Gå til innhold

Skatt: Bitcoin vs annen kryptovaluta


Anbefalte innlegg

Skattereglene på bitcoin virker, i følge Skatteetatens sider, å være relativt greie og forståelige (28% på fortjeneste, like mye i fradrag på tap).

Men etaten bruker spesifikt Bitcoin, ikke paraplybetegnelsen kryptovaluta. Kan disse bitcoin-reglene direkte overføres til andre coins (som ether, litecoin, z-cash, etc?) eller må man vente på eget lovverk til disse?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-329093

Det er ikke rett frem. Jeg måtte ut med 53%, 28% skatt og 25% moms. Og hvis noen motsier det gidder jeg ikke svare dem.

 

Og bitcoin er ikke og har aldri vært anonymt og usporbart.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Hvorfor skal noen motsi det? Har vært artikkler om folk som har måtte betalt det samme.

Litt gammel http://e24.no/digital/handler-du-bitcoins-maa-du-ut-med-skatt-og-moms/22639792

Sannsynligvis fordi myndighetene har snudd i spørsmålet om merverdiavgift. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/bitcoin-er-unntatt-fra-merverdiavgift/id2538128/

 

Jeg skal ikke si at X7ENIANL tar tar feil når han sier at han har blitt avkrevd både skatt og moms, men i dag skal du altså ikke betale moms. At han ikke gidder svare går helt fint, for av erfaring er ikke hans svar særlig produktive.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Folk krangler ofte om ting de ikke vet noe om :wee:

En temmelig vanlig problemstilling, som du illustrerer ganske godt her.

 

Jeg skrev at artikkelen var gammel og den var for å bekrefte at jeg trodde på det X skrev. At den er irrelevant i dag er irrelevant. Det var sikkert vanskelig å forstå.

Lenke til kommentar

EDIT:

 

Moderatormelding

Ett innlegg om oppfordring til og veiledning i skatteunndragelse er slettet.

 

Men etaten bruker spesifikt Bitcoin, ikke paraplybetegnelsen kryptovaluta. Kan disse bitcoin-reglene direkte overføres til andre coins (som ether, litecoin, z-cash, etc?) eller må man vente på eget lovverk til disse?

Det er ikke utformet noe eget lovverk for Bitcoin, BC-uttalelsene gjelder tolkning av eksisterende regelverk opp mot BC-forhold.

 

Så lenge øvrig kryptovaluta deler de samme kjennetegnene som BC vil BC-uttalelsene gjelde tilsvarende. Det vil si at kryptovaluta beskattes som formuesobjekter ved kjøp og salg, men at omsetning av kryptovaluta er unntatt fra merverdiavgift.

 

Det vil for øvrig si at avgiftspliktige som har omsetning i kryptovaluta vil risikere delvis tap av fradragsrett for merverdiavgift, jf. mval. § 8-2.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

EDIT:

 

Moderatormelding

Ett innlegg om oppfordring til og veiledning i skatteunndragelse er slettet.

 

Men etaten bruker spesifikt Bitcoin, ikke paraplybetegnelsen kryptovaluta. Kan disse bitcoin-reglene direkte overføres til andre coins (som ether, litecoin, z-cash, etc?) eller må man vente på eget lovverk til disse?

Det er ikke utformet noe eget lovverk for Bitcoin, BC-uttalelsene gjelder tolkning av eksisterende regelverk opp mot BC-forhold.

 

Så lenge øvrig kryptovaluta deler de samme kjennetegnene som BC vil BC-uttalelsene gjelde tilsvarende. Det vil si at kryptovaluta beskattes som formuesobjekter ved kjøp og salg, men at omsetning av kryptovaluta er unntatt fra merverdiavgift.

 

Det vil for øvrig si at avgiftspliktige som har omsetning i kryptovaluta vil risikere delvis tap av fradragsrett for merverdiavgift, jf. mval. § 8-2.

 

 

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

Jeg måtte ut med 53%, 28% skatt og 25% moms.

Var du næringsdrivende da du måtte betale moms på bitcoinsalget?

 

Nei. Og ikke engang skatteetaten tror på at jeg betalte, dokumentasjonen finnes ikke lenger. Jeg har aldri betalt moms inn selv, skatteetaten sa "53%" og krevde inn 53% som skatt. Gjennområttent.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

dokumentasjonen finnes ikke lenger.

Da blir det vanskelig å gjøre noe med det nå (hvis det var for mindre enn 5 år siden).

 

Ja. 

Lenke til kommentar

Hmm, men hvordan beregnes gevinsten?

 

Antar at fortjeneste først skattelegges ved realisering til fiat, men skal det da gjøres ved uttak til norsk bankkonto eller allerede ved konvertering til f.eks. EUR i en exchange?

 

Og fører man inn fortjeneste i selvangivelsen gjennom en eller annen FIFO/LIFO beregning, eller kun basert på årets uttak minus innskudd til exchange?

Lenke til kommentar

Hmm, men hvordan beregnes gevinsten?

 

Antar at fortjeneste først skattelegges ved realisering til fiat, men skal det da gjøres ved uttak til norsk bankkonto eller allerede ved konvertering til f.eks. EUR i en exchange?

 

Og fører man inn fortjeneste i selvangivelsen gjennom en eller annen FIFO/LIFO beregning, eller kun basert på årets uttak minus innskudd til exchange?

 

 

Lurer også på dette, så hvis noen har noe kunnskap om temaet: fyr gjerne løs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...