Gå til innhold

Bolig lån over 5 gangeren


Kremen1

Anbefalte innlegg

 

Problemet var bare at vi er ny utdannede og de dermed ikke kunne ta høyde for lønnsøkningen enda.

 

 

Er dere nyutdannede begge to? Ferdig med prøvetid i ny jobb og har fast ansettelse?

 

Har banken rådgivere dere kan snakke med? I så fall ville jeg ha avtalt et møte hos de. Av og til kan det være greit å snakke ansikt til ansikt med noen og forklare ens økonomiske situasjon og hvordan man tenker å betjene et lån. Gjerne ta med eksempler (kontoutskrifter f.eks.) på hvordan du/dere har disponert pengene tidligere, det kan styrke argumentene deres hvis dere kan vise at dere har vært veldig strukturerte og nøkterne. Hvis jeg som bank ser at dere i studietida konsekvent disponerte pengene dårlig, à la 200 kr å leve for siste uka før stipend, gang på gang, så hadde ikke jeg tatt sjansen på at dere plutselig skulle bli mye flinkere.

 

Bankene får sikkert daglig henvendelser der låntaker argumenterer med at "jeg bruker bare 3000 kr på mat, klær, osv. hver mnd. og kan derfor betjene et veldig stort lån", men de forholder seg til statistikk. Hvis de skulle tatt alle slike på ordet og gitt mye større lån enn vanlig uten noen form for "bevis" så hadde de utsatt seg for en uønsket risiko.

Kan forsøkte det! :)

Skal snakke med de på nytt i morgen og høre hva som trengs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Hei, takk for svar.

Det er ikke mye i det hele tatt, om man ikke klarer 10.000kr i huslån er man dårlig stilt, hadde alt gått til hell så hadde jeg tatt meg en ekstra jobb. 1,65% i rente og ville helt fint klart renteøkning.

Problemet var bare at vi er ny utdannede og de dermed ikke kunne ta høyde for lønnsøkningen enda.

Vel, personen er allerede død så pengene kommer. Men vi er ikke avhenge av de dog.

Kjenner flere som har fått lån over 5 gangeren, men det var før nyttår.

Skal forsøke danske bank, men tenkte kanskje lokal banker var snillere.

Alt 2 er ikke uaktuelt, vi skal bo midt i byen. :)

 

Og hva hvis renta stiger til 6% for eksempel, hvordan håndterer dere det?

10.000kr var på hver. Med lånetilbudet nå ble det 15.000 totalt, altså 7500kr. Hadde jo fint klart 10.000kr på hver.

Hadde renten steget hadde det jo blitt vanskeligere, men da er det jo bare å jobbe hardere.

 

Tror ikke akkurat renten går fra 1,65% til 6% over natten heller.. Måtte vel evnt ha bundet den om utsiktene så dystre ut.

 

Nå skeiet dette helt ut, det var derfor jeg skrev at vi fikk mer penger senere fordi folk ville advare..

Jeg lurte jo bare på om andre hadde vært i samme situasjon og hørt med andee banker..

 

Når jeg var nyutdannet forhandlet jeg meg frem til ca 20% høyere lånebeløp ansikt til ansikt med en bank, i forhold til tilbudene jeg fikk først. Men det var uansett ikke snakk om mer enn 4 ganger inntekt.

 

At det "skeiet ut" er jeg helt uenig i, dette er en helt naturlig respons på at det du ønsker å gjøre antakelig ikke er så lurt.

Hvis du vet at du får mer penger fra en arv "senere", vet du nøyaktig hvor mye og har du en garanti på at det kommer på et spesifikt tidspunkt? I så fall kan du kanskje bruke det ovenfor banken, som en sikkerhet? Men det høres veldig rart ut, og tipper banken også vil synes det.

 

Når det gjelder å binde renta hvis utsiktene er dårlige, så vil jo normalt bankene ha justert opp fastrenta i god tid før renta faktisk går opp. Så da burde dere eventuelt binde renta umiddelbart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

§ 4. Gjeldsgrad
Lån skal ikke innvilges dersom kundens samlede gjeld overstiger fem ganger brutto årsinntekt.

 

 

§ 8. Fleksibilitet
Finansforetaket kan innvilge lån som ikke oppfyller ett eller flere av vilkårene i §§ 3, 4, 5 og 7 for inntil 10 prosent av verdien av innvilgede lån hvert kvartal.

 

Første ledd gjelder ikke lån med pant i bolig i Oslo kommune. Finansforetaket kan hvert kvartal innvilge lån med pant i bolig i Oslo kommune som ikke oppfyller ett eller flere av vilkårene i §§ 3, 4, 5 og 7 for inntil 8 prosent av verdien av innvilgede lån med pant i bolig i Oslo kommune, eller for inntil 10 millioner kroner.

 

Innvilgelse av lån som angitt i første og annet ledd, skal være innenfor rammer og retningslinjer som er fastsatt av foretakets styre, eller av ledelsen for utenlandske filialer.

Endret av Brulejus
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Finanstilsynet har skjerpet reglene for avvik på gjeldsgraden og egenkapitalskravet. Kan unvikes med x-antall mill pr kvartal, og er ofte øremerket skilte eller andre i vanskelige livssitusjoner. Løsningen din er 1. utvise mer edruelighet og mindre hybris 2. skaff deg kausjonist.

 

I know. Vel, de gikk ca 500.000 over 5x grensen, så de var nok snille. Hjalp ikke med kausjonist.

De kunne ta ny vurdering i mai sa de. Virker veldig ålreit han kundebehandleren.

 

Arg, sykt irriterende at vi ikke søkte om dette i desember.

Lenke til kommentar

Jobber i en bank og får gode betingelser? Greit nok men det er nok av banker som legger ned filialer. Jeg tviler derfor sterkt på at TS og medlånetageren kan jobbe så mye de vil. Kanskje de kan jobbe mer men i "verste fall" trer bestemmelser om overtid i arbeidsmiljøloven inn og da skal det mye til for å få jobbet noe ekstra. 

Når renten stiger så er det nok av folk som kommer til å få betalingsproblemer og må selge. Sprekker markedet og det oversvømmes av boliger som er på tvangssalg eller eier(e) må selge fordi de ikke har råd til å holde på boligen er det stor sjans for at en må selge med tap. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...