Gå til innhold

[Løst] Windows XP - Treghet uten like.


rofl2

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en utenomjordisk treghe i min maskin. Jeg kan skrive på tastauret, og ofte må jeg så vente en god stund før skriften kommer på skjermen. Det er jo fælt å jobbe med slikt.

 

OS er WinXPSp3 men de skulle vel i prinsippet ikke være årsaken, det har jo ikke bestandig vært slik. Og akkuat nå virker det helt utmerket, men kommer nok tilbake igjen.  Noen annen råd enn å reinstallere?

 

Har scannet for virus, ikke noe der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å bruke Windows XP fortsatt er jo galskap. Greit at du kanskje ikke finner noen virus, men en XP pc har jo så mange sikkerhetshull at noen kan sitte å klone skjermen din f.eks, keyloggere, eller at den er blitt en del av et bot nettverk.

Mulighetene er mange med et slikt eldgammelt OS.

Ikke si at du kjører Norton eller McAfee som virusprogram også? ;)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Har du lagg med å skive høres det ut som du er offer for keylogging o.l.

Det kan like greit komme av at PCen jobber som en jævel av ukjent grunn.

Regner med du har prøvd å sjekke oppgavebehandlingen når systemet går i stå?

Sant det.

.Net optimalization som aldri ferdigstilles f.eks er et eksempel på det.

Men det er av mange årsaker på tide å pensjonere XP . Også da så og si ingen bruker det lengre eller bryr seg å feilsøke lengre og man blir alene om problemene man eventuelt får.

Lenke til kommentar

Åjada, det er fortsatt mange millioner av xp maskiner som kjører den dag idag.

 

Det kan også være at vedkommende ikke vil bruke en annen versjon av Windows eller bruke penger på det.

Og av de mange millionene så er mange millioner en del av ulike bot net. Grunnen til at det er mange millioner kommer av bl.a Kina og andre utviklingsland. Det er de som står for absolutt flest av slike installasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker xp på en maskin. Den er offline hele tiden.

 

Spiller red alert på den og bruker den til custom bakgrunner på en pioneer dehp9800bt bilspiller. Begge disse takler ikke 7

 

Da er det jo ikke noe problem. Problemene oppstår i det du lar en XP maskin være tilkoblet til Internett, noe trådstarter har.

Lenke til kommentar

 

Jeg bruker xp på en maskin. Den er offline hele tiden.

 

Spiller red alert på den og bruker den til custom bakgrunner på en pioneer dehp9800bt bilspiller. Begge disse takler ikke 7

Da er det jo ikke noe problem. Problemene oppstår i det du lar en XP maskin være tilkoblet til Internett, noe trådstarter har.

Jeg kan ikke se noen plass at trådstarter skriver at det er i forbindelse med internett? Mulig jeg misforsto

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig vært litt slakk, har bare kjørt med vanlig XPSP3, men nå kjører jeg Windows XP med den uoffisielle SP4. Den har vært installert lenge,men default bootområde har vært SP3 inntil nå. SP4 innebærer, i tillegg til diverse modifikasjoner også at man automatisk får Microsofts offisielle oppdateringer - disse vil fortsette hvor lang inn i fremtiden vet jeg ikke, men foreløpig er det vel en del POS systemer i drift, som også må få oppdateringer. Så inntil videre er jeg oppdatert, benytte Firefox med NoScript, ZoneAlarm, sikkerhetspakken fra Canal Digital (jeg tror det er F-secure), samt fri versjon av SuperAntispyware.

 

Men fra idag kjører jeg altså med WinXPSp4, eneste aber (som jeg ikke finner er noe aber i det hele tatt). er at det er en engelsk versjon. Har ikke forsøkt å bytte til norsk språk men det burde være mulig.

 

Skal straks fikse boot.ini slik at SP4 blir default system i stedet for SP3 som jeg hitil har brukt. Så da tror jeg det skal holde så lenge jeg trenger det. Faktum er, jeg har hatt både en og to maskiner med XP uten noen spesiell sikkerhet i det hele tatt, og påkoblet 24/7 igjennom flere år.  Så nå ser jeg fremtiden lyst i møte.

 

Men jeg lurer på om jeg kanskje har et tastaturproblem med et Logitech 520 og Unifying programvare. Det har ikke vært noe problem i tidligere år, men nå er det kanskje litt plunder så jeg får forsøke å finne ut av det. Har to stk så jeg får prøve å bytte på dem i første omgang.

Endret av rofl2
Lenke til kommentar

 

Så nå ser jeg fremtiden lyst i møte.

 

Ja du er jo virkelig fremtidsrettet må jeg si. Tviholder på et eldgammelt system som alle andre fornuftige mennesker har sluttet å bruke for mange mange år siden. Et system som er kjent for å bidra til at bot net kan bygge seg store og skumle.

Du bidrar faktisk til at internett blir mer usikkert for oss andre. Så godt jobbet.

 

Bare å slå fast en ting, det finnes ingen SP4 til Windows XP. At noen har mekket en hack med oppdateringer, betyr jo ikke at du kan kalle det en SP. Microsoft har kun kommet med 3 SP versjoner til XP. Thats it.

 

Ut i fra posten din i 2016 så skjønner man jo lett at du ikke skal bli overbevist til å bytte fra XP. Det er jo ditt valg.

Men du får neppe noen bedre svar fra folk når du poster slike tråder, enn at du bør oppgradere snarest.

Et resultat av å bruke et så eldgammelt program er jo alle disse feilene du kan få. Så skal du leve med XP må du leve med slike feil også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Xp med oppdateringer (sp3 "sp4" ) eller ikke hjelpes ikke da den grunnleggende sikkertmodellen er avleggs og feil konstuert i forhold til etterkommere. Det gjør det vanskelig å beksytte seg selv med antivirus installert (ref youtube video)

 

Les :

The Windows Security Model

https://msdn.microsoft.com/en-us/library/bb385791.aspx#See%20Also

 

Understanding and Working in Protected Mode Internet Explorer

https://msdn.microsoft.com/en-us/library/bb250462(v=vs.85).aspx

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du maler vel fanden på veggen nå? Det hjelper vel lite at sikkerheten i IE er blitt bedre når man ikke benytter IE i det hele tatt? Benytter Firefox. Outlook Express er dessuten den nyhetsleser jeg foretrekker.

 

Du får heller be kineserne om å slutte å bruke sine XP'er. Og be Microsoft å slutte med support av POS systemer og XP servere umiddelbart, siden de er en så stor trussel. Men sikkerhetsoppdateringer for XP strømmer fortsatt fra MS og utover den ganske klode.

 

Og jeg benytter altså ikkke IE, hverken gamle eller nye versjoner.

 

Dette er de siste oppdateringer her:

 

Windows XP Embedded Security Update for Microsoft .NET Framework 2.0 SP2 for WEPOS and POSReady 2009 (KB3135986) status_successful.gif 19. februar 2017 Automatic Updates Windows XP Embedded Security Update for Microsoft .NET Framework 2.0 SP2 for WEPOS and POSReady 2009 (KB3127223) status_successful.gif 19. februar 2017 Automatic Updates Windows XP Embedded Security Update for Microsoft .NET Framework 2.0 SP2 for WES09 and POSReady 2009 (KB3163248) status_successful.gif 19. februar 2017 Automatic Updates Windows XP Embedded Security Update for Microsoft .NET Framework 2.0 SP2 for WES09 and POSReady 2009 (KB3142027) status_successful.gif 19. februar 2017 Automatic Updates Windows XP Embedded Security Update for Microsoft .NET Framework 2.0 SP2 for WEPOS and POSReady 2009 (KB3123055) status_successful.gif 19. februar 2017 Automatic Updates Windows XP Security Update for Microsoft .NET Framework 3.0 SP2 on Windows Server 2003 and Windows XP x86 (KB2861189) status_successful.gif 19. februar 2017 Automatic Updates Windows XP Embedded Security Update for Microsoft .NET Framework 2.0 SP2 for WEPOS and POSReady 2009 (KB3135986) status_successful.gif 15. februar 2017 Automatic Updates Windows XP Embedded Security Update for Microsoft .NET Framework 2.0 SP2 for WEPOS and POSReady 2009 (KB3127223) status_successful.gif 15. februar 2017 Automatic Updates Windows XP Embedded Security Update for Microsoft .NET Framework 2.0 SP2 for WES09 and POSReady 2009 (KB3163248) status_successful.gif 15. februar 2017 Automatic Updates Windows XP Embedded Security Update for Microsoft .NET Framework 2.0 SP2 for WES09 and POSReady 2009 (KB3142027)

Endret av rofl2
Lenke til kommentar

Det hjelper lite å stikke fingrene i ørene å si : la-la-la.

Ang POS systemer er det en ny lov/forskrift fra Skattetaten tredd ikraft 1.1.2017.

Kassasystem som er solgt før 01.01.2017 kan brukes frem til 01.01.2019. Etter dette må systemet oppdateres eller byttes ut.

Man har til 1.1.2019 å bytte ut systemer som ikke oppfyller forskriften. Da er det nok kroken på døra for de aller fleste , om ikke alle av de omtalte POS systemer basert på XP.

 

Jeg anmoder alle folk og kjente i å boikotte butikker og automater som bruker windows 2000 og xp baserte systemer.Evt kun benytte kontant.

 

 

Når det gjelder Firefox så begynner tiden å løpe ut også der.

Firefox will support Windows XP and Vista until September 2017

This doesn't mean that Firefox will stop working on XP or Vista in September, of course. But when security flaws are hard to avoid, it'll be impractical to keep using Firefox on those platforms when you could remain permanently vulnerable to exploits.

https://www.engadget.com/2016/12/24/firefox-xp-vista-support-ends-in-september-2017/

Firefox har også hatt sine kristiske exploits i 2016 og 2017. Og kjøre browseren som admin på en xp gir med exploits utnyttelse like stor sårbarhet da "hele" xp og filsystem/register er åpent og eksponert grunnet xp sikkerhets modellen .

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...