Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dyrehold i sameie


Janbanan123

Anbefalte innlegg

Jeg er styreleder i et boligselskap og har fått ferten på at noen i bygården har en hund, selv om paragraf 5 i ordensreglene sier at dyrehold ikke er tillat.

 

Eierseksjonsloven § 19.Rett til bruk, sier at: Sameiermøtet kan fastsette vanlige ordensregler for eiendommen. Selv om det er vedtatt forbud mot dyrehold i seksjonssameiet, kan bruker av seksjonen holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige brukere av eiendommen.

 

Det hele faller tilbake på om vi i styret er strenge eller ikke. Vi er et nytt styre og bruker av seksjonen har hatt dyr i en lengre periode, men vi i det nye styret kan ikke holdes ansvarlig da vi er et helt nytt styre.

 

Det var et aksjeselskap som eide bygården før og de hadde nok mye mere motiv for å forhindre at dyr skulle bo der da det blir en utgift som aksjeselskapet ikke vil ha.

 

Nå er vi et sameie og hver bolig er ansvarlig for sitt eget vedlikehold.

 

Jeg tenker at det beste vil være å tillate et visst antall hunder i hele bygården og være streng på at hunder skal gå i bånd og ikke være til sjenanse for andre.

 

Hva tror dere er best i denne situasjonen?

 

http://www.eiendomsrettsadvokaten.no/dyrehold-i-sameier-og-borettslag/

 

EDIT: Jeg lurer på om jeg skal utforme et søknadsskjema som kan hjelpe til.

Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her jeg bor må det søkes til styret ved innflytting om en har husdyr. Stort sett blir alle godkjent, men det følger klare regler på at hund alltid skal holdes i bånd på området og at den ikke skal være til sjenanse. Søknaden er i all hovedsak slik at styret skal vite i hvilke leiligheter det bor dyr i tilfelle en brannsituasjon o.l.

Lenke til kommentar

Så lenge dyrehold ikke representerer utgifter, verdiforringelse eller andre ulemper for sameiet, kun den enkelte eier er det vel begrenset grunn til å kategorisk avvise dyrehold. Dog, det følger med litt ekstra. I borettslaget jeg bor i er det lov å ha dyr, men alle dyr skal holdes i bånd når de er ute. Vel og bra det, det skal redusere problemet med katter som pisser på dørene, MEN, jeg ser nesten daglig at hundeeiere LAR bikkjene sine pisse på hushjørner, vegger, gjerder osv. Jeg har forsøkt å ta dette opp, sågar kjører jeg nå kameraovervåkning på min del med den hensikt å fremsette formell klage på de som slipper bikkjene sine oppi inngangspartiet mitt for å pisse. Jeg ønsker slike beboere vekk herfra, og det er denne oppførselen DU kan unngå om dere opprettholder forbud mot dyrehold.

 

post-6529-0-31275900-1486041818_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det kan være lurt at trådstarter leser seg opp på emmelinedommen også.

 

Å gå til krig her er det godt mulig at betyr at dere kaster bort en hel del av sameiets midler.

 

 

Det bør ikke være noen søknadsprosess, men enkle retningslinjer som er enkle og naturlige å følge.

Et eksempel:

Hundehold er tillatt med maks X hunder pr. enhet der det ikke er til ulempe for øvrige brukere av eiendommen.

Avføring skal plukkes opp umiddelbart og kastes på dertil egnet sted.

Alle nasjonale lover og forskrifter og lokale forskrifter skal overholdes til enhver tid.

Styret skal få skriftlig orientering om hva slags dyr og hvor mange dyr bruker av seksjonen har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge dyrehold ikke representerer utgifter, verdiforringelse eller andre ulemper for sameiet, kun den enkelte eier er det vel begrenset grunn til å kategorisk avvise dyrehold. Dog, det følger med litt ekstra. I borettslaget jeg bor i er det lov å ha dyr, men alle dyr skal holdes i bånd når de er ute. Vel og bra det, det skal redusere problemet med katter som pisser på dørene, MEN, jeg ser nesten daglig at hundeeiere LAR bikkjene sine pisse på hushjørner, vegger, gjerder osv. Jeg har forsøkt å ta dette opp, sågar kjører jeg nå kameraovervåkning på min del med den hensikt å fremsette formell klage på de som slipper bikkjene sine oppi inngangspartiet mitt for å pisse. Jeg ønsker slike beboere vekk herfra, og det er denne oppførselen DU kan unngå om dere opprettholder forbud mot dyrehold.

 

Omg. Og hvilke umiddelbare plager opplever du av å ha urinifiserte hjørner og ripsbusker i din nærhet?

 

Anonymous poster hash: 88d44...9d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Luktproblemer

Helt uenig. Å sette opp kameraer fordi man har så store problemer med at et dyr pisser synes jeg er helt sinnsykt, dette er et klassisk i-landsproblem hos mennesker som har alt for lite å bry seg med i sitt eget liv. Guess what: ALLE driter og pisser, om noe så bør de være glad, ripsa blir nok bare mer frodig av denne perfekte gjødslingen.

 

Anonymous poster hash: 88d44...9d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Luktproblemer

Helt uenig. Å sette opp kameraer fordi man har så store problemer med at et dyr pisser synes jeg er helt sinnsykt, dette er et klassisk i-landsproblem hos mennesker som har alt for lite å bry seg med i sitt eget liv. Guess what: ALLE driter og pisser, om noe så bør de være glad, ripsa blir nok bare mer frodig av denne perfekte gjødslingen.

 

Anonymous poster hash: 88d44...9d8

 

Jeg har hatt katter som kommer opp på trappa og pisser på YTTERDØRA mi. Om du mener jeg er "sinnsyk" fordi jeg synes dette er ekkelt og lukter ubehagelig ønsker jeg deg en snarlig god bedring!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

På landet et det heller helt idoti og plukke opp etter hunden når den driter.. Plukker den opp og pakker den inn i plast som er den største miljøfienden vi har...

 

Rent miljømessig hadde det vært bedre om vi hadde en liten stålbørste som vi kunne koste vekk dritten vi har tråkket i.. Istedet for å syte over hvor vondt og forferdelig det er med bæsj under skosålen..  Ta med en liten pinne å få dyttet den vekk til bedre egnet sted, eller bruk for all del papir når man plukker bæsj opp.. Kjempe god næring til jorden... Ser man bæsj, plukk den opp selv, blande den med noe jord i blomsterbed eller lignende.. Så blomstrer hagen mer en noe sinne... Gratis Jødsel :)

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Luktproblemer

 

Helt uenig. Å sette opp kameraer fordi man har så store problemer med at et dyr pisser synes jeg er helt sinnsykt, dette er et klassisk i-landsproblem hos mennesker som har alt for lite å bry seg med i sitt eget liv. Guess what: ALLE driter og pisser, om noe så bør de være glad, ripsa blir nok bare mer frodig av denne perfekte gjødslingen.Anonymous poster hash: 88d44...9d8

Jeg har hatt katter som kommer opp på trappa og pisser på YTTERDØRA mi. Om du mener jeg er "sinnsyk" fordi jeg synes dette er ekkelt og lukter ubehagelig ønsker jeg deg en snarlig god bedring!
For å være ærlig så synes jeg du overreagerer noe voldsomt ja. Og disse skjulte kameraene er neppe lovlig.

 

Dyr har en helt naturlig plass i samfunnet, ofte gjør de mer godt enn hva vi mennesker gjør. Jeg vil kanskje anbefale deg at du forsøker å se gleden i dyr fremfor å kanalisere din indre aggresjon mot disse helt uskyldige dyrene.

 

Anonymous poster hash: 88d44...9d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Luktproblemer

Helt uenig. Å sette opp kameraer fordi man har så store problemer med at et dyr pisser synes jeg er helt sinnsykt, dette er et klassisk i-landsproblem hos mennesker som har alt for lite å bry seg med i sitt eget liv. Guess what: ALLE driter og pisser, om noe så bør de være glad, ripsa blir nok bare mer frodig av denne perfekte gjødslingen.Anonymous poster hash: 88d44...9d8
Jeg har hatt katter som kommer opp på trappa og pisser på YTTERDØRA mi. Om du mener jeg er "sinnsyk" fordi jeg synes dette er ekkelt og lukter ubehagelig ønsker jeg deg en snarlig god bedring!
For å være ærlig så synes jeg du overreagerer noe voldsomt ja. Og disse skjulte kameraene er neppe lovlig.

 

Dyr har en helt naturlig plass i samfunnet, ofte gjør de mer godt enn hva vi mennesker gjør. Jeg vil kanskje anbefale deg at du forsøker å se gleden i dyr fremfor å kanalisere din indre aggresjon mot disse helt uskyldige dyrene.

 

Anonymous poster hash: 88d44...9d8

 

Hvorfor fremsetter du løgner om meg? Hva med å droppe anonym?

 

Jeg har ingen aggresjon mot dyr.

Jeg er glad i dyr, men er dessverre allergisk. 

Jeg har ingen skjulte kamera.

Kameramontasjen jeg har er åpen i dagen, markert og selvfølgelig lovlig.

Det er ikke naturlig å ha dyr til å pisse på ytterdøra si, det stinker.

Jeg handler i samråd med Mattilsynet.

 

Lenke til kommentar

 

Hvorfor fremsetter du løgner om meg? Hva med å droppe anonym?

Jeg har ingen aggresjon mot dyr.

Jeg er glad i dyr, men er dessverre allergisk. 

Jeg har ingen skjulte kamera.

Kameramontasjen jeg har er åpen i dagen, markert og selvfølgelig lovlig.

Det er ikke naturlig å ha dyr til å pisse på ytterdøra si, det stinker.

Jeg handler i samråd med Mattilsynet.

 

Beklager, men for meg fremstår dette som mer og mer irrasjonelt.

 

Først er det et problem med kattepiss, som anses å være en ganske normal del av alles liv all den tid vi lever side om side med dyr. Jeg kan ikke huske å ha blitt ille berørt av det før jeg kom inn i en leilighet eid av en senil kvinne med fem innekatter. Jeg bor i storby og opplever alldeles ikke de samme problemene i vårt sameie.

 

Så kommer det til det faktum at du setter opp passiv-aggressive skilt som en annen femåring.

 

Neste blir kameraovervåkning for å bure inne katter som skvetter 3 ml urin.

 

Det endelige blir en klagesak til Mattilsynet.

 

Eh ja, jeg synes dette er meget irrasjonelt og jeg er særs glad du ikke er min nabo.

 

Just for the record: eier ikke dyr selv.

 

Anonymous poster hash: 88d44...9d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her jeg bor må det søkes til styret ved innflytting om en har husdyr. Stort sett blir alle godkjent, men det følger klare regler på at hund alltid skal holdes i bånd på området og at den ikke skal være til sjenanse. Søknaden er i all hovedsak slik at styret skal vite i hvilke leiligheter det bor dyr i tilfelle en brannsituasjon o.l.

Må det søkes søkes til styret om en skal få ta imot besøk av mennesker også? Og overnattingsgjester er strengt  forbudt, går jeg ut fra. Styret må jo vite hvor mange som bor i leilighetene i tilfelle brann!

 

Alvorlig talt, denne begrunnelsen henger ikke på greip. Finn en god begrunnelse, eller sløyf hele bestemmelsen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker at det beste vil være å tillate et visst antall hunder i hele bygården og være streng på at hunder skal gå i bånd og ikke være til sjenanse for andre.

 

Det gir ikke mening. Hvis det er 10 leiligheter og dere tillater 5 hunder så er det førstemann til mølla? Kan samma person skaffe seg 5 hunder?

 

Til de over som snakker om piss; Hundepiss lukter mye mindre enn kattepiss så det så :)

 

Når det er sagt så lar jeg ikke hunden min pisse overalt, men hun pisser bare på gress eller i grøfter alikevel så det er ikke noe problem. Bikkja til søster får seg en dytt hvis han pisser ved huset så han lærte fort at han fikk gå bort til buskene i enden av hagen. Jeg forstår godt at det ikke er noe særlig at bikkjer pisser ved inngangen din og det er 0, altså 0, problem å lære bikkja at den ikke kan pisse der den vil. Hannhunder har "fancy" blære så de stopper med en gang de får en dult og de pisser ikke på alle mulige hjørner fordi de er pissatrengt.

Lenke til kommentar

 

Her jeg bor må det søkes til styret ved innflytting om en har husdyr. Stort sett blir alle godkjent, men det følger klare regler på at hund alltid skal holdes i bånd på området og at den ikke skal være til sjenanse. Søknaden er i all hovedsak slik at styret skal vite i hvilke leiligheter det bor dyr i tilfelle en brannsituasjon o.l.

 

Må det søkes søkes til styret om en skal få ta imot besøk av mennesker også? Og overnattingsgjester er strengt  forbudt, går jeg ut fra. Styret må jo vite hvor mange som bor i leilighetene i tilfelle brann!

 

Alvorlig talt, denne begrunnelsen henger ikke på greip. Finn en god begrunnelse, eller sløyf hele bestemmelsen!

Jeg synes det høres ut som en fornuftig bestemmelse, her fokuseres det både på menneskers og dyrs sikkerhet i brannsituasjoner. Meget viktig at røykdykkere får oversikt over hvem som permanent bor i bolig.

Lenke til kommentar

vet dere noe om den som har hund har søkt om lov tiligere?

har det i en overgangsperiode ikke vært "forbud" mot dyrehold?

 

 

 

Det er ikke naturlig å ha dyr til å pisse på ytterdøra si, det stinker.

Jeg handler i samråd med Mattilsynet.


Anonymous poster hash: 88d44...9d8

 

 

 

Jeg håper da du også handler i samråd med datatilsynet.

 De fleste fastmonterte kamera som henger rundtomkring er ulovlige

 og på dine bilder ser det jo også ut som om du overvåker offentlig område.

 

"Loven krever at kameraovervåkingen må ha et tungtveiende formål. Vern av liv og helse, eller forebygging eller oppklaring av gjentatt eller alvorlig kriminalitet, er formål som kan være tillatte. Det må altså foreligge et helt konkret problem eller være en overhengende fare for et problem av betydning."

 

For meg høres det ut som om du overreagerer kraftig.

Dersom jeg hadde stått utenfor eiendommen din og du kom hylende ut fordi hunden min urinerte på busken din så hadde jeg kanskje ikke visst hva jeg skulle si - Jeg hadde blitt paff. Jeg kan forstå at man ikke vil ha bæsj rundt seg, hverken på egen eiendom eller der man skal oppholde seg men å henge seg opp i dyretiss utendørs er vel noe drøyt.

 

Dyretiss er jo kjempenaturlig. 

Om du opplever at katter tilstadighet markerer på døren din så er det kanskje moder jord som viser sin gjensidige misnøye med deg, for det opplever ikke jeg og jeg har i alle år bodd i områder med masse katter som beveger seg rundt huset. Jeg mener det er produkter du kan kjøpe som vil redusere sannsynligheten for at katter urinerer i et begrenset område, men når det er ute så vil muligens stoffet forsvinne like raskt som tisset gjør.

 

Lenke til kommentar

 Meget viktig at røykdykkere får oversikt over hvem som permanent bor i bolig.

Nei. Det interessante for røykdykkerne er hvem som for øyeblikket oppholder seg i boligen: beboere minus fraværende pluss gjester, først og fremst av mennesker, men også dyr.

Dessverre er det ikke mulig, eller skal vi si heldigvis? En registreringsordning for hvem som oppholder seg i boligen til enhver tid kolliderer kraftig med vårt krav om privatliv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...