Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldelse av straffesaker


Catus

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier har jeg noen spørsmål angående dette. Vil bare presisere at dette er hypotetiske spørsmål som jeg ikke fikk noen klart svar på UiO, der jeg studerer på det juridiske fakultetet for tiden.

 

Problemstillingen er som følger. Vi gikk over til en ny straffelov og i den nye straffeloven så er det ikke lenger foreldelse på vise forbrytelser, f.eks drap, voldtekt mf. Men her er casen. Hvis jeg gjorde, f.eks et drap for 5 år siden, og denne saken tas opp først etter 30 år. Etter ny straffelov er den ikke foreldet, men etter den gamle hadde den blitt det, så mitt spørsmål er. Siden jeg gjorde den straffbare handlingen da den gamle straffeloven var gjeldene skal jeg bli tiltalt etter den og ikke etter den nye, da er jo saken foreldet, eller? Den nye straffeloven var ikke tråd i kraft når handlingen skjedde, og heller ikke den nye foreldelse bestemmelsene heller. Jeg vet at saker som var foreldet før den nye straffeloven tråde i kraft ikke fjerner dette, da dette er tilbakevirkende kraft, men skal ikke da saker som ble utført under den gamle loven også gjelde gamle bestemmelser?

 

Håper noen aktive jurister kan svare meg på dette, fordi det "beste" svaret jeg fikk fra en professor på juridisk var, " Det var en interessant spørsmål, vi får se når det dukker opp engang". Altså ikke engang en drøftelse på problemet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir vel til at det går seg til etter presedens. Synes i utganspunktet at p.g.a grovheten og alvorlighetsgraden i saker som drap og voldtekt bør de ikke foreldres. Situasjonen til reelle voldtekstofre er vanligvis vanskelig nok fra før, så å fjerne straffeskyld oppfattes nok som enda et overgrep. En få heller se på hele bildet når saken tas opp for å vurdere straffeskyld.

Lenke til kommentar

Hvilke bestemmelser er det som ikke foreldes etter ny straffelov, men som foreldes etter gammel straffelov? Jeg mener sånn i utgangspunktet dette er fanget opp av gammel straffelov § 66, men om du har eksempler på hvilke forbrytelser dette gjelder så hadde det vært fint.

 

Jeg tenkte på forandringen de gjorde 1 juli 2014 med å fjerne foreldesen på drap, voldtekt, og seksuelle overgrep mot barn. Og du har rett, dette ble ført inn i gammel straffelov § 66, men problemstillingen gjelder forsatt tenker jeg. Hvis jeg utførte handlingen før lov forandringen, skal de nye bestemmelse gjelde da? Eller skal gamle bestemmelser gjelde? Altså handlinger ført før 1 juli 2014, men forsatt ikke var foreldet. 

 

 

 
Lenke til kommentar

Handlingen var straffbar før 1. juli 2014, og er ikke foreldet. Du har dermed ikke noe grunnlag for å slippe unna straffansvar for de handlingene du beskriver.

 Det forstår jeg, men vil ikke §3 andre ledd gjelde? Bedre gunst for den tiltalte? Og jeg ser i selve lovforslaget at det står "Endringene i straffeloven §§ 66 og 68 får virkning i tilfeller der straffansvaret ikke er foreldet ved ikrafttredelsen." men vil ikke dette stride imot Grunnloven §97?

Lenke til kommentar

Hvordan mener du § 3 annet ledd kommer til anvendelse? Det er jo ikke vedtatt mer gunstige regler. Hvis den nye straffeloven gir et gunstigere resultat, så gjelder den nye straffelovens foreldelsesregler. Da er straffansvar ikke foreldet. Hvis den gamle straffeloven gjelder, reguleres foreldelsesspørsmålet av § 66.

 

Hvis straffansvar allerede var foreldet, ville det stride mot Grunnloven § 97 å "av-forelde" ansvaret gjennom ny bestemmelse om foreldelse. At foreldelsesfristen utvides for ansvar som ikke var foreldet når utvidelsen skjedde, er ikke i strid med § 97.

 

Hvilket studieår er du på ved UiO?

Lenke til kommentar

Hvordan mener du § 3 annet ledd kommer til anvendelse? Det er jo ikke vedtatt mer gunstige regler. Hvis den nye straffeloven gir et gunstigere resultat, så gjelder den nye straffelovens foreldelsesregler. Da er straffansvar ikke foreldet. Hvis den gamle straffeloven gjelder, reguleres foreldelsesspørsmålet av § 66.

 

Hvis straffansvar allerede var foreldet, ville det stride mot Grunnloven § 97 å "av-forelde" ansvaret gjennom ny bestemmelse om foreldelse. At foreldelsesfristen utvides for ansvar som ikke var foreldet når utvidelsen skjedde, er ikke i strid med § 97.

 

Hvilket studieår er du på ved UiO?

 Tusen takk, da forstod jeg det litt bedre, fikk litt mer forklaring nå enn jeg gjorde på skolen. Er forresten på fjerde semester nå, men studerer primært rettsinformatikk. 

Lenke til kommentar

Kva er forresten begrunnelsen for å fjerne foreldelsesfristen og ikkje berre utvide den i staden for?

 

Er ikkje ein del av årsaken til at f.eks. drap blei forelda etter 25 år at det skulle gi ein muligheit for den skyldige uten å risikere straff for å gjere det skulle kunne tilstå, komme med forklaring på kva som skjedde og eventuelt gi beskrivelse om kvar liket vart av dersom den savnede aldri blei funnet?

For dei etterlatte etter så lang tid så er nok ofte det viktigaste å få informasjon om kva som skjedde, og med langt mindre fokus på at nokon må straffast for ugjerninga.

 

At foreldelsesfristen for voldtekt og liknande forsvant er langt meir forståelig då dette er kriminalitet der det ikkje er usikkerheit rundt kva som skjedde, men der det kan ta lang tid før offeret er klar for å snakke om hendelsen til politi og påtalemyndigheit. Men akkurat på drap og forsvinninger så virker det på meg litt rart å ikkje ha ein foreldelsesfrist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...