Gå til innhold

Skatt: Bitcoin vs annen kryptovaluta


Anbefalte innlegg

Men personlig beskatning, og størrelse på gevinst har jo alt å si.. Du skatter mer for 100 000 000 enn det du gjør med 100 000. 

Slik er det i Norge. Tjener du mer, skatter du mer. (med mindre du har smarte regnskapsførere, slik at du blir 0-skatteyter :p )

 

Holder vi oss innenfor "hvermannsens" skatteseddel, så havner vi på 24% hvis man fører det på posten beskrevet i linken tidligere, eventuelt mindre hvis man ikke har annen inntekt.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig sant, man skal ikke stole på tilfeldige folk på internett. :p 

 

Men det jeg har skrevet har kun vært basert på skatteetatens egen kalkulator. Nå prøvde jeg dog igjen med 100 000 000 i post 3.1.12, og endte på ca 24%. Men skriver jeg kun 100.000 ender jeg på 11,2%. 

Da uten noen annen inntekt. Legger jeg på 600000 i inntekt ved siden av, er vi på 24% igjen. 

 

Men hvis noen har noe annet konkret fra skatteetaten om at raten er 24% uansett tror jeg vi alle setter pris på det.. Trenger det selv den dagen jeg skal realisere noe. :) 

Lenke til kommentar

Siterer meg selv fra Ethereum-tråden. Legg merke til disclaimeren, jeg er også en tilfeldig fyr på Internett.

 

24 % skatt gjelder for alminnelig inntekt (personinntekt og kapitalinntekt).

For personinntekt får man i tillegg trinnskatt. Gevinst fra salg av kryptovaluta er kapitalinntekt, og omfattes derfor ikke av trinnskatten. Dermed vil man ha en flat rate på gevinsten her.

 

Disclaimer: Jeg er ingen skatteguru, og dette er slik jeg har forstått det. Rett meg gjerne.

 

Info fra Skatteetaten:

Alminnelig inntekt

Skattemessige konsekvenser ved bruk av bitcoins og andre virtuelle valutaer for privatpersoner

Trinnskatt

Endret av Frank Drebin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er veldig sant, man skal ikke stole på tilfeldige folk på internett. :p

 

Men det jeg har skrevet har kun vært basert på skatteetatens egen kalkulator. Nå prøvde jeg dog igjen med 100 000 000 i post 3.1.12, og endte på ca 24%. Men skriver jeg kun 100.000 ender jeg på 11,2%. 

Da uten noen annen inntekt. Legger jeg på 600000 i inntekt ved siden av, er vi på 24% igjen. 

 

Men hvis noen har noe annet konkret fra skatteetaten om at raten er 24% uansett tror jeg vi alle setter pris på det.. Trenger det selv den dagen jeg skal realisere noe. :)

Presisering: Du fortsetter å skrive 24% og post 3.1.12.

 

I kalkulatoren finnes det som sagt to poster med kode "3.1.12", den ene gir 24% og den andre 29,76%. Siden selvangivelsen ikke er utformet identisk med skattekalkulatoren er det helt avgjørende at man finner "den riktige 3.1.12" i selvangivelsen, ellers skatter man brått 29,76% på krypto.

Lenke til kommentar

Jeg kikket mer i kalkulatoren nå og du får 24% når du velger  post 3.1.12 fra "Aksjer, fond, obligasjoner og sparing - Andre skattepliktige inntekter" og 29,76% om du velger 3.1.12 fra "Salg - Gevinst ved salg av andeler i KS, ANS, NOKUS".

 

I kalkulatoren finnes det som sagt to poster med kode "3.1.12", den ene gir 24% og den andre 29,76%. Siden selvangivelsen ikke er utformet identisk med skattekalkulatoren er det helt avgjørende at man finner "den riktige 3.1.12" i selvangivelsen, ellers skatter man brått 29,76% på krypto.

 

 

Jeg ser her hos Skatteetaten at det er egne skjemaer som skal fylles ut hvis det er snakk om KS, ANS eller NOKUS - mulig at det er slik man skiller aksjeinntekt som skal beskattes med oppjustert sats ut fra de andre beløpene som inngår i 3.1.12? Jeg har aldri fylt ut for noe slikt, så jeg vet ikke sikkert.

Lenke til kommentar

I skattemeldingen finnes det flere alternativer for felt 3.1.12. Det er en "vanlig", og flere andre med forskjellige spesifikasjoner i navnet.

 

Hvis du er i tvil fyller du ut spesifikasjon i punkt 5.0, hvor du skriver "beløp oppgitt i post 3.1.12 gjelder realisasjon av Bitcoins som skal beskattes etter ordinær kapitalskattesats uten bruk av oppjusteringsfaktor for utbytte mv."

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har lyst for tiden til å selge og kjøpe bitcoins ukentlig. Hvordan skal dette føres opp med hensyn til skatt?

Prøvde å ringe skatteetaten men fikk ikke et ordentlig svar.

 

Du må føre regnskap og skatte av hvert salg. 

 

Hva blir de skattemessige konsekvensene av forks? Nå fikk Bitcoin holders Bitcoin Cash. Regner med at man må skatte 24% av dette på neste års selvangivelse, men hvilken Bitcoin Cash-pris skal man bruke? Prisen ett sekund etter forken?

 

Anonymous poster hash: 738c6...558

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...