Gå til innhold

[Løst] Windows XP - Treghet uten like.


rofl2

Anbefalte innlegg

Det hjelper lite å stikke fingrene i ørene å si : la-la-la.

Ang POS systemer er det en ny lov/forskrift fra Skattetaten tredd ikraft 1.1.2017.

Kassasystem som er solgt før 01.01.2017 kan brukes frem til 01.01.2019. Etter dette må systemet oppdateres eller byttes ut.

Man har til 1.1.2019 å bytte ut systemer som ikke oppfyller forskriften. Da er det nok kroken på døra for de aller fleste , om ikke alle av de omtalte POS systemer basert på XP.

 

Jeg anmoder alle folk og kjente i å boikotte butikker og automater som bruker windows 2000 og xp baserte systemer.Evt kun benytte kontant.

 

 

Når det gjelder Firefox så begynner tiden å løpe ut også der.

Firefox will support Windows XP and Vista until September 2017

This doesn't mean that Firefox will stop working on XP or Vista in September, of course. But when security flaws are hard to avoid, it'll be impractical to keep using Firefox on those platforms when you could remain permanently vulnerable to exploits.

https://www.engadget.com/2016/12/24/firefox-xp-vista-support-ends-in-september-2017/

Firefox har også hatt sine kristiske exploits i 2016 og 2017. Og kjøre browseren som admin på en xp gir med exploits utnyttelse like stor sårbarhet da "hele" xp og filsystem/register er åpent og eksponert grunnet xp sikkerhets modellen .

 

Enig. Alle butikker med XP POS-løsninger bør få systemene plombert til de har fått bedre systemer. Dette er jo farlig.

Endret av rofl2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja vil jo absolutt tro at Logitech gir support på XP problemer ;):D

Tja, nå idag morges er jo alt slik det skal være, jeg skrifer fot og gæli men merker ikke noen treghet. Jeg er rikitnok inne i en annen installsjon av XP på samme maskin, men finner det likevel merkelig. Bortsett fra at jeg har flere tastaturer og kan ikke helt utelukke at jeg har byttet i går da jeg prøvde å  gjøre noe med problemet. Men jeg merket ikke at det var borte før i dag. Vel, nok et problem forhåpentligvis forvist til evigheten. I hope.

Lenke til kommentar
Det er mye avsky ute og går overfor Windows XP - inklusive den uoffisielle Sp4. Her ser jeg på MSFN forum: Windows XP is still king

Dibya and 2 others gave reputation to ~♥Aiko♥Chan♥~ for a post in a topic

Once I tried running a virus on Windows 2000 SP4 (I think I also had BWC's kernel32 extension) and every single virus failed xD Not ONE out of 60+ viruses it attempted to install worked...

https://www.netmarketshare.com/report.aspx?qprid=11&qpaf=&qpcustom=Windows+XP&qpcustomb=0

 

 

Jeg kan leve med at besserwissere har en annen mening.

Endret av rofl2
Lenke til kommentar

:)

Ser det er fire - fem brukere som har skrevet i den tråden på et åpent Internett forum.

Sikkert fint å sette lit til disse få sin mening kontra resten av IT verdenens profesjonelle . :thumbs:

 

Det er ikke noe nytt at det blant profesjonelle finnes flere/ulike meninger. Dete kan man diskutere til man blir blå, men XP vil uansett leve lenge ennå. Ferdig med saken.

Lenke til kommentar

 

:)

Ser det er fire - fem brukere som har skrevet i den tråden på et åpent Internett forum.

Sikkert fint å sette lit til disse få sin mening kontra resten av IT verdenens profesjonelle . :thumbs:

 

 

Det er ikke noe nytt at det blant profesjonelle finnes flere/ulike meninger. Dete kan man diskutere til man blir blå, men XP vil uansett leve lenge ennå. Ferdig med saken.

Joda. Her på diskusjon er du nok ganske ensom om å være aktiv XP bruker av åpenbare årsaker.

Markedsandelen du legger frem er global og dras mye opp bla av tildligere østblokkland , sør amerika etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.neowin.net/news/statcounter-windows-xp-is-the-most-used-os-in-eight-countries-including-china

 

Må være kult å vite at man er en av gjengen sammen med land som Kina, Nord Korea, Cuba osv. Det er jo disse landene, og mangel på anti-pirat regler, dårlig/eld gammel hardware osv, som gjør at XP fortsatt har en "stor" andel i verdenssammenheng.

 

I vestlige land er vel så og si eneste årsak til å bruke XP aktivt på nett (altså ikke et kassa system osv) bare fordi brukeren nekter å innse at verden og utviklingen går fremover, ei heller ønsker å sette seg inn i ny teknologi, eneste naturlige forklaring på hvorfor man tviholder på XP.

 

Skal jo ikke dømme folk, noen er jo ikke noe særlig flinke på data, så å lære seg et nytt operativsystem kan jo være litt av en utfordring. Da er det jo bra at XP fortsatt "virker".

Endret av myhken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en del andre grunner til at folk holder igjen på XP

 

Det ene er når det finnes hardware som ikke kjører på nyere OS - eller slik som for enkelte eldre scannere til HP - du mister masse funksjonalitet ved å oppgradere OS og bruke Windows egen scanner-software.

 

Andre er egentlig det samme - der hvor nyere windows-versjoner rett og slett ikke lar seg installere på en gammal sliter.

Lenke til kommentar

Ut fra det jeg ser er de statistikkene nesten fire pr gamle (2013). Da fikk fremdeles XP automatiske oppdateringer i fremdeles syv måneder uten "hack". Vil tro at de tallene er ganske annerledes i dag.

Jeg har søkt etter 2016/2017 os fordeling tall pr region men man må subsribe hos netmarketshare og det gidder jeg ikke.

Lenke til kommentar

Det er en del andre grunner til at folk holder igjen på XP

 

Det ene er når det finnes hardware som ikke kjører på nyere OS - eller slik som for enkelte eldre scannere til HP - du mister masse funksjonalitet ved å oppgradere OS og bruke Windows egen scanner-software.

 

Andre er egentlig det samme - der hvor nyere windows-versjoner rett og slett ikke lar seg installere på en gammal sliter.

Hardware (privat) som pcer,printere og slikt som over ti år synger uansett på siste verset Det er iår 10 år siden Vista kom med bla ny pc/bios ioapic arkitektur som er kompatibelt med os frem til i dag.

Lenke til kommentar

Eneste jeg finner fra 2016 er at XP har 10% markedsandel totalt i verden. Men som sagt, når 55% av alle pcene i Kina bruker XP så er det jo ikke rart at tallet er så høyt. Tror ikke Nord Korea og Cuba og de andre små landene drar opp tallet noe særlig.

 

Ellers, fikk i dag oppdrag om å bytte ut en 17 år gammel pc kjørende med Windows ME. Ny pc og printer er kjøpt inn i dag. Så noen bruker det bare fordi det alltid har fungert. Men 17 år...det er sykt.

Endret av myhken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Strengt tatt bidrar tom jeg til andelen i Norge på XP da jeg i jobben har en virtuell vwguest med XP pro.

Dog er det minst to år siden jeg brukte/bootet den. :p

Har en slik jeg også...inne å starter den noen ganger når jeg vil drømme meg tilbake i tid. Men etter 5 minutter går virkeligheten opp og jeg angrer ikke et sekund på at jeg har oppgradert til nyere utgaver. Ser jo bare tett ut nå. Endret av myhken
Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt noen form for Win XP brukere, som jeg kom over, hadde jeg utestengt dem på jobben uten tenking.

Jeg ville egentlig gjort det på Win7 også men slik er det ikke enda, jeg er ikke sjefen, jeg vil ikke være sjefen men når sjefene ikke klarer å forstå risiko til å være på utdatert operativsystem så synes jeg det er et problem.

 

Denne uken fikk vi randsomware på en bruker som bruker x og y og z ting (bare for å skjule) så gikk server A B C ned fordi dette. Dette kunne vært unngått hvis vi satt med Win10. Jeg kommer ikke til å uttale meg noe om hvor og hvordan den kom gjennom, det eneste jeg sier er, Windows 7... og en ting til, hva som er default med Win7? IE.

 

Og dere som sitter å gråter over Win10 oppdateringer, fortsettt med det, er helt opp til dere. Før eller senere så sitter du på diskusjon.no med en tråd om hjelp. My bad, finnes allerede for mange av dem.

 

 

Lenke til kommentar

Word !

Nå skal det sies at i min jobb er vmware XP guest isolert uten nat , bridge og nettverk mot corporate lan. Og ble brukt grunnet noen få installasjoner den gangen med legacy leverandør programvare man hadde noe som måtte arbeides med.

All bruk utover det er utenkelig.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Har en kunde som har en maskin med W95! Den kjører noe logger programvare, men den er ikke tilkoblet nett. Forresten så tror jeg det ikke lengre finnes virus som lar seg kjøre på en W95 installasjon, så hadde den vært på nett så hadde den sikkert vært virus proof :p

Det er ikke lenge siden jeg kjøpte en helt ny, uåpnet Windows 2000 CD, kunne jo prøve den. Eller et Linux OS.

 

Men jeg får atlså XP oppdateringer - i likhet med de gutta i USA som jeg har SP4 fra, ennå i to år til. Det er noe MS er bødt til å gjøre av hensyn til POS og servere. Men jeg regner uansett med å være borte fra kloden lenge før det. (Nei, jeg drar ikke til Mars ennå, før Elon Musk har fått klargjort basen der;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...