Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Solgt bil som reparasjonsobjekt, formulering av kontrakt


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp solgt en bil, og ny eier skal hente den i løpet av helgen.

 

Sitter og skal skrive kontrakt, og lurer på hvordan jeg skal ordlegge meg for å unngå krangling i etterkant. Holder det å fylle ut standard kontrakt fra forbrukerrådet, eller burde jeg få med ting i tillegg for å dekke min egen rygg? 

Endret av VonMises
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta med ALT du vet. Hver minste detalj ellers så går det brått som i denne tråden; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1763827&do=findComment&comment=23766914

 

Det er også en del andre tråder om problemer ved salg/kjøp av bil her inne. Du vil ikke utelate noe som kan gi deg trøbbel i ettertid. Bruk standardkontrakten og legg ved all infoen du har. Husk å skrive "solgt som den er" og be kjøper sjekke bilen nøye før han kjøper bilen.

Lenke til kommentar

Få med dette i avtalen, det holder ikke å skrive "selges som den er":

 

Fraskrivelse av rettigheter

Det følger av kjøpsloven § 19 at det kan foreligge mangel ved bilen selv om bilen er solgt «som den er». I en kjøpsavtale mellom to privatpersoner kan kjøper fraskrive seg retten til å gjøre mangler gjeldende etter kjøpsloven § 19

 

Dersom kjøper ønsker å fraskrive seg alle rettigheter til å gjøre eventuelle mangler ved bilen gjeldende overfor selger, må partene skrive følgende tekst i feltet under: «Kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangel gjeldende etter kjøpsloven § 19

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ta med ALT du vet. Hver minste detalj ellers så går det brått som i denne tråden; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1763827&do=findComment&comment=23766914

 

Det er også en del andre tråder om problemer ved salg/kjøp av bil her inne. Du vil ikke utelate noe som kan gi deg trøbbel i ettertid. Bruk standardkontrakten og legg ved all infoen du har. Husk å skrive "solgt som den er" og be kjøper sjekke bilen nøye før han kjøper bilen.

 

Uff, ja det er nettopp det jeg ønsker å unngå. Orker ikke å bli oppringt når han har kommet halvveis hjem og står der med en dau bil og skylder på meg. 

Lenke til kommentar

Kan anbefale deg å skrive "selges som reparasjonsobjekt" også.

 

Jeg skrev forresten aldri i annonsen at den selges som reparasjonsobjekt. Burde kanskje nevnt det..

 

Jeg skrev dette i annonsen:

 

Bilen selges billig siden den har følgende feil/mangler:

-feil nr 1

-feil nr 2

-osv osv

Lenke til kommentar

Jeg skrev forresten aldri i annonsen at den selges som reparasjonsobjekt. Burde kanskje nevnt det..

 

Jeg skrev dette i annonsen:

 

Bilen selges billig siden den har følgende feil/mangler:

-feil nr 1

-feil nr 2

-osv osv

 

 

 

Så får du også med i avtalen: "Kjøpsum er kr xxxxx, betales [slik og slik] og reflekterer at bilden har følgnede feil som kjøper er kjent med [feil 1, feil 2, osv], jfr vedlagt annonse av [dato] med referanse [f eks FINN-kodenr] som er del av avtalen. Gjennom sin underskrift bekrefter kjøper også å ha påtatt seg selv å undersøke bilen for andre mulige feil av tilsvarende art, bekrefter at bilen er stilt til nødvendig disposisjon for slik undersøkelse og bekrefter at feil som omtalt ikke kan gjøres gjeldende som mangel etter kjøpslovens § 19 ved senere reklamasjon".

Lenke til kommentar

 

Kan anbefale deg å skrive "selges som reparasjonsobjekt" også.

 

Jeg skrev forresten aldri i annonsen at den selges som reparasjonsobjekt. Burde kanskje nevnt det..

 

Jeg skrev dette i annonsen:

 

Bilen selges billig siden den har følgende feil/mangler:

-feil nr 1

-feil nr 2

-osv osv

 

Det er ikke nødvendigvis noe problem at det ikke er nevnt i annonsen. Det er mer det juridiske, så få det gjerne med i kontrakten. Forklar gjerne kjøper at du skriver "selges som reparasjonsobjekt" siden du ikke kan vite hvor omfattende skadene er, og at du ikke vil oppleve at kjøper kommer tilbake for å klage. Jeg vet om flere som driver med salg av biler (på en seriøs måte, fremdeles som privat) som bruker akkurat disse ordene, for å sikre seg når det er snakk om en bil som helt klart har store feil, og hvor man ikke vet helt sikkert om det ikke er flere feil/følgefeil på den.

"Selges som den er" er ganske skummel. For om du selger en bil hvor du har glemt å opplyse om en feil, kan det slå tilbake på deg selv. Har nettopp vært i slik sak selv, hvor selger hadde glemt (neppe prøvd å lure, men rett og slett glemt) å informere om et deksel som hadde falt ned flere år tidligere, som han hadde festet midlertidig med tau, men glemt å gjøre noe mer med. Det kostet selger rundt 60.000,-

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for nyttige innspill!

 

Hva med slitasje som ikke har noe med motoren å gjøre?  Bilen er 15 år gammel og har etter min mening normal bruksslitasje. Jeg har jo avtalt pris med kjøper uten at han faktisk har sett bilen annet enn på bilder. Dersom han går over den nøye så finner han garantert noen skraper på felgene eller slitte gulvmatter. Kan han kreve reduksjon i prisen pga slike ting, eller er prisen vi har avtalt pr sms bindende. Dersom jeg skulle kjøpt bil hadde jeg aldri avtalt pris uten å ha sett på bilen, så jeg tenker i utgangspunktet at det er kjøpers risiko å inngå avtalen basert på bilder.

Endret av VonMises
Lenke til kommentar

Ta f. eks. inn følgende:

"Bilen er av eldre dato og har en en rekke synlige feil, og selges slik den er på avtaletidspunktet. Selger er kjent med forholdene listet opp under, og kjøper må regne med at det også finnes skjulte feil som ikke har manifestert seg på avtaletidspunktet.

[Liste over de feil du er kjent med]"

 

Om du lojalt lister opp alle problemer du er kjent med, vil selger slite med å nå frem med krav knyttet til andre feil. Men du kan aldri være helt sikker på at kjøper ikke når frem med krav, om det f. eks. er alvorlige forhold som ikke knytter seg til de feilene du har oppdaget.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Takk for nyttige innspill!

 

Hva med slitasje som ikke har noe med motoren å gjøre?  Bilen er 15 år gammel og har etter min mening normal bruksslitasje. Jeg har jo avtalt pris med kjøper uten at han faktisk har sett bilen annet enn på bilder. Dersom han går over den nøye så finner han garantert noen skraper på felgene eller slitte gulvmatter. Kan han kreve reduksjon i prisen pga slike ting, eller er prisen vi har avtalt pr sms bindende. Dersom jeg skulle kjøpt bil hadde jeg aldri avtalt pris uten å ha sett på bilen, så jeg tenker i utgangspunktet at det er kjøpers risiko å inngå avtalen basert på bilder.

Vanlig bruksslitasje trenger man ikke skrive noe om. Det er normalt at biler eldes, og slitasje/riper i f.eks lakk, setetrekk må man regne med. Vet du om unormal kraftig slitasje så kan det være greit å nevne i kontrakten, men det viktigste er at du skriver at den "selges som et reparasjonsobjekt" uten egentlig å skrive så mye mer enn det. Hadde bilen ellers vært ubrukelig så kunne det vært mer passende å skrive at "bilen selges som delebil", men om skadene er redusert til f.eks motor og gir og ellers er bilen rimelig grei, så er det kurant å selge som reparasjonsobjekt.

Siden kjøper er så rushy med å få tak i bilen, sørg for at du sikrer deg penger før du slipper bilen. Sørg og for å ta kopi (f.eks med mobilkameraet ditt) av hans førerkort før han får nøkkelen i hånden for en prøvekjøring. Om han vil overføre via nettbank mens han er der på stedet, så er det IKKE godt nok. Han kan nemlig gå inn i nettbanken like etter og kansellere overføringen. Noen nettbanker har mulighet for å sperre for denne muligheten (min bank Gjensidige har mulighet til å få hasteoverført beløpet for et mindre gebyr), men vær obs på dette, flere har blitt lurt på denne måten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...