Gå til innhold

Lanserer Nissans elbil med hydrogen-rekkeviddeforlenger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"En kombinasjon, hvor det brukes en brenselcelle som leverer en liten effekt på 10 kilowatt med 6 kg hydrogen hevdes å være det mest lønnsomme."

 

Ja, dette er det jeg har mest tro på!

Med et moderat batteri på rundt 30 kWh og 10 kW brenselcelle, med 6 kg hydrogen skulle rekkevidden bli 700 km.

En løsning som gjør transportsektoren ren og samtidig tilfredsstiller kravet mange stiller til en bil, hvor 700 km er i nærheten av dagens biler.

Om 10 år er nok dette normalt. En bil som lades hjemme for småturer og hvor hydrogen brukes på lengre turer.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Man trenger neppe stige for å høste denne frukten. Man trenger knapt gardintrapp. Kombinasjonen batteri og hydrogen brenselscelle er et opplagt steg. Da vil man kjøre på batteri i det daglige, og Hydrogen bare når det trengs. Slik kan man holde utbygging av hydrogen fyllestasjoner på et edruelig nivå. Eiere av slike biler vil neppe bli sett ofte ved Hydrogenpumpene uansett, siden kWh prisen sannsynligvis vil bli det mangedobbelte av strøm - såfremt man unngår tung subsidiering av Hydrogenet. 

Skjæringspunktet for marginell lønnsomhet ved tillagt ekstra rekkevidde med batteri/hydrogen er ikke tallfestet i følge denne artikkelen. Men jeg tror den ligger litt høyere enn 50kWh "tankkapasitet"  og den kommer til å øke når batteriene blir billigere. I 2020 kan dette ligge på 80-100 kWh og dermed vil Hydrogenalternativet ha lite for seg i mange personbiler, hvis man også tar i betraktning en usubsidiert drivstoffkostnad.

Men tyngre kjøretøy med stort energibehov, og kritiske kjøretøy som ambulanse, politi mv. kan helt klart ha nytte av Hydrogen.

Endret av Stefse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man trenger neppe stige for å høste denne frukten. Man trenger knapt gardintrapp. Kombinasjonen batteri og hydrogen brenselscelle er et opplagt steg. Da vil man kjøre på batteri i det daglige, og Hydrogen bare når det trengs. Slik kan man holde utbygging av hydrogen fyllestasjoner på et edruelig nivå. Eiere av slike biler vil neppe bli sett ofte ved Hydrogenpumpene uansett, siden kWh prisen sannsynligvis vil bli det mangedobbelte av strøm - såfremt man unngår tung subsidiering av Hydrogenet.

Spørsmålet blir vel hvor mye ekstra man betaler for denne hydrogenløsningen, både i form av pris, men også ekstra vekt og redusert innvendig plass. For de aller fleste vil det nok ikke være verdt verken å betale for eller drasse rundt på. Hadde man bare puttet inn nok batteri for cirka 200 km reell rekkevidde ville det vært nok for de aller fleste. Legg til QC (CCS, chademo) så kan man lade kjapt ved behov. Men virker nok som at mange bilprodusenter ikke vil lage biler som folk egentlig vil ha og kjøpe, men tilbyr noe halvveis.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

"En kombinasjon, hvor det brukes en brenselcelle som leverer en liten effekt på 10 kilowatt med 6 kg hydrogen hevdes å være det mest lønnsomme."

 

Ja, dette er det jeg har mest tro på!

Med et moderat batteri på rundt 30 kWh og 10 kW brenselcelle, med 6 kg hydrogen skulle rekkevidden bli 700 km.

En løsning som gjør transportsektoren ren og samtidig tilfredsstiller kravet mange stiller til en bil, hvor 700 km er i nærheten av dagens biler.

Om 10 år er nok dette normalt. En bil som lades hjemme for småturer og hvor hydrogen brukes på lengre turer.

 

Det tviler eg litt på. Med berre 20% betre kapasitet pr krone i året for batteri, får du 185 kWh batteri det same om ti år for same pris som 30 kWh batteri i dag. Prisen går ned og kapasiteten i kWh pr kg går opp, og batteridrift vil alltid ha lågare driftsutgifter.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"En kombinasjon, hvor det brukes en brenselcelle som leverer en liten effekt på 10 kilowatt med 6 kg hydrogen hevdes å være det mest lønnsomme."

 

Ja, dette er det jeg har mest tro på!

Med et moderat batteri på rundt 30 kWh og 10 kW brenselcelle, med 6 kg hydrogen skulle rekkevidden bli 700 km.

En løsning som gjør transportsektoren ren og samtidig tilfredsstiller kravet mange stiller til en bil, hvor 700 km er i nærheten av dagens biler.

Om 10 år er nok dette normalt. En bil som lades hjemme for småturer og hvor hydrogen brukes på lengre turer.

 

Det hadde vært fint om 10 kW hadde vært tilstrekkelig. 10 kW er det som typisk trengs for å drive en elbil (ca 1,5 kWh per mil og 70 km på en time gir 10,5 kW i snitteffekt). Dersom batteriet er tomt og en har en stigning foran seg på 1000 meter, så er løpet kjørt. En BMW i3 har rekkeviddeforlenger på 27 kW. Og ikke uten grunn!

 

En løsning på den skisserte situasjon ville være å kjøre inn til veikanten for å vente en time på at 10 kWh ble produsert av brenselscellen. Kanskje akseptabelt for noen?

Lenke til kommentar

Det tviler eg litt på. Med berre 20% betre kapasitet pr krone i året for batteri, får du 185 kWh batteri det same om ti år for same pris som 30 kWh batteri i dag. Prisen går ned og kapasiteten i kWh pr kg går opp, og batteridrift vil alltid ha lågare driftsutgifter.

Ganske enig. Elbil med hydrogen-brenselcelle rekkeviddeforlenger kan gi mening i en overgangsperiode fra fossil til elbil, i de årene der batteriene fortsatt er dyre - men det er jo bare midlertidig. Hvorfor bygge opp en infrastruktur rundt hydrogen som vil være overflødig om få år?

 

Denne rollen kan mye enklere utføres av plug-in hybrider. Da får man utnyttet den fossile infrastukturen litt lengre før man avvikler den. Det medfører kanskje noe mer utslipp enn hydrogen, men det er nok snakk om ganske marginale forskjeller. Å kjøre med hydrogen produsert med EU strømmiks medfører ca 300 gram CO2 per km. Man må forutsette veldig ren strøm for at hydrogen skal være renere enn bensin/diesel.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dette, ja dette har jeg tro på. Jeg ønsker dog ett stort batteri slik at 99% av kjøringen går uten hydrogen. Men den ene gangen der en ikke rekker å lade lenge nok eller en må nå noe osv kan en brenne av litt hydrogen for å nå destinasjonen. Trenger altså en veldig liten tank og brenselcalle. Dette er jo dog kun mitt behov, og for en varebil er det nok gjerne praktisk å ha mindre batteri og mer kapasitet på hydrogen. Men jeg liker utviklingen, absolutt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hadde vært fint om 10 kW hadde vært tilstrekkelig. 10 kW er det som typisk trengs for å drive en elbil (ca 1,5 kWh per mil og 70 km på en time gir 10,5 kW i snitteffekt). Dersom batteriet er tomt og en har en stigning foran seg på 1000 meter, så er løpet kjørt. En BMW i3 har rekkeviddeforlenger på 27 kW. Og ikke uten grunn!

 

En løsning på den skisserte situasjon ville være å kjøre inn til veikanten for å vente en time på at 10 kWh ble produsert av brenselscellen. Kanskje akseptabelt for noen?

Jeg antar man kan trykke på en knapp for å aktivere brenselcellen ved starten av bilturen. Man vet jo som regel om man skal langt. Ser man etterhvert at man har fått nok strøm til å nå destinasjonen kan man deaktivere brenselcellen.
Lenke til kommentar

Har en e-NV200, flott bil og er veldig fornøyd. Men å kjøpe en kombi batteri/hydrogen...?

Ikke planer.

Gi meg heller et mer effektivt batteri.

Renault Zoe økte fra 22 til 41 Kwh med samme utforming og størrelse på batteriet, er ikke Nissan i stand til bedre enn dette...?

Tragisk...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er kun en (dårlig) mellomløsning før batteriene blir (enda) mer kompakte både i volum og energi. En bedre mellomløsningen er allerede i markedet og er veldig populær, og de ikke trenger heller ikke nye fyllestasjoner.

Plug-in hybrider kan kurere de med de som sliter med de værste og alvorligste tilfellene rekkeviddeangstnevroser, frem til de selv mest absurde rekkeviddebehovene er dekket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette, ja dette har jeg tro på. Jeg ønsker dog ett stort batteri slik at 99% av kjøringen går uten hydrogen. Men den ene gangen der en ikke rekker å lade lenge nok eller en må nå noe osv kan en brenne av litt hydrogen for å nå destinasjonen. Trenger altså en veldig liten tank og brenselcalle. Dette er jo dog kun mitt behov, og for en varebil er det nok gjerne praktisk å ha mindre batteri og mer kapasitet på hydrogen. Men jeg liker utviklingen, absolutt. 

Jeg tror ærlig talt du er bedre tjent med å slenge et lite bensinaggregat i bagasjerommet for de få gangene du skal krysse landet under et totalt strømbrudd...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Dette, ja dette har jeg tro på. Jeg ønsker dog ett stort batteri slik at 99% av kjøringen går uten hydrogen. Men den ene gangen der en ikke rekker å lade lenge nok eller en må nå noe osv kan en brenne av litt hydrogen for å nå destinasjonen. Trenger altså en veldig liten tank og brenselcalle. Dette er jo dog kun mitt behov, og for en varebil er det nok gjerne praktisk å ha mindre batteri og mer kapasitet på hydrogen. Men jeg liker utviklingen, absolutt. 

Jeg tror ærlig talt du er bedre tjent med å slenge et lite bensinaggregat i bagasjerommet for de få gangene du skal krysse landet under et totalt strømbrudd...

 

 

Bedre tjent er vell egentlig ikke poenget, jeg vill ikke ha ett bensinaggregat i bilen. Jeg vill heller ikke bruke bensin om jeg har alternativer. Jeg klarer meg fint i dag uten, men kan se at det hadde vært praktisk med en range extender ala hydrogen i noen situasjoner :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"En kombinasjon, hvor det brukes en brenselcelle som leverer en liten effekt på 10 kilowatt med 6 kg hydrogen hevdes å være det mest lønnsomme."

 

Ja, dette er det jeg har mest tro på!

Med et moderat batteri på rundt 30 kWh og 10 kW brenselcelle, med 6 kg hydrogen skulle rekkevidden bli 700 km.

En løsning som gjør transportsektoren ren og samtidig tilfredsstiller kravet mange stiller til en bil, hvor 700 km er i nærheten av dagens biler.

Om 10 år er nok dette normalt. En bil som lades hjemme for småturer og hvor hydrogen brukes på lengre turer.

Det hadde vært fint om 10 kW hadde vært tilstrekkelig. 10 kW er det som typisk trengs for å drive en elbil (ca 1,5 kWh per mil og 70 km på en time gir 10,5 kW i snitteffekt). Dersom batteriet er tomt og en har en stigning foran seg på 1000 meter, så er løpet kjørt. En BMW i3 har rekkeviddeforlenger på 27 kW. Og ikke uten grunn!

 

En løsning på den skisserte situasjon ville være å kjøre inn til veikanten for å vente en time på at 10 kWh ble produsert av brenselscellen. Kanskje akseptabelt for noen?

 

Enig i at 10 kW brenselcelle er knapt, men dette er nok starten på noe som kan erstatte dagens biler.

Med brenselcelle på 20 kW og 30 kWh batteri så har vi en fullgod erstatning til dagens biler.

10 kg hydrogen og bilen går like langt som den jeg har i dag, og et reelt alternativ dersom jeg skulle skifte bil.

Fornybar energi har vi i overflod i form av vind og bølger på verdenshavene og produksjon av hydrogen er den naturlige måten å frakte denne energien til land på.

Den dagen politikerne i Norge finner ut at dette er en god investering for pensjonsfondet, så er det over og ut med olje og gass.

Hydrogen blir den nye oljen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er trist, forde det gir vann på mølla til de som skal bruke felleskapets penger på å bygge ut svindyre hydrogenstasjoner ingen egentlig trenger.

Sannheten er at folk ikke vet hva de trenger, når jounalistene i teknisk ukeblad snakker om hydrogen som en enkel løsning omtrent uten bivirkninger tenker de at det må være både nødvendig og smart.

Nei, batteriprisene er i fritt fall, hydrogen er en ekstremt fordyrende og unødvendig mellomløsning. Og dette med at hydrogen skal komme fra fornybart er bare pisspreik i for å lokke til seg penger fra staten og støtte i folket. Sannheten er at så fort støvet har lagt seg, vil de utvinne så mye hydrogen de bare makter rett fra ojen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...