Gå til innhold

ANMELDELSE: Horizon Zero Dawn


Anbefalte innlegg

For en positiv overraskelse. Jeg har i grunn ikke hatt noen som helst forventinger for dette spillet frem til nå.

 

Det eneste minuset er vel at det kjører med 30 fps, men man kan vel ikke forvente noe mer med en så stor og grafisk pen verden. Tar vel gjerne bare et par timer så tenker man egentlig ikke noe over det. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå min uttalelse basert på et par video review jeg har ikke prøvd spillet selv. (selv om det nesten føles slik)

 

Ingen som begynner bli lei "ubisoft" open world oppskrift?  Klatre opp i tårn for å unlocke områder og sidequests. Samme type sidequets, type kill og fetch gjennom hele spillet. Bare som en time sink som gir upgrades eller mats. Uten at det gir noe mer verdi til spillet og man blir dritt lei etter første 2-3 gangene man gjør de.

 

Hva skjedde med sidequests med mening hvor man utforsker andre sider av hovedpersonene eller de andre som er med i spillet. type companions eller noe annet som faktisk kan gi et inntrykk som varer.

 

Det er vel nesten bare Witcher i nyere tid som har levert på dette området, fatter ikke at ikke folk blir lei? Det er så utrolig mange spill nå som følger nøyaktig samme oppskrift er jo dritt lei før jeg i det hele tatt har prøvd spillet :p

 

Hehe, Godt poeng. Når jeg ser reviews eller gameplay videoer så har jeg som en grei tommelfinger regel at om der er klatring av tårn for og unlocke deler av kartet så er det bare og styre unna.

 

Da er det gode odds for at det er tynn suppe. :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Spillet var overraskende OK. hehe

 

Gøy nok å spille i gjennom. Det var ikke helt gjennomsyret av å gjøre samme fetch quests og om igjen som fleste nyere open world . Det var en del ting som gikk igjen 4-5 ganger. Fleste sidequests hadde egne små stories. Selvom veldig mange av de spiltes ut relativt likt.

 

Main storyen synes jeg var kul og spennende. Så ikke alle vendingene komme, men det som ødela egentlig hele spillet er at alle figurene er helt sjelløse. Stemmene og dialogen passer ikke til utseende og bevegelsene til karakterene. Det er helt fjernt at de ikke har klart å lage det bedre i et såpass påkostet spill. Ikke sett noe så jævlig siden Final Fantasy X :p

Lenke til kommentar

Definitivt et spill man burde ha om man først har en PS4, men jeg synes de kunne fridd seg litt mer fra Ubisoft-modellen. Må kartet absolutt være overstrødd med ikoner? Mja. Tja.

 

Hva tenker du på her...? Jeg synes ikke det er overstrødd jeg. Greit å ha en reminder på hvor ting er.

 

Hehe, ja, jeg tror de som jobbet spill som Far Cry Primal skal være glad at de fikk ut dette før Horizon (selvom jeg er en som likte Primal). Etter min mening er det mye mer begrenset hvilke type spill som fungerer på PS4 og type snike / samle ting / oppgradere er liksom dem sjangeren som funker i tillegg til sportspill og beat 'em up. Ser man på de store titlene på PS4 så er det jo nettopp første sjangeren de faller i Last of Us, Uncharted 4, Fallout 4 og Horizon. Så varierer de  seg imellom mellom lineært og open world. Men jeg synes Horizon spiller på flere strenger enn f.eks Uncharted 4 som er i overkant klatreglad (godt spill likevel).

 

Jeg er også enig i med poenget lenger opp i tråden i skuespillet til han som hører stemmer. Mulig den skuespilleren skulle trent litt mer på å spille folk med psykiske lidelser.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Kjøpte dette spillet mest pga. ville ha variasjon fra "shooter-spill" og det fikk jeg. Grafikken er strålende og historien er det verdt å få med seg. Forstår ikke de som sier det er LITE sideoppdrag? Det er alltid en oppgave som kan gjøres hvis du ikke klarer hovedoppdragene og det er så mange sideoppdrag å hente at jeg bare ignorerer oppdragsgiverne når jeg rir forbi. Spillet er utfordrende og av og til er eneste utvei å finne løsningen på youtube. Det er masse oppdrag og varierte aktiviteter du kan gjøre, hvis du ikke vil felle noen "thunderjaws" og farme metal shards. Hvis du ikke liker usynlige vegger er ikke dette noe for deg. Mange fjell er det bare flaks om du klarer å klatre opp på fordi det virker ikke som at det er et fast system for hva du KAN hoppe opp på og av og til mens du vandrer opp på et fjell støter man av og til plutselig på en usynlig vegg. Det verste er ruinene. På oppdraget "Norafolkets hevn" brukte jeg en time på å fullføre fordi jeg ikke kunne bevege meg der jeg ville fordi disse usynlige veggene var over alt. Heldigvis er funksjonen "hurtigreis" og rulling en utvei. Uansett er Horizon Zero Dawn et spill med fantastisk grafikk og med en engasjerende, meningsfylt historie. Anbefales sterkt, bortsett fra at et minus er de usynlige veggene...

Lenke til kommentar

Så var man ferdig med spillet, et skikkelig solid godt spill. Havnet vel på rundt 60-70 timer spilletid og level 50, lurer på om ikke det stoppet der?

 

Brukte de første 2 tredjedelene til bare å røre rundt og kose meg med sideoppdrag, looting, ta inn landskapet og teste ut alle mulige måter å ta knekken på flest mulig dyreroboter.

 

Herlig å bruke mulighetene til å drepe en haug eliteskapninger uten å blande seg inn i kampen selv, bare se på - nyte de gå løs på hverandre og loote de etterpå.

 

Så tok jeg fatt på hovedhistorien - og ble helt med, hørte hver eneste lydfil og leste dokumenter, fantastisk historie. 

 

Det tekniske var også veldig bra: grafikk, lyd (surround og dynamikk) og stemmeskuespill.

Lenke til kommentar

Jeg sliter litt med motivasjon for å spille dette ferdig, for jeg blir ikke engasjert i disse forskjellige stammene og konfliktene der. Når jeg hører lydfiler og leser inne i disse bunkerene derimot, det syns jeg var spennende :)

 

Alt ser sykelig flott og ut og dette her, nydelig musikk og vel så det. Men akkurat gameplayet her tar meg ikke helt altså. Blir rett og slett veldig raskt lei. Noen Frozen Wilds DLC skjer i hvert fall ikke for å si det sånn :p

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Jeg sliter litt med motivasjon for å spille dette ferdig, for jeg blir ikke engasjert i disse forskjellige stammene og konfliktene der. Når jeg hører lydfiler og leser inne i disse bunkerene derimot, det syns jeg var spennende :)

 

Alt ser sykelig flott og ut og dette her, nydelig musikk og vel så det. Men akkurat gameplayet her tar meg ikke helt altså. Blir rett og slett veldig raskt lei. Noen Frozen Wilds DLC skjer i hvert fall ikke for å si det sånn :p

 

For min del var dette spillet så bra at jeg ville gjøre alt i spillet. Jeg var redd for å gjøre MQ (som jeg trodde var kortere enn den var) ferdig, slik at jeg mistet motivasjon til å gjøre resten av spillet. Jeg sparte så karamellen (les lot spillet ligge for å ikke bli ferdig for tidlig vel vitende om at det er mange mnd./år mellom slike perler av et spill).

 

Når jeg så tok det opp igjen, for å bli ferdig med det til dlc, fikk jeg delvis samme reaksjon for deg. Nå har jeg veldig kort attention span til spillet og det blir veldig korte økter og langt imellom, absolutt ikke pga stammene, konfliktene eller gameplay som jeg synes f.eks er bedre enn Uncharted 4 f.eks., men av ett eller annet jeg ikke kan sette fingeren på. 

 

Jeg mistet momentumet med å legge dette spillet fra meg. Jeg tror det blir viktig til dlc at det blir noen nye skills/gear etc. Rollespill-elementet blir for slapt etter at man har makset ut.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Føler vel heller ikke behovet for noen dlc, ble liksom mett. En ting jeg ikke hadde sansen for var det Hunter utfordringsopplegget, nedtellingsklokke og stress - nei. Hoppet elegant over det.

 

Veldig typisk havnet jeg utallige ganger i situasjonen hvor jeg hadde litt lav helse, da var det ut å plukke mer røde vekster. Og som regel gang kom man over en gjeng roboter som etterhvert ble litt for fristende å prøve seg på. Så fikk man litt lav helse igjen og måtte lete videre etter flere røde vekster, og jammen fant man noen nye roboter som fikk det til å klø i buearmen osv osv....  :grin:

 

Et stykke ut i spillet byttet jeg litt strategi ved å skaffe mange like våpen i stedet for å respece de, samme med armour.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...