Gå til innhold

Utviklere protesterer mot urealistiske jobbintervjuer. Innrømmer at de googler hele tiden


Anbefalte innlegg

 

Siden ingen andre har trukket det inn i tråden (?) vil jeg påpeke at dette handler kanskje ikke baaare om jobbintervjuer (eller boblesortering), men også noe som noen (i bransjen) kanskje synes er enda viktigere enn egne jobbintervjuer; 

 

 

I was just asked to balance a Binary Search Tree by JFK's airport immigration. Welcome to America.

 

- Celestine Omin

 

https://www.digi.no/artikler/usas-grensekontroll-ba-nigeriansk-programmerer-om-a-balansere-et-binaert-soketre/377396

 

Hvor ofte jeg har programmert boblesøk eller balanserte søketrær? Ikke ofte. Jeg skulle slitt med å overbevise immigrasjonen på JFK om at dette var min jobb, med en sånn intervjuprosess. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden ingen andre har trukket det inn i tråden (?) vil jeg påpeke at dette handler kanskje ikke baaare om jobbintervjuer (eller boblesortering), men også noe som noen (i bransjen) kanskje synes er enda viktigere enn egne jobbintervjuer; 

 

Etter hvert, kanskje. Men David Heinemeier Hansson startet dette fem dager før (21. feb) Celestine Omin kom til USA (26. feb).
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jepp. Ingenting er bedre om man vil ha jobb enn å kunne vise til reelle hobbyprosjekter. Folk uten noe som helst på Github stiller med et enormt handicap ift folk som har publiserte prosjekter.

 

 

Den viktigste erfaringen man har - i de fleste tilfeller - er den man har opparbeidet 8 timer hver dag på jobb. Intet i veien for å kode litt på fritida også, men dersom det er et viktig kriterie ville jeg stille meg ganske undrende ... medmindre man mangler arbeidserfaring fordi man er nyutdannet, da. Og så kan det være en grei sak å ta med et prosjekt å vise til på f.eks. andregangsintervju, så man har noe å snakke om. Men bottom line - hvis det forutsettes at man koder på fritida, er det fordi det mangler noe på arbeidsplassen.

 

Jeg trodde egentlig alle gode utviklere kodet noe på fritida. Ihvertfall nok til å vise frem til en potensiell arbeidsgiver. Det man skriver i arbeidstida er det arbeidsgiver som eier. Greit å eie noe selv også, f.eks. for å vise frem i en jobbsøknad.

Lenke til kommentar

Å ansette noen er en stor risk å ta, og referanser kan man ikke nødvendigvis stole på. Å kunne verifisere at en person har interesse for faget samt å kunne se kode personen har laget på eget initiativ uten å kunne skylde på noen andre for evt. svakheter er gull verdt.

 

Det er selvsagt ikke noen forutsetning, men om man har to kandidater som ellers stiller ganske likt der den ene har noe å vise til og den andre ikke er det et veldig enkelt valg å ta. Det kan også gjøre opp for manglende erfaring og svakere karakterer. Heller den ivrige som bidrar på konferanser og open source-prosjekter på fritida enn programmereren som kun gjør det han blir bedt om men som har masse erfaring og knall karakterer.

 

Selvsagt er erfaringa fra jobben den viktigste, men den er det vanskelig å verifisere skikkelig om ikke man har inside-info på personen. Som man forsåvidt ofte har. Om man som arbeidsgiver kjenner en kollega eller tidligere sjef for en person og kan sjekke litt uformelle referanser er det en enorm fordel for søkeren det også (om det man hører er bra, såklart).

hvis du mener du kan stole mer på kode som noen har liggende på github enn på referanser så velbekomme :) jeg ser forøvrig poenget ditt, men synes ikke det skal være så opplagt at man skal drive med koding ved siden av jobben.

 

har mere trua på et "miniprosjekt" som kan løses av kandidaten en kveld i forveien, feks.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

 

 

Jepp. Ingenting er bedre om man vil ha jobb enn å kunne vise til reelle hobbyprosjekter. Folk uten noe som helst på Github stiller med et enormt handicap ift folk som har publiserte prosjekter.

 

Den viktigste erfaringen man har - i de fleste tilfeller - er den man har opparbeidet 8 timer hver dag på jobb. Intet i veien for å kode litt på fritida også, men dersom det er et viktig kriterie ville jeg stille meg ganske undrende ... medmindre man mangler arbeidserfaring fordi man er nyutdannet, da. Og så kan det være en grei sak å ta med et prosjekt å vise til på f.eks. andregangsintervju, så man har noe å snakke om. Men bottom line - hvis det forutsettes at man koder på fritida, er det fordi det mangler noe på arbeidsplassen.

Jeg trodde egentlig alle gode utviklere kodet noe på fritida. Ihvertfall nok til å vise frem til en potensiell arbeidsgiver. Det man skriver i arbeidstida er det arbeidsgiver som eier. Greit å eie noe selv også, f.eks. for å vise frem i en jobbsøknad.
hvorfor trodde du det? hvis det er noe man må holde på med på si for å holde seg oppdatert er det fordi det er noe "galt" på jobben. det er det nok mange steder, men slett ikke alle. normale folk har også andre ting å fylle dagen med ... Endret av quantum
Lenke til kommentar

hvis du mener du kan stole mer på kode som noen har liggende på github enn på referanser så velbekomme :) jeg ser forøvrig poenget ditt, men synes ikke det skal være så opplagt at man skal drive med koding ved siden av jobben.

 

har mere trua på et "miniprosjekt" som kan løses av kandidaten en kveld i forveien, feks.

I tillegg til å se på koden bør den også diskuteres med kandidaten slik at man blir sikrere på at han selv har skrevet den. Diskutere hvorfor han gjorde X istedenfor Y etc. Det bør gi en klar indikasjon på hvor mye peiling han har.

 

Referanser er en uting. Det ville jeg aldri en gang spurt om... Ganske frekt å avbryte folk midt i arbeidsdagen for å være referanse. Inside information er noe annet. Det er helt sikkert verdifullt.

Lenke til kommentar

 

hvis du mener du kan stole mer på kode som noen har liggende på github enn på referanser så velbekomme :) jeg ser forøvrig poenget ditt, men synes ikke det skal være så opplagt at man skal drive med koding ved siden av jobben.

 

har mere trua på et "miniprosjekt" som kan løses av kandidaten en kveld i forveien, feks.

I tillegg til å se på koden bør den også diskuteres med kandidaten slik at man blir sikrere på at han selv har skrevet den. Diskutere hvorfor han gjorde X 

 

 

Trodde det sa seg selv at man ikke ber noen kode et prosjekt til intervju som man ikke snakker om på intervjuet ... :o)

Lenke til kommentar

Hvis man gjør det samme på kveldstid som på dagtid har man ganske spissede interesser. Utvikling spesielt eller teknologi generelt er mye bredere enn at man bør bruke all tiden på bare programmering. 

 

 

Til informasjon fins det en hel del andre ting i livet å bruke tid på enn teknologi ... f.eks. forumet som du nevner ;o) Og andre ting, familie, friluftsliv, litteratur, film, musikk osv.

 

Kompetanse er en altfor viktig ressurs til at bedriften kan overlate til de ansatte å forvalte den på fritida. Det viktigste arbeidsgiveren kan gjøre for å få jobbsøkeren interessert i å velge stillingen, er nettopp å overbevise om at bedriften evner å forvalte kompetansen til de ansatte.

Endret av quantum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

hvis du mener du kan stole mer på kode som noen har liggende på github enn på referanser så velbekomme :) jeg ser forøvrig poenget ditt, men synes ikke det skal være så opplagt at man skal drive med koding ved siden av jobben.

 

har mere trua på et "miniprosjekt" som kan løses av kandidaten en kveld i forveien, feks.

I tillegg til å se på koden bør den også diskuteres med kandidaten slik at man blir sikrere på at han selv har skrevet den. Diskutere hvorfor han gjorde X

 

 

Trodde det sa seg selv at man ikke ber noen kode et prosjekt til intervju som man ikke snakker om på intervjuet ... :o)

 

Tenkte også på sideprosjekter som ikke kodes eksplisitt for ett intervju. Det burde si seg selv, ja, men det er likevel ikke alle som gjør det.

Lenke til kommentar

 

Det er fordi flinke folk er interessert i det de driver med.

 

 

Ja, og det gjenspeiles vel i den stillingen de har vil jeg tro? Det er bare sprøyt at flinke folk har så ensidige interesser som du antyder.

 

Så du mener at utviklere automatisk er interesserte i programmering fordi det er stillingen deres? Mange er interessert, men mange er også uinteresserte og jobber bare for pengene. Enkelte gjør absolutt ingenting for å holde seg faglig oppdatert.

Lenke til kommentar

 

 

Det er fordi flinke folk er interessert i det de driver med.

 

 

Ja, og det gjenspeiles vel i den stillingen de har vil jeg tro? Det er bare sprøyt at flinke folk har så ensidige interesser som du antyder.

 

Så du mener at utviklere automatisk er interesserte i programmering fordi det er stillingen deres? Mange er interessert, men mange er også uinteresserte og jobber bare for pengene. Enkelte gjør absolutt ingenting for å holde seg faglig oppdatert.

 

 

Så du mener flinke folk er uinteresserte og jobber bare for pengene? Eller sagt på en annen måte; Nei, det mener jeg ikke ;-)

Lenke til kommentar

Tenkte også på sideprosjekter som ikke kodes eksplisitt for ett intervju. Det burde si seg selv, ja, men det er likevel ikke alle som gjør det.

 

 

 

Er nok sant, det. Når det gjelder sideprosjekter som ikke er kodet eksplisitt for intervju er det nok ekstra lurt, spesielt med tanke på at utgangspunktet her var den implisitte påstanden om at github-kode er mer å stole på enn referanser. Det er jo ikke tilfellet automatisk, og da er en diskusjon av koden en fin og nødvendig måte å sannsynliggjøre at kandidaten har skrevet koden. 

 

Mitt anliggende her er forøvrig ikke at programmerere for enhver pris skal unngå å kode på fritida, poenget mitt er at dersom det må forutsettes, eller ansees som et "ideal", så ringer det noen varsel-lamper hos meg. (Og da tenker jeg vel mest på koding utover type spesifikke prosjekter for intervju-formål). Det hele kan vel kort oppsummeres som at hjemme-koding kan være et fint middel til å dokumentere egen kompetanse, men som "mål" i seg selv er det meningsløst, bedriften må ta ansvaret for nødvendig kompetanseutvikling. Dette er det jo mange bedrifter som ikke gjør, og det fins også mye kompetanse en kunne tenke seg å tilegne seg som ikke er relevant i den bedriften man jobber også, så åpenbart fins det ulike grunner til å holde på med kodeprosjekter på fritida, men årsaker av den første typen (bedriften tar ikke ansvar for kompetanse) her er altså egnet til å få noen bjeller til å ringe hos meg. Husk at intervjuet like mye er bedriftens mulighet til å presentere seg som en god arbeidsplass for jobbsøkeren, som jobbsøkerens mulighet til å presentere seg som en god ansatt for bedriften.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sitter noen ganger hjemme og programmerer på kvelden fordi jeg liker å lage ting, det er også grunnen til at jeg lærte meg faget i utgangspunktet.

 

Når jeg skal ansette folk foretrekker jeg å ansette folk som liker å lage ting.

 

Når det er sagt, ren kompetanseutvikling er definitivt noe som bør skje på jobben. Jeg snakker om lystbetonte prosjekter her, ikke strategisk arbeid på kveldstid - og jeg tror på at folk som driver med sånt i snitt er flinkere enn de som ikke gjør det.

 

Selvsagt er det ikke noe krav med sideprosjekter, men i en situasjon der man vurderer kandidater opp mot hverandre er det et av de største plussene en kandidat kan ha.

 

Det kan godt hende jeg tar helt feil, men jeg vet at mange tenker som meg, og de jeg snakker med om sånt er folk som i likhet med meg selv faktisk ansetter it-folk i faste jobber.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Audun_K

 

sikkert mange som tenker som deg, men jeg er ikke en av dem.

 

jeg liker å lage ting jeg også, det gjør jeg dagen lang på jobben og det er derfor jeg har den jobben jeg har. jeg tror jeg ikke er alene om dette.

 

argumentasjonen din synes å forutsette at de kandidatene du ser for deg å vurdere ikke har fått utløp for virketrangen sin i den jobben de har, eller rett og slett ikke har noen virketrang, og heller ikke har fått tilegnet seg noen kompetanse med de oppgavene de har hatt. det kan jo være tilfelle noen ganger, desverre, men det er en merkelig forutsetning å legge til grunn generelt.

Endret av quantum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...