Gå til innhold

Denne elbilen har kjørt fra Paris til Drammen


Anbefalte innlegg

Noen av disse ladestasjonene tar seg jo grovt betalt for å hurtiglade. Om man bruker Teslas egne stasjoner så er det jo greit, men de kan vel ikke brukes på andre elbiler. Men snart kommer Opel Ampera-e som kan være et alternativ (500 km rekkevidde).

 

Synes du 2.50 pr minutt (ca 3kr/ kWh) er rådyrt?? Det blir ca fem kroner mila det :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Noen av disse ladestasjonene tar seg jo grovt betalt for å hurtiglade. Om man bruker Teslas egne stasjoner så er det jo greit, men de kan vel ikke brukes på andre elbiler. Men snart kommer Opel Ampera-e som kan være et alternativ (500 km rekkevidde).

 

Synes du 2.50 pr minutt (ca 3kr/ kWh) er rådyrt?? Det blir ca fem kroner mila det :-)

Om man kjører Oslo-Bergen eller andre strekninger så er det ikke sikkert at man kan velge og vrake i ladestasjoner. De fleste har bare abonnement med én aktør og ender dermed opp å betale dyrt for å lade opp bilen med andre aktører.

 

Jeg fylte forresten opp dieseltanken på 60 liter for 12.65 kr/L på mandag morgen. Det gir meg en rekkevidde på over 1000 km og det tok meg fem minutter å fylle opp. Og det blir en grei pris på 6.32 kr/mil som ikke er så veldig langt unna å lade opp en Tesla Model S på en ladestasjon uten abonnement.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er litt bekymringsfullt å se så mange navlebeskuende folk i denne tråden. "Nei, dette har ikke jeg behov for, så dette er et tulleprodukt". "Dette er ikke det som folk flest kjøper nå, så dette er et tulleprodukt". Er man like korttenkt ellers også?

 

Det er, som jeg og mange har påpekt, mange scenarier der noe slikt som dette er en meget relevant løsning. Kanskje for noen som eier en liten elbil i Tromsø sentrum og har en slektning i Alta de besøker innimellom. Eller noen som synes det er greit å kunne ta en langtur uten å måtte planlegge hvert et steg etter infrastrukturen, eller liker å stoppe andre steder enn travle bensinstasjoner for å spise nistepakken i påskeutfarten. Og hvor kjapp er egentlig en slik hurtiglader når det står femten mann foran deg i kø?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

6kr/mila er ikke så halvgærent men da må du tenke på at elbiler stort sett lades hjemme, til 1/4 av prisen du nevner. Så selv om strømmen på hurtigladere ikke er veldig billig så står den kun for en liten del av elbilens energibruk. Teslas egne tall antyder 5% superlading for hele flåten, dessuten har de annonsert pris på superladerne på 1,40kr/kWh, når de snart begynner å levere biler uten forhåndsbetalt lading.

 

 

For øvrig fylte jeg diesel for 3 timer siden og lukten henger fortsatt i fingrene på høyrehånda. :(

 

Jeg sølte ikke en dråpe men han som brukte pumpa før meg, eller han før der igjen har tydeligvis sølt litt. Jeg har jo arbeidshansker i bilen, nettopp for ikke å svine til fingrene men jeg glemmer ofte å bruke dem når jeg fyller, får sette en lapp på innsiden av tanklokket med 'husk hanske!'..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

et stort steg tilbake mot fosilt. han burde laget en batteri henger.

Tvert i mot, dette vil koste brøkdelen av en batterihenger og gjøre elbil praktisk mulig og økonomisk mulig for mange flere enn i dag. Hadde slike hengere vært godt utbredt allerede tror jeg 80% av nybilsalget hadde vært elbiler. I dag er det ca 20%.

Lenke til kommentar

 

 

"Når det er behov for å kjøre langt, kan en slik henger hektes på."

 

Nå er det jo ikke noe problem med rekkevidden på batteri-elbiler.  Og når man lader kan man jo like så godt  spise et godt måltid eller overnatte, det nok av koselige overnattingsplasser, så dette er ikke noe problem.

 

Men for de få som har såkalt rekkeviddeangst ( altså et konstruert begrep), burde denne tilhengeren inneholde et batteri. Så kan man fylle gratis hjemme.

 

:)

Hvorfor skal man stoppe for å spise et godt måltid eller sove? Jeg kjører ofte mellom Oslo og Stavanger, dette er en ren transport-etappe, og vil bare fortest mulig frem. Grunnen til at bilen brukes er at det ofte er flere som kjører sammen, og at det fraktes ting og tang samtidig. Så å ta fly, med all det styr som er med det, er uaktuelt, videre er tog av så forferdelig dårlig standard her i landet, at jeg ikke nærmer meg et slikt et.

Dagen man kan kjøre Oslo - Stavanger på vinterføre, så er det aktuelt med el-bil.

 

 

Du har ett unormalt kjøremønster, men jeg ser at det kan by på "problemer" for deg med elbil. Men spørsmålet er hva disse "problemene" er verdt for deg. Man sparer utrolig mye penger på det som en start, i tillegg til en digg kjøreopplevelse(IMO), god teknologi(nye biler), sikkerhet(nye biler) osv. 

 

Jeg har kjørt Haugesund - svinesund(innom moss) - Haugesund på ett døgn med min elbil. Måtte ett par ladepauser til, men for min del går dette helt fint da jeg ikke liker å kjøre så lenge om gangen, trenger å spise osv. 

 

 

For mennesker flest er det nok ikke et unormalt kjøremønster. Når man kjører fra et sted til et annet, er det kun en transportetappe som skal være over fortest mulig. Det er bortkastet tid. Selvfølgelig finnes det "menn med hatt" og "søndagskjørere" som må innom annenhver bensinstasjon for å kjempe mot prostata på et skittent dass, og så innom en veikro histen og pisten for å spise dvaske kjøttkaker, melete poteter og ei brun saus fra boks. Disse passer det fint med å ha en el-"bil". Skal man ha kjøreopplevelse, så kan det oppleves med eller uten fossilt drivstoff på en bane, som Nürburgring.

 

Rene el-biler med batterier som må lades med kabel er en blindgate i utviklingen. Fremtiden blir mest sannsynlig enten batterier som har en flytende energibærer, flow batterier,  eller f.eks hydrogen. Lading med kabel kan være et supplement f.eks på nattestid, og kanskje mer som en energibuffer for hjemmet i samme slengen.

Endret av Paynster
Lenke til kommentar

...

Rene el-biler med batterier som må lades med kabel er en blindgate i utviklingen. Fremtiden blir mest sannsynlig enten batterier som har en flytende energibærer, flow batterier,  eller f.eks hydrogen. Lading med kabel kan være et supplement f.eks på nattestid, og kanskje mer som en energibuffer for hjemmet i samme slengen.

Hvorfor er batterier som lades med kabel en blindgate? Hvis det er ladehastigheten du sikter til er det først og fremst et spørsmål om batterikjemi. Den dagen det lanseres elbilbatterier som tåler å lades med 6C så er problemet i prinsippet løst. Da kan du legge til 10% for hvert minutt du står på hurtigladeren og ladepauser på 6-7 minutter bør folk kunne tåle.
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke flytbatterier er en god idé i bilsammenheng, de jeg har sett har elendig energitetthet per volum, og om det blir lekkasje så har du plutselig to væsker under bilen som potensielt kan bli veldig energiske når de møtes. Altså ikke helt ulikt hydrogen. Begge alternativer har også det til felles at de vil være avhengige av fyllestasjoner om de skal brukes ulikt dagens batterier. Entusiaster vil så klart kjøpe både elektrolyserør og elektrolyttstasjon til garasjen, men disse er i mindretall og vel så det.

 

All den tid majoriteten av befolkningens biler har en plass å stå, og denne har tilgang til strøm, så er fordelene med batteribiler veldig store i folks dagligliv.

Lenke til kommentar

 

 

 

For mennesker flest er det nok ikke et unormalt kjøremønster. Når man kjører fra et sted til et annet, er det kun en transportetappe som skal være over fortest mulig. Det er bortkastet tid. Selvfølgelig finnes det "menn med hatt" og "søndagskjørere" som må innom annenhver bensinstasjon for å kjempe mot prostata på et skittent dass, og så innom en veikro histen og pisten for å spise dvaske kjøttkaker, melete poteter og ei brun saus fra boks. Disse passer det fint med å ha en el-"bil". Skal man ha kjøreopplevelse, så kan det oppleves med eller uten fossilt drivstoff på en bane, som Nürburgring.

 

Rene el-biler med batterier som må lades med kabel er en blindgate i utviklingen. Fremtiden blir mest sannsynlig enten batterier som har en flytende energibærer, flow batterier,  eller f.eks hydrogen. Lading med kabel kan være et supplement f.eks på nattestid, og kanskje mer som en energibuffer for hjemmet i samme slengen.

 

 

Nei det er ganske åpenbart ikke slik, da hadde vi ikke hatt veikroer og andre serverdigheter underveis. Man trenger ikke stoppe mange gangene på relativt lange turer og det er som nevnt før helt normalt. 

 

Jepp, blindgate.. Hva fremtiden byr på er det ikke lett å si, men at plugin biler er poppis om dagen er det ganske lett å vise til. Jeg vill aldri ha noe annet, da må det iallefall være mulig å både plugge og "fylle". Det er noe av det beste med elbil, den er like klar hver morgen og det er "billig" da en slipper å handle via diverse baroner. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

For mennesker flest er det nok ikke et unormalt kjøremønster. Når man kjører fra et sted til et annet, er det kun en transportetappe som skal være over fortest mulig. Det er bortkastet tid. Selvfølgelig finnes det "menn med hatt" og "søndagskjørere" som må innom annenhver bensinstasjon for å kjempe mot prostata på et skittent dass, og så innom en veikro histen og pisten for å spise dvaske kjøttkaker, melete poteter og ei brun saus fra boks. Disse passer det fint med å ha en el-"bil". Skal man ha kjøreopplevelse, så kan det oppleves med eller uten fossilt drivstoff på en bane, som Nürburgring.

 

Rene el-biler med batterier som må lades med kabel er en blindgate i utviklingen. Fremtiden blir mest sannsynlig enten batterier som har en flytende energibærer, flow batterier,  eller f.eks hydrogen. Lading med kabel kan være et supplement f.eks på nattestid, og kanskje mer som en energibuffer for hjemmet i samme slengen.

 

 

Nei det er ganske åpenbart ikke slik, da hadde vi ikke hatt veikroer og andre serverdigheter underveis. Man trenger ikke stoppe mange gangene på relativt lange turer og det er som nevnt før helt normalt. 

 

Jepp, blindgate.. Hva fremtiden byr på er det ikke lett å si, men at plugin biler er poppis om dagen er det ganske lett å vise til. Jeg vill aldri ha noe annet, da må det iallefall være mulig å både plugge og "fylle". Det er noe av det beste med elbil, den er like klar hver morgen og det er "billig" da en slipper å handle via diverse baroner. 

 

 

Det er menn med hatt, søndagskjørerne, baksetesjåførene, tungstrafikken og turistene som opprettholder behovet for de tingene du nevnte. Folk flest som faktisk har noe de må gjøre, diller ikke rundt.

Lenke til kommentar

 

...

Rene el-biler med batterier som må lades med kabel er en blindgate i utviklingen. Fremtiden blir mest sannsynlig enten batterier som har en flytende energibærer, flow batterier,  eller f.eks hydrogen. Lading med kabel kan være et supplement f.eks på nattestid, og kanskje mer som en energibuffer for hjemmet i samme slengen.

Hvorfor er batterier som lades med kabel en blindgate? Hvis det er ladehastigheten du sikter til er det først og fremst et spørsmål om batterikjemi. Den dagen det lanseres elbilbatterier som tåler å lades med 6C så er problemet i prinsippet løst. Da kan du legge til 10% for hvert minutt du står på hurtigladeren og ladepauser på 6-7 minutter bør folk kunne tåle.

 

Fordi det å fylle fossilt drivstoff i dag er allerede bortkastet tid. Så alt som tar lenger tid, er bare enda mer bortkastet. Induktiv lading i veibanen ville være noe, kombinert med autonome biler, så kunne man tatt seg en lur mens man ble transportert og samtidig fikk tilført energi.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er menn med hatt, søndagskjørerne, baksetesjåførene, tungstrafikken og turistene som opprettholder behovet for de tingene du nevnte. Folk flest som faktisk har noe de må gjøre, diller ikke rundt.

 

 

Dette er bare din håpløse illusjon som forsvarer, jeg har spist på slike steder og det bærer verken preg av menn med hatt, eller noe av det andre. Det er normale folk, slike som må spise og gå på do. At du og ett fåtall andre må rase forbi er deres sak, men det er helt normalt for oss dødelige å både spise, gå på do og evt finne på noe gøy på veien. 

Lenke til kommentar

Fordi det å fylle fossilt drivstoff i dag er allerede bortkastet tid. Så alt som tar lenger tid, er bare enda mer bortkastet. Induktiv lading i veibanen ville være noe, kombinert med autonome biler, så kunne man tatt seg en lur mens man ble transportert og samtidig fikk tilført energi.

 

 

 

Du har ett veldig godt poeng der, tidsbruken ved fylling av drivstoff er bortkastet tid. Glad jeg slipper det nå med å lade bilen hver dag i stede, tar langt mindre tid i hverdagen :) 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

For mennesker flest er det nok ikke et unormalt kjøremønster. Når man kjører fra et sted til et annet, er det kun en transportetappe som skal være over fortest mulig. Det er bortkastet tid. Selvfølgelig finnes det "menn med hatt" og "søndagskjørere" som må innom annenhver bensinstasjon for å kjempe mot prostata på et skittent dass, og så innom en veikro histen og pisten for å spise dvaske kjøttkaker, melete poteter og ei brun saus fra boks. Disse passer det fint med å ha en el-"bil". Skal man ha kjøreopplevelse, så kan det oppleves med eller uten fossilt drivstoff på en bane, som Nürburgring.

 

Rene el-biler med batterier som må lades med kabel er en blindgate i utviklingen. Fremtiden blir mest sannsynlig enten batterier som har en flytende energibærer, flow batterier,  eller f.eks hydrogen. Lading med kabel kan være et supplement f.eks på nattestid, og kanskje mer som en energibuffer for hjemmet i samme slengen.

 

 

Nei det er ganske åpenbart ikke slik, da hadde vi ikke hatt veikroer og andre serverdigheter underveis. Man trenger ikke stoppe mange gangene på relativt lange turer og det er som nevnt før helt normalt. 

 

Jepp, blindgate.. Hva fremtiden byr på er det ikke lett å si, men at plugin biler er poppis om dagen er det ganske lett å vise til. Jeg vill aldri ha noe annet, da må det iallefall være mulig å både plugge og "fylle". Det er noe av det beste med elbil, den er like klar hver morgen og det er "billig" da en slipper å handle via diverse baroner. 

 

 

Det er menn med hatt, søndagskjørerne, baksetesjåførene, tungstrafikken og turistene som opprettholder behovet for de tingene du nevnte. Folk flest som faktisk har noe de må gjøre, diller ikke rundt.

I hverdagen, da man må på jobb, må på butikken, må hente og bringe barn til aktiviteter, så duger elbilen fint, bare på hjemmelading.

På de lengre turene ,som man er på tur, og har tid, og ikke må noe fem ganger i timen, så er en stopp etter et par timers kjøring, ikke noe stort hinder for å bruke elbilen :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klarer du å lage en stirling generator/brensels celle liten nok til å passe inni denne hengeren, ja da.... Kan jo se for meg ulike typer brennstoff. bio etanol, butan, LPG, hydrogen osv. En slik henger kan ha flere bruks områder. En kunne se for seg en slik henger som også kunne gitt nød strøm, med en gitt effekt. En 5+ Kw nød strøm er det jo mange som kunne tenkt seg over det ganske land. Hvis du samtidig har en "mobil" nød strøms aggregat, så er det enda bedre. At en kan bruke et slikt aggregat til "langtur" for el bilen, blir jo da bare et pluss.

Men, når en først har en henger, så kunne en godt lagd et "bagasje rom" med plass til en 3-4 kofferter kanskje ? Skal vi si ca +100 liter lagrings rom ?

En kunne vel også lagt litt mer i å strømlinje forme hengeren, for å redusere luftmotstand, men slikt tenker en sikkert på.

Står hengeren parkert langs kysten av Norge, så tenker en jo på en mulighet til, som en opsjon da. En vertikal vindmølle, med maks 2 Kw effekt, kunne fint ladet opp et relativt stort batteri over et par døgn. Da er en ikke avhengig av strøm uttak heller, og camping livet blir en mulighet med en liten el-bil (eller nesten da, for en får vel bare plass til et lite telt her ? ) Da drar en det vel litt langt, men mulighetene er mange. Artig ide egentlig.

 

At forbruket i denne testen er på 0,78 liter på mila, er vel fordi en har plukket en liten bensin motor rett fra markedet vil jeg tro. En mer moderne motor ville nok gitt bedre tall. Hva med en "opposed piston engine" ? De er det mye snakk om i USA for tiden.

http://www.truckinginfo.com/article/story/2014/10/opposed-piston-diesels-about-five-years-away.aspx

forbrennings motoren er nok ikke død enda, men hybrid løsninger blir nok snart "normalen" vil jeg tro. nøkkelen for å selge en slik løsning, må bli "flere bruk". At en både kan lade elbilen og ha et nød aggregat for eksempel . Pris er nok også veldig viktig, vil jeg anta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...