Gå til innhold

Skatt: Bitcoin vs annen kryptovaluta


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Nettopp. Så det er ikke lurt å anbefale folk å bruke localbitcoins uten å betale skatt. For at Bitcoin skal bli respektert er det viktig at brukerne respekterer lovverket. 

 

Anonymous poster hash: 738c6...558

Individet bør respektere lovverket overalt hvor lovverket respekterer individet.

 

Ellers påpeke at vi ikke har ytringsfrihet i Norge som ville tillate meg å komme med noen anbefaling om bruk av Bitcoin for å unngå skatt.

§ 183. Oppfordring til en straffbar handling

Den som offentlig oppfordrer noen til å iverksette en straffbar handling, straffes med bot eller fengsel inntil 3 år.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-5#§196

 

:)

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Individet bør følge lovverket. Rett og slett fordi det ikke er gøy å sitte i fengsel. 

 

Anonymous poster hash: 738c6...558

Lovverket er per idag så omfattende at ingen av oss kan unngå å bryte loven, og Politiet kan stort sett fengsle hvem de vil om de bare får lyst og gidder å bruke ressursene på å finne rette paragrafen for å bure deg inne for.

 

Eller om de ikke gidder å lete etter noen paragraf så er det bare å tvangsinnlegge på psykiatrisk med merkelappen "Paranoia 297,0. Religiøs kverulant type"

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Det er forskjell på å bryte en ukjent lov du ikke visste ikke eksisterte og å med overlegge unndra store summer i skatt. Ikke anbefal folk å gjøre noe som kan få dem i fengsel. 

 

Anonymous poster hash: 738c6...558

Ville aldri falle meg inn å gi utrykk for mine meninger i ett land der man kan fengsles i 3 år for å si hva man mener.

Lenke til kommentar

 

Det er forskjell på å bryte en ukjent lov du ikke visste ikke eksisterte og å med overlegge unndra store summer i skatt. Ikke anbefal folk å gjøre noe som kan få dem i fengsel. 

 

Anonymous poster hash: 738c6...558

Ville aldri falle meg inn å gi utrykk for mine meninger i ett land der man kan fengsles i 3 år for å si hva man mener.

 

 

Bor du i et sånn land?

 

Anonymous poster hash: 738c6...558

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er forskjell på å bryte en ukjent lov du ikke visste ikke eksisterte og å med overlegge unndra store summer i skatt. Ikke anbefal folk å gjøre noe som kan få dem i fengsel. 

 

Anonymous poster hash: 738c6...558

Ville aldri falle meg inn å gi utrykk for mine meninger i ett land der man kan fengsles i 3 år for å si hva man mener.

 

 

Bor du i et sånn land?

 

Anonymous poster hash: 738c6...558

Nei, jeg flyktet fra ett slikt land, men jeg tror serveren til diskusjon.no befinner seg i dette nevnte landet, dermed kan man ikke si hva man vil på diskusjon.no. Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for en interessant diskusjon med mye opplysende informasjon. Regner med at det er mange av oss som lurer på hvordan skatt på crypto skal håndteres i disse dager hvor alt av crypto går til himmels.

 

I vårt kjære naboland Danmark er gevinst på Bitcoin skattefritt, er det noen her som har vurdert å flytte til Danmark for å hente ut gevinsten sin? Sånn teoretisk sett, vil dette i det hele tatt være mulig?

 

http://politiken.dk/oekonomi/dkoekonomi/art5508292/Bitcoin-gevinster-kan-stikkes-direkte-i-lommen

 

En bekjent har bekreftet at dette fremdeles gjelder, han fikk en bindende uttalelse fra skatteetaten i Danmark i fjor.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for en interessant diskusjon med mye opplysende informasjon. Regner med at det er mange av oss som lurer på hvordan skatt på crypto skal håndteres i disse dager hvor alt av crypto går til himmels.

 

I vårt kjære naboland Danmark er gevinst på Bitcoin skattefritt, er det noen her som har vurdert å flytte til Danmark for å hente ut gevinsten sin? Sånn teoretisk sett, vil dette i det hele tatt være mulig?

 

http://politiken.dk/oekonomi/dkoekonomi/art5508292/Bitcoin-gevinster-kan-stikkes-direkte-i-lommen

 

En bekjent har bekreftet at dette fremdeles gjelder, han fikk en bindende uttalelse fra skatteetaten i Danmark i fjor.

 

Jeg undersøkte dette relativt nøye i helga, og ble skuffet (men ikke overrasket) over å finne at det tar mer enn 3 års botid utenlands (hvis en har bodd i Norge 10+ år) innen det skattemessige bosted i Norge opphører, og selv da er man skattepliktig for "latente aksjegevinster mv." (ikke umulig at krytpo faller inn under noe tilsvarende). Les mer her: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Utland/flyttet-til-eller-fra-Norge/

 

Ellers vil jeg si takk igjen til Krikkert for mange presise svar i denne tråden :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk for en interessant diskusjon med mye opplysende informasjon. Regner med at det er mange av oss som lurer på hvordan skatt på crypto skal håndteres i disse dager hvor alt av crypto går til himmels.

 

I vårt kjære naboland Danmark er gevinst på Bitcoin skattefritt, er det noen her som har vurdert å flytte til Danmark for å hente ut gevinsten sin? Sånn teoretisk sett, vil dette i det hele tatt være mulig?

 

http://politiken.dk/oekonomi/dkoekonomi/art5508292/Bitcoin-gevinster-kan-stikkes-direkte-i-lommen

 

En bekjent har bekreftet at dette fremdeles gjelder, han fikk en bindende uttalelse fra skatteetaten i Danmark i fjor.

 

Flytter du til Danmark så må du betale skatt på verdistigningen dine bitcoins har hatt mens du bodde i Norge. I tillegg har Norge en lov som gjør at du må vente i tre år før du får lov til å realisere gevinstene skattefritt i et annet land. 

 

Anonymous poster hash: 738c6...558

Lenke til kommentar

Neida. Det er ikke så vanskelig med tilstrekkelige analyseverktøy.

 

Om jeg bestemmer meg for å selge alle mine bitcoins for så å kjøpe til en lavere pris slik at jeg går i pluss, må jeg da skatte for dette som salg/gevinstskatt? 

 

eksempel: salg av 5 bitcoins til 100 000 totalt. Nøyaktig Alle disse 100 000 brukes så 1 måned senere til å kjøpe 6 Bitcoins. 

 

Vil det da holde å oppgi kun formueverdien til skatteetaten eller må man også få med salget?

Endret av Tarzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...