Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldelse av straffesaker


Catus

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier har jeg noen spørsmål angående dette. Vil bare presisere at dette er hypotetiske spørsmål som jeg ikke fikk noen klart svar på UiO, der jeg studerer på det juridiske fakultetet for tiden.

 

Problemstillingen er som følger. Vi gikk over til en ny straffelov og i den nye straffeloven så er det ikke lenger foreldelse på vise forbrytelser, f.eks drap, voldtekt mf. Men her er casen. Hvis jeg gjorde, f.eks et drap for 5 år siden, og denne saken tas opp først etter 30 år. Etter ny straffelov er den ikke foreldet, men etter den gamle hadde den blitt det, så mitt spørsmål er. Siden jeg gjorde den straffbare handlingen da den gamle straffeloven var gjeldene skal jeg bli tiltalt etter den og ikke etter den nye, da er jo saken foreldet, eller? Den nye straffeloven var ikke tråd i kraft når handlingen skjedde, og heller ikke den nye foreldelse bestemmelsene heller. Jeg vet at saker som var foreldet før den nye straffeloven tråde i kraft ikke fjerner dette, da dette er tilbakevirkende kraft, men skal ikke da saker som ble utført under den gamle loven også gjelde gamle bestemmelser?

 

Håper noen aktive jurister kan svare meg på dette, fordi det "beste" svaret jeg fikk fra en professor på juridisk var, " Det var en interessant spørsmål, vi får se når det dukker opp engang". Altså ikke engang en drøftelse på problemet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir vel til at det går seg til etter presedens. Synes i utganspunktet at p.g.a grovheten og alvorlighetsgraden i saker som drap og voldtekt bør de ikke foreldres. Situasjonen til reelle voldtekstofre er vanligvis vanskelig nok fra før, så å fjerne straffeskyld oppfattes nok som enda et overgrep. En få heller se på hele bildet når saken tas opp for å vurdere straffeskyld.

Lenke til kommentar