Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Så mye popups osv har jeg aldri sett før!


Anbefalte innlegg

Jeg installerte Windows XPSp3 igjen (jada, jeg vet men jeg bruker det litt likevel, medNoScript og ZoneAlarm etc går det bra.)

 

Men altså, i går installerte jeg pånytt og det første som møter meg ette at jeg har brukt Internet Explorer til å installere Firefox er en mengde popups, et eller annet har overtatt rollen som min startside og lar seg ikke fjerne - jeg legger inn min epost adresse som startisde men det holder altså ikke.

 

Det er altså så mye skrot at installasjonen er ubrukelig. men jeg har flere både XP og Win 7 så det er ingen fare.

 

Men hva kan det komme av og kan jeg unngå det? Alle mine tidligere installerte XP på to maskiner her virker fortsatt normalt så jeg skjønner ikke hvorfor det bel slik nå?

Endret av rofl2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

XP er død og begravet for alle jeg vet om her. Så det er nok ikke mye hjelp å få.

Problemet til XP er null kontroll på browser prosess rettigheter og dermed også scripts og exploits. De kjøres som administrator med fulle tilganger til filområder og register.

Eneste jeg kan anbefale er å kjøre malawarebytes og SuperAntiSpywarr (SAS).

Deretter bruke xp pcen pålogget med en standard bruker.

Lenke til kommentar

Med andre ord, du er virkelig "fucked" om det har lagt seg inn noe krøll på maskinen din.

 

Windows XP SKAL legges inn med siste SP pack fra disk eller install fil , nettverkstilkobling bør også være avslått og de siste oppdateringspakkene til antivirus bør være klar før du kobler til nett.

 

Selv da kan systemet fort bli infisert så standard nettleser skal ikke benyttes men siste utgave av chrome / firefox etc.

Lenke til kommentar

Med andre ord, du er virkelig "fucked" om det har lagt seg inn noe krøll på maskinen din.

 

Windows XP SKAL legges inn med siste SP pack fra disk eller install fil , nettverkstilkobling bør også være avslått og de siste oppdateringspakkene til antivirus bør være klar før du kobler til nett.

 

Selv da kan systemet fort bli infisert så standard nettleser skal ikke benyttes men siste utgave av chrome / firefox etc.

Ja jeg skjønner det. Bør nok ha en download stub liggende så man slipper å benytte IE (hvis det er XP det handler om) for å laste ned annen browser. Bare det var problematisk nok siste gang. Og så ha det man trenger av sikkerhets programvare klar (i det minste NoScript og ZoneAlarm (eller tilsv), og installere den før man går på nettet.

 

Men min XP er i hvertfall en SP3 versjon. Det er tilbud på ZoneAlarm akkurat nå så jeg kjøpte den, så slipper jeg å bruke noen fri versjon.

 

SuperAntiSpyware er gratis og ser bra ut, men Zonealam vil ikke ha den ved siden av seg.

 

Men det går helt fint å benytte XP hvis man bare gjør det riktig. Jeg har brukt XP I mange år og aldir hat problemer før akkurat denne gangen. Det finnes forresten en uoffisiell Service pack 4, XP er et aktuelt tema på MSFN.

 

Så jeg vil fortsette med både XP og Win7 - så bruker jeg i hvert fall Win7 når jeg går i banken.

Endret av rofl2
Lenke til kommentar

Med mindre du har programmer som er helt nødvendige av å kjøre Windows xp så mener jeg at det er bedre for helsa og ikke minst tidsforbruket å legge inn Windows 10. Selvsagt er hardwaren såpass utdatert at det ikke er lurt ( går tregere enn en søndagsbegravelse i kirka ) så bruker man det som fungerer best, men igjen så har det en del ulemper, faktisk såpass mange pga sikkerhet at det beste er å kjøre en Linux distro som er trygg og som lar seg kjøre lett.

 

Windows 10 bruker mindre ressurser enn W7 dog så kjekt å vite dette , kan også tilpasses om man bruker tid til det til å se ut og fungere til en viss grad som XP.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med mindre du har programmer som er helt nødvendige av å kjøre Windows xp så mener jeg at det er bedre for helsa og ikke minst tidsforbruket å legge inn Windows 10. Selvsagt er hardwaren såpass utdatert at det ikke er lurt ( går tregere enn en søndagsbegravelse i kirka ) så bruker man det som fungerer best, men igjen så har det en del ulemper, faktisk såpass mange pga sikkerhet at det beste er å kjøre en Linux distro som er trygg og som lar seg kjøre lett.

 

Windows 10 bruker mindre ressurser enn W7 dog så kjekt å vite dette , kan også tilpasses om man bruker tid til det til å se ut og fungere til en viss grad som XP.

 

Hvis jeg slapp å bekymre meg om kompatibilitet med eldre programmer ville det nok vært enklere. Men XP funker egentlig veldig godt her, det må ha vært noe spesielt som hendte meg akkuat denne gangen. Jeg mistenker IE6.

Det er egentlig bare startopp-tiden jeg bryr meg om, surf og tekst går fort nok med et spill-hovedkort og 3/4 kjerners CPU.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Med mindre du har programmer som er helt nødvendige av å kjøre Windows xp så mener jeg at det er bedre for helsa og ikke minst tidsforbruket å legge inn Windows 10. Selvsagt er hardwaren såpass utdatert at det ikke er lurt ( går tregere enn en søndagsbegravelse i kirka ) så bruker man det som fungerer best, men igjen så har det en del ulemper, faktisk såpass mange pga sikkerhet at det beste er å kjøre en Linux distro som er trygg og som lar seg kjøre lett.

 

Windows 10 bruker mindre ressurser enn W7 dog så kjekt å vite dette , kan også tilpasses om man bruker tid til det til å se ut og fungere til en viss grad som XP.

 

Mener du W10 eller W7 nå du skriver "kan også tilpasses"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...