Gå til innhold

Ny rapport: Selvkjørende biler vil gi mer kø


Anbefalte innlegg

 

 

Registrerer at du prøver å dreie diskusjonen over på om folk klarer å konsentrere seg om bilkjøringen over tid. Jeg tar det som en bekreftelse på at du er enig med meg i at Teslas bruk av statistikk er feil.

 

Poenget Salvesen er at folk må få vite på hvilket grunnlag Tesla hevder at bilene er tryggere. Hvis jeg er full eller trøtt er det stor sjanse for at det er tryggest å overlate kjøringen til bilen, men det er så vidt jeg vet ikke det som er utgangspunktet for denne diskusjonen. Jeg forstår deg slik at poenget ditt er at vi bør tillate selvkjørende biler for å hindre folk som er fulle, uopplagte eller syke i å kjøre. Hvis det er tilfelle blir diskusjonen en helt annen.

 

Problemet er at hvis vi tillater selvkjørende biler på det grunnlaget, kan jeg garantere at det blir VELDIG mye mer fyllekjøring og bevisstløse sjåfører.

 

Mitt poeng er fortsatt at en frisk og ansvarlig sjåfør er MYE tryggere enn en autopilot.

 

 

Tesla har da lagt frem hva de mener, med tall og konklusjoner. De har også fått godkjent systemet sitt for bruk. At de skal gjøre mer, må være for din del. Og det gidder de så klart ikke. Selvkjørende biler finnes ikke i dag, til kommersielt bruk. Når det er klart bør det settes krav for at dette skal brukes. Det er min mening. 

 

Du blander ord og uttrykk noe enormt. Vill anbefale deg å få orden på de forskjellige definisjonene i første omgang. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om alle har fått med seg denne:

tesla-autosteer.png

 

Dette er en graf fra rapporten til NHTSA's undersøkelse av autopilot og sammenligner altså data fra Model S og Model X før og etter autopilot ble tatt i bruk. Dette er de beste empiriske dataene jeg har sett - autopilot fører til at det blir færre ulykker.

 

Dette er jo så klart også bare begynnelsen. Systemet har vært nokså primitivt, egentlig, men i de nærmeste månedene og årene vil systemet ta over mer og mer av kjøringen, og man vil kunne forvente at antall ulykker vil synke i takt med denne utviklingen.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 
 

Det er DU som krangler, noe de fleste leserne kan se. Og du tar feil, en "frisk og ansvarlig sjåfør" er ikke laget for å ha full konsentrasjon over lenger tid, det er en autopilot. Allerede i dag er autopiloter mer ansvarsfulle, og for hver forbedring vil de gå forbi mennesker i flere og flere av kjøreprosessene

Registrerer at du prøver å dreie diskusjonen over på om folk klarer å konsentrere seg om bilkjøringen over tid. Jeg tar det som en bekreftelse på at du er enig med meg i at Teslas bruk av statistikk er feil.

 

Poenget Salvesen er at folk må få vite på hvilket grunnlag Tesla hevder at bilene er tryggere. Hvis jeg er full eller trøtt er det stor sjanse for at det er tryggest å overlate kjøringen til bilen, men det er så vidt jeg vet ikke det som er utgangspunktet for denne diskusjonen. Jeg forstår deg slik at poenget ditt er at vi bør tillate selvkjørende biler for å hindre folk som er fulle, uopplagte eller syke i å kjøre. Hvis det er tilfelle blir diskusjonen en helt annen.

 

Problemet er at hvis vi tillater selvkjørende biler på det grunnlaget, kan jeg garantere at det blir VELDIG mye mer fyllekjøring og bevisstløse sjåfører.

 

Mitt poeng er fortsatt at en frisk og ansvarlig sjåfør er MYE tryggere enn en autopilot.

Nei, jeg bare presiserer hvor lite egna mennesker er som sjåfører.

Ren spekulasjon, men jeg vil tro over 90% av sjåfører ikke klarer 100% konsentrasjon i 2 minutter en gang. I en gjennomsnittlig kjøretur har alle sjåfører blitt distrahert fra kjøring, men oftest innenfor marginene de har tilgjengelig. Passasjerer, radioen, en hendelse langs veien, reklameskilt +++ er eksempler på ting som distraherer en hvilken som helst sjåfør fra trafikken. En autopilot vil gjennom hele kjøreturen aggere med 100% nøyaktighet fra alle sensorer den har tilgjengelig, og vil ikke distraheres av noe som ikke er aktuelt for kjøringen.

 

At du avviser rus, søvnmangel, og manglende respekt for regler som relevante, viser bare hvor dårlig argumentet ditt er. Selv de mest ansvarsfulle sjåfører kjører for fort til tider, og andelen som kjører rusa eller uten søvn viser ingen tegn til å gå mot null. Dette er menneskelige svakheter som autopiloter alltid vil slå oss på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om alle har fått med seg denne:

 

tesla-autosteer.png

 

Dette er en graf fra rapporten til NHTSA's undersøkelse av autopilot og sammenligner altså data fra Model S og Model X før og etter autopilot ble tatt i bruk. Dette er de beste empiriske dataene jeg har sett - autopilot fører til at det blir færre ulykker.

 

Dette er jo så klart også bare begynnelsen. Systemet har vært nokså primitivt, egentlig, men i de nærmeste månedene og årene vil systemet ta over mer og mer av kjøringen, og man vil kunne forvente at antall ulykker vil synke i takt med denne utviklingen.

 

Så lenge det ikke taes hensyn til selvmord er statistikken verdiløs. Antall dødsulykker er doblet i Rogaland etter oljekrisen.

 

En frisk og opplagt sjåfør er MYE bedre enn en autopilot! Se video:

 

https://www.vgtv.no/#!/video/128321/her-gaar-det-galt-med-en-tesla

Lenke til kommentar

 

Jeg vet ikke om alle har fått med seg denne:

 

tesla-autosteer.png

 

Dette er en graf fra rapporten til NHTSA's undersøkelse av autopilot og sammenligner altså data fra Model S og Model X før og etter autopilot ble tatt i bruk. Dette er de beste empiriske dataene jeg har sett - autopilot fører til at det blir færre ulykker.

 

Dette er jo så klart også bare begynnelsen. Systemet har vært nokså primitivt, egentlig, men i de nærmeste månedene og årene vil systemet ta over mer og mer av kjøringen, og man vil kunne forvente at antall ulykker vil synke i takt med denne utviklingen.

 

Så lenge det ikke taes hensyn til selvmord er statistikken verdiløs. Antall dødsulykker er doblet i Rogaland etter oljekrisen.

 

En frisk og opplagt sjåfør er MYE bedre enn en autopilot! Se video:

 

https://www.vgtv.no/#!/video/128321/her-gaar-det-galt-med-en-tesla

Så gi oss selvmordsstatistikken!

Lenke til kommentar

Kommer det en selvkjørende løsning, så vil trolig behovet for egen bil raskt minke for mange. I det urbane områder vil det være lite behov for egen bil til daglig. Hverdagen består mest av å bringe egen kropp, med kanskje en veske, til og fra relativt lokalt.

De ganger du faktisk trenger bilen til litt mer enn "hverdagen", så kan man trolig benytte mer dedikerte og større løsninger. Biler med større kapasitet.

Ved å fjerne parkeringsmuligheter, så frigjøres mye plass.

Ta en tur på Ikea med en mindre løsning. Vend hjem igjen i samme type, som ikke er den samme. La en dedikert laste-pod frakte varene, for så vende tilbake - selv. Ikea kan frigjøre enorme områder som benyttes til parkering.

Jeg ser så mye besparelser, at kapasitet på veinettet, blir en så marginal del av det store regnestykket. Dette vil frigjøre enorme ressurser av mennesker også, som lever av å føre biler. Dette er vel det dølleste et menneske kan gjøre, og må vel sees på som svært lite produktivt, om dette kan unngås.

Lenke til kommentar

 

Jeg vet ikke om alle har fått med seg denne:

 

tesla-autosteer.png

 

Dette er en graf fra rapporten til NHTSA's undersøkelse av autopilot og sammenligner altså data fra Model S og Model X før og etter autopilot ble tatt i bruk. Dette er de beste empiriske dataene jeg har sett - autopilot fører til at det blir færre ulykker.

 

Dette er jo så klart også bare begynnelsen. Systemet har vært nokså primitivt, egentlig, men i de nærmeste månedene og årene vil systemet ta over mer og mer av kjøringen, og man vil kunne forvente at antall ulykker vil synke i takt med denne utviklingen.

 

Så lenge det ikke taes hensyn til selvmord er statistikken verdiløs. Antall dødsulykker er doblet i Rogaland etter oljekrisen.

 

En frisk og opplagt sjåfør er MYE bedre enn en autopilot! Se video:

 

https://www.vgtv.no/#!/video/128321/her-gaar-det-galt-med-en-tesla

Er du helt tett?? Det er eb reduksjon, om autopilot får folk til å droppe selvmord så er jo det kjempe bra! Du kan umulig værer verken ingeniør eller jobbe innen finans, det går bare ikke.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg er ikke så sikker på at autonome kjøretøy tar over med det første. 
I starten vil det måtte opprettes egne avsperrede kjørefelt/områder, kanskje mest aktuelt i større boligområder med kommunale boliger og eldre. 
Som shuttle til og fra slike boligområder til nærmeste tog/buss.  Ikke som erstatting for bil med som erstatting for gange.
Alle gevinstene man snakker om ifm avstander osv er KUN aktuelt der de autonome bilene er enerådende. I mellomtiden må de tvert om holde større avstand og gi langt større marginer enn de fleste mennesker gir nettopp fordi mennesker er uberegnelige og fordi de vil være programert til å unngå nesten enhver risiko som kan medføre skade. Dermed blir evt autonome kjøretøy i vanlig trafikk et real bremsekloss. Det kan være at de vil bli så trege at det for praktiske formål ikke blir mulig å introdusere dem i vanlig rush trafikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg vet ikke om alle har fått med seg denne:

 

tesla-autosteer.png

 

Dette er en graf fra rapporten til NHTSA's undersøkelse av autopilot og sammenligner altså data fra Model S og Model X før og etter autopilot ble tatt i bruk. Dette er de beste empiriske dataene jeg har sett - autopilot fører til at det blir færre ulykker.

 

Dette er jo så klart også bare begynnelsen. Systemet har vært nokså primitivt, egentlig, men i de nærmeste månedene og årene vil systemet ta over mer og mer av kjøringen, og man vil kunne forvente at antall ulykker vil synke i takt med denne utviklingen.

Så lenge det ikke taes hensyn til selvmord er statistikken verdiløs. Antall dødsulykker er doblet i Rogaland etter oljekrisen.

 

En frisk og opplagt sjåfør er MYE bedre enn en autopilot! Se video:

 

https://www.vgtv.no/#!/video/128321/her-gaar-det-galt-med-en-tesla

 

Så det du sier er at med selvkjørende biler så vil psykisk ustabile personer som ønsker å ta selvmord ikke lenger kunne bruke bilen til det? Interessant poeng, men det motsier jo dine egne påstander fra tidligere.

 

Hvordan viser videoen din at en frisk og opplagt sjåfør generelt er bedre enn autopilot? Det er en enkelt video, samtidig som reell statistikk viser færre ulykker med autopilot.

 

Og det selv om autopilot-teknologi ikke engang er ferdig utviklet!

 

Vet du forresten hvor lang tid med uoppmerksomhet det skal til for at den ellers friske og opplagte sjåføren havner i en ulykke? Under ett sekund! Man kan være så frisk og opplagt man bare vil. Man er fortsatt menneske. Man vil ikke klare å sitte 100% fokusert 100% av tiden.

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Så gi oss selvmordsstatistikken!

 

Vi er veldig opptatt av at vi ikke har en eneste å miste i trafikken (hvilket er en fullstendig logisk brist, vi har akkurat så mange å miste som de som faktisk dør å påstå noe annet er rent hykleri) så er vi veldig lite opptatt av at selvmord er 3-4 ganger som hyppig som dødsfall i trafikken. 

Over 550 i 2014, Selvmord og overdose er holder 1 og 2 plass for unge menn og kvinner. Også for eldre menn er selvmord høyt oppe.

Det sier seg selv at både trafikk og overdose inneholder selvmord som da ikke er registeret rett. Ganske ille tall og ikke minst en hjerterå og ubegripelig prioritering mellom trafikk og selvmord.

 

Når det er sagt har jeg ingen tro på den menneskelige sjåførs fortreffelighet. Til det er det alt for mange tullinger i trafikken. 

Problemet er hvordan vi skal klare å få autonome og manuellt styrte kjøretøy til å co-eksistere.

Antagelig blir dette en reel problemstilling lenge etter min tid.

 

 

Endret av Babelfisken
Lenke til kommentar

 

 Så gi oss selvmordsstatistikken!

 

Vi er veldig opptatt av at vi ikke har en eneste å miste i trafikken (hvilket er en fullstendig logisk brist, vi har akkurat så mange å miste som de som faktisk dør å påstå noe annet er rent hykleri) så er vi veldig lite opptatt av at selvmord er 3-4 ganger som hyppig som dødsfall i trafikken. 

Over 550 i 2014, Selvmord og overdose er holder 1 og 2 plass for unge menn og kvinner. Også for eldre menn er selvmord høyt oppe.

Det sier seg selv at både trafikk og overdose inneholder selvmord som da ikke er registeret rett. Ganske ille tall og ikke minst en hjerterå og ubegripelig prioritering mellom trafikk og selvmord.

 

Når det er sagt har jeg ingen tro på den menneskelige sjåførs fortreffelighet. Til det er det alt for mange tullinger i trafikken. 

Problemet er hvordan vi skal klare å få autonome og manuellt styrte kjøretøy til å co-eksistere.

Antagelig blir dette en reel problemstilling lenge etter min tid.

 

 

Hva slags logisk brist? De fleste som dør i trafikken, er et resultat av at noen ikke fulgte reglene. Vi har fortsatt ikke makten til å hindre at reglene bli brudt, men det gjør ikke reglene eller målene hyklerske. Med selvkjørende biler, blir regelbrudd bortimot umulig, og dødsfall vil falle mot null.

 

At flere dør av selvmord, enn i trafikken, er ikke noe argument mot selvkjørende biler. Vi må hindre de dødsfallene vi kan. I trafikken kan vi gjøre det med selvkjørende biler. Innen selvmord, er det helt andre tiltak som må gjøres, og er enig i at det er for mange. Men både grunnene og løsningene er lite relevante i en sak om selvkjørende biler. Men med selvkjørende biler kan hvertfall ikke selvmordere ta med seg uskyldige i front til front kollisjoner.

 

Kan legge til at selvmord ikke har innvirkning på statistikken som 2LK70DN1 hevder. De som ønsker å ta livet av seg i en Tesla med autopilot, kan slå den av hvis de ønsker det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eit viktig poeng med å få vekk bilrelaterte sjølvmord er at då blir ikkje uskyldige skadd eller drept som resultat av at ein person ønsker å begå sjølvmord ved frontkollisjon.

Så om vi ikkje klarer å gjere noke med antallet som begår sjølvmord, så har vi oppnådd mykje dersom sjølvmordskandidatar ikkje tek med seg andre i døden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Jeg vet ikke om alle har fått med seg denne:

 

tesla-autosteer.png

 

Dette er en graf fra rapporten til NHTSA's undersøkelse av autopilot og sammenligner altså data fra Model S og Model X før og etter autopilot ble tatt i bruk. Dette er de beste empiriske dataene jeg har sett - autopilot fører til at det blir færre ulykker.

 

Dette er jo så klart også bare begynnelsen. Systemet har vært nokså primitivt, egentlig, men i de nærmeste månedene og årene vil systemet ta over mer og mer av kjøringen, og man vil kunne forvente at antall ulykker vil synke i takt med denne utviklingen.

 

Så lenge det ikke taes hensyn til selvmord er statistikken verdiløs. Antall dødsulykker er doblet i Rogaland etter oljekrisen.

 

En frisk og opplagt sjåfør er MYE bedre enn en autopilot! Se video:

 

https://www.vgtv.no/#!/video/128321/her-gaar-det-galt-med-en-tesla

Er du helt tett?? Det er eb reduksjon, om autopilot får folk til å droppe selvmord så er jo det kjempe bra! Du kan umulig værer verken ingeniør eller jobbe innen finans, det går bare ikke.

Salvesen

 

Jeg vet at du ikke er "helt tett", selv om du later som.

 

Selvmordskandidater vil selvsagt slå av autopiloten.

 

Du er flink å vri deg unna ved å skifte tema, men poenget er at en frisk og ansvarlig sjåfør er MYE tryggere enn en autopilot.

 

Tror faktisk de fleste på TU er så smarte at de skjønner det.

 

Hvorfor er du så sykelig opptatt av å forsvare Tesla Salvesen???

Lenke til kommentar

Salvesen

 

Jeg vet at du ikke er "helt tett", selv om du later som.

 

Selvmordskandidater vil selvsagt slå av autopiloten.

 

Du er flink å vri deg unna ved å skifte tema, men poenget er at en frisk og ansvarlig sjåfør er MYE tryggere enn en autopilot.

 

Tror faktisk de fleste på TU er så smarte at de skjønner det.

 

Hvorfor er du så sykelig opptatt av å forsvare Tesla Salvesen???

 

LOL! Så nå trekker du tilbake selvmordsargumentet, men likevel aksepterer du ikke statistikken?

All dokumentasjon viser at selvkjørende biler er bedre sjåfører enn mennesker. Argumentet ditt om "frisk og ansvarlig sjåfør" er et vikarierende argument, som er verdiløst sammenliknet med statistikken. Det er uinteressant om det finnes noen få veldig flinke sjåfører, som til nå er feilfrie. Det som er interessant er hvordan helheten av menneskelige sjåfører presterer i forhold til selvkjørende biler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du er flink å vri deg unna ved å skifte tema, men poenget er at en frisk og ansvarlig sjåfør er MYE tryggere enn en autopilot.

Ikke i følge statistikken.

 

Hvorfor er du så sykelig opptatt av å forsvare Tesla Salvesen???

Hvorfor er du så sykelig opptatt av å angripe Tesla? Det eneste du gjør i forumet er å lyve om Tesla ved nærmest enhver anledning.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Salvesen

 

Jeg vet at du ikke er "helt tett", selv om du later som.

 

Selvmordskandidater vil selvsagt slå av autopiloten.

 

Du er flink å vri deg unna ved å skifte tema, men poenget er at en frisk og ansvarlig sjåfør er MYE tryggere enn en autopilot.

 

Tror faktisk de fleste på TU er så smarte at de skjønner det.

 

Hvorfor er du så sykelig opptatt av å forsvare Tesla Salvesen???

 

 

Skifte tema? Jeg holder meg da til tema. Poenget er at det er en reduksjon i ulykker i model S med AP. Hvorfor er det så vanskelig å forstå? Selv om kamikazene kan skru det av... 

 

Jeg er ikke sykelig opptatt av å forsvare Tesla, jeg er opptatt av å forsvare det som er feil. Altså dine påstander. Hvorfor er du så sykelig opptatt av å sværte Tesla? Sjekker en profilen din er det bare det du gjør, og uten særlig sammenheng også. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Takk for en god artikkel!

 

Personlig er jeg overbevist om at selvkjørende biler gjør sitt inntog om få år, og jeg tror det blir en enorm omveltning av samfunnet. Drosje blir nesten gratis, varetransport til døren likeså. Det blir utrolig spennende å se.

 

Når det gjelder kø har jeg hørt at selv kjørende biler kun kan være mer effektive hvis det bare er selv kjørende biler på veien. Altså at med en miks, så vil ikke de selvkjørende bilene kunne kjøre svært tett. Kan forsøke å se om jeg får rotet frem noe på dette.

Lenke til kommentar

Problemet er at hvis vi tillater selvkjørende biler på det grunnlaget, kan jeg garantere at det blir VELDIG mye mer fyllekjøring og bevisstløse sjåfører.

Denne ene setningen er så fantastisk talende for hvor mye forfatteren av den forstår av problemstillingen.

 

Dersom bilen er selvkjørende, er det bilen som er sjåfør. Jeg har aldri hørt om berusede biler. Å hevde at det skal bli mer fyllekjøring av at den som er full ikke er den som kjører er direkte imponerende, selv til internettdebatt å være.

 

Mitt poeng er fortsatt at en frisk og ansvarlig sjåfør er MYE tryggere enn en autopilot.

En perfekt menneskelig sjåfør er like god (100%) som en perfekt data-sjåfør (100%). En perfekt sjåfør er med andre ord like trygg uansett hva han/hun/det består av. Disse finnes ikke, verken i kjøttvarianten eller silisiumvarianten. Hvor mange mennesker med førerrett tror du kan si med hånden på hjertet at de har hatt 100% oppmerksomhet på 100% av sine kjørte meter? Hvor mye hadde du sist du var ute og kjørte? 90%? 80%?

 

Om alle mennesklige sjåfører til enhver tid var fullkomment ansvarlige og oppmerksomme, ville du ha noen meget gode poenger. Men, siden det er mennesker det er snakk om, er du dessverre ute og kjører...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...