på feilsituasjoner, validering, etc.).

Jeg mener en mer realistisk og effektiv sjekk på et intervju ville være eksisterende kode og man ble spurt hvordan man ville utvide den til å gjøre noe mer (uten å ødelegge eksisterende logikk, og følge standarder som finnes i koden).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Minner meg om et jobbintervju jeg var på for ca. en mnd siden hvor jeg fikk 3-4 kodesnutter i java og skulle raskt fortelle hva de gjorde. I hver bidige en så var det en eller annen ørliten syntax feil. for eksempel ikke { og } etter en if setning med flere kommandoer etter. Jeg tror jeg blingsa på absolutt alle og så det ikke før etter at jeg fikk beskjed om å se på alle oppgavene en gang til. Dette er jo ikke noe jeg har gjort siden første året mitt i studiene mine og sier etter min mening ikke en shit om hvordan jeg er som utvikler. Følte at jeg var tilbake på eksamen i innføringsemne i programmering på universitet.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Minner meg om et jobbintervju jeg var på for ca. en mnd siden hvor jeg fikk 3-4 kodesnutter i java og skulle raskt fortelle hva de gjorde. I hver bidige en så var det en eller annen ørliten syntax feil. for eksempel ikke { og } etter en if setning med flere kommandoer etter. Jeg tror jeg blingsa på absolutt alle og så det ikke før etter at jeg fikk beskjed om å se på alle oppgavene en gang til. Dette er jo ikke noe jeg har gjort siden første året mitt i studiene mine og sier etter min mening ikke en shit om hvordan jeg er som utvikler. Følte at jeg var tilbake på eksamen i innføringsemne i programmering på universitet.

 

Hæ, seriøst? Du skulle liksom oppdage ubalinserte barteparanterser og lignende i koden som en del av et intervju? Løp for livet fra sånne intervjuer ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...